fredag 30 april 2010

Rapport från kamelmarknaden

I dag drog vi till kamelmarknaden. Jag hade redan varit där en gång, men Maken måste ju få se spektaklet han också. Många bilder, så den som inte vill titta på kameler får sluta läsa här. Och okej, på korrekt svenska ska det väl vara dromedarer antar jag, men vad tusan, det heter kamelmarknad, så jag kallar dem kameler!

Man vet att man är på rätt väg när man börjar möta den här typen av transporter.

Man vet att man är framme när det är kameler, kameler, överallt kameler.

För att komma in måste man köpa en Tourist tAcket.

Här är det pli på kamelerna. Uppställning på raka led.

En liten nos.

Det är liiite läskigt när en hel hjord kommer springade!

Bättre när de har husse med sig.

En glad ryttare.

En sån liten sötnos!

Skönt att vila sig i skuggan ett tag.

Övervintrad hippie eller mattransport? Välj själva!

Dags att lasta.

Här ligger vi. Lite trångt kanske.

Bebisar. Jag hälsade från Otta.

Förhandlingar, förhandlingar.

Fy så trist det här var ...

... jag tror jag sover en stund.

Full fart framåt!

Tjenare mors!

Nä, nu drar vi!

45 kommentarer:

ab sa...

Kul! Visst är de söta. Och se så sandstorms-säkra de är med långa ögonfransar och stängbara näsborrar...

Desiree sa...

Wow this is Egypt alla gånger. Tack för alla underbara bilder. Du har ju fått till många kanonbilder. Gillar närbilderna på kamelerna. Det är helt klart stora och imponerande djur. Jag förstår att man tycker att det är lite läskigt om det kommer flera mot en. Men kamelungarna var ju bara för söta! Gillar den första bilden mycket också. Det ser nästan ut som om det är kamelerna som kör bilen.
Fantastiskt inlägg.
Är kameler på gott humör för det mesta eller kan de vara sura av sig så att man får se upp? Jag vet ju att Lama djuren och Alpackas i sydamerika ofta kan vara rätt sura av sig. De kan ju dessutom spotta och fräsa rätt bra så där gäller det att hålla sig på sin kant och kolla in humöret innan man kommer allt för nära med kameran. Det är därför jag undrar om kamelerna också kan vara buttra av sig.
Ha en skön och fin helg.

Kram

Anonym sa...

Oj, det var jätteintressant!
Kommer ihåg liknande fölmarknader i Jämtland, Nån gång på vårvintern, när fölen var stora nog att inte behöva mamman, och när tvååringarna var lite lagom tränade att lyda töm och grimma, och när treåringarna var inkörda med timmerstöttingar under vintern, möttes jämtbönderna på lämplig plats för att sälja och köpa. Mer än en gång hände det att min far kom hem med fler än han hade åkt för att sälja!
Monica P

em sa...

Nosarna är oemotståndliga!
Margaretha

Äventyret framtiden sa...

Underbara bilder som jag blir glad av och dessutom road av biltransporterna som vanligt:).
Intressant och färgrikt land du lever i.
Karin

olgakatt sa...

Såå ljuvliga bilder! Man vill bara pussa på de nosarna. MEN man ska vara försiktig! Kamelbett är inte att leka med - jag har en kollega som jobbat i många "kamelländer", bl a Egypten, och han säger att en mycket vanlig orsak till att man söker läkarvård är fula kamelbett. Så jag håller mig nog till min hästs mjuka mule, DEN kan jag lugnt pussa!

Marianne sa...

ab: Jo, de är söta men också lite läskiga för de är så himla stora. Jag tror inte de skulle attackera mig, men när de springer runt tror jag mycket väl att jag skulle kunna stå i vägen och att de kan råka springa omkull mig bara för att de inte såg mig. Liiite läskigt : )

Desirée: Tack själv! Jag försökte klappa en kamelunge, men den gick iväg och ville inte bli klappad. Helt förståeligt : )

Jag tror att kameler kan bli irriterade, men jag vet inte om de går till attack. Jo, förresten, de gör de nog om man betänker vad Olgakatt skriver om kamelbett! De kan ryta rätt otäckt, det har jag hört med egna öron!

