söndag 25 april 2010

Sinais befrielsedag

I dag är det nationell helgdag här i Egypten, anledningen är att vi firar Sinais befrielse. Och lite om vad det handlar om tänkte jag skriva i dag.

Sinaihalvön är en 60.000 m2 stor halvö mellan Afrika och Asien, den hör till Egypten och gränsar till Israel, Medelhavet, Aqabaviken och Röda havet. Suezkanalen går genom gränsen mellan afrikanska kontinenten och Sinaihalvön. Hela halvön är i princip täckt av öken, och här finns berget Sinai där Moses tog emot tio Guds bud samt populära semesterorter såsom Sharm El-Sheik. Sinais största stad är Port Said med cirka en halv miljon invånare, och på hela Sinai bor ungefär en miljon människor.

Sexdagarskriget, eller 1967 års arabisk-israeliska krig, startade den 5 juni 1967 när Israel anföll Egypten och sedan under bara sex dagar lyckades ockupera delar av östra Jerusalem, Västbanken, Golanhöjderna, Gaza och hela Sinaihalvön inklusive Suezkanalen, bland annat genom att de inledde kriget med att slå ut hela Egyptens flygvapen i ett enda svep. Orsakerna var att arabländerna hindrade Israel från att passera genom Suezkanalen, hade planer på att leda bort vattnet från Jordanfloden och hotade att angripa Israel.

Och nu skulle jag då komma till varför vi firar Sinais befrielsedag just i dag, den 25 april. Men där går jag bet. Jag hittar inte någonting som hände runt allt det här just den här dagen. Yom Kippur-kriget utspelades i oktober 1973, Camp David-avtalet skrevs i september 1978 och så vidare. Men det vi firar är i alla fall att Egypten återfick Sinai och Suezkanalen. Israeliska skepp får i dag passera Suez utan problem. Lite antiklimax att inte hitta vad 25 april har med saken att göra, måste jag säga. Någon annan som vet?

Så i dag har vi varit lediga från jobbet, dvs Maken har varit ledig från jobbet och har underhållit mig medan jag har jobbat. Och så lagade han middag, klyftpotatis och rester av rostbiffen från i går, det var gott och väldigt uppskattat att få vara ledig från matlagningen för en gångs skull.

Jaha, och så är det bäst att jag håller löftet och visar lite roliga trafikbilder. Tagna i farten genom bilrutan, som vanligt.

Tomatbilen.

Rör- och slangbilen.

Meloner kan fraktas på olika sätt.

Så här kan man lasta melonerna ...

... eller så här ...

... och så här.

Limebilen.

Gasbilen.

Bananbilen.

Och mitt i all den här galna trafiken på "motorvägen" tvekar
man inte att GÅ över, inte springa, och räknar med att bilarna ska väja.

27 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Du är verkligen suverän på att lyfta fram det komiska i transport av meloner och annat:)
Tack för ansiktsgymnastik med extra uttänjning av mungipemusklerna. Härligt!

Marianne sa...

Karin: Tack, men det är inte så svårt här. Det är bara att starta kameran, rikta den rakt fram och trycka på avtryckaren. : )

Saltistjejen sa...

Skönt med en ledig dag!!
Och DU vad jag skrattar åt dina transportbilder! För de är så talande!!!!!!! Tänk att du ser detta i stort sett varje dag! :-)
Stor kram!

ab sa...

"Går det, så går det", verkar vara mottot. Trafiksäkerhet är bara mesigt! ;)

Laura sa...

Haha, ja, lite skillnad på trafiksäkerheten från land till land! :) Stannar bilarna då och väntar ut de som går över vägen, eller händer det mycket bilolyckor?

Norea sa...

Här hittar jag en sida på engelska som skriver varför det är den 25 april som Sinai Liberation Day firas.

http://egyptholidaysdirectory.com/event/sinai-liberation-day.html

Sinai Liberation Day

Sinai Liberation Day is celebrated in Egypt every year on 25th April. It commemorates the withdrawal in 1982 of the last Israeli troops from the Sinai peninsula, which it had occupied since the 1967 Six-Day War. The withdrawal of troops was carried out in accordance with the terms of the 1979 peace treaty drawn up between Egypt and Israel following the Camp David accords.

Katarina sa...

Dina transportbilder är för roliga!

Taina sa...

Underbara bilder as usual!

Den 25 april drogs alla israeliska soldater ut ur Sinai under ledning av Sharon. Den 26 april är det fred mellan Egypten och Israel...

Kram

Desiree sa...

Dina trafikbilder är alltid mycket uppskattade. Man får se lass och transporter av både det ena och andra som man aldrig skulle sett någon annanstans. Man förundras över hur mycket de faktiskt klarar att lass på ett flak. Även om det inte finns något logiskt i att fira just detta datum som befrielsedagen så är det ju aldrig fel med lite ledighet. Du och maken fick iallafall en skön dag ihop.
Kram

Melting Pot sa...

I förrgår såg jag en blomkålsbil. Jag undrar hur de liksom låser fast blomkålen i varandra för trots att vissa huvuden hänger utanför lastbilsflaket så trillar de inte av. Samma sak med de hala kokosnötterna. Begriper inte hur de gör? Indier är experter på att stapla frukt också. Överallt finns små vagnar med väldigt vackra staplar av lime, apelsin, äpplen, mango. Kram

Helly på vift sa...

25 april är tydligen årets 115 dag (vet ej om det kan vara något symboliskt...)

Himla roliga bilder på lastbilarna. :)

Otta sa...

Det har att göra med den dagen de verkligen fick tillgång till Sinai till 100% och Israel lämnade över landet till Egyptierna. Eller rättare sagt det är ju egentligen beduinerna som fick tillbaka landet, då det är främst de som finns på Sinaihalvön. Tydligen hade de inte något emot att leva under Israelisk okupation....om jag inte förstått det fel. I Sharm kan man fortfarande se några hus från den tiden där jag tror militärer bodde och som nu är bostäder.
Kram

Annika sa...

