fredag 9 april 2010

EFIT - Ett foto i timmen den 8 april 2010

Sorry att det dröjde lite innan det här inlägget kom in, men jag var tvungen att söka ett jobb först (tyckte att det kändes aningen mer angeläget) och röja undan de värsta sanddynerna här hemma innan maken kommer hem från Grekland. Nu är det gjort, så nu får ni hänga med och se vad som hände under min dag på stan i går som var min EFIT-dag.

07.00
Det första jag gör när jag har pallrat mig ur slafen är att ge katterna mat.
Efter det blir det kaffe till mig.

08.00
Efter kaffet och lite allmänt pyssel är det dags för frukost.
Hembakade bullar med ost och gårdagens sallad är mums.
Mangojuice till det.

09.00
Lite mejl ska skickas och nyheterna ska läsas.

Till mejl och nyheter blir det dagens andra kopp kaffe.
Som ni märker stressar jag inte direkt på morgnarna.

10.00
Dags att klä på sig. Hm, undrar vad jag ska ha i dag, kattpäls kanske?

11.00
Ingen bil och ingen chaufför. Samma foto hade jag kunnat ta i en hel
halvtimme, för chauffören kom inte förrän 11.30. Jag är helt säker
på att jag sa 11.00, inte 11.30 som sambandscentralen påstod. Jag är också
helt hundra på att jag blev bortglömd och att det där med 11.30 var en
så kallad nödlögn. Ja, jag blev lite sur, men som tur var hade jag ingen tid
att passa eftersom jag inte hade bestämt möte med någon.

12.00
I djuraffären i Zamalek. Det är den bästa djuraffären där de
har rätt sorts torrfoder till katterna och de har bara fiskar, fåglar och
ibland sköldpaddor. Aldrig hundar, katter eller apor i burar. Nej,
jag köpte ingen sköldpadda, bara kattmat i stora lass.

Bonusbild.
Efter att ha lassat in kattmaten i bilen traskade jag iväg för mig själv.
Här utsikt från en bro över Nilen, den vänstra armen som går vid ön El-Gezirah.
Här ligger husbåtarna på rad, och det lär bo en svensk kvinna i en av dem.

13.00
Äta bör man annars dör man. Jag åt quesadilla med kyckling och
till det drack jag färskpressad citronjuice.

Bonusbild.
Det finns fullt av poliser i hela Kairo, den här hade sin plats strax
utanför kaféet där jag satt. Tungt beväpnad är han, som ni ser.

14.00
Efter lunchen strövade jag omkring på en massa smågator
som jag inte hade sett tidigare. Skönt med öar, för då vet man att
man inte kan gå hur vilse som helst, så det är bara att strosa på.
Och när man då ramlar över små butiker som den här,
The Pink Powder Room, ja då blir man alldeles lycklig. Den kunde
jag självklart inte gå förbi.

Bonusbild.
Kassen från The Pink Powder Room.

Bonusbild.
Innehållet i kassen från The Pink Powder Room.
En jättemysig pyjamas. Lite skrynklig när den är nyuppackad, och
den blev ju inte slätare efter att jag hade sovit i den. Benen ser korta ut
på bilden, men de är långa, det blev så bara när jag hängde för att plåta.

15.00
Men titta här, affären där jag köpte mitt halsband.

Nix, kunde inte låta bli att gå in genom den vackra dörren.
Jag köpte några små berlocker för att komplettera halsbandet,
men dem får ni se någon annan dag.

16.00
Sitter med en kopp kaffe och en glass och väntar på att chauffören
ska ringa och säga att han är på väg. Han skulle hämta visum åt några
av Makens kollegor på turkiska ambassaden kl. 16 och sedan plocka upp mig
på väg därifrån. Men, en stund efter 16 ringde han och sa att visumen inte är
färdiga förrän tidigast 17. Jaha, kul, då hämtar han inte mig förrän cirka 17.30.

17.00
Man kan ju inte sitta och uggla på ett kafé så där länge,
så jag strosade vidare och hamnade i Marriotts tjusiga
trädgård. Där blev det en färskpressad (eller färskmosad vore
kanske korrektare) mangojuice.

18.00
Står utanför Diwan Bookstore och väntar på chauffören. Äntligen.

19.00
Hemma med dagens fångst. Observera att största kassen
innehåller kattmat och ingenting annat.

20.00
Efter att ha packat upp dagens fångst är det gott med en kopp te.
Det blir bara några mackor till middag, orkar inte ställa mig och laga mat
vid den här tiden.

