torsdag 1 april 2010

Några bilder

För att inte tjata om sand och städning kommer här bara lite bilder:

Är det någon som vet vad det här är för blommor? Jag tror att det var
de som doftade så gott, så gott och spred doften ganska långt. Påminde
lite om jasmin. Blommorna är ganska stora, som en tioårings handlfata.

De vita blommorna växer på träd, inte buskar.

Städpaus på balkongen. Hoppsan, nu ser jag att jag glömde torka
av pinnarna på balkongräcket. Ser ni hur sandiga de är?

I dag var det Stina, storviltsjägaren, som höll mig sällskap.

Annika frågade härom dagen om det var många barn i området. Det är det.
Jag har rätt dålig koll på var de bor, de springer runt i stora gäng och kilar
in och ut hos varandra, så vem som bor var vet jag inte. De träffas ofta hos
våra grannar till höger (de som hade partyt förra veckan) och spelar fotboll.

Vem ska ta bollen?

Här är ett litet gäng killar. Jag tycker det är roligt att höra
ungarna när de leker här i området, det tillför lite liv till skillnad
mot hur det var på förra stället där det bara var tyst och trist.

26 kommentarer:

anna of sweden sa...

Det bästa med städningen - det är städpauserna. Gärna med ett glas coca cola. ;)

Kram!

Marianne sa...

Anna: Och vilken tur att det finns pauser! MED Cola : D

Kram!

Desiree sa...

Jättefina bilder på trädet med de vita blommorna. Jag skulle kanske gissa på att det rör sig om någon sorts Kaprifol om de doftar gott och ganska starkt. Håller med Anna om att det behövs pauser i städningen.

Saltistjejen sa...

Vilka vackra blommor! Tyvärr har jag ingen aning omvad det är för sort. kanske ngn släkting till jasmin eftersom de doftade liknande???
Kul med alla barnen. Jag håller med om att jag faktsikt gillar ljud av lekande barn. Vissa tycker ju det kan vara störande och stökigt men om det handlar om helt "normalt lekande" barn och inte en massa bråk så tycker jag det är ngt som livar upp.
kramar!

Musikanta sa...

Underbar bild på din katt. Jag SER faktiskt, nu när du påpekar det, att balkongpinnarna är sandiga. Men vem bryr sig? Låt dem fortsätta att vara det!

Killarna ser ut att ha kul - tänk vilken gemenskap fotbollen ger dem. Synd att flickorna inte har någon liknande lagsport att utöva.

Basket passar väl tjejer bättre, men det har ju inte blivit den globala lagsport som fotboll är.
Jag önskar dig en riktigt GLAD PÅSK utan städning...
Många varma kramar!

Kersti sa...

Det är så skönt när man städat klart. Fina bilder som får mig att längta till sommaren. Spöregn här idag men också lite sol men inte precis någon sommarvärme. Passar på att önska dig en Glad Påsk.

Petchie75 sa...

Jattefina bilder men jag ar nog den samsta nar det galler blomnamn sa jag har inget att bidra dar!! Har ar det ovanligt att se barn spela fotboll, ser man nagon pa stranden med en boll sa ar det 1) en amerikansk fotboll 2) amerikanska turister som kastar den fram och tillbaka. Puertoricanerna ar inte sa sportiga overhuvudtaget tycker jag! Forutom alla som joggar i vart omrade... "Beisbol" ar poppis men det spelas framforallt pa riktiga planer och inte bara pa en grasmatta.
Snacka inte om stadning, jag stadade sa att jag fick hjartklappning (nstan iaf) och svettades som en gris bade igar och i forgar. Idag har jag BARA last och njutit av vara LEDIG fran alla flyttaktiviteter.
Kram!

Millan sa...

Harliga bilder. Gillar sarskilt den med boken och drickan. Ser sa rofyllt ut (med eller utan sand! ;0)
Hoppas ni far en fin paskhelg!
Kram

olgakatt sa...

