måndag 19 januari 2009

Lite pladder en måndagsförmiddag

Mr Music. Han finns på Kamelmarknaden där han går runt med radion på huvudet och spelar musik för alla. Det grämer mig lite att jag blev så fascinerad av hans portabla musiksystem att jag glömde kolla hans varor. På bilden ser jag att han säljer rätt fina sjalar i milda nyanser. 

Vi fick trevligt besök i går av personalchefen i regionen (jag vet att det är inne att säga HR om personalavdelningen men vi har faktiskt ett bra svenskt ord för det) och hennes assistent. Nej, det är inte flytt på gång, de var här i annat ärende och då passade vi på att bjuda hem dem på middag. Två urtrevliga unga tjejer, en från Rumänien och en från Turkiet. Så vi fick en trevlig kväll som vi snabbt pladdrade bort. Det visade sig att den turkiska tjejen aldrig hade ätit mango chutney förut, så det var skoj att introducera någonting nytt i hennes liv. Och den rumänska tjejen hade varit på resande fot i två veckor och uppskattade verkligen ett hemlagat mål mat.

I dag får vi nytt besök: P som bodde här tidigare kommer till Kairo och ska bo hos oss. Kan knappt vänta tills hon är här. Måste bära ner ett element till hennes rum så hon inte fryser ihjäl i natt. Jag får inte igång AC:n på värme där nere.

Kairo har också fint besök, svenska handelsministern är här och i morse bjöd hon på frukost på Marriott hotell. Maken var inbjuden. Det var säkert gott men jag har inte fått rapport om maten än.

Äntligen har jag tagit mig själv i kragen och skrivit en Att-göra-lista. Den blev lång kan jag tala om. Har lyckats kryssa av några punkter, och är på god väg för att bli av med punkten "tvätta sofföverdragen". De hänger på tork.

Nu ska jag parkera mig i köket en stund och fortsätta med provbakningen av kakor inför svärmors 80-årsdag. I dag ska jag göra kokostoppar, havreflarn och kardemummakaka. Om jag inte är helt slut efter det gör jag en mjuk pepparkaka också.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! :D Hur lyckas han balansera på det där musiksystemet?? Jag är väldigt fascinerad! :D

Fritt ur hjärtat sa...

Inte konstigt du glömde kolla!! Hmm, jag blev sugen på att baka. Fast det är inge bra kombination med att äta rätt;-)
Här har vi också fint besök idag. Kronprinsessn Viktoria inviger vårt värmevärk! Radion är fulla av rapporter och imorgon säkert tidningarna.

Desiree sa...

Vad kul att din vän P åter kommer på besök. Låter som en väldigt trevlig kväll med den turkiska och den rumänska tjejen. Låter även gott och kul med det där provbaket inför din svärmors födelsedag. Ska du baka alla sorterna eller ska du välja ut vissa som du ska ha till stora dagen?

Kerstin sa...

Vilken balansakt han gör mannen med radion på huvudet. :)Förstår att du blev fascinerad.
Vad trevligt det måste vara att få besök, speciellt när en god vän kommer.
Men ojojoj, vad mycket du bakar. Blir läskigt sugen på kakor nu. ;) Måste kolla skafferiet.
Ha en fin dag.

Anonym sa...

Jag har blivit besatt av tanken på att åka till Kairo, efter att ha hittat dig! Bokade just en resa dit, som jag snabbt fick annullera. Men om jag är snabb när lönen kommer, så kanske jag inte behöver avboka den! Ha en fortsatt bra måndag.

Suzesan sa...

Oh shit så bra balanssinne.Vilken Dj. Såna borde vi ha här tycker jag:) Dj:s såna som han.
Men det är nog bra kvalitét på de där sjalarna. Den som hänger runt halsen ser fin ut. Nästan som om där är siden i den.
Hahah du nskriver så roligt. Vad roligt det var med att du är nästan på väg att göra dig av med en punkt i Att -göra -Listan. Min son blev skitglad att han var närmast eller nära skjuter- ingen- get på frågan om vem är han lik:) Bugar och hälsar.
Jopiiii så kul att du får besök.
Hoppas du får en bra dag och att dina kakor blir fian. Bildbevis kanske på de finaste. Ehhhh kan du inte ta en bild på de misslyckade kakorna så man får skade-glad-skratta lite hahaha. För min päronkaka misslyckades nästan igår. Lalala. Havreflarn och kokostoppar är sånt man ska ge bort direkt för de är alldeles för goda:)
Imorgon finns det en ny president lalala.
Kram
Susanne

Annika sa...

Låter som en riktigt lyckad kväll!
Härligt när man klickar så bra.
Roligt med nästa besök också. Roligt att du gläder sig så mkt inför det.
Jag vill också ha besök...ju :-)
Mr Music, honom bara måste man beundra!!
KRAM!!!

Petchie75 sa...