Kram!

Monica: Ja, det är nog precis så här hästmarknaderna gick till förr i tiden. Synd att sådant inte finns längre i Sverige, vi går verkligen miste om levande och livliga tillställningar. Det enda som finns kvar är väl hund- och kattutställningar när de ska få små rosetter ...

Marianne sa...

Margaretha: Hej och välkommen hit! Visst ser de mjuka och goa ut de där nosarna. Men jag törs inte känna på dem : )

Jag ska kolla in din blogg också.

Karin: Jag blir glad när du blir glad! Ja transporterna är oemotståndliga här. Det kommer fler bilder framöver!

Olgakatt: Jag tänkte faktiskt på det där med att jag inte ville bli biten när jag försökte klappa en av ungarna. Så jag var inte särskilt ihärdig i mina försök : ) Jag håller mig till katterna, dem kan jag pussa på hur mycket jag vill - NÄSTAN : D

Trillingnöten sa...

Hur coolt som helst! Kameler (eller vad de nu kallas :p) är så fula att de är söta! Coolt med kamelmarknad är det i alla fall!

Anne sa...

Vilka underbara bilder, helt fantastiska! Vet du vad du borde göra (om du inte redan gjort det) fotoböcker! Du har ju hur mycket bildmaterial samlat som helst, och så många spännande och härliga erfarenheter från alla år som utlandsboende, allt du sett och upplevt. Du har sån stor mängd helt makalösa bilder att du borde verkligen göra nåt av dem, fotoböcker är vad jag tänker på såhär spontant. Att det skulle vara något för dig att göra.
Närbilderna på nosarna var för söta, helt bedårande. Kameler är ju riktigt söta.
På bilden där alla kameler är uppradade och en man går framför dem, där ser man verkligen hur mäktiga och stor de är, mannen ser så liten ut med hela kameluppställningen på rad. Cool bild.
Apropå fotoböcker, du skulle kunna göra flera fotoböcker med bara temat "billaster i Egypten", den ena bilden är dråpligare än den andra. Jag fattar inte hur de ens kan få så mycket lastat på en bil, det är helt otroligt.
Ha en riktigt trevlig helg!
KRAM

Häxan sa...

Tack för att jag fick följa med dig på kamelmarknad. Roliga bilder och lite spännande att se en del av en värld som jag inte kan så mycket om.
Ha en bra kväll! Hälsningar/ Häxan.

Musikanta sa...

Håller med Anne ovan. Jag har ju föreslagit det tidigare som du vet - de här bilderna är oslagbara...
Du får sno dig på innan det är dags att åka hem!

Jag ska tipsa Mirren om dessa bilder så att hon kan visa dem för Lillmirren - han är helt besatt av elefanter, krokodiler och kameler. Jag tror jag berättade om hur besviken han blev när mamma kom hem från grannen med kanel istället för en kamel...
Kramar!!!

Melting Pot sa...

Härliga bilder. Gillar särskilt kamelen som tröttnat och sover en stund och hippie/matbilen. Verkar vara en rolig plats. Kram

Annika sa...

SÅ fina bilder...och det blir så alldeles extra coolt när du förstorar upp dem!!
SÖTA är de, kamelerna. Men jag hade nog blivit lite skraj av att ha dem så nära...
Dromedarer är det väl, but hey, who keeps track...
KRAMAR!!!

ab sa...

Kameler är obekväma. Omöjligt att sitta bra på dem! Och ändå red folk i veckolånga karavanresor på det sättet.

Marianne sa...

Trillingnöten: Ja de är underliga djur, stolta som bara den ser de ut att vara, och ändå kan de vara så himla söta i vissa vinklar!