Ja jösses!
Jag skrattar och häpnar över dina transportbilder. Helt otroligt!!!
Only in yur part of the world. men förmodligen i en ganska stor del av världen, trots allt.
Så annorlunda, men såååå kul att se.
Tänk ändå vad man får se tack vare bloggarna!!
Kram½½½

Petchie75 sa...

Underbara bilder och så kul att du samlat dem på det sättet med olika varor och produkter.
Oavsett anledningen är det mysigt att det är helgdag mitt i veckan och få sällskap hemma! Själv är jag gräsänka eftersom O åkt till NJ (synd att inte vulkanaskan kunde hållit sig över Belgien lite längre ;-)) men jag bor hemma hos vänner så jag lider ingen nöd.
Kram!

Freedomtravel sa...

Fantastisk packningsteknik! Vi fick för övrigt lära oss samma teknik för att korsa gator i Vietnam, vilket kändes livsfarligt! Man skulle gå i jämn hastighet och aldrig tveka, så kunde mopparna susa fram runt en... hur läskigt som helst!

Marianne sa...

Saltis: Och vad jag kommer att sakna det här sedan! Tänk så spännande med en enfärgad lastbil där man inte har en susning om vad som finns inuti : (

Kram!

ab: De går säkert efter mottot att man inte ska syssla med sånt man inte kan stava till, och de kan nog inte stava till trafiksäkerhet : )

Laura: Det är fruktansvärt många bilolyckor här. Det värsta var väl när 24 unga trafikpoliser som transporterades i typ en boskapsvagn dödades. Eller när en långtradare körde igenom räcket på ringvägen, rakt ner i skallen på några vägarbetare.

Kram!

Marianne sa...

Norea: Hej och välkommen hit! Och TACK för länken och infon! Det är så klart så det är, och det är väl en bra anledning att fira till skillnad från att något papper skrivs under.

Katarina: Tack : )

Taina: Du och Norea och Otta, ni visste ni!

Kram!

Marianne sa...

Desirée: Ja jag kan aldrig sluta fascineras över transporterna här!

Det var att de sista israeliska trupperna trupperna åkte hem, som Norea och Taina och Otta visste. Skamligt att inte jag visste, men nu vet jag! Och snart är det 1 maj.

Kram!

Lena: När jag flyttar får du ta över och visa roliga transporter. För när vi bor i Sverige kommer jag inte att kunna visa en enda rolig bil! Där är alla trafiksäkra ...

Kram!

Helly: Nej, det var att sista israeliska trupperna stack hem : ) Det muslimska året är dessutom helt i otakt med det västerländska, det förskjuts med tio dagar varje år. Här används den västerländska kalendern till allt jordiskt, och den muslimska till allt religiöst

Kram!

Marianne sa...

Otta: Ja, det var du, Norea och Taina som visste. Räknade nog med att du skulle veta : )

Jag kan tänka mig att beduinerna inte märker någon större skillnad vilken regim det är? Eller är det så att israelerna struntade mer i dem så att de fick vara mer ifred?

Kramar!

Annika: Jag hoppas att Lena i Indien tar över och visar trafikbilder när vi flyttar så att man får sig sin dagliga dos även i fortsättningen. För det här är någonting jag kommer att sakna!

Kramar!!!

Petra: Att de inte körde videokonferens för det mötet också! Nå, jag hoppas att han kommer hem snart så du slipper vara utan honom för länge. Och så att han kan vara med och titta om du hittar någon bra bostad! Skönt att du bor hos vänner i alla fall så du slipper vara ensam första tiden i Bryssel!

Kramar!

Freedomtravel: Ja man måste vara rätt modig i den här trafiken, och i stan när det inte går så fort tar jag mig fram rätt bra. Men på motorvägen när bilarna kommer susande i 120!

Lotta sa...

Hu! Jag skulle inte vilja ligga bakom rör- och slangbilen...När du kommer tillbaka till Sverige kommer du i alla fall märka EN förändring på vägarna. På lite finare bilar verkar blinkers numer bara finnas som extrautrustning...Hur kan det annars vara så att dessa aldrig blinkar?
Och nu vet jag också varför man firar Sinais befrielsedag! Man lär sig något nytt varje dag :-)

Marianne sa...

Lotta: Jaså, har blinkersarna (?) försvunnit även på svenska bilar nu. Fast jag kommer bergis inte märka sånt i början, eftersom jag är så van att ingen kör som man ska. Jag kommer snarare att få skärpa mig för att hålla mig till reglerna!

: )

Bejla sa...

Alltid spännande att läsa här. Lär mig nytt (också med lite hjälp från dem som kommenterar ;-) ) och får mig några skratt. Ja trafiken hos dig är verkligen speciell sett till norderuropeisk och amerikansk standard! :-)

Marianne sa...

Bejla: Ja jag lärde mig också tack vare kommentarerna. TUR att det finns bloggar!

Trafiken är verkligen inte klok här. Det värsta är ju olyckorna. Härom veckan hade Klas sett ett litet lamm som hade åkt av och stod alldeles ensam på vägen!

Anna, Fair and True sa...

Fick du reda på något mer om varför just den 25 april? Orkar inte läsa alla kommentarerna :)

Marianne sa...

Anna: Det var den dagen 1982 de sista israeliska trupperna lämnade Sinai. Då hade de ockuperat ända sedan 1967. Tur att man har allmänbildade läsare så att man lär sig något : D

Anna, Fair and True sa...

Aha, då har man lärt sig något nytt!

Marianne sa...

Anna: Både du och jag : )