Vilken rolig enkät du har på blogginlägget - är det du som har valt kategorierna?
Mysigt med en massa besök och trevliga middagar!
Jag tycker också att personalavdelning låter bättre än HR, speciellt som den förkortningen är Human Rights för mig ;-) (vi är förövrigt i PR med ett IDP-program vilket inom Os företag står för International Development Programme men för mig är IDP = Internally Displaced Person dvs flyktingar inom sitt eget land (FN-förkortning) - sorry för den här totalt oviktigt vetande parentesen)
Jag bör väl själv börja beta av min egen att-göra-lista... tvätta och leta fram vinterkläder står högst!
Kram!

Marianne sa...

Laura: Jag fattar inte heller hur folk här lyckas bära alla sina enorma lass på huvudena. Radio, blomkål, ungar ...

Simone: Nej, det kanske inte var så konstigt. Men jag blev så sugen på en ny sjal ; ) Du får baka till helgen. Även om man går på diet så måste man få festa lite ibland också. Jag föreslår hallongrottorna med lite glass till. Du får inte åka och hälsa på Kronprinsessan då? Hon är så söt. Eller så kanske man inte får säga längre, hon är ju en vuxen kvinna nu!

Desirée: Ja det är alltid roligt med gäster och besök. Och när det är så lätt besök som inte vill guidas runt stan utan man bara kan ha trevligt är det ännu bättre! Jag har valt ut en massa kakor som jag tror på och provbakar så att det inte visar sig vara ett dåligt recept eller så. Ett par av de kakor jag har provbakat går bort, som marmorerade småkakor för de var så krångliga, och havreflarn för de är faktiskt festgodare köpta. I alla fall blev mina lite bonniga. De andra blev bra, så dem ska jag göra. Måste sätta mig och bestämma snittar också. Hög tid för det.

Marianne sa...

Kerstin: Ja nu sitter jag och väntar på att hon ska dyka upp vilken minut som helst. Middagen är förberedd och behöver bara fixas klar. Hittade du någonting i skafferiet?

Lena: Vad roligt! Försök få med en avstickare till Luxor också för det ska vara fantastiskt fint där. Det kanske finns någon resa där det ingår? Då måste vi absolut ses när du kommer! Hoppas lönen räcker!

Suzesan: Hihi, hälsa sonen. Men sen skrev Matilda att det är en i Ren and Stimpy, och det är precis det jag tänkte på! Hade glömt dem.

Kakorna kommer på onsdag tänkte jag. Havreflarnen blev inte så där tunna och fina som jag ville, men det kan bero på att havregrynen är lite tjockare här. I Sverige är de liksom superplatta, här är det aningen bulligare. Så havreflarnen blev misslyckade enligt mitt sätt att se det. Goda men lite för bonniga för en stor fest. Tror inte du misslyckades med päronkakan, det är inte misslyckat när det är gott! Och det ska se hembakt ut, det är liksom en del av det goda.

Kram!

Marianne sa...

Annika: Visst är det kul när det bara klickar så där! När Klas ringer och säger att han ska ha folk med sig hem är det kul, och oftast är det väldigt trevligt, men just det där extra är speciellt. Nu sitter jag och väntar på P som kommer när som helst. Middagen förberedd.

Kram!!!

Petra: Det var förvalt men man kunde ändra, så jag ändrade lite. De två första var på svenska och de två sista på engelska, knäppt tyckte jag och ändrade den sista. Men man kan välja precis vad man vill. Såg det hos Jenny första gången. Och härmapa som jag är ... : )

Dumt när förkortningar betyder två saker. Speciellt dumt blir det när man på svenska anammar en engelsk förkortning som står för två olika saker för det är svårare att hålla rätt på när det är ett annat språk. Alla är inte jättebra på engelska. Ja, ja, det är som det är med allt det där.

Jag tycker fortfarande att O ska komma till Kairo och develloppa : D

När åker ni? Rätt snart va? Mysigt att få komma hem igen.

Kram!

Anonym sa...

Nu har jag nog läst ikapp..
Kamelmarknaden verkade spännande, hade gjort som du, inte sprungit igenóm flockarna..

Apråpå kakabaket..kan väl tipsa om fusksättet, MIX!
Kungsörnens citronkaka är supergod. Läs inte innhållsförteckningen bara...fast mix-kaka några gånger om året tror jag gör varesig till eller ifrån för hälsan.

Ha en fortsatt skön vecka!
kramen!
(numera smittfria kramisar!)

Saltistjejen sa...

Vill bara säga att jag tycker er kamelmarknad var sååå kul att få ett "smakprov" av!!! Himmel vad exotiskt det känns! :-)
hr inte hunnit kommentera alla dina inlägg Marianne, men jag läser dem!
Hoppas nu ni får det riktigt mydigt och roligt med ert besök!
Kramar!

Anne sa...

Vad härligt med besök, ni verkar ha haft en trevlig kväll med tjejerna. Vad tyckte hon om mango chutney? Hon kommer säkert alltid minnas den där middagen när hon blev introducerad för en ny ingrediens.

