fredag 16 januari 2009

Kameler, kameler, överallt kameler

Gissa vad man får göra när man kommer hem från kamelmarknaden? Helt rätt. Duscha och tvätta kläder. Även om det inte var en överväldigande stank som jag hade hört talas om.

Vi stack iväg redan sju i morse för att dels komma före turisterna och dels hinna vara med om det roliga innan det tunnades ut i leden och det roliga tog slut. På skumpiga småvägar i en och en halv timme styrde vi kosan norrut längs Nilen för att till slut komma fram till Kamelmarknaden.

Man fick betala entréavgift om 20 egyptiska pund plus 10 pund för att fotografera. Det blir i dagens penningvärde cirka 40-45 SEK. På biljetten står "Camel Market Tourist Tacket". Som hittat. Och jag lovar, det var kameler överallt. Precis överallt. Lite läskigt om jag ska vara riktigt ärlig, för det är stora djur och jag är ganska liten. Det går väl an så länge de ligger ner eller står still, men jag lovar, när en skock om tjugo kameler blir irriterade och börjar galoppera runt känner man sig som en lite fluga. Och inte kan man riktigt bara retirera bakåt heller, för där är en annan skock om tjugo-trettio kameler. Jag tog skydd bakom bilar, kamelförare och husknutar allt som oftast.

Varmt och skönt har vi haft det, både i går och i dag har det varit cirka 26°C, ovanligt varmt för årstiden.

Nu är jag helt slut både av den tidiga timmen vi gav oss av och av spänningen med alla ökenskepp, dessutom hungrig som en varg, så jag låter bilderna tala. Ett litet axplock av alla 408 foton jag tog. Jag kommer förmodligen att plåga er med en hel del kamelbilder framöver. Nåväl, äntligen gör jag skäl för namnet på bloggen - bland katter och kameler i Kairo.

Alla bilder är klickbara om ni vill se dem i lite större format.

Skockar av kameler och vad gör man när någon plötsligt kommer rusande rakt emot en?

Kompisarna gick upp på taket för att få en vinkel lite ovanifrån. Men jag vågade faktiskt inte gå rakt igenom den här flocken. Tog mig in kanske tio meter, men när kamelerna framför började skutta runt vände jag snabbt som en liten ökenråtta och pep tillbaka till tryggheten bland kamelförarna och en mur. Hade du vågat ge dig in i flocken?

De flesta kameler går lösa, förutom att de har ena frambenet uppbundet för att inte kunna rusa iväg alltför långt. Ser väldigt obekvämt ut, men jag vet inte om det såg ut som om kamelerna led direkt. Alla hade dock inte frambenet uppbundet så här, en del kunde springa omkring lösa, och det gjorde de också ...

Kameler - eller det är väl noga taget dromedarer om de bara har en puckel, men vi gör det enkelt och kallar dem kameler - är stolta djur.

Unga kamelförare. De var helt klart mindre än jag, men inte ett dugg rädda. De har väl kameler i blodet kan tänkas.

Gott med lite mat.

Och här kommer maten gående. Hur ser han vart han går?

En långhårig sötnos. Såg bara en som var långhårig på det här sättet.

En vit och en brun. De flesta kamelerna var beige, men här var en som var riktigt fint vit. Hennes barn?

Lite irriterad. Skulle inte vilja möta den här en mörk natt.

När kamelerna är sålda tar den nye ägaren och lastar dem på flaket på sin pick-up. De kör fram flaket till en lastramp så det blir enkelt för kamelen att bara gå rakt upp på bilen.

Så lägger sig kamelerna ner och man spänner ett rep över ryggen och runt sidolämmarna så att de inte kan resa sig. Jag fattar inte riktigt hur de får plats med så många på ett så litet flak!

Hö är också gott.

Som sagt, kamelerna springer runt lite hur de vill ibland. Här är en som blev nyfiken på vad som kunde finnas i det lilla huset. Han blev rätt snart utkörd.

Om man är dammallergiker ska man inte gå på kamelmarknad. Här dammar det och ryker när kamelerna far runt som yra höns.

En del var rätt söta. Och de tittade på en som om de tyckte det var lite skoj att bli fotograferade. Poserade nästan.

Ha en skön helg allihop!

29 kommentarer:

Emmama sa...

Wow, häftiga bilder! Jag är ju porträtttokig så närbilderna var ju extra fantastiska! Vilken dag du haft! Hoppas ni har en skön kväll och får en bra ledig helg! Kram kram från ett grått Skottland!

Grekland nu sa...

Jättehärliga bilder, gillar särskilt den där sista poserande kamelen...Egentligen är det rätt tjusiga djur, men jag tror jag hade reagerat som du, sprungit och gömt mej om de kommit för nära.

Fritt ur hjärtat sa...

