måndag 12 april 2010

Vådan av att baka blåbärspaj


Att blåbärspaj är gott, det vet vi nog allihop. Men att bakandet av densamma kunde få så katastrofala följder hade i alla fall inte jag en aning om.

Jag tyckte att jag var väldigt duktig som satte formen med pajen i en annan form så att eventuellt droppande från den löstagbara bottnen inte skulle rinna rakt ner på ugnsbottnen och förorsaka onödig ansträngning i form av ugnsrengöring. Rätt sorts lathet. Vad jag inte tänkte på när jag skulle hälla vatten i den där yttre formen (mycket riktigt med utrunnen blåbärssaft) var att det kunde stänka. Det stänkte. Det stänkte riktigt ordentligt. Det stänkte så mycket att jag hade blåbärsfläckar långt bak på ryggen på min ljusrosa lilla t-shirt. Hur nu det kunde gå till, men det kunde det. Det stänkte så mycket att det blev fläckar av blåbärssaft på hela köksgolvet, fläckar som jag till en början inte såg för att jag rusade iväg för att rädda vad som räddas kunde av min ljusrosa lilla t-shirt. Eftersom vi har ett näst intill vitt köksgolv kan ni ju tänka er resten. Fläckarna gick inte bort. Jag började se för mig att jag just hade bakat världens dyraste blåbärspaj med tanke på vad det skulle kosta att lägga om golvet. Men som tur är finns Klorin även i det här landet. Klorin blev räddningen. Det blev inte världens dyraste blåbärspaj.

Min ljusrosa lilla t-shirt blev dock bara halvräddad. Den får nu sälla sig till skocken av kläder som endast kan användas inom hemmets fyra väggar när det passar sig att vara lite halvsunkig.

Hårdast stryk fick nog mina välmålade naglar, nagellack och klorin går tydligen inte alls bra ihop.

Sensmoral: Om du har ljust köksgolv, baka då inte blåbärspaj utan att först täcka över golvet. I alla fall om du är lika klantig som jag. Och använd förkläde.



PS. Pajen blev i alla fall jättegod och avnjöts på balkongen tillsammans med min Trevliga f.d. Granne.

24 kommentarer:

Taina sa...

På ryggen? Var du själv med INNE i ugnen? Nä nu får du nog förklara dig! Hahahaha! Tur att kakan var god i alla fall. Så husmoderligt av dig att baka förresten...ångest efter timmerstockarna?

Kramar!!

Marianne sa...

Taina: Hahaha, det är just det, jag kan inte förklara hur i helskotta det kunde stänka ända långt bak på ryggen på mig!

Nejdå, ingen ångest efter tuppluren, jag skulle ju få fikabesök och det är så himla gott med smulpaj. Plus enkelt. När det inte stänker.

KRAM!

Marianne sa...

Ha,ha, jag undrar också hur du bar dig åt. Det lutar åt att skippa blåbären och ta rabaraber istället. Nu har min planta satt fart. Jag tror t.o.m. den växte i snön för det är bara ett par dagar sen det blev snöfritt.
/Kram

Desiree sa...

Den såg himla god ut även om den orskade mycket jobb och besvär. Ja ibland blir det bara så där. Man tror man har tänkt till och sedan blir det något helt annat. Tur att fläckarna på golvet gick bort med klorin iallfall. Blåbärsfläckar kan vara mycket envisa eller omöjliga.

Kram

Eva Henriksson sa...

Men det måste blivit för saftigt.
Blanda sockret med potatismjöl så att det inte blir så mycket saft....
Kram och lycka till.

Anonym sa...

Det var roligt att läsa, men förstås inte roligt att uppleva.
En god paj med följder helt enkelt!

Fröken Anki sa...

ojojoj, tank hur det kan bli. Kanske det ar lage att inforskaffa en san dar koksrock som de hade pa 60-talet? ;)

Tur att flackarna pa golvet gick bort med klorin. vi har ocksa ett sant dar golv som drar at sig allt. Och malade vaggar i koket! Knappt tycker jag, men men - vad gor man nar man hyr!

Pajen ser i alla fall valdans god ut! Mmmmm...

olgakatt sa...

Hur hittar du blåbär i Egypten? Har dom riktiga som är blåa inuti som våra? Annars skulle det väl inte vara så färgäkta?
Blåbärspaj är jättegott!

Marianne sa...

Marianne: Vad härligt att ha egen rabarber, det är så himla gott! Jag vet verkligen inte hur jag bar mig åt, men sen tog jag fram förklädet : )

Kram!

Desirée: Ja den blev riktigt god. Som tur var! Blåbärsfläckar är hemska, så det gäller att se upp. Förstår inte att jag inte tänkte på det.

Kram!