Anne: Tack, jo jag har nog tänkt på det där med fotoböcker och en vacker dag måste det bli av. Problemet är att välja foton! Fast nu medan jag läste det du skrev kom jag på att man faktiskt kan gå en genväg och välja bland de fotona som ligger på bloggen, och sedan leta upp dem i original i datorn. Då blir det nog lättare att sålla, för de bästa har jag ju lagt ut så varför gå in bland de andra? Det är bara när det är vänner och bekanta på bilder som jag inte har lagt ut dem, men det är ju ändå mycket färre att gå igenom än att gå igenom alla.

Jag vet inte hur mycket man kan ha med i en fotobok, men man kanske kan göra teman i boken. Typ "kameler", "trafik", "NIlen" osv.

Kramar!

Häxan: Hej och välkommen hit! Det kommer fler bilder från dagens utflykt, men jag får dela upp dem annars blir det lite mycket på en gång. Så du är välkommen åter!

Marianne sa...

Musikanta: Jo, jag ska göra fotoböcker, det är ett alldeles utmärkt sätt att faktiskt kunna plocka fram bilderna på ett enklare sätt och se dem. Men jag tror det kommer att bli när vi kommer hem, för det blir enklare med frakten av själva böckerna. Skulle bli tokig om jag gör en bok, den är klar och jag kan inte få den förrän om x månader när Klas kan hämta dem någonstans i Sverige ...

Ja, du måste absolut låta Lillmirren se kamelerna! Jag kommer aldrig glömma det där med att gå och låna lite kamel hos grannen ... : )

Kram!

Lena: En rolig och samtidigt lite läskig plats. Jag känner mig mycket liten när jag är omringad av alla de där stora djuren. Håller mig gärna vid en vägg : )

Kram!

Marianne sa...

Annika: Ja det blir otroligt mycket bättre med den här typen av bilder när man kan förstora dem! TACK igen för att du hittade det och tipsade om det!

Jag tycker att det är läskigt när de kommer för nära, som tur är har jag en bra zoomlins på kameran. Du ska inte tro att jag står så där nära och fotograferar en kamels nos, inte, det är en betryggande tio meter i alla fall : D Du måste skaffa en systemkamera, det är en enorm skillnad och jag hade inte kunnat ta en bråkdel av alla foton utan den!

KRAMAR!

ab: Själv tycker jag att de får vara hur obekväma de vill, jag rida-kamel-vägrar! De är alldeles för stora för att jag skulle våga mig på sådana äventyr. : )

Elisabeth sa...

Vad gulligt att småkamelerna på fotot har mycket mer päls än sina vuxna kompisar! För övrigt undrar jag hur de får upp kamelerna på lastbilsflaken. Har de någon slags ramp upp?

Marianne sa...

Elisabeth: Ja en del kameler är hårigare än andra, jag vet inte om det är olika sorter eller om det bara är en naturlig variation.

De har ramper som de leder upp kamelerna på så att de kommer i jämnhöjd med lastflaken, så kamelerna kan bara promenera rätt in på flaken. Sedan är det lite jobbigt att se hur de får dem att lägga sig ner, de slår dem rätt ordentligt med långa pinnar om de inte lägger sig frivilligt. Men när de väl ligger där så ser de ändå rätt nöjda ut.

Grekland nu sa...

Jag har älskat din bloggs kamelbilder från första stund, och här fick jag verkligen mitt lystmäte...Härliga bilder på spännande djur som jag nog aldrig varit i närheten av själv i verkligheten, tror jag. Gillar nosarna extra mycket!

Katarina sa...

Åh, vilka härliga bilder, från en häftig marknad! Jätteroligt att kolla på.

Jag undrar hur de får kamelerna på bilflaket? Vad de ska låta mycket där, eller?

Ha en bra dag!

Suzesan sa...

