onsdag 21 januari 2009

President Obama


Congratulations, Mr President!
I wish you all the luck and hope you will find strength for the task ahead of you.



Inte för att jag tror att president Obama kommer att läsa det här, men man kan ju alltid låtsas.

Jag följde installationen på tv i går, men gav upp någonstans mitt i kortegen mot Vita huset. Då var det hög tid för mig att nanna. Jag tyckte att hans tal var bra. Väldigt bra. Inte publikfriande utan målmedvetet. Eldande, men inte på det sätt som får en att hoppa och dansa av yrsel, utan på det sätt som får en att spotta i nävarna och sätta igång och jobba för att uppnå sitt mål. Dessutom uppskattade jag hans utsträckta hand till världen utanför USA. Jag kan inte citera och minns inte exakt vad han sa, men han använde bland annat orden ”ödmjukhet” och ”nyfikenhet”. Bara det är en stor förändring mot de senaste åtta årens ångvältstaktik, en förändring som verkligen behövs.

President Obama menar att det är ”vi” som ska förändra och förbättra världen vi lever i. Någonting jag tycker att vi svenskar ska ta åt oss och fundera lite på. Vi har en benägenhet att sitta och vänta på att andra ska göra allt åt oss, att vi inte ska behöva göra så mycket själva. Se bara nu under den senaste tidens alla varsel. Frågan som ställs är ”vad ska regeringen göra?”, ”vad ska de göra åt det?”, aldrig ”vad ska VI göra?”. Ett land består av summan av dess invånare, inte bara av en riksdag och regering.


PS. Jag menar inte med detta att regeringen ska stå passiv, jag menar att vi som individer inte bara ska luta oss tillbaka och vänta på att någon annan ordnar allt åt oss.

21 kommentarer:

Millan sa...

Det ar riktigt roligt att lasa pa allas bloggar om funderingar de har over gardagens handelser. Ja forutom pa min da eftersom jag ar egocentrisk nog att istallet skriva om var nyarsafton ;-). Hur som helst sa kikade vi ocksa pa kortegen men jag gav upp nar Sofia klart och tydligt visade att hon minsann inte tankte sova om inte jag kom och gjorde henne sallskap. Sa sa fick det bli.
Jag hoppas och tror att det har presidentbytet ar en bra sak och det ska bli valdigt spannade att se vad han gor av det hela. Men jag haller aven med dig om att det nog ar sa att vi alla maste tanka over hur vi lever om det ska bli nagon forandring. Men visst ar det svart att plotsligen bryta monster nar dagarna gar i ett och man ar mitt uppe i vardagslivet pa nagot satt.
KRAM

Emmama sa...

Dont ask the world what the world can do for you, ask the world you can do for the world!

Det ar battre! :)

Fint inlagg!

Kram!

Annika sa...

Visst, jag är fortfarande uppfylld av gårdagen. Totalt uppfylld. Jag kommer aldrig att glömma den!
Visst var talet så BRA!
Det var lika mkt till världen som till USA.
Jag satt och kollade från 11-22...
Men sså var det ju här i stan också. Ingen tidskillnad eller så :-)
Idag är det första arbetsdagen!
NU börjar det!
Kram!!

Anonym sa...

Visst är det kul att det blivit en förändring i USA. Hoppas bara att det blir så i verkligheten också.

Det får framtiden utvisa.

Sedan tycker jag att messiasstämningn kring hela denna händelse är sjuk. Och speciellt det intresse som svenska medier visar.

Samtidigt vet inte mer än ca 30% av svenska folket att vi har ett val till EU i juni. Ett val där vi själva kan påverka. Visst är USA viktigt. Men vem är det som gör det så betydelsefullt. Och vill vi att det skall fortsätta att vara det??? Jag menar... vi har ingen som helst möjlighet att påverka det som händer därborta, trots att vi mer eller mindre är en lydstat.

Tala om odemokratiskt.

Saltistjejen sa...

Haha du är för underbar Marianne!!!!
Vilken härlig början på inlägget! Vem vet, kanske läser han ändå din blogg?! :-)
Och jag hoppas sälvklart att det framförallt ska bli en "öppnare" dialog mellan USA och andra länder.

