onsdag 16 juli 2008

Onsdagsrecept: Morotsröra


Jag tänkte jag skulle fortsätta lite på det turkiska temat. I dag blir det ett väldigt enkelt recept på en morotsröra som är god att ha både på ett bufféburd eller som tillbehör till en köttbit. Passar utmärkt nu i grilltider.

Morotsröra

500 g morötter
2 dl avrunnen yoghurt, helst den lite tjockare turkiska eller grekiska. Kesella går också bra. (Süzme yoghurt på turkiska.)
2 vitlöksklyftor
olivolja
salt

Låt yoghurten rinna av genom ett kaffefilter för att få den lite tjockare och för att få bort en del av det syrliga.

Riv morötterna och bryn dem lätt i olja. Låt svalna.

Pressa vitlöken i yoghurten, blanda ner morötterna och salta efter behag.

Serveras kall.

17 kommentarer:

Musikanta sa...

Det här receptet ska jag verkligen pröva. MM är ju vegetarian så alla rätter utan fisk skaldjur och kött är välkomna.
Kram från Musikanta

Anne sa...

Låter som tzatsiki, men med morot istället för gurka. Kalla såser/röror går alltid hem, speciellt gott den här årstiden så jag kanske borde göra den. Men jag ska erkänna jag är liiite skeptisk, men jag får lita på det du säger och att det är gott!

Desiree sa...

Åh vad gott det lät. Jag kan tänka mig att det passar bra till mycket. Det ska jag ta och göra.

Marianne sa...

Musikanta: Du kan göra förra veckans recept utan kycklingen till MM! Har du recept på kikärtsbiffar? Om inte kan jag lägga ut det nästa vecka, det är jättegott.

Anne: Det har du rätt i, det är nästan samma! Det här är lite mer rörigt än såsigt : D Det ska med andra ord vara lite tjockare än tzatsiki. Sedan beror det ju på vad man tycker är gott. Man kan ju också byta vitlöken till något annat, chili kanske är gott.

Desirée: Hoppas du tycker om det!

Anonym sa...

Det låter supergott :) Kramar

Petchie75 sa...

Låter mumsigt, jag gillar morötter jättemycket - och det kanske kan bli ett alternativ till Os eviga coleslaw ;-)
Jag kommer att ha så många receptidéer när jag kommer tillbaka till PR - det får nog bli en turkisk vecka i augusti!
Förresten på tal om yoghurt, det säljs nuförtiden både grekisk och turkisk yoghurt i svenska affärer - den stora frågan är dock, är det någon större skillnad?? Jag har bara testat den turkiska...

Petchie75 sa...

Låter mumsigt, jag gillar morötter jättemycket - och det kanske kan bli ett alternativ till Os eviga coleslaw ;-)
Jag kommer att ha så många receptidéer när jag kommer tillbaka till PR - det får nog bli en turkisk vecka i augusti!
Förresten på tal om yoghurt, det säljs nuförtiden både grekisk och turkisk yoghurt i svenska affärer - den stora frågan är dock, är det någon större skillnad?? Jag har bara testat den turkiska...

Marianne sa...

Hillan: Det är enkelt att göra också, speciellt om du köper den turkiska yoghurten som Petra skriver om. Kram!

Petra: Det är nog en rätt bra beskrivning, ett mellanting mellan tzatsiki och coleslaw. Lite rörigare än tzatsiki och lite nyttigare än coleslaw, i alla fall om man har majonnäs i det senare : ) Jag tror inte att det är någon större skillnad på grekisk och turkisk, men jag har inte testat någon av dem.

decoinspo sa...

Ah det lat gott och spannande. Maste provas. Maste kolla om affarerna har har grekisk yougurt annars far jag val anvanda sour cream som till all annat...

nina sa...

Det låter gott! Jag får nog göra det snart om jag hittar passande yoghurt, dvs inte sötsliskig jordgubbssmak... tror att det nog skulle skära sig med vitlök och morätter...

Sambon som har morötter (och squash) som favoritmat skulle verkligen uppskatta det. :-)

Marianne sa...

Jessica: Sour creme går nog jättebra, det ska ju inte vara för syrligt. Och så ska det vara lite tjockt. Quark finns ju i US också, det ska vara som Kesella. Det kan du prova.

Nina: Nä, jordgubbsyoghurt tror jag inte blir så bra : ) Men sour creme, quark eller något sådant kanske finns?

Praktiskt med grönsaker som favoritmat! Här ska det vara kött hela tiden. Helst potatis också ...

BiRDiE sa...

Guuud så gott!

Marianne sa...

Birdie: Smaklig måltid!

Anonym sa...

Hej, snubblade in här via Birdie.... vad spännade att läsa om ditt liv och läsa om olika recept. Morotsröra har jag testat innan....mums. Själv ÄLSKAR jag att laga mat och testa nya saker är så kul.....
Jag kommer "botanisera" på olika bloggar och hitta spännade recept till min familjs stora glädje. En sak till - vilka fina bilder du tar.
//Vera

Hannele på Hisingen sa...

verkar gott.

Grekland nu sa...

Den här morotsvarianten på tzatziki måste prövas, undrar vad grekerna tycker om den?? Själv tycker jag det låter jättegott, och dessutom enkelt vilket tilltalar mej...

Marianne sa...

Vera: Hej och välkommen hit! Och tack! Bloggar är ett jättebra sätt att hitta inspiration för allt möjligt. Vi ska väl göra en lista i slutet av alla onsdagsrecept, precis som i fredagstemat, på vilka som mer är med, men allt organiserande får komma i höst.

Hannele: Testa, det är jättegott.

Ingabritt: Hihi, tala inte om för dem att receptet kommer från Turkiet, så går det nog bra : )