Vad söta de är och så fina bilder. Så modigt av dig. Var det itne sist du stod på ett tak för att ota dem för du vågade inte gå ner om jag minns rätt. Så söt den där som tröttnade. Den såg ut som "Får man gå hem nån gång"

Duktiga djur som klarar av att frakta människor genom olidliga terränger OCH utan vatten. Ja då bara genom att dricka innifrån. Puckeln. Gulliga.

Tack för visningen.

Kram
/Susanne

Suzesan sa...

*stod på ett tak för att fota dem* inte *ota* dem så klart;)

Kram
Susanne

Anonym sa...

Tack! Vilka roliga bilder på kamelerna! Vilka sötnosar. Roligt att få följa dig på kamelmarknad.
//Nathalie

Marianne sa...

Ingabritt: KUL att du gillar kamelerna. Det kommer nog några fler : )

Katarina: De leder upp kamelerna på en ramp som är i nivå med flaken, och sedan går kamelerna bara ombord på lastbilarna.

En del av dem brölar rätt bra, men inte specifikt när de åker bil. De ser faktiskt rätt nöjda ut där de ligger. Men så är de ju tåliga också.

Suzesan: Hahaha, jo, fast tvärtom. Alltså jag vågade inte gå upp på taket för att fotografera kamelerna, för då var jag tvungen att gå rakt genom en jätteflock med kameler. Jag vände och stod och tryckte vid grinden i stället : ) Och jag har en bra lins, så jag står inte särskilt nära även om det är närbilder.

Kram!

Nathalie: Kul att du hängde med! Det kommer fler bilder på kameler är jag rädd : )

Eva Henriksson sa...

Underbara kameler!
Fantastiska bilder som du tog.
Det trodde man inte att man skulle få vara med om kamelmarknad.
De har målat på kamelerna???? Pris eller ägare?
Otäckt om de bits!!!!
Tack för att jag fick vara med.

Fröken Anki sa...

Vilken upplevelse! Det där skulle jag också vilja se nån gång. Jättefina bilder! De verkar gilla dig och din kamera.

Laura sa...

Alltid lika intressant att klicka in sig här, och EXTRA intressant idag med alla kamelbilder! Vem gillar INTE kameler liksom? :) Dina bilder är en njutning för ögat!

Japp, den nya resväskan är en lättviktare, så jag får ladda den full med kläder! :)

Kram!

Freedomtravel sa...

Vilka underbara bilder från kamelmarknaden! Det här känns verkligen exotiskt i våra ögon!

Lotta sa...

Jag misstänker att det blir vardag till slut men för mig är detta väldigt exotiskt! Åh, vilka fina kameler! En kollega till mig kommer från Väst Sahara och har berättat hur gott köttet är och att han saknar kamelmjölken. Han säger också att kameler är väldigt kloka. Fick du reda på vad en kamel kan tänkas kosta?

litentanta sa...

Helt underbara bilder du har tagit, och berättelsen om varför kamelen ser så mallig ut :-D!
Jag är ofta här inne o tittar men håller mig tyst, tänker passa på och tacka för en suverän blogg nu när jag ändå vågar babbla :-)

Marianne sa...

Eva Henriksson: Hej och välkommen hit! Självklart att du får hänga med på mina äventyr, när du vill.

Jo, kamelerna är målade, det är ägarmarkeringar. Priset förhandlar man alltid om : )

Anki: Jag ska lägga ut en vägbeskrivning endera dagen så att den som är i Kairo på semester ska kunna hitta kamelmarknaden. Alla egyptier känner inte riktigt till den, så det är inte säkert att en taxi vet. Men det kommer så att du hittar dit när du väl får besöka Kairo!

Laura: Tack, sötnos! Du får ta A med dig och semestra i Kairo sen när ni har kommit till så pass ro att ni är resesugna igen!

