söndag 11 april 2010

I stället för korvmoj och Luther

Här i landet har man inga korvmojar eller korvgubbar man kan gå till om man vill ha sig en hastig munsbit på gatan. Däremot kan man köpa bakade sötpotatisar av potatisgubbar som drar runt sina vagnar på stan. Jag har faktiskt inte provat, feg som jag är. Det jag är rädd för är elaka magbaciller som tvingar en att tillbringa alldeles för mycket tid i det kaklade rummet. Men jag är övertygad om att det är gott.

Potatisgubbe.

Inget fusk här inte, här bakar man potatisarna i en riktig
vedeldad ugn. Om ni klickar på bilden ser ni att han har ved
i ett utrymme under handtagen, och att han eldar med ved i ugnen.

I övrigt är det en riktigt seg dag. Sandstormen är desto piggare och viner runt knutarna. Jag börjar fundera på att ge upp städningen och samla till ett beach-party här hemma i stället. Vad tror ni om det? Så får man i alla fall lite nytta av eländet.

Ibland undrar jag vad det är för fel på mig. Om jag nu är jätteseg och trött, jag går hemma i min lyxhustrutillvaro och har ingenting jag absolut måste göra - varför kan jag då inte gå och lägga mig en stund? Är det för att den där förbaskade Luther sitter på axeln och gapar om att man ska vara duktig flicka? Nå, jag lyckades slå knock-out på honom en stund så han höll truten och jag kunde gå och dra några timmerstockar. Så nu känns det genast bättre.

Men nu har Luther också vaknat och gapar om att det är dags att vara duktig igen, att jag måste leka hemmafru och laga middag. Det får bli någonting riktigt onyttigt i dag: Lövbiff med potatismos och vitlökssmör.

---

Och så säger jag farväl till familjen Mohlin som i dag flyttar hem till Sverige. LYCKA TILL med nya livet i nygamla landet!

22 kommentarer:

Annika sa...

Mmmmmm...din middag idag låter underbart god. Mmmmm...skulle gärna hasta över till Ms Marianne och äta idag.
På din balkong.
Coola "potatisgubbar", det är annat är korvmojjar och dylikt. Jag kan tänka mig att potatisarna är superdupergoda. jag skulle nog prova om jag vore du (men jag har plåtmage också), men fattar om du oroar dig lite.
Be du Luther hålla tyst!
Han kan gå tillbaks till sitt hörn.
Kram!!!
Ps, maten idag du lagar hemma är ju svenne-korvmojje-mat av rang!You go!!!

Marianne sa...

Annika: Det blir ingen middag på balkongen i dag, det är alldeles för mycket sand som yr omkring i luften.

Haha, ja det är korvmojmat i dag! Inte en grönsak i sikte : D

Kramar!!!

Grekland nu sa...

Luther har nog gett upp för länge sen när det gäller mej. Jag älskar mina sovstunder efter middagen och har absolut inte dåligt samvete för dom. Och det tycker jag inte du ska ha heller! Beachparty inomhus, haha, låter som en bra idé...

Marianne sa...

Ingabritt: Visst är det fånigt att känna så! Antar att det är för att jag vet att Klas jobbar och att då ska inte jag få lata mig så som inte han kan. Men nu har jag inte så långt kvar när jag fortfarande kan göra så, så jag måste nog passa på att sova middag framöver : )

Bloggblad sa...

Jaså, är det hos dig han är nu, Luther, när han klarat av att få mig att hålla igång! Jag brukar ha morsan på andra axeln... vet inte vem av dem som är strängast.

Men idag har jag både promenerat och sovit middag och varit i kyrkan (och mumlat min spritfråga...)

Dags att börja jobba i morgon!

Bert sa...

Åh - Det måste vara en trend Marianne. Vi åt lövbiff igår, för första gången sedan 70-talet, kändes det som. Vi fyllde våra med ädelost.

Desiree sa...

Bakad sötpotatis låter himla gott. Nyttigare än varmkorv också. Serverar de dem helt enkelt bara bakde eller kryddar de dem på något sätt eller serverar med någon röra eller bara en klick smör eller något annat?
Ha ha beach party tycker jag absolut du borde ha istället för att ständigt städa efter sanden. Det vore ju hel crazy.Ja sanden lär du ju inte sakna den dagen ni flyttar hem.

Kram

Anonym sa...

Sötpotatis har vi här också!
Men även vanliga hamburgare och hot dogs. Mest populärt är Riki, det är en varm dubbelmacka med köttfärssås, salsor, majonäs, tomat, kryddor m.m.

Melting Pot sa...

Passa på att sopa ut Luther med sanden! Onödig gubbe. Kram!

Helly på vift sa...