21.00
Har svamlat ihop ett inlägg för dagen och lyckats stava fel i det.
Svarar på kommentarer.

22.00
Kämpar med ett segt Internet, varenda sida jag vill in på ska stå och tänka
i evigheter innan den öppnas. Suck, det blev ingen lång bloggvandring.

23.00
Dags att krypa till kojs.

32 kommentarer:

ab sa...

Roligt att få följa med!

ab sa...

Hm, förresten - är det Fatimas hand som ligger där på nattduksbordet?

Saltistjejen sa...

Å vad kul! jag lyckades komma ihåg EFIT denna gången också! men har inte fattat riktigt hur man ska posta inlägget på EFIT-hemsidan. Flrsökte med en kommentar m länk men tror inte det fungerade. vet du hur man ska göra?
Vad FINT halsbandet är! Så roligt med sådana saker man verkligen förälskar sig is som du beskrev i inlägget om halsbandet.
Hoppas du får en fin helg nu och härligt att maken är tillbaks!
Stor kram!!!

Marianne sa...

ab: Ja, det är en modern hand som håller i uråldriga symboler, bland annat Fatimas hand. Dessutom en sax, en härfågel, ögat och en hästsko. Du kan läsa om symbolerna om du klickar på länken under bilden med Azza Fahmy, i det inlägget har jag skrivit om dem.

Saltis: Vilken tur att du påminde mig om att man ska länka sig där också! Jag såg din kommentar, men jag vet inte om min kommentar kom med. Jag vet inte alls hur det funkar!

Nu är Klas hemma igen så vi får i alla fall en helgdag tillsammans! Ha en jätteskön helg du också!

KRAM!

Melting Pot sa...

Kul att dokumentera en dag i bilder. Hade aldrig hört talas om EFIT tidigare. Kanske jag skall göra någon gång........Kram!

Marianne sa...

Lena: Ja, det tycker jag absolut att du ska göra! Nästa är 25 april. Fast man kan göra det på andra dagar också, så klart.

Kram!

Elisabeth sa...

Så typiskt katter att sova bland rena kläder! ;)

Marianne sa...

Elisabeth: Ja visst är det! Hon älskar framför allt strumplådan ...

Otta sa...

Som vanligt tycker jag bäst om kattbilderna, men som alltid fina bilder! Vet du att det inte är tillåtet med fler husbåtar!? Vore häftigt att bo på en, speciellt när man säger att man har en husbåt på Nilen.

Jag har helt glömt att säga att mitt halsband inte var från den där designen, utan jag tror att det är en annan Egyptisk kvinnlig designer, men jag minns affären på Zamalek och där fanns grejer där. Jag blev helt sjuk! Skall dit med tjock plånboken en dag!

Jag såg mitt namn på en bild! :-)

Ha en bra helg!
Kramar

Annika sa...

SÅ KUL ATT SE!!
Lyxig dag!
Många goda drycker där, och mkt härlig shopping. me likey, like a lotey!
JA, det räcker bara att skriva en kommentar på EFITS sida. Superlätt, men det har ni väl gjort nu, du och Saltis...
Supermysig efitdag!! Fattar inte varför efit är så KUL, men det är det !!!
KRAM!!

Desiree sa...

Kul med EFIT. Du har ju även fått med en hel del bonusmatrial. Men vart får du tag i bregott och osten????? Finns det på era IKEA eller har du hittat någon annan butik som säljer det i Kairo? Tyckte att både lemonaden och mangojuicen såg himla goda och läskande ut. Härlig dag med en hel del fina shoppingfynd. Ha en bra start på helgen.

Kram

ab sa...

Här är förresten en (hoppas det funkar) länk till min variant från december 2005. Varning för chockerande slutbild - sex i konditorimiljö!

Marianne sa...

Otta: Jag kan tänka mig att de har förbjudit husbåtarna eftersom stränderna antagligen skulle vara kantade av dem annars med tanke på att det finns folk som inte har någonstans att bo. Jag vet inte om jag skulle vilja bo där, om jag ska vara ärlig, med tanke på råttor och annat som finns i Nilen.

Undrar vilken smyckeskonstnär de har handlat av. Jag är inte särskilt kunnig i det gebitet.

