onsdag 7 april 2010

Onsdag

Tack alla, ni är så himla söta som stöttar mig och begriper hur omvälvande det känns med hemflytten. Och nu känns det lite mer som vanligt med bloggen när jag äntligen har skrivit om detta stora som är på väg att hända i våra liv, bloggen är mer i synk med mig själv nu, så att säga. Jag vet inte varför jag inte har skrivit om det tidigare, antar att stora saker måste genom vissa tankeprocesser innan de kan komma ut som bokstäver och ord på "pappret".

I dag njuter jag lite extra av att vi flyttade hit där vi bor nu. För i dag är Stora Häckklippardagen. Men eftersom vi inte längre har någon trädgård behöver jag inte bry mig om gubbsen som hackar bort hibiskusar och boganvillor, jag behöver inte serva dem med vatten och te och jag behöver inte ge dem någon bakshees (dricks) och oroa mig för om det är för mycket eller för lite. Dessutom behöver jag inte bekymra mig om att det kommer gubbs gående utanför köksfönstret och ser att jag springer runt i ett ärmlöst linne utan bh, för jag har inte längre något köksfönster eller salongsfönster som de kan se in genom.

Gubbsen klipper häckarna i trädgården nedanför oss.

De är duktiga som samlar ihop skräpet efter sig.

Ensam behöver jag i alla fall inte känna mig, trots att Maken har stuckit till Grekland, nu igen. Katten Stina har nämligen två favoritställen att ligga på, det ena är i mitt f.d. spa i badrummet, nu mera ändrat till kattmysrum med mjuk handduk att ligga på. Och det andra är i min skrivbordsstol, bakom min rygg.

Stina ligger bekvämt i min skrivbordsstol, själv får jag sitta på yttersta
kanten. Fotot är taget över axeln på mig själv, det där vita skrynkliga är
luvan på min lilla luvtröja jag har på mig om kvällarna för att inte myggen
ska äta upp mig.

Jag håller på att göra min första egna Limoncello efter recept från Helly. Inte nog med att det är en god digestivo (heter det så?) som hägrar, det är dessutom vackert att titta på medan det står och drar i en vecka. Nästa gång ska jag skaffa en vacker flaska utan en massa tryck, så att det blir ännu vackrare.


Och så vill jag påminna alla och främst mig själv om att det är EFIT i morgon! Jag ska nu omedelbums gå och lägga kameran på sängbordet - nej förresten, jag lägger den bland kattmaten så kan jag inte missa den.

23 kommentarer:

Marianne sa...

Jag gjorde en kommentar i förra inlägget men det har tydligen ramlat bort.
Jag kände på mig att nåt inte var som det brukade. Och nu har vi ju förklaringen. Det måste ha varit en jobbig tid att smälta allt det här. Och jag förstår så väl om det känns skönt att komma `hem` med alla nära och kära på nära håll. Samtidigt lämnar ni ju som du säger massor med sånt som inte finns här. Gubbs har vi men de går ju inte i klänning, de sitter bara på parkbänkarna och dricker öl. Den solen och värmen finns ju inte heller men när den kommer är den underbar. Blommor, ja du får ta med en massa frö och skaffa växthus och minnas tiden i Egypten.
Och du, det finns plats för två Marianne i Sverige på bloggen.
Hoppas nu att allt vad det innebär med flytten går bra och så håller jag tummarna för att du i framtiden hittar ditt drömhus nånstans vid en sjö.
Kram , kram

Desiree sa...

Den där Limoncellion ser jättegod ut. Så vacker med det intesivt gula just i den flaskan. Så svenskt med det blå gula liksom. Ja jag tycker du ska passa på att njuta av din sista tid i Kairo. Det försöker vi göra här så mycket vi bara kan. Visst är det så att stora saker ibland behöver mogna och få sjunka in. Det känns jättebra att du är tillbaka och i synk med bloggen nu till 100% åter igen.

KRam!

Grekland nu sa...

Oj, ska ni flytta! Kan förstå hur omvälvande det är, trots att det "bara" är till Sverige. Ska bli spännande att se var ni hamnar - bara det att inte veta en sån sak kan ju få vem som helst att bli nervös. Men jag tror ni klarar det bra och det ska bli spännande att få läsa om hur det är att flytta "hem" efter så många år utomlands. Det är visst inte helt lätt, sägs det! Men njut nu ordentligt av nya huset och omgivningarna där så länge.

Otta sa...

(Min kommentar ramlade bort också...)

OH NEJ MARIANNE! Vilken omställning! Jag vet att det kommer att gå bra, du kan skriva var du än är. Detta är verkligen en "vit" sida som du kan fylla som du/ni vill.

Jag vill av egoistiska skäl att du flyttar till Malmö!!! :-) Sedan kommer Nour också. Jag har ute en tjänst som till viss del skulle passa dig, så du får söka den. :-) Kan du dessutom prata danska?

Många många kramar!
Anna-Lena

Annika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annika sa...

