söndag 4 januari 2009

Ännu en lyxig lunch

Hemskt vad vi har skämt bort oss på sistone! Det sker annars inte så ofta, så det må vara hänt. I går var vi och åt ännu en lyxig lunch, den här gången i Hotell Marriotts härliga trädgård för att kunna njuta av solen som är så där underbart lagom just nu. Hotellet är byggt runt ett gammalt palats på ön El-Gezira i Nilen, mitt i centrala Kairo. En riktig oas och populärt tillhåll på helgerna för alla som har råd.

Den gamla palatsbyggnaden.

Uteserveringen i trädgården.

Färskpressad citronjuice som omväxling till den färska mangojuicen som jag annars alltid dricker.

En kråka har slagit sig ner i en av takkronorna för att få bra utsikt. Kan det möjligen finnas någon som tappar mat på marken?

Och till sist ett par pyramider i solnedgången.

17 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Läckert!

Marianne sa...

Karlavagnen: Ja där är helt underbart att sitta!

Annika sa...

Otroligt häftigt alltså!!! Så coolt med pyramiden!
Den där juicen såg ju INTE dum ut!
Mysigt att gå ut och äta en söndag.
KRAM!! Jag försöker liksom samla mig inför vardagen igen...

Marianne sa...

Annika: Ska erkänna att jag är lite stolt över pyramidbilden : )

Det är så gott med färskpressad juice överhuvudtaget, och så här i förkylningstider kan det ju vara bra med citronen. Det är så gott.

Jag tycker att det är ganska skönt att det är vardag igen, komma in i gamla lunken och se fram emot nästa rolighet.

KRAM!

Anonym sa...

Haha, tack så mycket! :D

Hoppas att bloggen hålls vid liv och får fira några födelsedagar till ännu.. :) Hur länge har du bloggat?

Tack för fina bilder igen!

Kram!

Emmama sa...

Pyramiderna imponerar! Även din bild, wow! Låter som en skön dag! Nu har jag rett ut vad snoddas är i min blogg föresten! :) Kram kram!

anna of sweden sa...

Åh, så fint!
Pyramidbilden är ju otroligt läcker!

Petchie75 sa...

Men visst får man lyxa till det ibland - du får ju passa på när maken är hemma!! Jättefina bilder, pyramidbilden borde du förstora upp och rama in!
Vi gick och åt pizza ikväll, inte lika lyxigt men mysigt ändå. Vi går faktiskt till Marriott-hotellet med jämna mellarum och tar en drink, det ligger två kvarter iväg och har väldigt goda mojitos ;-)
Kram!

Anonym sa...

Fina bilder!
Här ska vi stax mumifiera oss och styla oss som michelingubben och gå ut med hunden.
Utetermometern visar just nu på
-16,8. Men det ser ut att bli en vacker vinterdag !
kramen!

Jemayá sa...

sådärjag, nu har jag lite hunnit läsa i kapp igen. Rörande med din present av städerskan :). Underbara foton att titta på, en så otrolig kontrast till oss (vi har riktigt ordentligt vinterväder, fast fint nog)- och den med pyramiderna är helt fantastiskt trollsk. Gott nytt år!

Anonym sa...

Men klart att man måste få festa till det såhär i helgtider.
Nu är tom tillåtet att dricka Cola på vardagarna. *nickar övertygande*
:)
Jättefina bilder!
Ser ut som om det är varmt och skönt. Kan man inte säga att det är här men är det vinter så är det och då är det lika bra att det passar på att vara kallt och "eländigt". Ärligt talat så tycker jag att det är rätt mysigt. :)
Kramen

Marianne sa...

Laura: Ja, hoppas att du håller igång länge till. Jag har bloggat bara lite längre än du, började i augusti 2007, strax innan vi flyttade hit.

Kram!

Emma: Å vad bra, jag blev så nyfiken! Du har så många roliga grejor: filidutter och snoddas! Måste komma ihåg de där filidutterna nästa gång Klas åker till Älmhult! Kommer snart och kollar!

Kram!

Anna of Sweden: Tack!

Petra: Ja, det har du rätt i, den ska nog ingå i den serie av foton jag ska låta printa.

Vilken lyx att kunna gå till Marriott, vi har cirka en halv till en timme (eller mer) för att ta oss dit, så det blir inte så jätteofta. Har försökt göra mojitos själv, men det blir inte lika gott som när proffsen gör det, trots färsk lime och färsk mynta! Vet inte vad de har för knep. Jag har också mortel ...

Kram!

Kroken: FY så kallt! Tur att mumifieringstekniken finns då, så att du inte förfryser nästippen! Hoppas att ni har sol också för då kan det vara så vackert.

Kram!

Jemayá: Tack! Ja ni har ju ordentligt med snö, men det ska ni vara glada för eftersom det är så vackert. Och ska det vara kallt kan det ju passa på att vara snö! Och så får ni vatten till sommaren så det slipper bli öken : )

Truddelutt: Hahaha, Coca-cololist som jag är tillåter jag mig ett stort glas om dagen : ) Vi har alla våra laster och min är lättillgänglig : D

Här är inte jättevarmt, men inte direkt kallt heller. Säsongen heter "inte sommar". Dvs det är cirka 16-20 grader om dagarna och det är jätteskönt i solen, men så fort solen går ner sjunker temperaturen snabbt och på nätterna kan det gå ner till bara några få plusgrader. Och inomhus är det ganska rått och kallt faktiskt, så man måste värma upp husen nu och klä på sig ordentligt.

Kram!

Anonym sa...

...jodu..det var så vackert idag så jag blev nästan lite religiös.
Och så knarrade det riktigt härligt under kängorna.

Invid husväggen värmde solen så jag tog med mig kaffekoppen och tog en "ståfika"
Kramen!

Anonym sa...

Tack så mycket för receptet, jag ser ju nu att du har skrivit om den pajen tidigare också! :) Men vad använder du istället för creme fraiche? Undrar om det går bra att använda naturell yoghurt istället? Vi har fortfarande en massa äpplen kvar så jag tänkte pröva det här receptet om någon dag! :)

Marianne sa...

Kapten på återbesök: Mysigt! Jag kanske också ska ta mig en fika i solen nu när jag har tid. Men det får bli en sittfika : )

Kram!

Laura: Det är jättemånga som googlar på "världens godaste äppelkaka" och hittar hit genom det. Och det är det, jag lovar. I stället för crème fraiche kan du ta vispgrädde och blanda i lite Activia yogurt. Om du vänder på proportionerna får du gräddfil.

Anonym sa...

Okej, tack så mycket för tipset, Activia och vispgrädde, det ska jag försöka att komma ihåg! Ibland har jag lika dåligt minne som min guldfisk, om inte till och med lite sämre! :)

Marianne sa...

Laura: Activia ska du absolut komma ihåg! Närmare filmjölk kommer man inte utanför Sveriges (och Finlands?) gränser!

Haha, när det gäller minnet är det alltså du och jag och din guldfisk som är på samma nivå! Fast drottning Silvia lär också ha dåligt minne, så vi är i gott sällskap : D