Men måste även få kommentera Berts kommentar lite... Jag tror inte riktigt jag förstår dig?
Självklart är det inte så att amerikasnk politik ska "stå över" europeisk eller så, men det är väl inget som säger att bara för att många svenskar inte bryr sig om EU och valen där så är det dåligt att man bryr sig om USA??????? Eller det kasnke inte var så du menade??
Att media visade detta är väl inte så konstigt? USA ä trots allt (oavsett om man gillar det eller ej) ett av världens mäkitgaste länder, och att det är ett stort intresse kring detta land tycker jag är helt naturigt. Jag skulle inte kalla Sverige en lydstat direkt, men visst får vissa saker som sker i USA konsekvenser även i Sverige. På gott och ont.

Jag tror att politiskt engagemang måste växa fram hos folk, och ibland får jag faktiskt en känsla av att en av orsakerna till att många svenskar har slutat "byr sig" är att det på många vis är så bra i Sverige som det är. Detta tillsammans med en form av "lathet" och "bekvämlighet" som Marianne så väl beskriver här i inlägget tror jag är några orsaker till att svenskar inte är så engagerade i politik längre. Man klagar gärna, men att orka jobba för att det ska förändras, DET orkar man inte.

Så nej Bert, jag vet inte om jag förstod dig rätt. Men själv tycker jag att det är positivt att man kan intressera sig för andra länder och deras politik även om det råkar vara USA. Att sedan Euländerna inte lyckas att engagera sina medlemmar är ett STORT problem. Men kasnke borde detta vara en liten klingande "varningsklocka" då. Som väcker politker och andra. varför är intresset så svagt? Och vad kan man göra för att ändra detta?
Eftersom du uppenbarligen tycker att detta är ett problem så undrar jag bara lite försiktigt "vad gör DU för att förändra situationen?"

Stor Kram Marianne och tack för ett bra inlägg!

Marianne sa...

Millan: Ja men det var så roligt att se alla dina fina bilder från jul och nyår! Det är väl tur att vi skriver om lite olika saker, annars blir det ju trist. Hehe, ja det är bara att lyda när de små bestämmer : )

Visst är det så att vi alla flyter med i vardagen, det är nog när det händer något som just vi svenskar har en tendens att bli lite hjälplösa. Jag påstår inte att jag är bättre, men Obamas tal fick mig att tänka på det.

Kram!

Emma: Tack! Ja du om någon är ju en som jobbar för att göra världen bättre. Inte för att du syns lika mycket som Obama, men jag tror att du gör lika stor skillnad för de enskilda personerna. Och DET är viktigt!

Kram!

Annika: Du fick en riktig maratondag framför tv:n! 22, då måste väl klockan ha varit 6 på morgonen här, då hade jag varit vaken i trekvart redan. Två myggor bet mig på händerna så att jag inte kunde sova mer sedan.

Talet var verkligen jättebra och inspirerande. Och jag är så glad att han sträckte ut en hand till resten av världen i stället för att fortsätta domdera och "tala om var skåpet ska stå". Allt som kan minsak animositeten behövs!

Kram!

Bert: Hihi, är vi lite irriterade i dag? Jag har länge sagt att hela världen borde få vara med på ett hörn och rösta på USA:s president. På något sätt med något system, just för att han (ingen hon än) har en så enorm makt över hela klotet. Jag tror (kan ju bara svara för mig själv) att jag har bott lite för nära de allvarliga konflikterna det senaste decenniet. En bomb menad för Belgrad slog ner bara ett par kilometer från oss i Sofia, människor runt omkring oss i Istanbul var oroliga för att Turkiet skulle dras in i kriget i Irak och att deras söner/bröder/pojkvänner därmed skulle skickas ut i krig. Och man kan ju inte förneka (vad man än sedan anser är rätt eller fel) USA:s betydelse för det som har hänt i Gaza. Och jag gick här i beredskap att ta emot svenska medborgare som tog sig ut från Gaza under kriget (vilket aldrig behövdes). Världshändelser har krupit nära. Jag tror att det är därför jag har blivit mer engagerad. Bryr mig mer om vem det är som sitter på den här enorma makten.

