lördag 17 januari 2009

Fredagstema Show and Tell: Längst under

Nu är jag sen igen med fredagstemat, och det beror på två saker: Det var så roligt att få visa foton från Kamelmarknaden att jag inte kunde vänta, och att ämnet var så svårt. Strandmamman har bestämt teman för januari månad, och ämnet i går var längst under.

Jag kan i alla fall kombinera Kamelmarknad och fredagstema i ett foto. För på sina ställen bland alla kameler sprang de vita fåglarna runt. Helt orädda för alla stora hovar som yrde i luften. Jag antar att det finns fullt av frön från hö och gräs som har manglats ett varv i kamelernas magar eller något liknande.

Längst under kamelerna.

Inspirerad av Annika kom jag att tänka på vad vi har längst under här i huset, nämligen källaren. Där har vi gästrum, eller gästvåning kanske man ska säga eftersom det är tre rum med kök och och allt, men det ena rummet använder vi som förråd. När man är gift med en ekorre behöver man otvivelaktigt ett förråd. Emellanåt får jag ett ryck och tänker att Nu ska jag gå ner och rensa i förrådet, men så fort jag öppnar dörren inser jag att Nej, jag kan inte göra det här själv. Vi har bett fastighetsskötaren att hämta tvättmaskiner (som inte funkar) och taklampor (i "guld" och vit plast), nylongardiner och jag vet inte allt vad det är för skräp som tillhör fastighetsägaren, men utan resultat. Ekorren tycker dessutom att det är väldigt bra att spara kartonger, för man vet aldrig om man behöver dem. För att inte tala om allt annat "bra att ha". Dessutom naturligtvis sådant som julsaker, skidor, verktyg ... Så innan jul när jag skulle julpynta hittade jag bara ett par kartonger, resten står förmodligen längst under.

Jag erkänner, nu när jag har gett upp om det här förrådet, ställer jag också bara in och stänger dörren efter mig.

Fler fredagsbloggare hittar du här:

Annika, Desirée, Saltis, Anne, Petra, Millan, Victoria, Anki, Cecilia, Nilla, Simone, Anna, Lia, Leopardia, Marina, Ingabritt, Strandmamman, Jemayá, Mia D, Lena, Mais oui, Erica och Mia.

Ny fredagsbloggare: Jennie

Är du med och jag har missat ditt namn? Säg till så lägger jag in det!

Är du inte med men vill vara med? Häng på - ALLA får vara med! Säg till så vi kan länka!

15 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Hugaliga för att kila omkring nere bland kamelben...
Hörru! Ditt förråd ser väldigt välstädat ut, jämförelsevis;-)

KARLAVAGNEN sa...

Ja det var ett välstädat förråd. Men du, ekorren får sluta hamstra kartonger... Ska jag kila över och hjälpa dig? ;-)

När ni flyttar till Madrid (en vacker dag) så ska jag visa dig var Punto Limpio:n ligger!

Annika sa...

Ert källarförråd ser ut att vara i klass med vårt...GUD vad vi behöver RÖJA där. Peter är också en ekorre, och Karolina en ännu värre ekorre.
Inte lätt det där, inte.
Längst under var inte ett helt lätt tema, men roligt var det att fundera lite över det hela!!
KRAMAR!!

Marianne sa...

Simone: Hahaha, så jag kan låta det vara med gott samvete? Men jag vill ändå bli av med tvättmaskiner och dylikt som inte ens är vårt!

Karlavagnen: JA, kom och hjälp mig med det : ) Punto Limpio låter ungefär som marknaden bredvid Kamelmarknaden. Där ens gamla skräp hamnar? Jag kan visa dig den i Kairo när du och Nisse flyttar hit!

Annika: Skönt att jag inte är ensam om att vara gift med en ekorre! Synd att vi inte är grannar, då hade vi kunnat hjälpas åt ett par dagar när ekorrarna inte var hemma : D

Alltid roligt att fundera på fredagstemat. Jag var lite för trött i dag bara för att orka mer än så här.

KRAM!

Anonym sa...

Ursäkta, men skidor??? Behöver man ha det där du bor? :)

Marianne sa...