Det verkar sannerligen vara poppis säga HR i tid och otid, men som du säger så finns det ju faktiskt bra svenska ord för det. Jag läser en del svenska bloggar (skrivna av journalister boende i Sverige) och kan inte låta bli att störa mig lite på hur mycket engelska ord som blandas in lite här och där. Även att "proffsskribenter".
Bland mannen på gatan pratas det ju också så. Det är något jag tänkt rätt mycket på efter flytten hit, att svenskan i Sverige blivit så amerikaniserad/engelskfierad. Jag blir nästan lite ledsen, vet att du i ett tidigare inlägg skrev att svenskan är ett så rikt språk så varför göra på detta viset. Jag kan bara hålla med.

Beträffande kokostoppar, prova att doppa undersidan av de gräddade och helt kalla kokstopparna i smält (lätt svalnad) mörk choklad. Det blir jättegott och piffar upp de klassiska kokostopparna när de är lätt doppade i choklad.
....om man gillar choklad i alla fall så är det här smaskigt.

Emmama sa...

Åh jag älskar sjalar, jag hade garanterat köpt en för jag har nog sjal nästan varende dag och ombyte förnöjer säger de som kan.. ;) Hoppas du får (har) trevligt med kompis P!

Kram!

Anonym sa...

Provbakning av kakor?! Jag kommer som ett skott!
Kardemummakaka?! Mums!
Fuskcitronkaka däremot vet jag inte*hytter med fingret åt Kroken*

Sjalar är ju också fint måste jag säga...har lite pippi på dem själv, det är kul med många i olika färger.

Haha! När vi var i Tunisien för några år sedan så blev Maken erbjuden några kameler för mig och dottern. Han försökte ivrigt ta reda på vilken kurs de hade*skratt* vad en kamel är värd i pengar, och vad han skulle förlora om han sade nej. Dumma karl!*fniss*
kramen

Marianne sa...

Krokan: Nehej du min sköna höna! Inga fuskkakor inte. Inte på 80-årskalaset. Hembakt eller fint bageri ska det vara. Dessutom är det lika enkelt att röra ihop lite ägg och mjöl och socker osv i en bunke och plonka ner det i formen och in i ugnen som att röra ihop ett pulver med lite ägg och vatten och plonka ner i formen och in i ugnen : ) Det är för smakens skull det ska vara hembakt.

Skönt att du är frisk igen! Jag ligger också efter i läsningen just nu, dagarna har bara försvunnit. Nu är Klas på jobbet och P hade lite att uträtta så nu ska jag läsa lite jag också.

Kram!

Saltis: Jag får visst påminna dig: Du ska läsa och kommentera när du har tid OCH lust på en och samma gång. Din familj och ditt liv går först - alltid! Jag finns kvar. Har själv inte hunnit läsa någonting de senaste dagarna. Sånt är livet!

KRAM!

Anne: Hon blev kär i mango chutney! Jag måste komma ihåg att köpa en burk och skicka med nästa som åker till Istanbul. Jag är inte helt säker på att man hittar det hur som helst där, och eftersom det är import är det dyrt. Jättehöga tullar. Här är priset helt okej för en burk, minns inte ens vad det kostar.

Visst är det trist när journalister uppmuntrar till det där fåneriet med språket! En sak är ju ungdomar och "mannen på gatan" som kanske inte funderar så mycket på språket utan bara använder det, men språkproffs borde ju tänka efter lite. Som Petra skrev, HR står ju för Human Rights för henne. Tänk då när tidningen skriver att HR-chefen för Röda korset ... så undrar man ju om det är personalchefen eller chefen för mänskliga rättigheter. Skolan borde kanske inte direkt fostra, men ta upp frågan så att ungdomar får möjlighet att göra medvetna val i stället för att bara följa strömmen.

Jag doppade toppen av kokostopparna i choklad. Och så tänkte jag att jag på den stora dagen även pryder dem med en kanderad viol, det finns ju att köpa färdiga. Jag ska inte ta med de här, jag bakar nya på plats så att de är pinfärska och utan transportskador : )

Kram!

Emma: Jag gillar också sjalar och har rätt många, men man kan inte få FÖR många. Ett tu tre har man en jumper i en ny färg och så behövs en sjal i en passande färg, så även om alla inte används dagligen just nu så finns en framtid : D Det där fattar inte Klas som tycker att jag har så det räcker ...

Kram!

Trollpackan: Ja, kom och hjälp till att äta upp dem! Ingen risk för fuskkakor här inte. Antingen är de hembakta eller köpta på ett finbageri. Ingenting annat. Svärmor ska ha det bästa på sin stora dag.

Visst är det bra med sjalar! Lyser upp och värmer och döljer och pryder. Och man måste ha så att man kan ta rätt färg till just de kläder man har för dagen : )

Jag är inte värd en enda kamel verkar det som, inte ens en gammelkamel, för S fick inte ett enda erbjudande ...

Kram!

Anonym sa...

...fast just den här citronkakan är underbar...smälter i munnen.
Har iaf inte lyckats med någon liknande "vanlig" sockerkaka med riven citron i...

Marianne sa...

Kroken: Hehe, okej, jag har ingenting emot att göra den eller äta den, inte så, men just på 80-årsdagen ska det vara hemkört tänkte jag : )