Och att media blir sjövilda så fort det är någonting som händer är som det har varit ett bra tag nu. Allt för att sälja, för att få ett scoop ... Ska erkänna att jag BRUKAR reagera som du - bli innerligt trött på hela karusellen.

Och där är ju media lite lustiga. Inte ett pip om att det är val till EU - förrän de kommer på att bara 30% är medvetna om det! Det håller jag verkligen med dig om, DET är någonting de borde fokusera på, att både upplysa, diskutera, analysera etc eftersom det är ett forum där vi nominellt i alla fall har möjlighet och vara med och bestämma. Den tredje statsmakten borde skärpa sig där och slå upp EU-valet större och längre i förväg, inte gömma det i torra ledare mm. Jag har i alla fall inte sett någonting om EU-valet i nätupplagorna av tidningarna, och jag läser ändå både DN och SvD varje dag.

Kram på dig!

Saltis: Tack! Fast jag tror (och hoppas) han har liiite viktigare saker för sig : D Världen behöver verkligen hämta andan efter The Bushmans framfart ...

Jag tror att Bert menade att det är illa att media inte uppmärksammar EU-valet som ju faktiskt är viktigt för EU-medborgare. I alla fall har inte jag sett någonting om det i nätupplagorna. De borde ju kunna skriva om det också och göra det stort. Och det kan jag hålla med om är mycket dåligt av tredje statsmakten.

Håller med dig om att vi svenskar är oerhört politiskt blasé. Tyvärr har vi fått någon slags känsla av att det inte spelar någon roll vad vi tycker för det blir samma i alla fall. Inte för att jag vet vad man ska göra åt det, tror inte att den amerikanska modellen hade passat i Sverige, med flaggviftande och vrålande. Det är å andra sidan en sak som jag tycker är rätt charmig med amerikaner, det är allt eller inget! Går man på valmöte så är man där med både kropp och själ. Men som sagt, tror inte att det skulle passa oss svenskar. Tror inte att jag skulle vilja ha det i Sverige.

Och när det gäller EU är det katastrofalt vilket litet intresse de lyckas uppamma hos befolkningen. Jag är som sagt inte bättre själv, jag orkar inte lyssna på det osammanhängande svamlet. KAN inte hålla koncentrationen uppe genom ett helt tal.

Det kan ha att göra med att jag retar mig så mycket på EU. En hög maktgalna gubbar som jag ser det. För att EU ska fungera krävs människor som är engagerade i mer än pengar och makt. Petitess, men bara en sån sak som att de får handla tax-free men inte vi vanliga småputtar! Och då borde jag ju engagera mig politiskt i EU ...

Kram Saltis!

Anonym sa...

Saltistjejen: Jo, jag har en del emot USA. Det har i och för sig gjort en hel del gott i världen, men också en hel del ont.

Jag välkomnar Obama, tro inget annat. Men hysterin.... I ett och ett halvt år, snart, har vi levt med en fullständigt överdriven mediebevakning av hela karusellen. Jo, jag menar karusellen, för till slut så blir det som ett stort skämt, trots att det handlar om allvarliga saker.

Visst skall politik vara kul, men inte ytligt. Nu har bevakningen av presidentvalet blivit ungefär av samma typ som för Melodifestivalen, snudd på.

Jag tror faktiskt att medierna tycker att EU är lite för komplicerat. Det är heller inte så "glamouröst". Men icke desto mindre viktigt är att få folk att intressera sig för den verklighet som de förhoppningsvis skall kunna forma själv.

Istället väljer nu många den enkla vägen: Gapa och svälj allt som kommer från det stora landet i väster. Både det goda och det dåliga. Och det väller över oss från alla håll, särskilt kulturellt.

Vi är ett av världens mest amerikaniserade land. Vill vi vara det?

Petchie75 sa...

