onsdag 14 april 2010

A woman's work ...

... is never done.

Men nu har jag ta mig attan varit riktigt duktig i dag och både skurat hela huset och tvättat och strukit all tvätt. I Sverige brukar man kunna vara nöjd med sin städning i alla fall några dagar, men jag vet att golven här ser likadana ut redan i morgon. En förutsättning för att kunna stryka är att först svabba golven, annars blir kläderna smutsiga igen om de råkar svepa ner på golvet. Nåja, det innefattar inte entrén och trappan och alltihop, men nu är det gjort i alla fall.

Ja så spännande och innehållsrik har min dag varit här i det exotiska Egypten. En lyxhustrus tillvaro, med andra ord. Här är lite bilder på andra som också har varit duktiga:




Men bara för att jag hade varit så duktig i dag fixade faktiskt Maken middag i dag. Kors i taket. Riktigt avancerat var det dessutom - han kokade spagetti, värmde upptinad köttfärssås och rev morötter.

Morgondagen blir rena rama Schlaraffenland för Luther har jag nu låst in i en liten låda som jag har kastat ut från balkongen. Där kan han stanna, den surgubben.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Underbara bilder! Jag hade en liknande idé för något år sedan, gick runt och fotograferade människors tvätt!

Marianne sa...

Carina: Jag gillar tvätt som hänger så. Fast jag skulle aldrig vilja hänga min egen på samma sätt, jag hänger den inte ens ute på balkongen här för det blir bara sandigt och skitigt igen.

Anne sa...

Det första jag tänker på är vad vackra tygerna är, jag tror överlag det finns mycket mer vackra, välarbetade textiler hemma hos "vanligt" folk i Kairo än t.ex. i USA och Europa.

Marianne sa...

Anne: Ja det här är ju ett textilland, så konstigt vore det om det inte fanns vackra textilier!

Du, jag kommer inte in på Wordpress nu igen, det är därför du inte hör av mig, så du vet. Jag vill men kan inte : (

Kram!

anna of sweden sa...

Så han kan laga mat ändå? ;)

anna of sweden sa...

Jag glömde ju säga - vilka vackra bilder!

Desiree sa...

A womans work is never done - ja iallfall inte om man bor i Kairo som du gör med den eviga sanden. När det gäller städfronten kommer du gilla Sverige så mycket bättre. Du gör så rätt i att ha kastat ut luther till imorgon.

Kram

Annika sa...

Låt Luther ligga där han ligger. Tristgubben. Häftiga bilder! gillar dem verkligen. Nej, jag skulle inte heller hänga ut tvätten i all sand o allt damm. Tycker du ska drämma till Luther imorrn oxå!!! Kram

Bloggblad sa...

När putsen flagnar måste det vara skönt att i alla fall ha rena lakan och kläder!

Jag skulle bli galen på sanden... det räcker med ett par timmar på en sandstrand!

Min man kan faktiskt steka pannkakor också! Men han gör det inte så ofta...

Katarina sa...

Vackra bilder! Om ingen annan säger att man är duktig, ja, då måste man få göra det själv! Fast,, i Sverige ska man vara duktig, på ett synligt sätt. lagomt..He, he..

visst känner man sig nöjd och duktig när det är nystädat och luktar kanske såpa.. Att då njuta med en kopp kaffe, hoppas du hann njuta av städningen, lite iallafall.

Ha en bra dag!

Melting Pot sa...

Så duktig du är. Jag vet vad du menar med att städningen varar en dag.

Just nu har jag och Patrik en (lyx)diskussion om städning. Städar denna maid lika bra som den förra? Nej - inte riktigt lika bra, men hon är betydligt behagligare att ha omkring sig tycker jag och det är värt en hel del. Detta har vi då olika åsikter om eftersom han tycker att hon borde städa lika bra eller bättre då hon är dyrare (fast det verkar inte ha med varandra att göra)....Om hon nu inte är lika noggrann så kan hon läras upp, tycker Patrik, vilket i och för sig är sant, men det innebär att jag måste vakta på henne och påpeka alla småsaker hela tiden och det är tröttsamt, särskilt som att jag tycker att det mesta är bra och jag säger till när det är befogat. (Jag är medveten om att det är ett lyxproblem om nu någon tror något annat). Ibland är det skönt och befriande att göra själv.

Freedomtravel sa...

Vad duktiga alla är på att städa! (Mig ej inkluderad) Underbara bilder!

Tant Matilda sa...

Hej!
Det finns nog mycket att säga om M Luther men en bra sak gjorde han,han såg till att celibatet inte blev tillåtet i protestantiska kyrkan.Det ska han ha en guldstjärna för.
Ha det så bra!

Otta sa...

Fina bilder som vanligt! :-)
Kram

Helly på vift sa...