När du frågar om blommor så tänker jag på Vivi Täckholm som var professor i botanik i Kairo. Hon skrev ju Egyptens flora - den borde du ha! Jag minns ett TV-program där hon blev intervjuad en gång. Hon berättade bl a om systemet med de årliga äskanden av anslag till institutionen. Man skulle ta till med råge i sin begäran, minst 10 ggr mer än man behövde, för höga vederbörande drog av det mesta. Så en gång behövdes det ett par herbarieskåp till. Vivi högg till med 17 st - och fick 17 st! Hon kunde ju inte tillstå att det var för mycket så skåp hade dom gott om i många år framåt.

Så mysigt att sitta på balkongen med en eller två kissar som sällskap!
Inte lika mysigt att städa...

Katarina sa...

Jag har ingen aning om vilka blommor det är, men påminner om kaprifol.

Skönt att kunna njuta på balkongen mellan stödpauserna!

Suzesan sa...

Fint att kunna sitta så där på balkongen. Härliga bilder både här och i förra där du tog läsaren(moi) med på en promenad i ditt område. Jag tror också att det är någon slags kaprifol av nåt slag. Jag känner igen blommans utseende men vet inte vad det är.

GLAD PÅSK Marianne

Kram
/Susanne

Ulla sa...

http://toptropicals.com/cgi-bin/garden_catalog/cat.cgi?uid=Bauhinia_alba

Kan det vara en Bauhinia? Kolla bladen

Otta sa...

Åh! Vad fin Stina är! Hon ser riktigt nöjd ut.
Kram

Anonym sa...

Hej Marianne!
Ulla har rätt, det är en Bauhinia variegata, och heter orkidéträd på svenska. Den kan ha rosa blommor också. Hittade blomman i Blommor och Träd vid Medelhavet av Tore Hylander. Väldigt fin blomma....nu åter till lammsteken...
GLAD PÅSK! Påskkramar,
Gunilla

Bloggblad sa...

Jag har fullt sjå att ha någorlunda namnkoll på de blommor som inte gett upp än i mina buskar.

Fast de har inte visat sig än... :)

Härligt somriga bilder...

StrandMamman sa...

Har inte tittat in på din (och andras) blogg på en tid, men nu är jag här igen. Gillar din balkong, njut av dina pauser, städa kan man göra nån annan gång! Kram!

Emmama sa...

Jag skulle gärna spendera en städpaus med dig! :) Kram!

Marianne sa...

Desirée: Nu har jag fått svar på att det är ett orkidéträd! Måste dit och se om man kan sno ett skott. Man måste ju prova i alla fall!

I dag tänker jag inte städa ett dugg. Säger jag som har skurat balkongen. Ja, ja, men inte mer än det i alla fall.

Kram!

Saltis: Orkidéträd har jag nu fått veta!

Lekande normala barn som slåss lite emellanåt är bara roliga. Nu på dagarna när de är i skolan är det knäpptyst här, bara fåglarna som kvittrar och gubbsen som klipper gräs. Sedan lever hela området upp när ungarna kommer hem och badar och sparkar boll och vad de nu håller på med. Det gillar jag.

Kramar!!!

Musikanta: Ja nu får balkongräcket bli hur sandigt det vill, för nu är balkongen innätad så katterna inte ramlar ner.

Nej, tjejer har inte fotboll som kittar dem samman, men de drar runt i stora gäng de också där de viskar och pratar och är sociala, på flickors vis. Och ibland är de blandade, särskilt i poolen. Så jag tror inte det går någon nöd på dem ändå.

Jag har bara städat liiite i påsk : )

Kramar!!!

Marianne sa...

Kersti: Och så fick ni ännu mer snö under påsken! Men nu skiner solen har jag fått höra, så då är det hopp om våren igen. Det är ju trots allt april, och då ska väl vädret vara ilte hipp som happ.

Hoppas du har haft en skön påsk!
Kram!

Petra: Lustigt med ett land där fotboll INTE är stort! Annars brukar det ju alltid vara tvärtom. Här är fotboll jättestort, vi har till och med två chaffisar på Kontoret som är sura på varandra för den ena tycker att den andra smiter så fort det är en match. Den andra minns jag inte varför han var sur på den första, men det var någonting likadant.

Jag hade som tur var hjälp med flyttstädningen sist, men i sommar blir det inte roligt när vi flyttar härifrån. Fast då får nog Klas hjälpa mig. Och så petigt är det tack och lov inte här eftersom de alltid slipar om golven och målar inför nya hyresgäster. Men man vill ju ändå inte lämna det smutsigt efter sig.