Marianne, vem får handla tax-free inom EU?? Och att EU skulle vara fyllt med maktgalna gubbar tycker jag inte riktigt stämmer - kommissionärerna kanske inte är folkvalda, men de är utvalda av våra folkvalda (dvs regeringen). 10 av 27 kommissionärer är kvinnor, inte bra men det är medlemsländernas ansvar och inte Kommissionen.
Det finns hur mycket information som helst om EU, Kommissionen och EUropaparlamentet OM man är intresserad. Tyvärr är det många som har samma attityd som du, speciellt i Sverige, som fokuserar på att det är gubbar, felböjda bananer etc inom EU. EU är så mycket mer än så! Jag tycker själv att hela den europeiska idéen är helt underbar, att skapa en europeisk gemenskap, identitet etc för att undvika fler krig och öka samarbetet och förståelsen över gränserna. EU bidrar med stöd till allt från finansiering av järnvägsnät, till utbildning och kultur både inom unionen och till länder utanför unionen. Jag har bland annat jobbat med europeiska program som finansierat förbättring av säkerheten vid kärnkraftverk i östeuropa (sedan kan man tycka vad man vill om kärnkraften i sig), tullväsendet på Balkan, stöd till palestinierna etc.
Tack vare EU kan vi resa, studera, arbeta och leva var som helst inom unionen - vi behöver inte strula med arbetstillstånd, visum etc (ett område som är nära mitt hjärta eftersom jag har studerat och arbetat i olika europeiska länder, och speciellt efter att jag blev "tvungen" att gifta mig för att få flytta till PR (USA) med O)... Det kanske bara är jag som har bott i olika länder i EU men jag känner mig som en europé och är stolt över att EU jobbar för mänskliga rättigheter, demokratisering osv både inom unionen och utanför!
Länk till information om EU-valet:
http://www.europarl.europa.eu/elections2009/default.htm?language=SV
Där är en pågående undersökning om folk tycker att de har tillräckligt med information för att kunna rösta... vilket påminner mig om att jag måste ta reda på om O och jag kan rösta från PR! Men, jag håller med om att media borde uppmärksamma Europavalet mer än de gör, för det ÄR ett viktigt val!
Stor kram från en skånsk europé i Karibien!
PS Jag förstår inte varför svenskar alltid påstår att vi är ett av de mest amerikaniserade länderna i världen - först och främst på vilket sätt är vi så himla mer amerikaniserade än andra länder? Och jag tror att det är många andra nationaliteter som hävdar det samma, men jag tycker inte att folk är så pro-USA i Sverige (eller så har jag bott alldeles för länge utanför Sverige).

Suzesan sa...

Bra tänk Marianne Mycket bra sagt....och jag håller lite med Bert för jag tror jag förstår hur du menar.
De ägnar alldeles för lite tid åt det som behövs på hemmaplan. Jag tycker det är uruselt att de inte fyller spalter med EU valet och sparkar igång folk. Triggar och förklarar.
Retas lite så de får lite fart...människorna.Soffsittarna. Men de vågar inte.
Jag upplever det som om att regeringen vill inte ha för många som tycker för då blir det svårare att fatta beslut. De måste ta hänsyn till nån. Det är ju bra när folk inte bryr sig för då kan de göra som de vill.
För oss som bor i landet är det viktigt...att tidningarna hjälper till.
Även för de som är hemvändare. Det är inget enkelt land att åka hem till.
På semester ja men det är annorlunda nu. Att bo oj, oj.
Man ser nog det med annat perspektiv när man bor i annat land tillfälligtvis. Då står man inte mitt i det lixom.

Men jag är rädd för alla antiamerikaner som hela tiden säger usch fy för Amerika.
Men jag tycker många har att lära av Obama nu. Ledarskap.
Sverige håller på att rasa nu och det vill inte jag. Ingen gör nåt alla väntar på att nån annan ska ta tag i det.
Regeringen gör inget. De ser sig som världsledare(Ja min åsikt) och lyssnar inte på folket(oppiononen) för den finns trots allt. Titta på Obama han lyssnar nu på sitt folk och han ska han till och med öppna sin hemsida så vanligt folk kan vara med och se allt. Som ett fönster in mot makten. Få förstår hur allvarlig krisen är i Sverige. FÅ! I Sverige har vi inga ledare som visar vägen just nu. Tänk de har bara lilla Sverige att ta hand om och han har hela USA och nästintill hela världen. Hur svårt jkan det vara. Jag håller inte med om att vi är lydstat åt Amerika. Det är inte sant.
Men då när så många svenskar fick lämna Sverige då på trettiotalet då var det inte Kina de åkte till.
Jag håller med !Saltis! också för det var mycket kloka ord. Men Saltis det är inte så bra som du tror.
Jag vill gärna ha lite Amerika i Sverige.
hade vi haft Obama en vecka här så hade allt varit igång igen. Yes we can!
Over and out.
Kram
Susanne

Anonym sa...