Härligt med lättviktsväska. Det vill jag också ha. Men har du mest kläder med dig från Finland, har du inte en massa mat och böcker? : )

Kram!

Marianne sa...

Freedomtravel: Ja det är exotiskt i mina ögon också! Jag tror inte att man någonsin vänjer sig.

Lotta: Nej det här blir aldrig vardag, det känns lika exotiskt varje gång jag sticker ut nosen utanför dörren. Så din kollega saknar kamelkött? Jag frågade någon här om det, men han sa att han aldrig äter det. Vet inte om det är det billigaste köttet så att man inte äter det om man är medelklass, bara för att man ska markera att man inte är fattig? Har själv aldrig provat. Men jag såg i en affär i Stockholm att de sålde kamelpuckel! Jag tror han kan få tag i det om han letar i invandrartäta områden, typ Rosengård i Malmö, eller på Möllan.

Marianne sa...

Litentanta: Hej, vad roligt att du hör av dig! Det är aldrig farligt att babbla här, du får babbla precis hur mycket du vill! Det roligaste med bloggen är ju kommentarerna.

Tack för dina fina ord! Jag blir jätteglad för att du tycker om bloggen! Jag ska kika in till dig också!

Laura sa...

Åh, tack snälla du för inbjudan! Det skulle vara härligt att resa till Egypten och få se pyramiderna och kamelerna live och få träffa dig, men i år så blir det nog ingen utlandsresa tyvärr. Vår budget räcker inte till det just nu... :S Men vi har i alla fall tänkt semestra lite i Turkiet nu i slutet av den här månaden! Bara sola, bada och rå om varandra, det tycker jag vi är värda efter de långa vintermånaderna ifrån varandra! :)

Haha, nä, min värsta last är nog kläder... :S Har ett flertal väskor med kläder stående hos Ahmets föräldrar och nu kommer jag med ännu fler härifrån. :S Några böcker blir det nog också allt, men annars så försöker jag att undvika att ta med dem eftersom de väger så mycket. Hoppas på att kanske kunna byta ut några av de böcker jag har mot några nya på något hotell med mycket svenska turister i Alanya, då vi har tänkt åka dit och hälsa på Ahmets syster i sommar också. :) Så då får jag förhoppningsvis fylla på mitt bibliotek lite!

Kram!

Marianne sa...

Laura: Ja ni är verkligen värda att rå om varandra lite nu efter alla dessa månader! TUR att det inte blev längre i alla fall.

Om du sedan går med i SWEA Istanbul så får du tillgång till biblioteket på konsulatet också. SWEA:s bibbla finns där med böcker att låna. Fast du kanske kan läsa på turkiska också?

Kramar!

anna of sweden sa...

Oj, vad det är spännande att kika in hos dig och få hänga med på något spännande äventyr. Bilderna är superfina!

Taina sa...

Jättefina OCH roliga bilder. Men en del såg lite utmärglade ut.

Kamelkram

Otta sa...

Tack för att du hälsade! Så magra kameler brukar jag ju aldrig se! Det var lite väl extremt i vissa fall tycker jag. Jag tycker de ser så häftiga ut, lite av "här kommer jag".
Kram

Marianne sa...

Anna: Tack!

Kram!

Taina: Tack! Jo, de var rätt magra de stackarna.

Kram!

Otta: Ja du sa ju att jag skulle hälsa : )

Kram!

Bejla sa...

Helt, helt underbara foton och sköna fototekster! Vilken tur att ni fick tag på tAckets, så att ni kunde komma in och vi fick möjligheten att se resultatet! :-)

Marianne sa...

Bejla: Tack! Men lite läskigt är det allt bland de där stora djuren!

Anna, Fair and True sa...

Vilka roliga bilder och inte minst dina texter! Men en del av dem såg lite smala ut men de ska säkert se ut så?

Marianne sa...

Anna: Tack! Jo, jag tror att en del är lite väl magra, tror de ska vara lite mulligare.