Men shit vilka problem jag har att kommentera överallt idag...
Fasiken...
Vad beror det på?
Skrev just en kommentar här, men den är borta med vinden.
tror att jag hoppar efit imorrn, men vem vet...
När går flyttlasset till Sthlm?
Kram!!

Marianne sa...

Marianne: Det är tydligen jätteproblem med kommentarerna i Blogger i dag. Trist som attan men hoppas att det löser sig snart.

Tack, vad gullig du är, att vi får plats båda två i Sverige : D Men jag lovar att inte kalla mig Marianne i Sverige, det får bli Marianne i Malmö, eller vad det kan bli.

Haha, ja gubbs finns nog i Sverige också, de flesta i keps i stället för klänning!

KRAM!

Desirée: Jag hoppas att Limoncellon blir lika god som den jag har smakat på några gånger, för då är det riktigt gott. Vi får se, den ska stå och dra tills på lördag, sedan ska jag koka sockerlag och blanda ihop.

Ja nu gäller det att njuta av sista tiden, man vet aldrig hur lång tid man har kvar här. Ja, du vet ju ...

KRAM!

Ingabritt: Ja det känns lite nervöst, man har ju hört att folk har haft det rätt besvärligt att anpassa sig. Men jag tror som sagt att man ska se Sverige som ett nytt land, inte förvänta sig att allt är som det var när man flyttade. Då kanske det går lite lättare.

Kram!

Marianne sa...

Otta: Ja, det är en riktigt stor omställning! Malmö hade varit roligt också, Skåne överhuvudtaget. Jag har mejlat dig om det där jobbet, jag vill gärna veta mer för det verkar riktigt intressant!

KRAM!

Annika: Jätteproblem verkar det ha varit, men nu har jag lyckats både hos dig och Saltis och här, så det är bara att hoppas att problemen är lösta.

Jag har ingen aning om när vi flyttar, eller var. Bara att det blir Sverige. Någon gång i sommar ... Men om jag får ett riktigt bra jobb kan det också hända att jag flyttar tidigare och så får Klas komma efter.

Jag ska hänga på EFIT i morgon i alla fall, passar utmärkt för jag måste in till Zamalek och köpa kattmat - och lite annat.

KRAM!

Kersti sa...

Limoncello är så väldigt gott. jag ska verkligen prova det där receptet. EFIT kanske jag kan försöka med nu då jag faktiskt är ledig. Kram

Marianne sa...

Kersti: Visst är det gott! Hoppas att det här blir lika gott som det jag har smakat. Det får vi se på lördag.

Kul att du också ska vara med på EFIT!

Kram!

Fröken Anki sa...

Ja det verkar verkligen vara ett hemflyttarår. Förstår att det känns annorlunda, ni som varit "ute" så länge.

Förvånande att inte det stora företaget tar mer hand om sina anställda när de kommer hem till Sverige igen. Men men, sån är arbetsmarknaden. Det ordnar sig säkert ändå. Och nu får ni ju som sagt fördelen att bo nära familjen. Ska bli spännande att följa din blogg även från Sverige.

Ha en fortsatt fin vecka och fortsätt njut av att vara hemma.

Anonym sa...

Vad roligt att se att det inte bara är jag som "jollar" med katten. Jag är precis likadan, jag kan dingla på ytterkanten av sängen för att fröken har brett ut sig ordentligt! Men det är ju en del av charmen med husdjur, att skämma bort dem. Just nu är vi bägge nöjda vid frukostbordet. Jag sitter på en stol ca 2 dm från bordet så hon får plats att sitta i min famn och spinner hela tiden. I vanliga fall sitter hon bakom datorn för där blåser värmen ut.
Lycka till med flytten, ser att ni har nya planer. //Nathalie
Ps. Jag bakade ditt goda pumpkärne-bröd igen igår, det är toppen!

Suzesan sa...

NU ska jag testa om blogger är på humör för att gäran skicka kommentarer:)

Bra att du berättade och javiss vi måste träffas nån g´ång när du kommer till Sverige Marianne DET ser jag framemot. Men Helsingborg som är en sån urmysig stad och nära och bra hit hihi. Nära Danmark och allt. Limoncellon ser så god ut vilken vacker färg. Citron är mums. Där ni hamnar där blir det bra. Jag tror du kommer landa bra i Sverige.

Kram
/Susanne

Mica sa...

Oj Marianne, du flyttar hem! Rent egoistiskt kommer jag att sakna din Kairo-blogg väldigt mycket! Den är alltid underhållande, upplysande och rolig. Har via dig lärt mig så mycket mer om Kairo och Egypten vilket väckt min nyfikenhet att söka och läsa vidare om detta land. Tack!

Nu får jag se fram emot att läsa om Sverige i stället.
Lycka till med allt!

Kram
Mica

P.S. Mariannelund? Inte på allvar förstår jag men varför just denna ort som exempel? Känner någon till orten brukar det oftast vara genom Emil-böckerna.

Taina sa...

Skönt att "lätta på trycket" (säger man så egentligen eller är det bara när karlarna ska kissa typ). Men i alla fall så behöver en del bara komma ut. Det finns mycket jag skulle vilja skriva om ibland men visst tryck måste i alla fall jag behålla för mig själv...