Jepp, det var dig jag skrev till : )

KRAM!

Annika: Jag skrev en kommentar där, men den syns inte! Saltis kommentar syns, men inte min. Är det modererat så att någon måste kolla först?

Det var jätteroligt med EFIT, jag måste vara med igen.

KRAM!

Marianne sa...

Desirée: Bregott och ost kommer hit i resväskor. Här finns ingen Ikea-butik och ingen annan affär heller som säljer svenska varor. Men Bregott klarar sig utmärkt i resväskan, och just Kvibilles ost som ligger kvar i sitt vax klarar sig länge om man inte skalar bort mer än lite i taget. Så jag låter den ligga kvar i vaxet och tyget och plasten och drar bara ner så mycket att jag kan hyvla det jag ska ha. Den möglar i princip inte förrän allt höljet är borta, och då är den nästan slut.

Kram!

ab: Hahahaha, ja den bilden var riktigt chockerande : D

Äventyret framtiden sa...

Tack för trevlig stund på din blogg!
Karin

Taina sa...

Åh, jag kan bara inte komma ihåg det här! En vardag för min del vore ju inte så kul. Det skulle mest bli bilder på skrivbordet och skärmen, typ. En kaffekopp emellanåt kanske. Men det var kul att följa med din dag!

Hoppas du får en trevlig helg !

Kram kram

Suzesan sa...

Kul att följa din dag och Snygg pyjamas. Såna gillar jag med. Med både skjorta och byxa. Din katt ser verkligen yrvaken ut.


Skrattade åt din reflektion om att solen även den kan ha fläckar.
Åh det är väl jobbigt att vänta på nån som inte kommer.



Kram
/Susanne

Anonym sa...

Vad roligt att få följa dig en dag med bilder! Får nu avsluta mitt inlägg för en katt har kommit och lagt sig på min arm! //Nathalie

Anne-Lie sa...

Kul att få följa med din dag i ett helt annat land än mitt - å extra kul när du berättar lite oxå då jag aldrig besökt Egypten.

Helly på vift sa...

Kul att följa dig en hel dag :)

Tänkte lite på din opålitliga chafför... Du kan inte ta taxi istället? Här i Neapel där jag är just nu i en taxi faktiskt ;) så är det helt ok om man använder taxibilarna som man ringer till och inte hoppar in i dem som bara står och väntar på gatan.

Kram och ha en bra lördag.

Desiree sa...

Ha ha underbart att det är fler än jag som drar med sig allt möjligt i resväskan. Interessant att bregotten klarar sig bra i väskan alltså. Det var nytt. Ost har jag också smugglat med mig ibland. Ha en fin helg.
Kram

✿Ewa sa...

Tack för att jag fick gå med dig en hel dag :). Bilden kl15 stannade jag vid ett bra tag och ville följa med in...vill som sagt fortfarande köpa fina halsbandet...

Citronjuice blev vi frestade med i värmen i Sinai, åh så gott! Och vilken härlig pyjamas!

Ha en skön dag!
Kram

Ariella sa...

Hej!
Kikar in på din efitdag.
Spännande att bo i olika länder och uppleva olika kulturer. Kan tänka mig att det är både positivt och negativt.

Kram

Marianne sa...

Karin: Hej och välkommen hit! Jag blir glad för att du hade en trevlig stund. Du är alltid välkommen åter. Jag ska kika in hos dig också.

Taina: Det är första gången jag lyckades. Nästa gång är en söndag har jag för mig, då kanske det är läge för dig? Men så är det nog för många, tror jag, vardagar är kaffekoppar och dataskärmar.

Ha en skön helg du också!
Kram!!!

Suzesan: Pyjamasen är jätteskön. Först tänkte jag att jag inte kunde ha så stora knappar, att det skulle göra ont. Men sen kom jag på att jag aldrig sover på magen, så hur ska det då kunna göra ont med knappar?

Kram!!!

Marianne sa...

Nathalie: Haha, ja då går det inte att skriva, det blir så tungt. Fast hon kanske vill att du ska skriva när hon ligger där så att hon får gunga? : D

Kram!

Anne-Lie: Hej och välkommen hit! Ja här finns massor att upptäcka, och allt är verkligen annorlunda mot Sverige. Jag rekommenderar en semester här! Jag ska kika in till dig också.

