lördag 10 april 2010

Nästan off-pist

Vi tog oss en liten tur med bilen i dag och snokade reda på en väg som går lite bakom huvudvägen upp mot vårt shoppingcenter. Min Make är fantastisk på att leta sig fram och komma rätt, det spelar ingen roll hur vilse i pannkakan han är, han kommer fram till slut i alla fall, så jag är aldrig orolig när vi är ute och kör. Jag hade självklart kameran i högsta hugg så att ni alla ska kunna hänga med på färden. Alla bilder är tagna genom en skitig bilruta, så kvaliteten är kanske inte den allra bästa.

Första utmaningen var att hitta någon slags bro för att komma över kanalen.
Som ni ser är det inte vidare tjusigt vid de här kanalerna, det verkar som om de
gräver upp allt skräp ur vattnet lite då och då, men sedan låter de bara eländet
ligga vid kanterna. Jag vill inte tänka på vad kanalens vatten används till ...

Vi lyckades hitta en bro, och på andra sidan mötte oss en liten fruktmarknad.

Vedbärerskor.

Lunchrast.

Konferens vid tuk-tuk-stationen.

På väg till jobbet.

Åsnor är bra fortskaffningsmedel.

Möte vid vagnen.

Undrar vad man gör med palmbladen. Någon som vet?

Meloner och bananer till salu.

Här åker man inte hölass, här åker man kålbladslass.

Plötsligt var det nära nog off-pist. Äkta off-pist klarar inte vår bil
i det här landet, för det innebär ökensand och då ska man nog ha en 4WD.

Ett gult hus.

Ja, fråga inte mig vad de här getterna äter. Plastpåsar och plåtburkar?

I stället för buss. Men varför sätter man sig inte ner på flaket
så att man inte riskerar att trilla av i något gupp?

Ännu en låtsasbuss.

Utflykten slutade med en sväng inom shoppingcentret för lite fika.

Ha en skön helg allihop!

19 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Underbara bilder, som verkligen ger en känsla av samhället och dess myller av människor. Jag läser "Yacoubians hus" just nu, som utspelar sig i Kairo. Har du läst den? Skulle vara kul att höra vad du tycker i så fall!
Bra för övrigt att ha en man som hittar! Min man hittar också som tur är, jag har inget lokalsinne alls... Jag brukar kunna hjälpa till genom att kunna en del språk istället... Det gäller att samarbeta ;)

Marianne sa...

Freedomtravel: Ja, Yacoubians hus är helt underbar! Jag läste den på engelska och det var en bra översättning, hoppas att den är bra på svenska också. Det huset finns verkligen, jag ska se om jag hittar fotot på det och lägga ut det här.

Visst gäller det att samarbeta! Men jag har lärt mig också att inte lägga mig i vilken väg vi ska välja : D

Otta sa...

En vattenmelon tack! :-)

Berätta gärna för Freedomtravel om att filmen om Yacubians hus också finns. Typiskt Egyptiskt! Bra för att vara nu, men några "stora" skådespelare. Trots det är det svårt att tro att Egyptiskt filmindustri var stor och vida berömd på 50- och 60-talet. Nu använder man oftast samma skådespelare i alla filmer! :-)

Ja, de där getterna. Det finns extremt många av dem i Dahab, upplever jag det som och de lever verkligen på skräp och troligtvis mycket lite annat. Tycker så synd om de små baby-getterna.

Trevlig helg! Nu skall jag tillbaka till en av mina rapporter...
Kram

Äventyret framtiden sa...

Härligt att vara i Egypten ett tag via dina härliga bilder.
Palmhyddor byggs kanske av palmblad?
Karin

olgakatt sa...

Tror inte dessa palmblad ska läggas på vägen framför nån åsna även om sådana finnes.
Vilken spännande resa till shoppingen en "vanlig" dag!

Jag undrar om inte boken som nämns ovan har gått som radioföljetong?

Desiree sa...

Så kul att se bilder från din vardag. Den är så annorlunda mot den värld man själv lever i. Det var verkligen ett litet äventyr ni fick men också en trevlig lite lördagsutflykt. Ha en bra fortsättning på helgen.
Kram

anna of sweden sa...

Vilka miljöer! Otroligt fascinerade!

Marianne sa...

