söndag 4 juli 2010

Det känns som evigheter sedan

Nu har jag inte hunnit skriva någonting sedan i torsdags, och det är söndag i dag. Det är alltså bara två dagar utan inlägg, ändå känns det som om det var evigheter sedan jag var inne i bloggen. Men nu är jag gräsänka igen, och ska så förbli i tre veckors tid, så nu ska jag nog hinna både skriva och läsa.

I går besökte vi det stora shoppingcentret City Stars för att träffa J från Sverige som ska bo och jobba här i en och en halv månad. Lite kunde vi kanske tipsa om och det var en trevlig dag med lunch och lite shopping.

I USA finns säkerligen flera shoppingcenter som är större än City Stars, men det är det störa jag någonsin har besökt. Det är sex våningar och en källarvåning med jättelika våningsplan. Jag har varit där några gånger nu, men jag har fortfarande inte lärt mig att hitta. Hur många butiker som finns där har jag ingen aning om, men att säga att det finns hundratals är ingen överdrift. Dessutom skyltar de med att 250 nya butiker ska öppna inom kort. HM är i alla fall en av butikerna, den enda svenska butik jag känner till här i Kairo, så att gå in där är i lite grann som att komma hem. När jag räknar hur många skoaffärer det finns kommer jag fram till att det finns fyrtio stycken, så ni kan ju bara tänka er hur många damklädesbutiker det finns. Här finns två stycken så kallade Food Courts plus att man hittar kaféer och restauranger lite varstans. Biografer, självklart, och till och med en "theme park" som jag tror är för barn. Jag har inte varit där inne.

Den som är sugen på en riktig lyxsemester kan om några år se fram emot City Stars enorma semesteranläggning i Sharm El-Sheikh. De skryter med att de ska bygga världens största pool, 120.000 kvadratmeter stor ska den bli. Dessutom skriver de att det ska bli Crystal Lagoons på 1,2 miljoner kvadratmeter. Ja, flott blir det säkert. Dyrt också.

City Stars shoppingcenter i Kairo.

En blågul galabeya!

Ännu mer blå-gult att köpa. Fast jag tror jag avstår just de här modellerna.


24 kommentarer:

Desiree sa...

Oj oj det ser jättestort och flådigt ut. Större än något shopping centrum här i Alabama iallfall. Det var en ganska fin blågul dress. Kanske något du ska köpa med dig hem ;-)
Låter som en härlig dag och kul att kunna dela med sig lite av erfarenheter och tips till den nya killen som ska vara där ett tag. Du får ha en bra dag.
Kram!

Victoria sa...

Wow, vilket superlyxigt shoppingcenter! Där kan jag tänka mig att man kan gå länge, länge och bara titta på allt fint som finns att köpa!
Många, många kramar//Vic

Saltistjejen sa...

Oj vilket ställe! Det ser lite ut som på ett av de kryssningsfartyg vi var omvbord på (vi kände en som jobbade där) här i NYC´s ena hamn. Just det där med alla våningar och utsmyckningar. Kul!
Kramar!!

Marianne sa...

Desirée: Ja NK må ha 7 våningar, men våningsplanen är (tack och lov) bra mycket mer överskådliga där än på det här jättemonstret. Fattar inte hur alla affärer kan gå runt, det måste ju vara rätt dyr hyra.

Kram!


Vic: Ja där kan man tillbringa säkert en vecka och ändå bara se nytt om man ska rota igenom alla affärer. Tur att det är många fik så att man kan vila sig emellan!

Jättekramar till dig!!!


Saltis: Ja det skulle inte förvåna mig om kryssningsfartygen är så här. Lite därför jag inte är sugen på att kryssa om jag ska vara ärlig. Men jag måste tillbaka dit innan vi flyttar, det finns en del affärer som inte finns i Sverige, som Hallmark. Kan vara kul att ha med sig lite fina kort att använda senare.

Kramar!

Bert sa...

Och jag blir helt matt, bara jag ser bilden.

Annika sa...

Ah, shoppingmalls!! My kinda street!!
Ser lovely ut!
Skulle gärna tillbringa några timmar där med en fet plånka!
Gillar malls!
Härhemma har jag mest shoppat i Vällingby.
Inte köpr så mkt, faktiskt. Mest böcker, och det är ju inte det sämsta.
Kan tänka mig att ni har en del amrisaffärer i den där mallen. Du nämner Hallmark bla.
Kramar!!

Marianne sa...

Bert: Haha, ja det är inte så konstigt, det ÄR stort.

Annika: Ja det är just det där med den feta plånboken ; D Var inne i bokaffären som finns där men hittade absolut INGENTING jag var sugen på. Både amrisaffärer och amrismat. Foodruckers, Starbucks, och det ena med det andra. Virgin records finns också. Jo, jag måste nog dit på riktigt snart. Haha, det betyder utan karlar : D

KRAM!

