torsdag 1 januari 2009

Årets första dag 2009

En ganska gråmulen och kylig dag, bara 17°C. Men vi gav oss ut och tänkte oss till "krukbyn", ett ställe i närheten av Citadellet där det finns många krukförsäljare. Vi har visserligen krukor till alla växter, men man bränner vanligtvis inte krukorna här så de är ganska sköra och smulas sönder efter ett tag. Här kommer en liten fotoexposé från utflykten. Ursäkta den dåliga kvaliteten, men de är alltså tagna genom ett bilfönster med en Make bakom ratten som ALLTID trampar på gasen precis när jag ska ta ett foto.

Här ska det nya Egyptiska museet ligga en vacker dag. Bygget har satt igång, eller i alla fall utgrävningen av sanden för att bereda plats för huset. Platsen är väl vald vid Alexandria Desert Road inte långt från pyramiderna.

Det finns många trafikpoliser här i Kairo. Tur det, de dirigerar trafiken i korsningarna så att alla ska ha en chans att ta sig fram.

Men trots alla trafikpoliser finns diverse hinder i vägen. Till exempel en man som tycker att hästen behöver torkas av. Väldigt snällt av honom att vårda hästen, men det kanske hade varit lämpligt att gå åt sidan?

Undrar vad Trafiksäkerhetsverket i Sverige hade sagt om det här. Säkerhetsbälte?

Kvinnorna är fantastiska här, vilka bördor de kan bära på huvudet!

Ja, det var till det här området vi skulle. Och hit kom vi, men eftersom vi ännu inte hade hittat rätt sorts bankomat blev det inte något krukköp. Ingen idé att komma med kreditkort. Så vi åkte vidare i vår jakt på en bankomat. Nu vet vi att vi hittar dit i alla fall.

Vi blev lite hungriga och eftersom vi plötsligt befann oss på Cornishen (strandvägen som löper längs Nilen) där de stora hotellen ligger bestämde vi oss för att det var dags för lunch. Vi stannade på Intercontinental och gick till deras Thairestaurang, The Birdcage. Här är deras display i lobbyn.

Stram och väldigt vacker inredning på The Birdcage.

Och vansinnigt god mat. Vi tog lunchmenyn (ursäkta, men jag kan inte de thailändska namen): Kycklingsoppa, fishcakes med kryddig sås, kyckling i röd curry, stekt ris och till dessert färsk frukt med glass. Det var den godaste thaimat jag har ätit sen jag var hemma hos min kompis C sist. Riktigt, riktigt gott med andra ord och vi åt så vi höll på att storkna till slut. Hovmästaren gav mig tips om att det är bra att äta frukt före maten, då kan man äta mer. Jag får väl testa det.

Efter lunchen var vi så dästa att vi inte orkade åka tillbaka till krukförsäljarna och hålla på och förhandla om pris och kvalitet, så vi åkte hemåt i stället. Eftersom vi behöver några småsaker som en bättre kran i köket stannade vi till vid "Rosa huset" som har diverse verktyg och annat bra att ha. Men nej, vi hittade ingenting, det var för dålig kvalitet sa Maken. Fyndet blev i stället ett foto på en väldigt vacker tupp och en av hans hönor som spatserade på en gård bredvid affären. 

15 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Låter som en skön dag. Lite kuckelimuck hanns tydligen med också! :-)

Petchie75 sa...

Hi hi, min O är precis likadan när jag försöker fotta från bilfönstret!
Det låter som en mysig utflykt på årets första dag, själva har vi inte kommit så långt än - bara frukost... Kanske vi gör ett ryck och går till stranden!?
Stora kramar!

Ninni sa...

Hihi då har jag en betydligt vänligare make, fast oftast är det totalt omöjligt att stanna just där jag vill;) Men sakta in kan gå bra...
Det där krukstället skulle jag bra gärna vilja besöka, jag har en passion för stora lerkrukor och fat.
Ni verkar ha haft en mysig dag! Här i södra Norrland är det -10 och strålande sol även om den visar sig bara 5-6 timmar.Kyligt!!
God fortsättning på det nya året!
Kram Ninni

Marianne sa...

Vilka härliga bilder du tagit. Det lät som en helt underbar dag ni haft. Och jag blir mätt bara jag läser om maten ni ätit. Fast matlusten här är inte så stor när man hostar o nyser hela tiden. Men det går åt rätta hållet. Vi känner oss lite piggare i dag. I morgon ska jag in till jobbet, måste rapportera en massa siffror för Dec till våra Amerikanska ägare. Sen blir det nog hem till soffan igen. Kramisar så länge..från kalla norden, - 10 gr just nu, Brrr.

Annika sa...

Coola bilder. Du har iallafall haft en roligare nyårsdag än jag. Här är det lugnet som gäller efter partyt igår. TRÖTT och segt, och en grad varmt...
Maten såg supergod ut som du plåtade.
God fortsättning.
Kram!

Kerstin sa...