Härligt att du har det värsta bakom dig nu! LYCKA TILL!

KRAMAR!

Millan: Jag är nog mer balkongmänniska än trädgårdsmänniska, för på mina balkonger finner jag alltid riktig ro. Har jag inte en bra balkong trivs jag inte, det upptäckte jag nu när jag fick den här. På förra stället hade vi ingen bra balkong, även om den var stor var den fel och jag var alltid rädd att katterna skulle ramla ner och försvinna och dö. Så här ska det vara, med nät och blommor.

Kramar!

Marianne sa...

Olgakatt: Jag har försökt få tag i Täckholms flora, men det verkar helt hopplöst. Det ska vara om man hittar den på något antikvariat, tror jag. Men den skulle jag verkligen vilja ha. Hade gärna sett det där tv-programmet med henne också, och läst boken om henne. Men jag har inte hittat vare sig det ena eller det andra!

Det ÄR verkligen mysigt att sitta på balkongen. Nu har det blivit tillräckligt varmt för att äta middag där också, helt underbart är det!

Kram!

Katarina: Orkidéträd! Måste se om jag kan sno ett skott från det, och om det går att odla. I så fall blir det smuggling sedan.

Kram!

Suzesan: Orkidéträd visset Ulla och Gunilla!

Snart får du också sitta och njuta på din balkong, det dröjer inte länge nu! Du brukar ju ha så himla fint hos dig!

Kram!!!

Marianne sa...

Ulla: Visst är det! Tack! Jag ska se om jag kan stjäla ett skott från den. Inte för att jag tror att det går att dra upp ett träd, men man måste ju försöka!

Otta: Ja när hon inte ligger i mitt badrum (suck) så ligger hon gärna på balkongen och myser. Och kollar fåglar.

Kram!

Gunilla: Ja, visst är det! Jag hade aldrig hört talas om Orkidéträd förut, men nu vet jag bättre. Tänk ett rosa sånt träd. Vilken njutning!

Här blev det lammkotletter, jag hade ingen stek hemma.

Kram!

Marianne sa...

Strandmamman: Jag har också haft lite blogghäfta (?) och varit jättedålig på att läsa. Vet inte riktigt varför, men det kan nog hänga ihop med flytten som jag skrev om i senaste inlägget, att jag har någon slags bloggidentitetskris : )

Kram!

Emma: Fast jag tycker att vi kan strunta i städandet och bara pausa. Vad tror du om det?

Kram!!!

Anonym sa...

Marianne, så fina bilder du tar och så roligt det är att läsa om dina dagar i Kairo. Det hade varit så fint att ses och något som jag verkligen såg fram emot så mycket! Inte enbart för halsbandet skull ;). Men Anafora som ligger 8 mil från Kairo, hägrade. Så vi beslöt att återvända dit de sista dagarna.

Jag läser att ni ska återvända till Sverige, så roligt! Men också fyllt med en massa funderingar, det kan jag förstå. Jag ser fram emot att fortsätta läsa din blogg även från Sverige. Med dina "utifrån" glasögon blir det intressant läsning.
Varm kram
Ewa

Marianne sa...

Ewa: Ja det var verkligen synd att vi inte kunde ses när du var här, men så är det, man måste ju välja och när man inte har all tid i världen får man ta det man kommer att njuta av mest. Jag har själv inte varit i Anafora, men det låter ju intressant.

Ja det är mycket att tänka på inför flytten, särskilt när ingenting är riktigt bestämt än. Men det ska bli roligt att komma hem igen. Och spännande att se hur man kommer att uppleva allt.

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Gillar bilden med boken och coca colan. Den var liksom fridfull och så var det fint ljus i den.

Marianne sa...

Anna: Det är så fridfullt att sitta på den här balkongen, jag är så himla glad för att vi äntligen har nätat in den för katterna så att man kan sitta där. För när man ska passa katterna hela tiden, eller stänga ut dem och de sitter och mjauar och undrar varför inte de får vara med, då är det inte rofyllt. Men nu är det så skönt!

Kram!