Petra H: Du skriver "PS Jag förstår inte varför svenskar alltid påstår att vi är ett av de mest amerikaniserade länderna i världen - först och främst på vilket sätt är vi så himla mer amerikaniserade än andra länder?"

Titta t.ex. i en svensk TV-tablå, särskilt i de kommersiella kanalerna. Det är amerikansk serie si, och amerikansk serie så, varvat med en amerikansk långfilm som sedan följs av American Idol, eller Top Model.....

Uppriktigt sagt så tror jag inte att det ser ut så i Frankrike, Spanien eller Tyskland.

Dessa länder gör säkert fantastisk TV, liksom Storbritannien. Men vi ser det sällan.

Ingen kan säga att vi inte påverkas av det vi ser. Och det vi ser mest av är amerikanskt. Tyvärr är det också övervägande skräp, som tas hit, med några få undantag.

Igår tog jag mig för att se Indipendence day på TV3. Hyllad/populär film för en del år sedan. "Alla" ville se den då. Glorifierande, dötrist och fullständigt förutsägbar.

Petchie75 sa...

Bert, skillnaden mellan Frankrike - Spanien - Tyskland och Sverige är att Sverige är ett mycket mindre land och därmed har de svenska tv-kanalerna en mindre budget för att göra egna program och serier. Men visst kan man klaga på att de flesta svenskar hellre ser en amerikansk tv-serie än en tysk men det kanske också beror på att fler talar engelska än tyska (och då kommer vi in på ämnet varför engelska har blivit det första utländska språk som man lär sig i skolan...).
Jag bodde i Belgien förut och precis som Sverige är det ett litet land som dessutom har tre officiella språk. De belgare jag känner, både flamländska och valloner föredrar att tala engelska framför franska resp flamländska! Den flamländska kommersiella tv-kanalen VT4 visar imorgon FEM icke-amerikanska program (jag vet inte om några av de fem är holländska och inte flamländska) under hela dagen. SVT visar väl fortfarande mest egenproducerade program och även program från andra europeiska länder (även om kanske de flesta tittare föredrar att se Friends än en fransk deckare...).
Som sagt, jag tror att de flesta västerländska länder är minst lika amerikaniserade som Sverige, iaf när man ser till de små länderna. Jag läste dessutom någonstans att Paris har fler McDonald's per invånare än något annat land (ingen aning om det stämmer)!?
Sorry Marianne för mina långa, och kanske inte helt relevanta kommentarer...

Anonym sa...

Petra H: Jag menar inte att Sverige någonsin skall kunna producera lika mycket som USA, vad gäller TV-produktioner, även om SVT gör otroligt fina sådana.

Vad jag menar är att vi har en enorm gryta att ösa ur i Europa, som har dubbelt så många invånare som USA. Men vi väljer det lättuggade från andra sidan Atlanten.

Irrelevant eller inte... Det handlar i vilket fall om påverkan och USA:s dominans.

Marianne sa...

Gomorron hörrni! Jag måste få be att få återkomma lite senare till den här diskussionen, jag är inte riktigt vaken än. Kakor klarade jag av men synapserna i hjärnan måste få vara lite alertare för EU och USA osv.

Ni får gärna fortsätta så länge, fast jag misstänker att det sovs på andra sidan Atlanten just nu.

Anonym sa...

Men alltså Marianne! Inte vaken kl 0957. Vad är detta???

;-)

Marianne sa...

Bert: Uppe redan halv sju, vaken tar lite längre tid. Nu ska jag sätta mig och fundera och skriva, svar kommer snart.