Vilka underbara bilder du visar. Sån tur vi har vi läsare som har dig i Kairo. Tänk vad mycket fint vi får se. ;)
Du undrade vilket objektiv jag hade när jag fotade slalombacken. Det är min dotters Tamron 55-200mm. Jag använde samma objektiv på fyrverkeribilderna men det var inte så lyckat. Jag kom alldeles för nära så nästa gång blir det mitt eget. ;)
Ha en fin fortsättning på det nya året.

Anonym sa...

vilka fina bilder! din blogg är en av mina favoriter och har blivit tilldelad en award, Gott nytt år!

anna of sweden sa...

Hej!
Var inne på din blogg någon gång för länge sedan och nu har jag hittat hit igen. Otroligt fascinerande att se hur livet är hos dig.
En sådan där kruka skulle jag förresten vilja ha! :)
Hälsar Anna i Philadelphia

Emmama sa...

Alltid lika roligt att få se dina bilder! Häftigt att vi är så många svenskar som har flyttat "hemifrån" och delar med oss av allt nytt vi ser och upplever! Hoppas du får en bra dag idag med! Kram!

Anonym sa...

Ja, det är alltid spännande att se dina bilder. Känns som man är med dig, på nåt vis!

Marianne sa...

Alla: God fortsättning önskar jag er också!

Karlavagnen: : D Jo, det var en skön dag.

Petra: Haha, ja de ska köra SAKTA. Men på våra bilar finns det bara en fart: fort. Vad skönt det låter med en promenad på stranden. Ingenting sådant här inte.

Kramar!

Ninni: Stanna?! Finns inte här, man ska FRAM. Jag tror han är egyptier fast han glömde tala om det : D

Det finns mängder av krukförsäljare på det här stället, en del snyggare och en del mindre snygga. Våra kompisar som flyttade i höstas hade en jättekruka som deras son kunde klättra upp på och sedan gömma sig i! Vi har en som är nästan så stor.

Kram!

Marianne i Sverige: Så ni har det lika kallt som i södra Norrland, som Ninni skriver om. Hutter. Det låter som om du skulle behöva lite thaimat, ordentligt kryddad så att du svettas ut alla bacillusker och rensar upp lite i näsan! Se nu till att bli frisk så att du kan njuta av din återstående ledighet!

Kram!

Annika: Jag var också rätt trött i går, men det var skönt att komma ut en sväng. Vi var ju "tvungna" att vänta in det svenska nyåret också, så det blev rätt sent, och man ska inte dricka skumpa efter 12 på natten ... Maten var supergod, så där så jag vill ha mer NU! Men jag får ge mig till tåls.

Kramar!

Kerstin: Jag har också ett 55-200 (Canon) och det var just det där med att komma för nära som gjorde att jag ville ha det här 18-200 (även om jag hade föredragit 28-300 men det kostade ...) Men nu kan jag ta både nära och lite längre bort, precis vad man behöver i den här staden. Tamron har jag aldrig hört talas om. Är det sådana som funkar till många olika kamerahus?

Hanna: Hej och TACK och varmt välkommen hit! Och TACK för awarden, jag kommer "hem" till dig och hämtar!

Anna of S: Hej och varmt välkommen tillbaka! Jag ska ta mig "hem" till dig också! Synd att det är så svårt att ta med så stora och sköra saker som krukor på flyget, annars hade jag sagt att du får komma hit och köpa en. Men det är nog fråga om den skulle hålla i transporten. I vårt flyttlass hoppas vi att det ska gå vägen, när det blir dags.

Emma: Visst är det roligt att få resa runt världen var och varannan dag! TUR att någon kom på att blogga och att det har spridit sig så enormt.

Kram!

Lena: Tack, det är min tanke att försöka förmedla lite av stöket och böket och den levande stämning som råder här.

jenny sa...

hej! din blogg är fantastisk och hit kommer jag återvända..! jag har aldrig varit i egypten men drömmer!
gott nytt år önskar Jenny i Umeå!

Marianne sa...

Jenny Stardust: Hej och välkommen hit! TACK för dina snälla ord! Egypten är ett fantastiskt land, väldigt annorlunda och det är det som är så härligt. Människorna är varma och vänliga, och man känner sig välkommen var man än är. Så jag rekommenderar en resa hit!

Jag ska gå in till dig och kika också, men det får bli i morgon när jag är piggare.

God fortsättning önskar jag dig också på det nya året!

Anonym sa...

Åh det får mig att sakna mitt egypten (mitt andra hem)
Får man frågs sig hur du hamnade i egypten?

är själv gift med en egyptier(från kairo), men bor i sverige.

Marianne sa...

Linda: Hej och välkommen hit, en glimt av Egypten på nätet. Jag förstår om du längtar hit, för här är helt underbart att bo.

Min man jobbar med inköp för Ikea, så det är därför vi är här. Inte varuhus, det är tyvärr inget i sikte, men en hel del köps in här för att säljas runt om i världen. Framför allt mattor.

Välkommen åter närhelst du längtar hit!