måndag 27 januari 2014

Att fotografera



I Kairo, Istanbul och Sofia fanns alltid någonting att fotografera, någonting som kändes exotiskt och roligt för en vanlig svensk. Det kunde vara åsnor och kameler i bostadsområden (som på bilden, det var där vi bodde de första två åren i Kairo) eller på stora vägar, kameler och kossor som transporterades på lastbilsflaken, kryddor i starka färger i stora korgar, vackra blommor och galen trafik. Man behövde mer eller mindre bara titta ut genom fönstret, så fanns det motiv att fotografera. Inte minst som när det plötsligt satt en karl i dadelpalmen utanför fönstret och pollinerade eller skördade dadlar.

Här i Älmhult är det lite annorlunda. Inga åsnor, kameler, hönsfåglar, galna lastbilstransporter, konstiga växter eller överdekorerade hus. Allt är så normalt. Dessutom, jag tror inte att folk skulle uppskatta att man gick omkring och fotograferade deras hus, vare sig för att de är fina eller fula, och sedan la upp bilderna på internet. Här kommer inte ett gäng barn och ber att bli fotograferade, tvärtom är de mycket medvetna och säger till att man INTE får fotografera barn. Bra att de är medvetna och starka nog att säga ifrån! Samtidigt trist att idioter som ped*filer ska få styra världen på det sättet.

Fast jag kom att tänka på en gång jag inte fick fotografera i Kairo. Tror att jag kanske har berättat det när det hände, minns inte riktigt. Jag och en kompis strosade längs en affärsgata, det kom en åsnekärra åkande och jag kastade upp min kamera som vanligt. Sedan strosade vi vidare. Plötsligt kom en man och sa "One minute, madame." Vi trodde att han ville att vi skulle vänta på att de skulle öppna affären, men det ville inte vi, så vi gick vidare (det här var en förmiddag). Mannen var ganska ihärdig, men vi lyckades skaka honom av oss. Trodde vi. Lite senare när vi höll på att titta på kläder i en butik som var öppen, kom plötsligt en polisman i vit uniform in tillsammans med ett helt litet gäng vanliga poliser, med mig som mål! Jag hade råkat fotografera något ministerium eller liknande, med åsnan som förgrund. Mig helt ovetandes. Nå, vi löste problemet i bästa samförstånd, han fick gärna radera de där suddiga åsnebilderna (de var verkligen misslyckade), och sedan var det inte mer med det. Ingen tripp till något fängelse. När vi kom ut från butiken stod han där och väntade igen. Jaha, vad är det nu då, tänkte vi. Det var bara det att han ville ge oss var sitt sockerrör! Gulligt.

Jag måste säga att jag saknar alla fototillfällen i Kairo. Det blir lite samma samma här. Men jag får väl kanske variera med lite bilder från Kairo då och då.

Är det någon som vet hur man för över bilder från en MacBook till en iMac? Jag har fått förklaring någon gång, men det funkade inte. Och nej, det finns visst ingen sladd man kan sätta emellan och bara föra över. Skulle verkligen vilja få in de där bilderna jag har i den bärbara, så att jag kommer åt ALLA bilder. Det är så tjatigt att sitta och föra över först till en cd och sedan in i datorn ... Så om någon vet får ni gärna tipsa!

En del av fotona från Kairo har blivit en fotovägg i trappan. Hela den "avdelningen" är en Kairo-hörna, allt som finns där kommer från Kairo, både foton, kamelsadel, urna och en lykta som inte syns här. Utom ramarna, förstås, de kommer från Det Stora Möbelvaruhuset.




9 kommentarer:

olgakatt sa...

Du kan föra över bilder via "bildström" om båda enheterna är wifi-anslutna. Om du har ett hyfsat uppdaterat iPhoto så ser du där hur man gör. Lätt som en plätt.

Marianne sa...

Olgakatt: Jag hittar ingen "bildström". Det enda jag hittar är "prenumerera på bildström" och så ska man skriva in en URL. Det kan det väl inte vara? Det är ju från nätet, typ att jag skulle prenumerera på alla bilder du lägger ut?

olgakatt sa...

Vi får ta det på telefon en dag!
Ett annat alternativ är ju att lägga bilderna på en minnespinne, förstås.

Marianne sa...

Olgakatt: Cirka flera massor av tusen foton ... Och tunga är de.

Vi får ta det på telefonen. Jag försökte men har inte ens iCloud! Datorn börjar väl bli gammal, förstås ...

Nu är det gonatt på den här fronten! Sov gott!

Suzesan sa...

Jo jag minns att du berättade om det att du blivit tillsagd att inte fotografera men du berättade nog inte så detaljerat som nu. Men så snyggt med en sån fotovägg. Jag minns alla dina katter. Jag minns en speciellt och det var den med de vackra ögonen. En vit katt. Lite magisk tyckte jag den var. Så skönt att titta på tavlorna och minnas.
Kram
/Susanne

Suzesan sa...

ALLTSÅ jag minns det NU när du berättade om det menade jag och åsnor är fina. Jättefina.

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Åh, jag tror jag vet vilken kisse du menar. Hon var så fin, men försvann rätt snabbt. Vet inte vad som hände med henne. Hennes bror var kvar hos oss ett tag, men sedan försvann han också. Så går det ju med vildkatter, även om de får mat.

Ja det är kul att ha väggen att titta på, och om man får lust är det bara att byta foton, så man kan variera. Jag har några stycken :-)

Kramar!

Annika sa...

Så fint med fotoväggen!
Gillar verkligen sådana.
Det där med bildströmmen är inte dumt, Marianne. Jag gillar den funktionen med mac.
Fast, iPhone Bilder håller absolut inte samma klass som kamerabilderna.
OCh i bildströmmen ligger nog endast de 1000 sist tagna, iallafall på MacBook Pro. På iPhonen är det färre i bildströmmen.
Vet inte hur man för över, men vet att The Apple Store här i US gör sådant. Kanske samma hemma?
Kramar

Marianne sa...

Annika: Ja visst är fotoväggar kul, som ett fotoalbum fast på väggen.

Ja det slutar väl med att jag får be någon komma hit och hjälpa mig. För har man inte iCloud i datorn så har man inte bildström, verkar det som. För när du säger bildström i telefonen, då fattar jag ju, men hittar den som sagt inte i datorn. :-(

Kramar!