Truddelutt: Hahaha, nä, flyttgubbarna sa att "Sorry madam, no snow in Egypt". Men vi har alla våra grejor med oss, vi har ingen bostad eller någonting i Sverige.

Grekland nu sa...

Har ar en till som ar gift med en ekorre!! For det mesta stanger jag ocksa bara dorren till forradet langst under vart hus och suckar, men ibland slanger jag i smyg...

Anonym sa...

Haha, vi är nog många som har utrymmen som skulle behöva gås igenom.. men huu så trist. Vi väntar lite till, va? ;-) . Trevlig helg!

Anonym sa...

Haha, men skidor kan ju vara bra att ha i Egypten..! ;)

Emmama sa...

Jag har ocksa en ekorre dar hemma och det blir ju LOJLIGT till slut. Nar ingen ser och ingen hor slanger jag friskt och han har aldrig fragat efter nat som jag slangt eftersom vi pratar om saker som kartonger, sondriga kollegieblock och sondriga elapparater (kastas till atervinning, ja). For ovrigt ar nog ert forrad i storlek med var lagenhet, vad skont med sa mycket forvaring! :)

Kram och trevlig fortsatt helg till dig!

Marianne sa...

Ingabritt: Tänk så många ekorrar det finns här i världen. Skönt att jag inte är ensam. Jag brukar också slänga i smyg ibland. Men sista året har jag inte gjort någonting så nu börjar det verkligen bli dags. Suck.

Mais oui: JA, tack, vi väntar lite till! BRA, då behöver jag inte ha akut dåligt samvete : )

Ha en skön helg du också!

Laura: Absolut! Man vet aldrig när sanddynerna förvandlas till skidbackar. Klimatet är ju lite upp och ner.

Emma: Jag har under de här åren kastat ett helt garage (i Sofia) och jag vet inte hur många ton vid flytten från Istanbul. När jag tyckte det var självklart att kasta ett liggunderlag som hade legat i trädgården och som vildkatterna hade gnagt på - alltså alldeles trasigt - protesterade han vilt och sa att "det är MITT och det ska jag HA". Suck, vad gör man? Tack och lov är det ett rätt stort rum vi har som förråd, annars vet jag inte ...

Vi har gett alla grejor till portvakter och liknande, det är inte mycket som hamnar på tippen. Allt som går att återvinna återvinns också i de här länderna, vilket är skönt att veta.

Kram och hoppas din helg också är bra!

Petchie75 sa...

Ha ha, jag drog precis ut alla våra flyttkartonger som tagit plats i en av garderoberna i fredags och de blev äntligen slängda igår!! Jag använder det som ursäkt till att det inte blev något fredagstema, jag städade inför vår paella-avskeds-men-vi-kommer-tillbaka-middag igår...
Jag är förresten också ekorre men jag slänger iaf sånt som är sönder - det gör inte min svärmor ;-)
Kram och trevlig måndag!

Marianne sa...

Petra: Ja nu behöver du ju inte flyttkartongerna på ett tag, och jag tror att flyttfirman ändå vill ha nya. Det har de alltid velat vid våra flyttar. För deras försäkrings skull. Så det är fullständigt meningslöst att spara dem för vår del i alla fall, bättre att ge dem till någon som kan tjäna på återvinningen.

Du är i alla fall en bra ekorre om du slänger sånt som inte går att reparera/använda! Jag skulle inte vilja gå in i din svärmors förråd : D

KRAM!

StrandMamman sa...

Jag är lite sent ute med att kommentera förra veckans fredagstema men bättre sent än aldrig :)

Skojig bild på fågeln och kamelerna!!

Förrådet: ser nästan ut som i vårt garage... där vi aldrig får in en bil eftersom det är fullproppat med allehanda grejs.... var glad att du kan stänga dörren till ditt förråd så du slipper se vad som finns där!

Marianne sa...

Strandmamman: Och jag är hemskt sen med att svara på din kommentar! FÖRLÅT det var INTE meningen att negligera! Mejlen fylls på och så halkar allt längre och längre ner.

Ja det är allt tur att det finns dörrar här i världen. Vad skulle man ta sig till annars? Vi hade ett dubbelgarage i Sofia, men som hos er fanns det aldrig plats för någon bil, den fick stå utanför ...