Jag är nästan beredd att ändra mig:-) Lite söta är de allt. fast de där med att binda benet ser förfärligt ut. Säkert vedertaget och OK men ändå....Fast jag hade som du gömt mig:-)

Suzesan sa...

Man alltså rätta mig om jag har fel men de är gulliga.
VAD FINA BILDER! Tack!
Bästa var den irriterade och denna sist:)
Jag såg en kamelbebis på TV som skulle ta sina först steg och benen flög åt alla håll när han provade att springa. Utåt gick benen...när han sprattlade med dem för han var glad. Sen sprang han för han var glad och frambenen vek sig så hans stod på "nosen" :)
Jag tyckte det var de som stod på taket som verkade rädda:)Vilka fina bilder.
ha en bra fredagskväll
Kram
Susanne

Ninni sa...

Jag förstår din rädsla...vi var i Oman på semester och där sprang de runt hur som helst på vägarna. De ÄR jättestora, och då är jag 177 lång...
Men visst är de söta;)
Jättehärliga bilder, tack för den utflykten!
Hoppas du får en skön helg!

Marianne sa...

Men Gud vad häftigt. Och vilka fina kort du tagit. Helt otroligt. Måste kika en gång till. Den siste är ju för go. Han gillade nog dig.
Vill gärna se mer kort framöver.
Kram

Chimairan sa...

Väldigt fina bilder! Kameler är så härligt fulsöta =D

KARLAVAGNEN sa...

Underbara bilder! Under-bara!!!! Jo, jag hade nog vågat gå emellan kamelerna. Taket däremot vet jag inte om jag litat på.

Anonym sa...

Härliga bilder igen Marianne, och härliga djur! De ser så söta ut, men man gosar nog knappast med dem ändå.. Jag tror att deras stolthet skulle få sig en kraftig törn i så fall! :) Jag skulle nog inte heller våga ge min in i en hord full av kameler, de är trots allt ganska stora djur! :D

Kram!

Victoria sa...

Wow, det var coola bilder! Jag hade nog inte tordats ge mig in i den där stora skocken kameler, hade nog försökt gå runt om det gick. Man vill ju inte riskera liv och lem bara för att få en bra kameravinkel! ;o)
Kram!/Vic

Desiree sa...

Wow, vad häftigt att ha fått uppleva denna kamelmarknad. Otroligt vad många fina bilder du har fått idag. Tack för att du genom din berättelse och dina bilder låtit även mig få följa med på ett hörn till kamelmarknaden. Ja det är stora djur som man verkligen får ha respekt för. Tänk vad mycket man lär sig från andras bloggar så som din. Ha en skön helg.

Fröken Anki sa...

Åh vad spännande med kamelmarknad! Det skulle jag vilja uppleva nån gång, speciellt efter att ha sett dina bilder. Jättefina bilder, och vet du - jag tycker kameler är rätt söta, fulsöta liksom! Måste säga att det ser ganska komiskt ut med den som stoppat in huvet i det lilla huset.

Men dom är stora, så respekt bör man nog ha för dom. Fantastiskt att så små pojkar kan få dem att följa.

Verkar som du hade en härlig dag, även om det luktade en del av kläder och hår när du kom hem. Tack för att du delar med dig av dina upplevelser och fina bilder.

Jo just det ja, jag undrar varför en av kamelerna var målad på ryggen? Det ser ut som nån har antecknat på den på bilden där de lastas på bilen. Vet du vad som menas med detta?
Ha en skön helg!
kram

Jemayá sa...

Jag tycker kameler är väldigt charmerande karaktärer - och de har så fina ögon, vilka ögonfransar! Men speciellt på första bilden ser kamelen rätt skräckinjagande ut - och de kan ju vara lite argsinta, bäst att hålla sig på betryggande avstånd. Härliga, härliga foton!! Har du ridit på dem, jag prövade på det i Petra, trodde det skulle bli min sista stund när det skulle springas, men det var faktiskt mycket bättre än när den gick. Skulle vilja fara på ökensafari på kamelrygg någon gång, det skulle säkert vara häftigt! Hälsningar från -15 gradiga Jeppo :)

Marianne sa...

Emma: Tack! Det kommer fler porträtt så småningom. Ska göra fredagstema i dag, men förmodligen redan i morgon kommer ett porträtt som jag bara inte kan vänta med men som var för bra för att suddas ut av andra : D Jag var helt slut i går kväll och rasade ihop i soffan efter maten. Måste nog handla mat i dag, men i övrigt vill jag bara slöa. Hoppas du också får en superhelg!

Kram!

Ingabritt: Tack! Ja han den siste blev en favorit för flera. En del av dem såg riktigt söta och rara ut, en del var skräckinjagande. Och när de blev för många på en gång och hovarna vispade runt i luften ... Stora rackare det där!