Helly: Det är egentligen inte chauffören som är opålitlig, det är sambandscentralen och turkiska ambassaden. Chauffören är en pärla. Jag kan ta taxi, men efter en riktigt otäck olycka med en taxi har vi bestämt att vi inte ska åka taxi på de stora vägarna, bara i stan på stadsgator. Och för att komma hem måste jag åka både ringvägen och Alex Desert Road. Vill helst undvika att ta taxi där det finns lastbilar som dundrar på så fort de kan - ofta utan bromsar men med hasch i kroppe!

Kram!!!

Marianne sa...

Desirée: Om man ska flyga långt kan man frysa Bregottet så det är fruset när man stoppar ner det i resväskan. Men man ska absolut inte ta det i handbagaget, då smälter det. Jo du, resväskorna är fulla av allt utom kläder : )

Kram!

Ewa: Ja, det var ju kul att du fick följa med till slut i alla fall! Men vet du vad, de har inte det halsbandet längre! Så det var nog ett bra val du gjorde som valde Anafora!

Kram!

Ariella: Hej och välkommen hit! Ja det är roligt att ha flyttat runt lite i världen och uppleva lite andra sätt att tänka och leva. Det som är mest negativt är att det är så långt till familj och vänner, men desto roligare blir det när de kommer på besök eller man själv är hemma på semester. Jag ska kika in till dig också!

Kram!

Anonym sa...

KUL att du nu också testar lite EFIT. Det var ett par månader sedan sist för min del - brukar ju annars göra det en gång i månaden. Tiden rinner dock ifrån mig - hinner inte alls skriva alla de inlägg jag vill och tyvärr inte så många öppna inlägg, så får jag tid över måste jag nog prioritera de öppna inläggen ändå (EFIT blir ju som oftast för personligt för att jag ska våga ha det öppe pga situationen).

Även om det blev en väl lång dag på stan, låter det dock som en lyckad dag!

Marianne sa...

Isflaket: Om du får tid och lust kan du ju alltid köra EFIT fast du gör det som skyddat inlägg. Även om du inte kan länka till EFIT då så får du ju ändå göra det. För jag förstår verkligen att du inte vill köra öppet!

Det var en lyckad dag, och kanske lite tur att chauffören kom lite senare än tänkt!

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Trevlig dag! Skönt att kunna ta det lugnt på mornarna. Jag gör det också, relativt i alla fall. Går upp sju-halv åtta och går till jobbet ca 08:45 så jag har ca 1½ timme på mig. Gillar det.

Marianne sa...

Anna: Ungefär den tiden tog jag också på mig på morgnarna när jag jobbade, nu segar det väl ut aaaningen mer : ) Men jag klarar inte att stressa, fattar inte de som fixar det där med att kliva ur sängen, in i duschen och klä sig, en kopp kaffe på stående fot och iväg. Nä, då går jag hellre upp tidigare.

Kram!

Laura sa...

Vad kul att få följa dig en hel dag! Ser alla dina dagar i Egypten lika intressanta ut som denna dag i fråga? Väldigt fina och beskrivande foton måste jag säga, det kändes precis som om jag var där med dig då jag tittade på dem! :)

Ja, THY är klart bättre än Air Baltic, men det kommer att kosta 150€ mer för mig att flyga med dem, och i det här fallet avgör nog priset.. :S

Som du märker så har jag inte heller varit så bra på att läsa bloggar under vintern, jut nu ligger jag t.ex. en vecka efter på bloglovin. Så känn ingen stress! Det finns annat i livet än att bara läsa bloggar också! :) Men självklart blir jag glad om du vill titta in nu och då! ;)


Kram!

Marianne sa...

Laura: Nej, de flesta dagar är jag bara hemma, särskilt nu när jag jobbar. Och då är det inte särskilt intressant, inte att visa på bild i alla fall. Då är det dator, kaffe, dator, Cola, dator ... Tänk vad kul om du hade kunnat vara med! Men jag SKA till Istanbul om inte alltför lång tid, och då får vi ta oss en shoppingtur på någon marknad där.

Jag har kämpat för att läsa ikapp hos alla jag också, och är inte ikapp än. Och nu när jag har så mycket jobb blir det nog bloggläsningen som tar stryk. Men nu är jag ändå ikapp någorlunda, så även om jag inte hinner varje dag ska jag väl hinna lite nu och då.

Kram!