Marianne sa...

ALLA: Nu gör jag så här att jag svarar inte per person utan kastar mig allmänt i debatten i stället. Och delar upp den i lite olika rubriker. Det är förresten roligt att vi tycker lite olika, det leder till utveckling och vidgat tänkande. Min största skräck är att stelna i ett spår. Men det är mycket svårare att diskutera med ”pennan” som medium än IRL. Ett illa valt ord kan få konsekvenser på ett helt annat sätt än när man modererar det med röst och minspel.

MEDIERNA i Sverige (jag kan nästan ingenting om medier i andra länder): Det är svagt av medierna att bara köra på sådant som säljer, att rida på vågen av det som är populärt i stället för att faktiskt bevaka och informera, som de påstår att de gör. Där håller jag med Bert, det är enklare att haussa upp allt som sker runt presidentvalet (till exempel) och att göra egna omformuleringar av alla analyser som väller ut runt om i världen. Detta inte riktat åt enskilda journalister utan den struktur medierna väljer att ha i dag. Till och med de två största dagstidningarna som kallar sig seriösa slår upp Let’s Dance och liknande evenemang stort därför att det säljer och är populärt i stället för att ägna sig åt undersökande journalistik och information angående till exempel EU-valet. Let’s Dance säljer mer än EU, så krasst är det, och därför blir det karuseller runt populära företeelser. Just nu har det varit Obama.

Jag tycker självklart att bevakningen av presidentvalet i USA och USA:s politik är viktig. Just bevakningen av Obama tycker jag är extra viktig eftersom han också har ett symboliskt värde för människor som av olika anledningar känner sig/befinner sig i underläge. Att en mörkhyad man med mellannamnet Hussein innehar världens mäktigaste position talar om att allt ÄR möjligt, men också att man måste jobba för att nå sitt mål. Det ger hopp och det är viktigt att förmedla det hoppet till oerhört många människor, allt från tonåringar i Rinkeby till pensionärer i Afghanistan, bara för att nämna några. Med det hoppet inom sig kanske människor orkar ta de där extra stegen som behövs för att åstadkomma en förändring till det bättre, både i det stora och det lilla, och det lilla är nog så viktigt som det stora.

Messiasstämningen är tragisk däremot, eftersom det KAN leda till att folk anser att Obama misslyckas bara för att han inte når ända fram, bara halvvägs. Om ekonomin i USA inte har börjat blomstra inom x månader, kommer folk att börja bua då även om han har lyckats hejda nedgången och det går sakta uppåt? Kommer folk att börja bua om han inte har lyckats åstadkomma total fred i Irak och i förhållandet Israel-arabvärlden? Risken finns, och det beror på hur just medierna väljer att sätta sina braskande rubriker. För en braskande rubrik om ett misslyckande säljer som bekant bättre än en balanserad rubrik som speglar fakta. Tyvärr.

USA och amerikanisering: Jag kan inte uttala mig om ifall Sverige är det mest amerikaniserade landet i världen, sånt tror jag är svårt att mäta. Men visst är vi påverkade. Jag brukar ofta reta mig på det som märks i språket. Särskrivningar för att ta ett exempel, jag tror inte det är den brittiska engelskan som påverkar oss i det, jag tror det är den amerikanska. Tv, musik, filmer, mat … Klart vi är påverkade. Vi påverkas av allt vi har runt omkring oss, ofta utan att vi märker så mycket av det. Och så är det ju med allt, vi människor har en tendens att svälja allt med hull och hår så fort vi blir lite imponerade av någonting. Titta bara hur det är med modet: Så fort någon snygg modell har någonting speciellt på sig, eller en popstjärna har en udda scenkostym, så tar det inte lång stund innan vi på gatan klär oss likadant. Och det är väl det som är det trista i kråksången, att vi är så omedvetna, att vi inte väljer medvetet och plockar russinen ur kakan.

Det finns massor av bra saker i USA. En sån där bra sak som är lite okänt och som inte har spridit sig är alla poesiaftnar på olika kaféer där poeter får komma och läsa upp sina verk. Det hör man inte talas om (sen är jag själv inte mycket för poesi, men det är en annan sak). Däremot har vi plockat åt oss olika konstiga dokusåpor som vi går in för med liv och lust och undrar hur det ska gå för Olle och Lotta i något låst hus fullt av tv-kameror och allt vad det är.