Simone: Ungarna var rätt söta, lagom stora också : D Visst ser det hemskt ut med benen, men jag lovar, de kunde skutta omkring rätt bra trots det. Har ingen aning om vad en svensk veterinär skulle säga om saken, jag kan inte riktigt bedöma om det är djurplågeri eller inte. Kan till exempel inte själv lyfta katterna i nackskinnet trots att det är så man "ska" göra för jag tycker det måste göra ont. Hade jag fått bestämma hade de stått i stora fina inhägnader. Lastningen verkade rätt "human" i alla fall, hörde att de i Saudi lastar med hjälp av lyftkranar vilket inte låter så trevligt.

Suzesan: Tack själv! Hihi, jo då, en del av dem är gulliga. Bebisarna : ) Såg tyvärr inget sådant litet yrväder som du skriver om, däremot en som diade. De som stod på taket var modiga. Och italienaren som är van vid kameler försökte lotsa mig, men det gick bara inte ändå.

Ha en skön helg!
Kram!

Ninni: Tack själv! Jag har hört att det är väldigt vackert i Oman. Intressant med kameler som springer runt på vägarna lite hur som helst. Det gör de inte här, i alla fall inte som jag har sett. Kanske söderut?

Hoppas din helg blir skön också!

Marianne i Sverige: Tack! Ja, det var en upplevelse. Men jag skulle inte vilja ha småbarn med mig på den utflykten. Lovar att det kommer fler bilder. Jag har några att välja bland ...

Kram!

Chimairan: Hej och välkommen hit! Och tack! Du har rätt, de är fulsöta, helt klart. Man blir nyfiken på dem så jag skulle gärna komma i närkontakt med kamelungar som är lite mer i min storlek : D

Marianne sa...

Karlavagnen: Tack! Bättre motiv kan man knappast önska sig. Du är modig du! Men taket höll nog för där låg dessutom halmbalar och det getter och får där uppe.

Laura: Tack! Såg bara en karl som gosade med dem. Men han stod faktiskt kind mot kind med en och klappade den så fint. De andra var väl kanske inte så emotinella, om man säger så. Hysteriskt stora tycker jag de är. Fattar inte att småungarna inte var rädda!

Kram!

Victoria: Tack! Det var just det som var problemet, det gick inte att gå runt heller. Hela den gårdsplanen var smockfull och gårdarna bredvid också. Så jag skippade just den kameravinkeln och tog mod till mig att gå liiite längre fram till enstaka djur som stod still : D

Kram!

Desirée: Tack själv! Du är ju annars experten på att få en att känna sig som om man faktiskt är med på resan! Visst är vi privilegierade som får uppleva så mycket! Både IRL och här på bloggarna!

Kram!

Anki: Ja, det var spännande. Lite väl spännande emellanåt : D När gubbarna upptäckte kamelen som försökte ta sig in i huset blev det stor uppståndelse och de ropade och sprang för att få dra ut honom. Undrar vad som fanns där inne. Skulle ha gått och kikat. Målningen på kamelerna är för att markera ägare - tror jag. Det fanns olika sorters tecken och olika färgställningar. Tänkte inte på att få med det ordentligt. Jag antar att det är någon sorts vattenbaserad färg, för kameler "i användning" brukar nog inte vara målade så. Kanske också att nya ägaren markerar vad djuret ska vara till? Avel, turister, jordbruk, transport, slakt? Ni får komma hit på semester så kan vi åka dit!

Kram!

Jemayá: Tack! Hihi, jo då en del var riktiga charmknuttar, andra var inget annat än läskiga. Jag har inte ridit kamel och kommer nog aldrig göra det heller. Det är för högt upp i luften för mig : ) Ökensafari för mig får bli med jeep! Men jag måste absolut komma ut på en sådan safari snart.

Hu, -15°! Jag är glad att det är lite varmare här!
Kram!

Anonym sa...

Den sista bilden är ju hur söt som helst! Deras näsborrar är verkligen skyddae och bara som små springor trots att nosen är ganska bred.

Marianne sa...

Matilda: Visst är han söt! Du har rätt om näsborrarna, det har jag inte tänkt på. Bergis ett skydd mot sanden och sandstormarna.

Annika sa...

COOOLT!!! Jätteballa bilder.
Var det inte otäckt att gå där bland det stora djuren?
Den sista bilden är ju hur söt som helst!
Kameler är verkligen märkliga djur.
Stor kram från ett -14 gradigt norra VA!!

Anonym sa...

Skrattar gott åt den sista bilden. Han/hon var ju riktigt söt. :) Men de som åt var oxå söta.
Fina bilder (även om själva kamelerna kanske inte är de vackraste djuren)! Kul att se.