Nu kan du njuta av Limoncellon och gosa med dina katter i "lugn och ro".

Kram på dig Marianne :D

Helly på vift sa...

Vad roligt att du testar på att göra Limoncellon. Det måste jag berätta till min kollega som jag fått receptet av. Kom ihåg att du kan ha i mer socker än det som står skrivet. Vanligtvis så är det nästan dubbelt så mycket mer i det man köper i butiken.

Kram!

Katarina sa...

Kul att du gjort Hell´s recept. Jag har inte kommit till skott utan bara skrivit ner det. Då jag har massor av Kalamansi frukter hade jag tänkt prova att göra av dem.

Ser mycket läckert ut i Absolut Vodka flaskan!

Anna, Fair and True sa...

Du nämnde ju att något var på gång men jag trodde inte alls att det handlade om hemflytt! Eller jag trodde det handlade om flytt men inte just till Sverige.

Men jag det kommer bli jättebra! Kul att prova på det ett tag liksom! Kommer säkert ta ett tag att acklimatisera sig men sedan kommer du ha det toppen. Förutom det kalla vädret då :)

Kommer du börja jobba igen du ocks? Jag är säker på att det ordnar sig med jobb. Säkert på Företaget även om de inte kan lova något (visste inte att det funkade så iofs).

Du får i alla fall verkligen njuta av sista månaderna som lyxhustru!

Och du, bloggen kan ju heta Nygamla äventyr!

Kram!

Marianne sa...

Anki: Ja det är verkligen ett hemflyttarår, i dag fick jag höra att ytterligare två ska flytta från Kairo, en engelsman och en danska. Fast de är inte på Företaget, de jobbar någon annanstans. Visst är det trist när kontrakten är på det sättet, men det visste vi ju när vi flyttade, så det kom inte som någon överraskning utan så har det varit varje gång ett kontrakt har tagit slut.

Ja nu passar jag på att njuta av lyxlivet bäst jag kan!

Kram!

Nathalie: Haha, ja det är katterna som bestämmer här i huset : ) De har till och med börjat komma och jama när de tycker att vi ska gå och lägga oss så att vi kan gulla med dem!

KUL att bullarna blev en sån succé! Men de är verkligen goda. Och nyttiga inbillar jag mig eftersom det är morötter i dem.

Ja nu blir det nya äventyr!

Suzesan: Hoppas det funkar i dag.

Ja Skåne är lite av en dröm, det är väl den realistiska drömmen, för Stockholm känns lite orealistiskt, där är det ju så himla dyrt att köpa en bostad. Så då blir det nära till både Danmark och Halmstad!

Kram!

Marianne sa...

Mica: Vad roligt att du har blivit så nyfiken på Egypten! Då får du snart planera en resa hit också tycker jag och uppleva allt själv. Vem vet, jag kanske kan se kära Sverige med nya ögon så att vi lär oss mer om oss själva sedan!

Mariannelund kom upp i huvudet mest för att orten heter som jag, och att jag känner till den kan vara via Emil i Lönneberga. När någonting heter som man själv minns man det också bättre än annat. Har dock aldrig varit där : )

Kram!

Taina: Jo, visst säger man väl så även om tryck i själen? Haha, karlarna lägger gärna beslag på det mesta, men inte det uttrycket : D

Sant, vissa saker får man pysa ur sig i ensamhet, särskilt sånt där andra är inblandade. Och när det är mycket sånt blir man kanske inte riktigt så närvarande på bloggen som man egentligen vill vara.

Limoncellon ska stå till på lördag, då ska den sockras och kylas och sedan får vi njuta av den.

KRAMAR TAINA!!!

Helly: Okej, eftersom jag inte tog en hel liter sprit så tar jag då ändå fulla mängden socker och halva mängden vatten. Vad tror du om det? Jag kan knappt vänta tills det är klart!

Kram!

Marianne sa...

Katarina: Testa, det är superenkelt. Tipset med potatisskalaren var suveränt, för det blev verkligen bara det yttersta skiktet på skalet. Den där frukten låter ju spännande.

Kram!

Anna: Ja jag skulle ju ha skrivit till dig och berättat, men det blev aldrig av. Nu blev det äntligen av här i alla fall. Jag ska också jobba, i Sverige måste ju båda jobba om man inte är pensionsfondsdirektör eller liknande : ) Så jag har börjat titta mig runt så smått, men det är svårt att söka när man sitter så här långt bort.

Jag är övertygad om att det blir jättebra, men som du säger kommer det nog att ta ett tag att anpassa sig, till det gamla som inte alls är som det var!

GRATTIS igen till förlovningen!!!!

KRAM!

Mica sa...

Att jag undrade över Mariannelund beror på att jag har anknytning till orten även om det har gått några år sedan jag var där. Och ortsnamnet kommer från en namne till dig.

Mica

Marianne sa...

Mica: Aha, du har anknytning dit. Kul! Vet du mer om personen som det är döpt efter?

Kram!