Som sagt, det finns en massa bra saker i USA, och det finns en massa dåliga. Precis som i alla länder, inklusive Sverige. Vi borde bara vara lite mer selektiva när vi anammar saker och ting.

Jag går inte in på den politiska, ekonomiska och militära makt USA har i resten av världen, jag överlåter den debatten till er, mina kära kommentatörer. Men jag kan ju tycka att den amerikanska näsan doppas i lite för många koppar ibland.

EU: Min grundinställning till EU är att det är bra. Önskar att hela världen verkligen kunde vara öppen och att vi människor kunde resa, bo och arbeta fritt. Men jag tycker inte att det fungerar med den struktur som finns i dag. Kanske ska börja med att erkänna att Nej, jag är inte på långa vägar så insatt som jag borde. Mea culpa. Men titta på hur det är: Minns inte hur ofta det är man flyttar fram och tillbaka mellan Bryssel och Strasbourg, med den enorma kostnad i både pengar och miljö som öses ut för att INTE TRAMPA FRANKRIKE PÅ TÅRNA. Alla de förmånsskandaler som poppar upp då och då. Att en mutkolv som Berlusconi accepteras. Man tar in länder som Bulgarien men inte Turkiet (och då går jag inte in på vad som ska räknas som Europa utan menar i politisk mogenhet). Läkemedel som hade varit bra för länder i norra Europa får inte godkänt därför att strukturen i åldringsvården i de sydliga länderna (familjen tar hand om sina gamla familjemedlemmar) gör att det blir för dyrt för de länderna och så blir Alzheimerpatienter i Sverige som har kunnat återgå till ett normalt liv av med sin medicin och får åter slå in på vägen in i dimman.

Det där med tax-free kanske har ändrats, men diplomater fick sist jag ens tänkte på det handla tax-free även vid resor inom Europa vilket är en bagatell, men en bagatell som indikerar ojämlikhet.

Gurkorna är också en bagatell, men just därför blir det en symbol för ineffektivitet och onödighet. Sysslar man verkligen med sådana frågor? Finns det verkligen ingenting viktigare att syssla med inom EU? Det blir intrycket för oss vanliga människor som inte drar direkt och synbar nytta av ekonomiska flöden (det kanske vi gör, men vi märker det inte), rörelsefrihet med mera.

Och därmed tror jag att vi är tillbaka till medierna. För visst kan jag hämta information om EU. Men det är en snårskog. Tro mig, jag har varit och nosat (någon gång för länge sedan) men var börjar man? Hur tar man sig in? Här borde verkligen media hjälpa till. På ett enkelt och kortfattat sätt informera – inte bara dra upp gurkor och klagande bönder och skandaler. Medierna borde alltså inte bara uppmärksamma EU-valet mer, utan göra hela EU lättillgängligare för oss vanliga politiskt otåliga och lätt uttråkade medborgare. Media lyckas ju göra Obama tillgänglig, varför lyckas man inte med EU? Finns kanske inga pengar i det? Det säljer kanske inte? Jag vet inte.

Vad det än beror på, och det är jag inte rätt person att svara på, så är sanningen den att jag faktiskt känner mig maktlös när det gäller både svensk politik och politik i EU. Politikerna förmedlar inte (eller om det är media som misslyckas med att vidarebefordra) ett genuint intresse för att förbättra samhället och världen. Diskussionerna som förs är alltför ofta vilka strategier man ska välja för att vinna valet. Inte för att tillgodose medborgarnas behov och förbättra samhället.

Jag kan självklart ha fel. Och jag hoppas ärligt talat att jag har fel när det gäller våra svenska politiker och politikerna i EU. Men så känner jag.

Och det kanske är därför jag blir ”kär” i Obama. Därför att han förmedlar ett genuint intresse att göra saker och ting bättre.

Anne sa...

