tisdag 27 april 2010

Rapport från en skurhink

Se så mycket sand jag skyfflade ut ur huset. Okej, inte
riktigt så mycket, men det kändes som så mycket. Och
det är garanterat så mycket sand som försöker ta sig in!

Nu är all sand utskyfflad för den här gången, tyvärr håller en sandstorm på att blåsa upp, det satte så klart igång just som jag var klar och satte mig ner med en kopp kaffe. Nu viner det runt knutarna. Fördelen är väl att åtminstone några myggor får sand i skallen och kolar vippen, får man hoppas i alla fall.

Nu är det bergis flera av er som tror att jag är någon slags pedant som tjatar om att jag städar hela tiden, men jag lovar, det är hemskt. Jag torkade av köksbänkarna vid lunchtid, när jag skulle laga middag och torkade av dem igen blev det svarta ränder på trasan! Så illa är det.

Och nu sitter jag här och längtar till den 12 maj, för då kommer min kompis M från Istanbul och hälsar på! Första besöket från Istanbul, faktiskt.

Internet strular igen här, det är tydligen någon smartskalle som har klippt en kabel i havet. Förra gången det hände var hela Egypten helt utan Internet, den här gången har hela Egypten "bara" problem och det är trångt om den lilla salighet som fortfarande fungerar. De lovade att det ska vara fixat om några dagar. Vi hoppas att de håller vad de lovar för det är ett elände att knappt kunna surfa.

19 kommentarer:

Annika sa...

Mycket internetstrul på din kant av världen.
Drullputtar som går och klipper av kablar under havsytan...
Förstår att sandstormar är vidriga, och nästan oförståeliga för oss som aldrig varit med om dem.
KUL att du ska få besök. Härligt.
Kram!!!

Marianne sa...

Annika: Ja, det är så himla TRIST när Internet inte funkar som det ska. I dag är det i alla fall lite bättre än i går, då var det fruktansvärt.

På gamla stället hade vi inte samma problem med sand, här är det som om det blåser rakt in. Vi hade sand där också, men inte riktigt lika illa. Efter bara någon dag ser det ut som om man inte har städat på månader ... Det är någonting jag INTE kommer att sakna : )

KRAM!

Saltistjejen sa...

Oj hoppas du får igång nätet igen snart då. Man inser verkligen hur beroende man blivit av internet när det inte fungerar som det ska.
Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Jag tycker jag tjatar om att jag städar jämt, ändå är jag långt ifrån pedant... Men jag håller med toi, bättre lite sand i hörnen än ett rent h-e!!!

Musikanta sa...

Påminner mig om när jag bodde i London ett halvår i mitten av 50-talet. Fast då var det inte sand utan sot.

Tog man på sig en nytvättad, vit blus på morgonen var den svartfläckig vid lunch. Och skulle man dra upp ett fönster blev man omedelbart svart om händerna. Alla hus var gråsvarta och solen syntes som en röd måne genom all smog.

Det var en fantastisk skillnad att komma dit 40 år senare, husen var rentvättade och vita och himlen var blå! Men sand måste vara värre, städar du inte undan den är det väl risk för att den förstör matlagningen...
Många varma kramar - det har varit 16 grader+ här idag och solsken. Fantastiskt!!!

olgakatt sa...

Känner nästan hur det krasar mellan tänderna när jag läser om dina sandproblem!
Jag undrar också om inte den förestående Sverigeflytten gör dig ännu mer frustrerad över det som irriterar i Kairo! Som sand;)

anna of sweden sa...

Nej men vad dråpligt. Klippa av en kabel och vips så är hela Egypten utan Internet.

Det låter verkligen besvärligt med sanden. Sand i maten är ju ingen höjdare precis. Inte sand i sängen heller. Huga.

Katarina sa...

Hoppas sandstormarna för stunden är över, det är inte roligt att springa runt och städa..

Man blir ju lite ställd när interneter inte ör i gång, men ibland är det bra, för då får man annat gjort,:)..

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Jag ska städa här hemma idag, och när jag börjar tycka synd om mig själv ska jag tänka på att jag i alla fall inte behöver skyffla ut en sandlåda från lägenheten! :-) Den enda sand jag har bekymmer med är den från kattlådan, och trots mitt gnäll är det inga mängder...
Jag har igår införskaffat en kattlåda med tak, pga att vår katt på ålderns höst har fått en ovana att stå i kattlådan och sedan luta rumpan över kanten och kissa på golvet!! Man måste vara två för att göra rent det, en för att lyfta lådan, den andra för att göra rent under lådan och på golvet. Och det luktar SKUNK! Vi får nu se vad madam säger om lådan. Hon har varit in och gjort sina behov. Vi håller tummarna för att det inte kommer någon protest...
//Nathalie

Helly på vift sa...

Jobbigt med sand. Kommer ihåg hur det var i Australien och det var nog inte alls lika farligt som hos dig.

Hoppas det slutar blåsa snart...

ab sa...

Men hur kommer all sanden in? Kan man inte ha någon sorts tättvävt tyg för fönstren, eller är hela huset otätt?

Melting Pot sa...