Inte städa och ordna beachparty tycker jag låter som en utmärkt idé. När kan jag komma? ;)

Konstigt det där med att känna att man MÅSTE vara duktig. Själv mår jag ofta dåligt på jobbet för det finns inte tillräckligt att göra emellanåt och jag får så dåligt samvete för att jag inte gör tillräckligt för lönen jag får...

Fast samtidigt vet jag inte om jag vill bli som sicilianarna som inte har något behov av att göra bra ifrån sig. Tror nog att det gör mig till en bättre människa, hoppas jag iallafall...

Anonym sa...

Måste vara enormt varmt att dra runt på den brasan i värmen!
Och Luther; kanske vill du låna min sons hörselskydd så att du slipper att höra på tjatet. ;-)

Suzesan sa...

Kan förstå om du tvekar men kan potatis sprida bacilusker tro. Jag hade vågat för de går ju i så höäg värme och skalet äter man ju inte. Men jag har plåtmage jag med. Lyssna inte till Luther gör det du vill. Man måste träna sig på det. GOTT MED lövbiff. MUms.

Åhh de där riktig stora är svåra att hitta. De som tar plats på en hel tallrik och är LÖVtunna. Mums. Måste nog göra potatismos jag med nu för det. Blev sugen.

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Bloggblad: Jaså, var det du som skickade hit honom? Lockade du med pyramiderna då, så att du kunde bli kvitt karln? : D Haha, fast Luther kunde allt behövas lite i det här landet!

Han har dock bitit sig fast rejält, han såg till att jag både skurade och bakade på förmiddagen.

Bert: Jag brukar köpa lövbiff rätt ofta, men jag brukar göra rullader och annat av dem, inte bara steka så där rätt upp och ner som jag gjorde i går. I dag blir det andra bullar, det blir kyckling i röd curry.

Desirée: Jag får erkänna att jag inte vet hur de serverar potatisarna. Men jag ser inte några tillbehör på vagnen.

Nä, sanden kommer jag INTE att sakna när vi flyttar, det är ett som är säkert!

Kram!

Taina sa...

Hahahaha! Den där Luther måste vara klonad, för han finns nog i alla hem och vrån och oftast sitter de djävlarna på oss kvinnor, känns det som. Trots heltidsarbetande så fortsätter kvinnan ånga på när hon kommer hem. Maken kan verkligen slappna av. Nä, vi får ta och skapa en Lutherinna och klona henne!!!!

Kram på dig!

Marianne sa...

Carina: En sån där Riki låter faktiskt rätt gott. Påminner mig om att jag har köttfärssås i frysen, bra, den kan jag ta i morgon.

Lena: Jag försökte allt putta ut honom i förmiddags när jag gjorde mig av med sanden, men han har bitit sig fast ordentligt verkar det som. Himlarns gubbe!

Kram!

Helly: Lördag kl 19, passar det? : D

Jag tycker du ska fortsätta som du gör, en vacker dag kommer du att styra hela Sicilien, och då kommer latmaskarna undra vad som hände : )

Kram!

Marianne sa...

Isflaket: JA TACK! Eller jag kanske ska sätta på riktigt hög musik, så hör jag inte heller : D

Kram!

Suzesan: Du kanske har rätt, de kanske är helt bakteriefria. Vi får se, jag kanske undersöker det hela en vacker dag.

Lövbiff är gott, men bäst är de att göra typ rullader av. Då blir det riktigt gott.

Kram!

Taina: JA, en Lutherinna får vi se till att klona. Hon ser ut som Catwoman med piska och allt så att hon kan driva på gubbarna ordentligt och så att vi kan överta soffhörnan! : D

Kramar!

anna of sweden sa...

Den där Luther har jag också funderat mycket på. Vad är det som gör att han är med hela tiden. Har man inget annat sällskap så har man i varje fall Luther.

Marianne sa...

Anna: Fast jag hade hellre varit ensam än ha den där gubben Luther hängande i kjolarna : D

Anna, Fair and True sa...

Den där Luther alltså!

;)

Marianne sa...

Anna: Ja, men nu har jag kastat ut honom, nu får det vara nog : D

Kram!

Petchie75 sa...

Åh nej, nu tappade jag bort min kommentar :-(
Vad skrev jag nu, något om att jag nog inte är så luthersk och med en spansk make känns det helt ok att anamma den spanska siestan och för den delen sov alltid min morfar middag ;-) Jag tar inte alltid en middagslur men när jag sovit dåligt på nätterna tycker jag att jag förtjänar (?) lite vila på eftermiddagen!

Marianne sa...

Petra: Nej vad trist det är när det blir så!

Ja jag fattar inte varför jag har så svårt att gå och lägga mig på dagen. Jag kan sitta och typ spela patiens på datorn och bara glo rakt fram, alltså inte få någonting vettigt gjort, men gå och lägga mig känns som slöseri med tid? Urfånigt och jag måste lära mig att gå och lägga mig i stället, för det är mycket effektivare i långa loppet!

Kram!