Kim M Kimselius sa...

Dit vill jag åka! Men jag väntar nog tills poolen är klar, för jag är mycket mer för att simma än att shoppa, ändå såg det så lockande ut. Nästan inga människor... Härligt att shoppa på ett folktomt ställe! Kram Kim

Fröken Anki sa...

Jösses, nåt sånt stort shoppingcentra har nog inte jag heller varit på. Skulle kunna gå vilse därinne ;)
Fast det skulle vara kul att komma dit och se, och handla! Om jag hade en stor plånbok som sagt.

Hoppas ni har en fin söndag!
kram

Katarina sa...

Va kul att få gå i ett sådant där lyxigt shopping center. Dressen i blå gult var rätt fin, tycker jag!

Kram

Marianne sa...

Kim: Folktomt : D Vi var där rätt tidigt, dvs vid tvåtiden på eftermiddagen, då har det inte hunnit bli så mycket folk än. Vänta du bara : )

Kram!


Anki: Ja det gäller att memorera exakt vilken rulltrappa man tog från garaget. Om man tar fel är det lögn att hitta bilen. Jag vet inte hur många gånger jag har varit vilse där, jo, närmare bestämt varje gång jag har varit där. Som tur är finns det hjälpsamma infodiskar och vakter lite här och var som man kan fråga : )

Kram!


Katarian: Ja här finns allt från vanliga saker, så att säga, till fina märken. Fast det är inte det lyxigaste shoppingcentret, det allra lyxigaste där de säljer Rolex och liknande är mycket mindre inne i stan. Det är där jag gillar att handla bröd för det är det enda riktigt bra bageri jag har hittat som säljer surdegsbröd enligt gammalt recept från södra Egypten.

Kram!

olgakatt sa...

Shoppingcentret lockar mig inte ett dugg! En gammaldags basar skulle vara mycket roligare.

Sen fattar jag inte det här med heltäckande klädsel för att kvinnohår och kvinnohud skulle locka män i fördärvet. Vad gör inte då dessa supereleganta svider? Då är exakt likadana burkor mera logiskt. Här hemma ser man ofta unga kvinnor med slöjor i fantasifulla arrangemang med pärlor och glitter tillsammans med tjock make up, kortkorta kjolar, åtsmitande byxor eller "leggings" (det jag kallar kalasbyxor) och höftvickande gång.
Nånstans stämmer inte den logiken för mig... Var kommer profeten in??

Lotta sa...

Här hade jag kunnat sitta och fika i timtal och bara tittat på alla människor!

Otta sa...

:-) Det är tredje störst utanför USA, men det var för några år sedan och det har ju vuxit en del. Om jag inte minns fel har City Stars över 600 butiker. En av våra favoritrestauranger dinns där, Abu El Sid (ja, samma som i Zamalek och på några andra platser till) och vi har varit där en mängder av gånger pga bio etc.

I Dubai var jag i världens största mall - över 1200 butiker! Jag och min kollega, Emma, kom in och flydde sedan snabbt ut. Det var mitt misstag egentligen, då jag var dum och föreslog att vi skulle gå dit fredag kväll...Där finns megatsort akvarium också, där man kan dyka, där finns hajar osv. Kul att säga att man varit där, men det var STORT!

Ha det skönt som gräsänka, hör av mig i mitten av veckan!

Kramar

Melting Pot sa...

Lite avis på att ni har H&M i Egypten;) Det ploppar upp shoppingcenter överallt i Bangalore. De blir bara större och större, men så lyxiga som "ditt" tror jag inte finns.
Kram

Marianne sa...

Olgakatt: Jag tror helt enkelt att det är så att unga kvinnor är unga kvinnor, vilken tro de än har och vilket land de än bor i. Här ser man en blandning av allt, så att säga. Allt från svarta sjok till tajta jeans och tröjor med massor av smink och konstfullt uppsatta hijaber. Här är det på något sätt normalt att ha en huvudduk, så den ingår i modet. Och det beror mycket på vilken social klass man tillhör. De fattigare har av naturliga skäl enklare kläder och sjalar, och där ser man väl mest sällan försök att piffa upp sig. Men en del gör ändå så gott de kan. I överklassen, de riktigt rika, har de flesta inte någon huvudduk. Mubaraks hustru har t.ex. inte huvudduk.

Sminket och de tajta kläderna är kanske också ett myrsteg mot frigörelse. Jag vet inte om det är så, men kanske. Och de måste frigöra sig själva, jag tror inte att någon annan kan göra det åt dem. Så varje litet steg är positivt, som jag ser det.