Då har vi problem med samma kabel. Internet är segt som sirap pga denna "submarine cable" som är av någonstans i Asien. Fick en fin karta av Internetmannen på kabelns väg och dessvärre passerar just den både Indien och Egypten innan den går vidare mot Europa. Tråkigt att inte kunna se de svenska programmen på nätet :( Bör vara reparerat på fredag trodde I-net mannen. Bara att stå ut. Kram!

Marianne sa...

Saltis: Läs Lenas kommentar här nere! Vi har samma problem med samma Internetkabel! Attans så globala vi är! Men jag hoppas att det är fixat till på fredag som hennes Internnetman har sagt!

Kram!

Karlavagnen: Absolut hellre lite sand i hörnen, det värsta är att det inte håller sig i hörnen på det här stället utan vräker ut sig över allt överallt. Jag får göra som en kille sa på Gomorron på tv i morse, låtsas att jag har kul när jag städar : )

Musikanta: Nej då låter det värre med sot! Sot är ju oljigt och förstör mer, äter sig in på ett annat sätt. Tror jag. Tänk vad synd att du bodde i London i mitten av 50-talet och inte 40-talet, för då hade du kanske känt min mamma som bodde där då någon gång. Att mamma inte bodde där i mitten av 50-talet var ju tur, för då föddes jag : )

Kram!

Marianne sa...

Olgakatt: Så är det absolut! Man gör sig själv omedvetet motiverad så mycket det går för det som komma skall. Och blir vi kvar längre än några månader till så måste jag nog ge mig och skaffa en städerska i alla fall. Det här går inte.

Anna: Och inte bara Egypten tydligen! Läs vad Lena har skrivit, vi har samma kabel och samma problem! Men det är som sagt bara att hoppas att hennes Internetman har rätt och att det är fixt och färdigt på fredag.

Sanden som blåser in är nästan pulverfin, så det krasar inte direkt mellan tänderna, men det blir som ett lortigt lager. Jobbig är det.

Katarina: Ja nu har det mojnat för den här gången, och snart går vi in i maj så jag hoppas att sandstormsperioden snart är över.

Har inte du problem med Internet? För den här kabeln går ju tydligen vidare till Asien. Eller du kanske har någon som går genom haven åt andra hålllet?

Marianne sa...

Nathalie: Ja gör det, tänk på mig när du ska städa så går det lättare! : )

Det är jobbigt med kisseriproblem. Vi har också fått jätteproblem, Stina har fått för sig att soffan är rätt plats ... Så vi har sån där plastad frotté över sofforna som vi får byta och tvätta med väldigt jämna mellanrum. Det är inte protester, hon mår bra, hon har bara fått för sig. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra. Har provat det mesta från Feliway till att ställa maten i soffan, lådan i soffan, men hon sätter sig bara bredvid. Hennes lillasyster dog av en (tror jag) hjärntumör, så jag undrar om det är någonting sånt. Jobbigt är det i alla fall.

Kram!

Helly: Ja sandstormsperioden bör gå över nu snart, fast det är ju ändå alltid sand i luften här. Det blir väl så i ett ökenområde. Så vid öknarna i Australien måste det vara likadant. Tror det är lika illa vilken öken det än är. Då är nog regnperioder bättre, trots allt.

ab: Jo, alltså man kan ju stänga fönstren. Och det gör jag när det blåser ordentligt. Men vanliga dagar vill man ju gärna ha in lite "frisk" luft. Klarar inte av att ha balkongdörren stängd när det är sol och lagom varmt ute! Sen är hela huset dessutom otätt, men visst skulle det hjälpa att stänga balkongdörren. Problemet är som sagt att det inte bara är när det är sandstorm som det blåser in sand, det gör det hela tiden ändå. Ja, ja, det dröjer inte så vansinnigt länge förrän jag kan se tillbaka på det hela som en exotisk del av mitt liv : )

Lena: Tänk att vi har samma kabel och samma problem! Otroligt! Vi är mer ihopbundna i världen än vi tror. Kan du inte lägga ut en skannad bild av kartan? Det vore himla kul att se den!

Hoppas nu att din Internetman har rätt så att det här eländet går över snart!

Kram!

Melting Pot sa...

http://www.pluggd.in/sea-me-we-4-cable-maintenance-hits-internet-connection-in-india-297/

Här är länken till kartan över SE-ME-WE 4 undersea submarine cable system.

Sköter telekommunikation för 16 olika bolag mellan;
Singapore, Malaysia, Thailand, Bangladesh, Indien, Sri Lanka, Pakistan, Förenade Arabemiraten, Saudi, Sudan, Egypten, Italien, Tunisien, Algeriet och Frankrike.

Marianne sa...

Lena: TACK, vad kul att se hur vi är sammankopplade! Du och jag och Helly!

Anna, Fair and True sa...

Usch, det låter verkligen inte kul! Det är en grej du INTE kommer sakna med Egypten är jag säker på!

Marianne sa...

Anna: Nej, det är något jag definitivt inte kommer att sakna. Men det ska samtidigt bli roligt att HA UPPLEVT DET TIDIGARE. Det mesta blir ju roligt i efterhand. : )