tisdag 20 januari 2009

Undrens tid


Ingabritt skrev om Världens sju naturunderverk, och jag var självklart tvungen att kolla upp den länken.

För ett tag sedan röstades världens Sju nya underverk fram, eftersom det bara är pyramiderna här i Egypten som finns kvar av de antika underverken. De nya sju underverken blev Maccu Picchu i Peru, Petra i Jordanien, Kinesiska muren i Kina, Taj Mahal i Indien, Colosseum i Italien, Sockertopps-Jesus i Brasilien och mayapyramiden Chichén Itzá i Mexiko.

Nu är det dags att rösta fram Världens sju naturunderverk. Alla kan vara med och rösta, och just nu ska 77 kandidater väljas ut bland 261 nominerade. Jag har röstat på Sareks nationalpark i Sverige, det fantastiska bergslandskapet Kappadokien i Turkiet, Mount Everest i Nepal, Grand Canyon i USA, Galapagosöarna i Argentina (är det väl?), Amazonas regnskog och flod i bland annat Brasilien och Stora barriärrevet i Australien. Rösta du också!

Och i dag är den stora dagen i USA när president Obama installeras på sin post och vi slipper den här tafatta mellantiden när ingenting kan göras. Annika har skrivit ett så fint inlägg om det att det inte finns mycket att tillägga.

Jag försöker komma på ett tredje under, men lyckas inte riktigt. Det ska väl vara att jag var pigg nog att laga varma mozzarellamackor till frukost då.


Uppdatering: Galapagosöarna hör till Ecuador och ingenting annat. Så går det när man är lat och inte orkar ta reda på saker och ting, det blir fel. Tack till Anonym som rättade mig.

8 kommentarer:

Annika sa...

Marianne!!
Nu har jag suttit klistrad framför TVn. NU har jag blivit rörd till tårar av Obamas enorma tal! Vilken talare han är! VILKEN T*A*L*A*R*E!!!
Jag ska strax sätta mig framför burken igen och se paraden genom Washington (mem nu äter dom ju lunch, liksom jag).
Det är nästan, nästan, nästan så att jag ångrar att jag inte for in till stan. Men bara nästan...
Det beräknas ha varit 1.4 miljoner bara på the national mall. OCH då är inte paradrutten inräknad. Det har aldrig varit så många människor i Washington förr på en installation. Så på ett sätt var det nog bra att jag stannade hemma...
Men, tänk att få ha varit därinne...och känt publikhavets enorma stämning!!
Men nu är president, OBAMA!!!
HURRA!!
Kram!!

Anonym sa...

Ja han är en bra talare, men hans talskrivare är rätt "cool".
En 27-åring som fick jobbet av ren slump, han anmärkte på ett tal Obama gjorde och vips så hade han toppjobbet...så kan det gå när Fru Fortuna är har ett finge med i spelet :D
Nu håller vi tummarna för Obama, USA och världen..
Kramen!

Petchie75 sa...

Tack för den länken, nu har jag också röstat på naturunderverken - naturligtvis Sarek i Sverige och El Yunque-regnskogen i Puerto Rico!!
Det jag blir mest imponerad över när det gäller Barack Obama är HUR han håller tal - så engagerat! Det ser ut som han inte läser innantill men jag antar att han har ngnslags skärm med talet framför sig (typ som nyhetsuppläsare)!?
Mozzarellasmörgåsar låter mumsigt, kommer det recept imorgon?
Kram!

Anonym sa...

Galapagos hör till Ecuador.

Fröken L sa...

Vad roligt. Jag ska också gå in och rösta. Jag ser fram emot vad Obama kan åstadkomma för USA och världen. Ett historiskt ögonblick i historien.

kram Dila

Marianne sa...

Annika: JAAA, nu äntligen är han president! Talet var verkligen perfekt tycker jag, som jag skrev i ett inlägg alldeles nyss. För nu är det inte dags att flamsa runt utan att sätta igång och jobba. Det tycker jag att han förmedlade på ett fantastiskt sätt. Jag satt också klistrad, ville så gärna se när han gick in i Vita huset också (trots att jag varken är svart eller amerikan), men det blev för sent så jag gav upp efter att han hade satt sig i bilen igen.

Hemskt vad som hände med Ted Kennedy! Men så skönt att han kunde vara med så långt i alla fall, om jag har förstått saken rätt var ju Obama hans hopp för framtiden.

Jag förstår att du har blandade känslor av att du inte åkte in, det skulle jag nog också haft. Men summa summarum såg och hörde du ju säkert mycket mer på tv än om du hade stått långt bak och egentligen bara sett taket på byggnaden långt bort i kölddiset. Jag tror du gjorde rätt! Inga förfrusna öronsnibbar heller!

KRAM!!!

Kroken: JASÅ! Det hade jag ingen aning om. Men det visar ju att han är en öppen människa. Jag hörde någonstans att han hade skrivit det mesta av talet själv, men det kanske inte stämmer. Spelar inte så stor roll, han måste ha känt för det annars hade han aldrig kunnat hålla det på det sätt han gjorde, inte en blick ner i några papper.

Ja, nu håller vi tummarna!
KRAM!!!

Petra: Kul att du också har röstat! Jag röstade på sådana platser som jag känner till mer eller mindre, har i och för sig aldrig varit i Amazonas till exempel, men vet ändå mer om det än regnskogen i PR. Det blir ju så.

Obama är en av de få politiker som klarar av att behålla min uppmärksamhet på vad det är han säger. Kanske den enda? Han är fantastisk. Men jag tror inte att han hade någon prompt i går, var skulle han ha haft den? För han tittade hela tiden ut över publiken, kändes det som i alla fall, och han kan ju inte haft den i den ögonhöjden med publiken framför sig? Ja jag har ingen aning, men det kändes som om allt fanns inom honom.

Jag kommer att köra fler kakrecept i dag, för det har jag foton på. Får planera mozzarellamackorna till nästa vecka och fotografera innan dess. Superenkla, supergoda!

KRAM!!!

Anonym: Så går det när man inte orkar googla! Tack!

Dila: Ja, vad roligt att du också ska rösta, jag blir alltid så glad när jag får vara med och lägga min röst! Älskar telefonundersökningar och liknande : )

Ja, verkligen ett historiskt ögonblick, hoppas nu att han klarar av att vända historien i rätt riktning framöver!

KRAM!!!

Kerstin sa...

Det där visste jag inte om. Nu måste jag in och rösta.
Följde installationen av Obama igår på svensk tv och jisses vilken duktig talare han är. Hoppas att det går bra för honom, han startar ju i en svår uppförsbacke.
Ha en fin dag.

Marianne sa...

Kerstin: KUL att du också röstar! Visst är han en bra talare. Bara en sån sak att man orkar lyssna på hela talet. I alla fall jag, brukar aldrig orka det annars. Men han har det inte lätt. Jag är INTE avundsjuk!

Ha en toppendag du också!