Oj, här har det debatterats. Massor med intressant!
Jag vill också vara med och leka :)

Jag tror först och främst att Sverige (samt kanske många andra europeiska länder?) har ett hat-kärleksförhållande till USA. På samma gång som man tycker USA är usch och fy, gör en massa elände och är skurken nr 1 så verkar många svenskar samtidigt ha en stark förkärlek och beundran för mycket amerikanskt. Oavsett hur man vänder och vrider på det, så verkar landet ha en väldigt stark dragningskraft på svenskar.

Det är också en lite fascinerande sak med USA, hur landet trollbinder och lockar. Samtidigt som det föraktas. Men USA är ju supermakt och sådana länder/samhällen framkallas väl alltid dessa dubbla känslor hos folk.

Mediabevakningen av Obama i Sverige verkar faktiskt ha varit rätt överdriven. Det kan jag helt och hållet och hålla med om. Överhuvudtaget från många håll, karln har helt orimliga förväntningar på sig.
Men på samma gång var ju detta ett väldigt speciellt val, inte bara för USA utan för resten av världen (det är det ju alltid när en stor nation och supermakt som USA har val).
Kanske extra stort denna gång, för att det första gången blev en afrikan-amerikan president. Det ÄR väldigt stort, det betyder mycket.
Kanske man inte riktigt kan förstå det om man bara har på sina svenska glasögon? Men lyfter man blicken så kan man se att det har ett oerhört symbolvärde och är verkligen en förändring som är unik. Inte bara för minoriteter i USA utan överallt.
USA's svarta historia och landets rätt korta historia är ju rätt speciell också. Jag förstod nog inte riktigt själv detta trauma, detta sår som faktiskt finns i det amerikanska samhället även idag. Det var ju inte många årtiondena svarta och vita inte ens fick åka buss tillsammans i det här landet. Idag är det en svart president. Det betyder så mycket.

Obama är förresten den första presidenten som någonsin i sitt installationstal sagt ordet muslim.

I svensk media har ju Obama hyllats och man tror nästan han kan göra mirakel. Jag är säker på att Obama ÄR bra för världen, men man ska på samma gång komma ihåg att han först och främst Amerikas president. En amerikansk president kommer alltid att först och främst vara Amerikas president. Oavsett hur vänligt sinnad till omvärlden han är, oavsett hur mycket han vill sträcka ut handen till omvärlden. Han kommer alltid att ta beslut som gynnar USA främst.
Speciellt i dessa tider då USA har en mängd inhemska problem med den extremt dåliga ekonomin så kommer han ha fullt sjå att ta beslut som ska gynna Amerika och amerikanerna.

Jag tror det här kan leda till en viss besvikelse utomlands, han har så stora förväntningar på sig. Å andra sidan så tror jag som sagt han kommer göra mycket gott för omvärlden och bidra till en bättre värld. Men kanske inte lika mycket och stort som många hoppas på.

Alla presidenter baserar alla sina beslut på att inte göra impopulära saker som gör de inte kan bli omvalda. Alla presidenter bygger redan från dag 1 på sin första mandatperiod på att de ska och vill bli omvalda. Och det är ju amerikaner som väljer, att är det amerikaner som presidenten måste hålla sig väl med. Rent historiskt har också alla presidenter fokuserat mest på inhemska, amerikanska intressen under den första mandatperioden för att under andra mandatperioden ägna sig mer åt utrikesfrågor och kanske även mer "kontroversiella" saker.

Anonym sa...

Anne: Mycket bra inlägg.

"Oavsett hur vänligt sinnad till omvärlden han är, oavsett hur mycket han vill sträcka ut handen till omvärlden. Han kommer alltid att ta beslut som gynnar USA främst."

Det där bör vi alltid hålla i minnet.

Marianne sa...

Anne: Du är klartänkt med vässad penna och uttrycker dig knivskarpt som vanligt! Det var i alla fall roligt att läsa i tidningen i dag att han har agerat när det gäller både Gaza och Afghanistan, sedan får vi se vad det leder till.

Bert: Visst är hon bra, Anne!

Anne sa...

Tackar ödmjukast :)

Anonym sa...

Inte för inte hamnade hon under Veckans citat hos mig.