Marianne sa...

Annika: Tack! Det var läskigt som bara den med alla stora djur och enorma hovar - mycket större än på en häst. Men jag skulle inte vilja ha det ogjort och jag får nog åka dit minst en gång till så att Klas får uppleva det också.

Har ni SÅ kallt!!! Men det borgar ju gott för att det ska bli snö vid minsta nederbörd. Eller blir det is direkt?

KRAM!

Truddelutt: Jag blir mer och mer kär i den sista kamelen : ) En del kameler är riktigt fina, när man har vant sig, men jag föredrar ungarna som inte är så himmelens stora!

Anonym sa...

Vilka härliga bilder. Jag hade inte heller vågat mig ut bland dem utan säkert gjort som du stått kvar där jag var någorlunda söker. De är verkligen stora djur. Ser lite fönäma ut på nått vis. Ha en fortsatt trevlig helg.

Marianne sa...

Kersti: Tack! Vi hade kunnat stå och trycka vid väggen tillsammans. Jag fick ett foto av en av de andra i dag där man ser hur jag verkligen har samlat mod för att gå genom kamelskocken men undrar vad tusan jag har där att göra. Det var väl sekunden innan jag vände på klacken och sökte skydd bland kamelförarna : )

Ha en skön helg du också!

Petchie75 sa...

Helt underbara bilder Marianne!! Jag skulle nog ha mycket respekt för de där stora djuren, jag är ju småskraj för hästar... som ju är lite lägre.
Jag såg många kameler / dromedarer i Jordanien, och många av dem gick och betade längs med vägarna, och de var inte bundna för vid ett tillfälle var de uppe på vägen framför oss (precis när vi lämnat Wadi Rum). Nu kommer jag ihåg, deras framfötter var bundna så de kunde inte röra sig särskilt snabbt / springa!
Kram!

Anne sa...

Vilka fantastiska bilder, helt betagande underbara. Jag har aldrig sett sådana fina och så speciella kamelbilder. Mina favoriter är kamelerna som äter, de ser så harmlösa och söta ut då. När de tornar upp sig sådär och är i skock inger de verkligen respekt, stora och resliga. Jag hade inte vågat mig in i flocken.
Intressant det där med bundna framfötter. Onekligen spännande djur, dessa ökenskepp. Har de läten för sig annars, typ frustande eller brummande läten?

Marianne sa...

Petra: Tack! Ärligt talat föredrar jag ponnies, de är lagom stora för mig : D

Så man använder samma system över hela regionen kanske, det där med frambenen. Antar att det är ett måste i ökenområden att djuren kan vandra rätt fritt och äta det som finns. Skillnad när man vet att det finns mat och kan hägna in dem.

Kram!

Anne: Tack, o tack! Jag håller nog med om att de är sötast när de äter, nöjda och glada och alldeles för upptagna för att vilja springa på en. Jag var aldrig rädd att de skulle bita mig eller vara direkt elaka, men just springa på mig för att jag råkade stå i vägen.

Lustigt när du frågar, jag kan faktiskt inte komma ihåg hur de lät. Visst måste de ha låtit på något sätt, men jag minns mest karlar som skrek och pladdrade och hovar som dundrade i marken. De kanske är rätt tysta djur men jag kan tänka mig att de brölar på något sätt som ett mellanting mellan en åsna och en ko. Fast det är ren fantasi och jag vet inte. Ska verkligen tänka på det nästa gång jag träffar en kamel!

Kram!

Petchie75 sa...

Fast kamelerna jag såg i Jordanien var inte bundna som de i Egypten, de hade ett kort rep bundet mellan frambenen, så de kunde gå men inte springa...

Marianne sa...

Petra: Det låter som en mycket bättre metod! Så kan de stå och gå ordentligt. Om än inte springa, och det kan ju inte djur som är bundna vid en vägg heller göra. DET tycker jag de borde införa här!

Norrsken och stjärnfall sa...

Vilka fina bilder! Är du med i någon av de fotoutmaningar som finns på nätet? Tex fototriss, tisdagstema eller liknande? Om inte så borde du vara med för du har så fina bilder att visa upp för många fler!
Det var jättekul att läsa om kamelmarknaden, det är ju exotiskt för mig i alla fall.
Ha en riktigt trevlig dag.

Marianne sa...

Norrsken: Oj, tack! Nej, jag har inte gått med i något fotogäng än, tycker att alla andra är så mycket bättre än jag, du vet hur man blir ibland. Plus att jag inte riktigt har haft tid heller. Men nu blev jag uppmuntrad, ska kolla in dem och fundera. Just sådana saker kan ju leda till att man förbättrar sina kunskaper också, så det är inte alls någon dum idé.

Ha en riktigt bra dag du också!