Lotta: Haha, ja, men hade du inte shoppat lite också? : )


Otta: Hjälp, över 600 butiker! Ja inte konstigt att man går vilse! Haha, den där i Dubai verkar ju helt hysterisk, men de är ju kända för att vilja ha allt störst och märkvärdigast vid det här laget. Har för mig att det finns en inomhus-skidbacke också? Eller var det någon annanstans? Eller var det bara planerat kanske?

Vi hörs av, om Internet bråkar alltför mycket får jag gå ner till klubben och ta emot och skicka mejl, så det ska ordna sig på något sätt.

Kram!


Lena: Om två år lär Ikea finnas också : ) Jag tycker de bygger nya shoppingcenter överallt här också, inte långt från vårt vanliga (bra mycket mindre och bättre överblickbar) håller de på att bygga Mall of Arabia. Det lär ska bli ännu större än City Stars ...

Kram!

Laura sa...

Det ser pampigt ut, lite som de lyxigaste köpcentren i Turkiet. :) Har du varit till Cevahir i Istanbul eller öppnades det efter att ni hade flyttat? Då det öppnades så var det i alla fall Europas största och världens tredje största köpcentrum har jag för mig. Förra hösten öppnades dock nya Forum Istanbul i samband med Bayrampasa Ikea, och det lär ska vara ännu större än Cevahir! Det finns bl.a. en skridskorink och ett stort akvarium där! Har tyvärr aldrig varit dit eftersom jag åkte till Finland precis innan det öppnade. :(

Otta sa...

Jodå, det finns en inomhusskidbacke i Dubai, också det i Dubai.

Läste förresten en krönika av Eva Plesner, som lever i Kairo och bland annat skriver för Sydsvenskan (i söndags). Läste den för Nour också och han säger att en del är allmän vetskap. Läs den...orkar inte ens skriva om vad här för då blir jag så arg igen!!!!

Kramar
PS. Onsdag blir tyvärr torsdag för den första delen...

Millan sa...

Wow vilket otrolgit coolt shopping centre! De slar de allra storsta jag har varit pa hari england. Och ser valdigt glamorost ut dessutom! Dar skulle jag garna ga och kika i manga timmar.
Kram

Marianne sa...

Laura: Nej, vi var aldrig till Cevahir. Det kändes så väldigt tillräckligt med Acibadem och Akmerkez. Jag kände till och med att jag inte ville till Cevahir just för att det var så stort.

Vet du om shoppingcentret i Ikea Ümraniye har öppnat också? De höll på att bygga det när vi flyttade, då fanns bara Ikea där.

Hoppas att du får åka till Forum Bayrampasa SNART!

Kramar!


Otta: Tack för tipset om Eva Plesner! Ska försöka läsa Sydsvenska lite oftare, och särskilt det hon skriver!

Torsdag är helt okej!

Kram!


Millan: Tror det krävs en sån här jättestad för att ett sånt där jätteställe ska funka. Här är ju cirka 20 miljoner invånare i Kairo som ska kunna shoppa : )

Kram!

Laura sa...

Jo, så vitt jag vet har Ikea i Ümraniye varit öppet länge, men jag har aldrig varit dit. Vi har ju haft mycket närmare till Bayrampasa. Men det fanns redan en Ikea i Istanbul då jag flyttade till Istanbul hösten 2006, och det måste ju vara Ümraniye då! Året därpå öppnades Bayrampasa Ikea!

Kram!

PS. Jag har inte heller varit till Cevahir mer än 1 gång och det var den första gången jag var i Istanbul. Fredagsbasaren och vårt eget köpcentrum Historia räckte mer än väl, det enda som jag saknade var en H&M-butik! :) Men om man får tro på ryktena så ska en sådan äntligen öppnas i Forum Istanbul i höst, den första i Turkiet! Jag håller tummarna men tar nyheten med en nypa salt, för det är ju inte första gången jag har hört att de ska öppna en butik i Turkiet.. :)

Marianne sa...

Laura: Jo, men Ikea har jag varit på i Ümraniye, jag var där på invigningen till och med och stod och hoppade upp och ner som en femåring när jag upptäckte att de hade kanelbullar : D Däremot har jag inte varit på shoppingcentret som höll på att byggas bredvid Ikea i Ümraniye, det var inte färdigt när vi flyttade. Ikea Bayrampasa var inte heller klart när vi flyttade, så där har jag inte varit.

Den här gången tror jag det stämmer att HM ska öppna i Forum, för jag hörde någon i klanen Persson säga det på tv. Så du får nog anledning att åka till Forum mer än till Cevahir : )

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Kommer du åka någonting till Sverige i sommar då?

Marianne sa...

Anna: Jo, jag måste till Sverige i slutet av augusti, för då gifter sig en av Klas bästa kompisar. Men innan dess blir det inte. Nästa sommar ska jag vara i Sverige hela sommaren!

Kram!