Otta: Jaså! Finns den som film också! Måste försöka snoka reda på den - om den är textad på engelska. De kanske har den på Diwan, eller på Virgin i City Stars. Där kan man ju fråga någon eftersom de pratar engelska. Värre på Carrefour ...

Ja man undrar hur getterna överlever ibland!

Lycka till med rapporten!
Kramar!

Karin: Fast jag tror inte många bor i palmhyddor. Jo, de har det som solskydd på åkrarna har jag sett, förstås. Så kanske!

Olgakatt: Oj, som radioföljetång dessutom! Det är en riktigt bra bok tycker jag, inte bara som porträtt av Kairo, den har mer. Läs den gärna om du inte har gjort det, den är som sagt riktigt bra.

Marianne sa...

Desirée: Ja det är verkligen annorlunda mot det vi är vana vid! Jag tror aldrig att jag vänjer mig heller, mina ögon är som tefat så fort jag sticker näsan utanför vårt lilla område.

Kram!

Anna: Jag förstår inte hur folk orkar leva i det där skitiga myllret. Men de är ju födda i det, så då kanske det känns helt naturligt.

Kram!

Annika sa...

ja, jag kan bara skriva under på det de andra säger.
Otroligt coola bilder. Vilka miljöer. Antar att du tar till dig allt extra mkt nu eftersom ni snart ska hem.
Kram!!

Marianne sa...

Annika: Ja nu gäller det att suga åt sig allt, inte missa en millimeter! Fast nu när det är sandstorm bara längtar jag till Sverige ...

Kram!!!

Anonym sa...

Det där är utflykter jag kan sakna ibland - ibland väldigt mycket. En biltur på 15-20 minuter här så har du verkligen sett och bokstavligt kört på alla vägar man kan här.
Det där med att sitta på kanten, kan det vara något manligt tro? Coolhetsfaktor? Bättre utsikt? Vad som, så är det ju egentligen ganska kortkat (om det inte är för att de snabbt ska kunna hoppa av om det håller på att hända en olycka). Här åker också en del så, men de brukar sitta nere på själva flakgolvet (fast här åker de ju också så i -20 C, eller kallare, så kanske det har något med kylan att göra ;-) ).

Lotta sa...

Vilken häftig rundtur genom olika världar jag fick här! Och en fika på ett shoppingcenter förgyller ju som alltid tillvaron ;-)

Säg till om det är något du behöver hjälp med om det blir Hbg till sommaren! :-)

Marianne sa...

Isflaket: Ja det är lite skillnad! Här finns det så mycket gator och vägar att jag inte vet om det räcker med ett år för att hinna köra på alla.

Jag fattar inte varför de sitter på kanten! Även kvinnorna på första bilden gör ju det, så det kan inte vara rent macho. Eller är det vindfaktorn som gör det här också, fast tvärtom? Att de sitter så att det ska blåsa så mycket som möjligt på dem?

Kramar!

Lotta: Ja Kairo är verkligen som en annan planet om man jämför med rena, fina och välordnade Sverige! Det är så mycket att titta på att jag skulle kunna sitta vid en vägkant i veckor i sträck!

Tack snälla du! Det som behöv hjälp med i sommar är i så fall att gå och fika och ha det trevligt : )

Anna, Fair and True sa...

Gillar dina bildtexter :)

Ja, undra vad de där getterna äter för någonting!?

Marianne sa...

Anna: Ja jag begriper det inte. Där fanns bara sten, byggrester, skräp. Ändå gick de runt och betedde sig som om de åt.

Freedomtravel sa...

Vore jättekul om du hade en bild på Yacoubians hus :)

Laura sa...

Wow Marianne, du lyckas alltid fånga ögonblicket på bild! Såna där små vardagliga saker från ett annat land ter ju sig så exotiskt för oss läsare! Du har liksom öga för det där med att välja motiv! :)

kram!

PS. Hittade Barbara Nadels böcker i Åbo stadsbibliotek, men har inte hunnit låna dem ännu! :) Kollade också att ditt namn stod i dem! :P

Marianne sa...

Freedomtravel: Ja visst ja, ska försöka leta fram det!

Laura: Jag lovar, det är inte svårt att hitta det här, det svåra är att hinna med att fånga allt på bild!

KUL att du hittade böckerna! Du får låna dem så att du hinner läsa!

KRAM!