fredag 2 januari 2009

Fredagstema Show and Tell: Ögon

Första fredagen på det nya året och dags för Fredagstema Show and Tell, Strandmamman håller i trådarna under januari och årets allra första tema är ögon.

Själv är jag rätt dålig på ögon, jag vet aldrig vilken ögonfärg folk har, knappt ens vad Maken har för färg på sina ögon. Mina egna är grön-brun-gula och skiftar ibland med ljus och humör - när jag är ilsken kan de bli rätt svarta. Däremot är jag känslig för blicken, utstrålningen hos människor. Är det en vänlig eller avståndstagande blick, högfärdig eller ödmjuk, beräknande eller öppen? Det finns en del artister med väldigt beräknande blick (inga namn nämnda) och dem har jag väldigt svårt för, hur duktiga de än är i sin speciella bransch.

I Turkiet och en del andra medelhavsländer finns speciella amuletter - nazar boncuğu - som ska vända bort det onda ögat, så att man får tur och lycka i livet och så att de onda makterna inte ska få syn på en. De flesta är gjorda av glas, men visst finns det av plast också. Sådana här ögon har jag efter nästan sju år i Turkiet en uppsjö av, man får ofta en sådan liten pärla när man handlar någonting, eller som present, dekoration på en present och så vidare. De olika pärlorna ligger nu i olika handväskor, i plånboken och den största och finaste har jag hängande i köket. Inte för att jag direkt tror på vidskepelse, men det känns lite roligt att ha de här pärlorna som en påminnelse om Turkiet - och man vet ju aldrig ...

Den här hänger i köket, jag fick den av min guddotters mamma när jag flyttade från Istanbul.

Den här är också ganska stor, den har jag i en av mina handväskor.

Den här lilla pärlan ligger i plånboken - förhoppningsvis ska den se till att pengarna inte försvinner.

Som avslutning katten Stinas öga.

Jag har nu minskat listan på fredagsbloggare, eftersom många har slutat eller har ett längre uppehåll. Om du har gjort fredagstema men inte hittar ditt namn på listan så hojta till så lägger jag dit dig igen. OCH DU SOM HAR LUST ATT VARA MED MEN INTE ÄR DET - FREDAGSTEMAT ÄR ÖPPET FÖR ALLA SOM HAR LUST, DET ÄR BARA ATT HÄNGA PÅ!

Fler fredagsbloggare hittar du här: 

13 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Åh vad härligt!! Kattögon har jag inte mycket till övers för, de ser ut att vilja slita mig i bitar;-) Men de blå Grekiska trodde jag... Älskar jag! Min frisör har en på trappsteget och jag funderade på om jag inte skulle dit och fotografera det idag. Nu slipper jag. Min ahar tyvärr kommit bort genom åren, men nästa resa ska jag ha med mig några hem!!

Marianne sa...

Simone: Nej då, kattögon ser oftast lite bönande ut, som "jag har inte ätit på fjorton dagar, det är väldigt synd om mig, kan du ge mig lite räkor eller bergsforell eller liknande". Just här undrade Stina vad tusan jag höll på med, jag väckte henne och hon tyckte jag skulle ta min fåniga apparat och gå någon annanstans : D

De där ögonen är nog en allmän företeelse runt Medelhavet, man kan nog säga att de är grekiska lika mycket som turkiska, men för mig blir de turkiska eftersom det var där jag lärde känna dem. Men det vore väl jättekul om du också hade ett sådant foto! Ta en bild om du kommer förbi frissan!

StrandMamman sa...

Vi fick också med oss några ögon från höstens Turkiet-resa!
Gillar Stinas öga!!
God fortsättning!

Annika sa...

Så fina "pärlögon" du visar!
Den som hänger i ditt kök är ju superfin!
Kattögon...FINA!!! Gillar!!
Kram från mig!!!

Saltistjejen sa...

Å vilken härig bild på Stinas öga!!!!
Vi var och besökte M´s ena moster idag som har en liten kattunge! Sååå mysigt. Saknade Lipton supermycket...
Kram!