Hemma är det jag som värmer upp den färdiggjorda köttfärssåsen ;)

På helgerna brukar min L göra storkok som han fryser i portionsförpackningar till mig och som jag tinar upp när han är bortrest...

Saken är att jag kan laga mat, men han tycker om att ta hand om mig så då får han väl göra det ;)

Taina sa...

Duktiga Marianne! Nu fick jag dåligt samvete...mina golv såg för djävliga ut igår. Maken tog fram dammsugaren medan jag var på gymmet. Usch sådan fru han har. Inte nog med det, sedan lagade han middagen också! Äh, det var nog för att han såg att en annan var snurrig efter supertisdagen.

Skönt att Luther är inlåst. Då kan du strunta i de andra som slängt ut både mattor och kläder.

Kramen!

ab sa...

Kvinnogemenskap!

Min farmor hängde alltid tvätt ute mitt i stan på ett streck som löpte med block och talja mellan två hus på gården. Det är rätt dumt att man inte kan göra det längre.

Marianne sa...

Anna: Tack! Hehe, jo, han kan nog bara han vill, han vill inte : )

Desirée: Ja du, det kommer att bli rena drömmen att städa i Sverige, bara lite vanligt damm. Och när dammsugaren sedan är lagad blir det ännu bättre, så man kan använda den ordentligt.

Kram!

Annika: Tack! Nej, det är bättre att hänga tvätten i gästrummet, där inne är man ju inte så himla ofta så där är det inte i vägen. Plus att vi har satt upp en stång över tvättmaskinen som vi hänger skjortor på galgar på, så de är också ur vägen.

Kram!

Marianne sa...

Bloggblad: Det värsta är ju att deras tvätt inte är så himla ren efter att ha hängt ute i sand och avgaser. Ja, ja.

Jag tror jag ska ge en matlagningskurs i födelsedagspresent nästa gång : D

Katarina: Tack!Aha, det kanske är därför de hänger ut tvätten, för att visa att de har varit duktiga?

Här kan man njuta nystädat i några timmar ungefär, sedan börjar det sanda igen. Men jag håller på att lära mig blunda! Såpa ska jag ha i Sverige!

Lena: Jag känner igen diskussionen!!! Killarna tycker det är så himla enkelt för de säger vad de tycker att man ska säga och sedan sticker de till jobbet. De tror att man ligger och latar sig hela dagarna och att man då gott kunde se till att städerskan städar ordentligt - lika ordentligt som de själva aldrig skulle städa. De ser inte allt man håller på att plocka med, bara en sån sak som att handla tar ju evigheters evigheters mycket längre tid än hemma i Sverige, de fattar inte det. Stå på dig, det är du som går hemma med städerskan, inte han. Det är du som måste trivas med henne!

Kram!

Marianne sa...

Freedomtravel: Tack! Ja, vi är himla duktiga allihop, faktiskt!

Tant Matilda: Hel och välkommen hit! Ja det har du faktiskt rätt i, det gjorde han bra som avskaffade celibatet, annars hade vi haft samma härvor som katolikerna har.

Jag ska kika in hos dig också!

Otta: Tack!

KRAM!

Marianne sa...

Helly: Kan din L skicka något ompysslingsvirus så att han smittar Klas? Jag skulle bli skyldig honom min eviga tacksamhet om det gjorde så Klas lagade mat lite då och då, en gång i veckan eller så : D

Kram!

Taina: BRA make du har! Men så jobbar ni ju heltid båda två, och då ska ni ju dela allt båda två. Så ska det bli här också när jag jobbar heltid.

KRAM!

ab: Det är faktiskt synd att man inte hänger ut någonting i stan! I alla fall på bakgårdar borde man få göra det. Men jag har en mycket stark aning om att det finns något slags förbud mot offentligt tvätthäng ...

ab sa...

Om någon tycker att en städerska ska läras upp får han väl stanna hemma och göra det! :)

Marianne sa...

ab: Ja, det har jag ofta tyckt. Har det haft effekt? Nix.

Suzesan sa...

BRa gjort Marianne.

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Vi sa just att om vi hade bott kvar längre hade vi fått ge oss och skaffa städhjälp i alla fall. Men vi ska ju flytta, så det blir ingenting av med det.

Kram!

Anonym sa...

Hahaha, underbart inlägg och finurliga foton. Räknar med at du självklart frågade innan du fotade. ;-)

Marianne sa...

Isflaket: Åff kårs, åff kårs : D

Anna, Fair and True sa...

Dags att läsa ikapp lite här då! :)

Marianne sa...

Anna: Själv håller jag just på att "svara ikapp" på alla kommentarer som har varit under veckan, sedan ska jag läsa ikapp på alla bloggar. Men skoj är det!