Eva: Ja det kanske blev för saftigt, även om saften rann ur. Så själva pajen blev perfekt, vilket den inte hade blivit om saften hade stannat. Så nästa gång ska jag ta ditt råd!

Kram!

Marianne sa...

Carina: Och som tur var pajade jag inte köksgolvet : )

Anki: Ja, en sån där städrock kunde jag behöva! : D

Ja vad gör man när man hyr? Det är bara att ha en flaska klorin i beredskap och se glad ut!

Olgakatt: Tyvärr kan jag inte påstå att de är närodlade. Det är franska, vilda blåbär, säkerligen plockade av någon stackars underbetald thailändare, sedan förpackade, frysta och transporterade till Gourmet-butiken. Dyra och inte ekologiskt sinnade, men jag använder dem ytterst sällan. Himla goa är de i alla fall!

ab sa...

Vad god den ser ut...!

Du kan nog rädda t-shirten. Man kan ta bort rödvins- och blåbärsfläckar genom att doppa ner aktuell tygdel i kokande vatten. Fläcken försvinner som genom trolleri.

Jag lärde mig det av en svärdotter, när jag stänkt ner en vit finblus med rödvin, och försökte senare på just blåbärsfläckar. (Det bakas blåbärspaj här också ibland.)

Bloggblad sa...

Som jag kladdar har jag full förståelse... himla tur att golvfläckarna gick bort.

När jag gör saft på Aroniabär, då kan det också skvätta, och den färgen är inte heller att leka med. Så mycket bär som jag har i frysen, borde jag safta en hel vecka - och passa på nu innan det nya köket kommer på plats. Sen kommer jag inte att våga. Jag har redan flera fläckar som inte går bort (fast jag la inte manken till eftersom jag redan då i somras visste att köket skulle bort inom en kort framtid.)

Marianne sa...

ab: Funkar det även fast man redan har kört med fläckborttagningsmedel och ett varv i tvättmaskinen?

Vilken duktig svärdotter! Eller var hon ovanligt klantig och hade blivit tvungen att lära sig? : D

Bloggblad: Aroniabär? Vad är det? Det har jag aldrig hört! Nu måste jag googla!

Ja, passa på nu innan du får ditt nya fina kök! Det måste du göra så att du får din saft!

Annika sa...

Åh nej, men jösses vilket skvättande och allt det där. Just blåbär är ju svårt att bli av med. Filmjölk är en bra fläckbortagare på just blåbär också.
Men du, god och saftig ser den ut iallafall. Mums, mums blir riktigt sugen nu, mmmm.....
Kram!!

Äventyret framtiden sa...

Det har nog någonting med själva bären att göra, för inte bär sig hallon och vinbär sig åt så där.
Blåbär bär sig åt!
Så enkelt är det.

Otta sa...

Kära nån! Efter din beskrivning vågar jag inte baka Blåbärspaj någon mer gång!

Galltvål är vad du behöver! Jag använder det mycket, finns inget bättre.

Kram

Anonym sa...

Illa, illa. Ibland går det bara helt galet. Fast en god paj och något att skratta åt (senare, när t-shirten är ett minne blott) fick du ju ändå. ;-)

Marianne sa...

Annika: Filmjölk är ju bra att veta för framtiden : ) Det blev ingenting att kasta, kan jag tala om, den gick som smör i egyptiskt solsken!

KRAM!

Karin: Självklart är det bären med tvättäkta färgämne som ska bära sig åt, de andra har ju liksom ingen anledning : D

Otta: Jo då, du är säkert försiktigare och tänker efter före. Nästa gång ska jag också tänka efter före!

Galltvål ska jag skaffa när jag kommer hem.

Kram!

Isflaket: Haha, jo, ett minne blev det. Och pajen blev som sagt försvinnande god, så det var okej.

Kram!

Suzesan sa...

hahah ursäkta mitt skratt och allt är väl sagt som borde sägas av andra här hemma hos dig Marianne. Jag beklagar förödelsen. Men pajen ser god ut.

Inte nåt ont som inte har NÅT GOTT MED SIG;)

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Hahaha, ja där slog du huvudet på spiken, för GOTT var det!

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Men god såg den ut att vara i alla fall! Men tack för tipset!

Marianne sa...

Anna: Den blev supergod och gick åt som smör i öknen.

Kram!

Laura sa...

Blåbär är gott, men farligt!! :P Efter att ha jobbat på dagis hela vintern så kan jag fortfarande inte förstå VARFÖR småbarnen (0-3 år) serveras blåbärssoppa så ofta och dessutom får äta den helt själva! Visst ska barn själva få lära sig att äta utan att bli matade, men blåbärssoppa? :S

Marianne sa...

Laura: Hahahaha, ja vilken syn! Vad är det för fel på nyponsoppa?

Kram!