Marianne sa...

Stinas öga är helt fantastiskt. Så bra du kan fota. Och de andra ögonen är ju förståss jättevackra också, även om de kan ses som lite bisarra. Ögonen är ju nåt man verkligen är rädd om.
Jag har nämt dig i mon blogg i kväll. Hoppas det är ok.
Kram

Anonym sa...

Hehe, jag har också en hel del Nazar boncuks, jag jobbade ju inte för inte för Nazar.. :) Vad fint du har fångat Stinas öga!

Boken som jag fick av Lotta är bestsellern "Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini, har du läst den? Jag har tyvärr bara hunnit börja på den ännu, men än så länge verkar den bra! :)

Hoppas att allt är bra med dig och att det nya året har börjat bra för din del, har inte hunnit läsa ikapp mig på din blogg ännu.. :S Jag har ju varit borta så mycket den senaste månaden.. :(

Kram!

Mia sa...

Vilka fina ögon, både amuletterna och kattögonen! Visst är det viktigt med blicken hos en person, den kan verkligen säga mycket. God fortsättning på det nya året!

Grekland nu sa...

Vilka fina amuletter eller "goda ögon" du fångat på bild! Här i Grekland finns naturligtvis också såna, men tro det eller ej, jag har inte en enda sån amulett i min ägo! Måste nog skaffa mej en, för som sagt, man vet ju aldrig...I Grekland pratar man ofta om "det onda ögat" och många tror fortfarande att man kan skada någon annan genom onda önskningar.

Anonym sa...

Människans själ lär visst spegla sig i ögonen. Tror det stämmer, man ser ganska lätt på folks ögon hur "dagsformen" är.
Till och med hundögat skiftar med humör och temperament.

God Fortsättning på nya året!
kramen!

Marianne sa...

Strandmamman: Så ni var i Turkiet i höstas! Härligt, jag längtar dit!

God fortsättning till dig också!

Annika: Ja det var jättesvårt tema tyckte jag ända tills jag kom på de "goda ögonen". De är lite roliga att ha samtidigt som de är fina.

Kram!

Saltis: Å, en liten unge! Jag förstår att du saknar Lipton, det tycker jag är jättejobbigt när man åker bort, man vet inte hur de små liven har det.

Kram!

Marianne i Sverige: Tack! Självklart får du nämna mig i din blogg! Den enda som inte får det är den där Al-x S-man som bara är elak mot folk.

Kram!

Laura: Klart du har en massa nazar boncuklar! Var det Nazar resor du jobbade för? Tusen strålande solar är jätte, jättebra! Även Flyga drake om du inte har läst den än.

Läs du i din takt, jag finns här när du har tid!

Kram!

Mia: Försökte få en bild på Skrållans och Tjorvans ögon också, men de ville inte just då : )

God fortsättning till dig också!

Ingabritt: Ja du får allt skaffa dig ett gott öga så att du får skydd! Du får ju hjälpa den där slanten du fick i pajen så att den blir starkare : )

Det är likadant i Turkiet, vissa saker är jättefarliga att göra ...

Kroken: Visst är det så! Katterna är likadana, det syns direkt vad de vill och hur de mår.

Du också, ha en god fortsättning!
Kram!

Anonym sa...

Ja, jag jobbade för Nazar i två år. :)

Jag har fortfarande inte hunnit läsa boken, jag satsar på bloggarna nu eftersom jag ligger så mycket efter.. :) Nej, jag har inte läst den första boken heller, min moster hade den så jag hade ju en chans att läsa den då vi var där på julen, men då ville jag ju hellre umgås med familjen. Kanske nästa gång jag åker till Finland.. :)

Kram!

Marianne sa...

Laura: Läs boken, och försök sedan låna den första av någon i Istanbul, båda är superbra! Kul i Flyga drake också med alla ord som är så lika de turkiska. Bara det en upplevelse.