måndag 5 januari 2009

Miljöutmaning

Ett hippiehus. Kanske ett bra sätt att undvika energiläckage från huset?

Jag har blivit utmanad av Mais oui och ska här tala om vad jag gör för att förbättra vår miljö. En jättebra utmaning som tvingar både mig och er läsare att tänka efter och kanske komma på ytterligare någon liten grej man kan göra - många bäckar små ni vet! För jag tror det är få av oss som har någonting att säga till om när det gäller storindustri eller industri över huvudtaget, så det är genom det personliga levernet som de flesta av oss kan bidra till att förbättra situationen för vår jord.

Här är min pinsamma lista. Jag ska bli bättre!

De tre bästa saker jag gör:
1. I princip alla våra sopor återvinns eftersom sophämtarna lever på just återvinning. Maten äts av deras grisar och getter, allt annat material som går att återvinna återvinns också. Eftersom sorteringen sker manuellt är jag noga med att separera sådant som är smutsigt och sådant som är rent, att inte blanda matavfall med flingpaket och så vidare.
2. Jag är noga med att inte låta kranar stå och rinna i onödan, till exempel när man borstar tänderna. Alla är inte det har jag lagt märke till. Jag är också noga med att tänka efter innan jag sätter på värme eller AC, låter det aldrig gå på ren rutin.
3. Jag köper i princip endast närodlade och biodynamiskt odlade grönsaker. 

De tre sämsta sakerna:
1. Jag har inget val, allt kött vi köper (utom kyckling) är importerat från Australien. Det lokala köttet är så segt eftersom det inte hängs, att det bara inte går att äta. I går stod jag med några lokala biffar som låg i frysen: skar dem i pyttesmå tärningar (knappt 1/2 cm) och de var ändå tvungna att koka i drygt en och en halv timme! innan de gick att tugga.
2. Är helt beroende av bil för att komma utanför vårt lilla bostadsområde. I vanliga fall åker jag däremot gärna kommunalt, det gjorde jag jämt i Istanbul och det gör jag jämt i Stockholm också.
3. Bär hem livsmedlen i plastpåsar.

Tre saker vi kan förbättra:
1. Handla fler ekologiska alternativ. Jag tycker att distributörerna av varor (t.ex. grönsaksgrossisterna, kaffetillverkarna och vad det kan vara) borde uppge energiförbrukning eller vad det är man anger för sina respektive varor, så att vi konsumenter kan jämföra energi på samma sätt som vi kan jämföra pris.
2. Motverka alla sorters onödiga "sporter" dvs motorsporter. När man utövar en sport använder man kroppen, det tycker jag vi ska återgå till och sluta med onödiga vattenskidor, snöskotrar för nöjes skull, cigarrbåtstävlingar, Formel 1 och allt vad det är. Det är inte bara bränsle för att åka de där tävlingsvarven som går åt, fordonen ska fraktas runt hela jorden också och de tränar hur mycket som helst.
3. Solenergi! Rika länder bör hjälpa fattiga men solrika länder att investera i solenergi. Även om energin är billig i ett land som Egypten, smutsar det ner precis lika mycket. Och många av de här länderna skulle verkligen må bra av lite renare alternativ ...

Jaha, det blev en del storvulna tankar ändå, men det var vad som dök upp i skallen.

Jag uppmanar er alla att anta utmaningen - om inte på bloggen så i dina tankar!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Just sådana där enkla saker som att inte låta kranen stå och rinna medan man borstar tänderna eller diskar är något jag skall tänka på. Mycket går på rutin och därför tyckte jag att den här utmaningen var bra. Den fick mig att tänka till och se vad lilla jag kan göra. Ha det så bra! :-)

Jenny sa...

Vilken bra utmaning! Tyvärr är min "bra"lista ganska sorgligt kort den också, men det är aldrig försent att förbättra sig - ett nyårslöfte så gott som något! Kram!

Anonym sa...

idag tog jag min "dramaten" och apostlahästarna till sta´n. Ser sällan ngn anledning att ta bilen när jag behöver handla, cykel går lika fort och jag slipper parkeringsh-vetet *skratt*
Men absolut jag ska nog fila lite på utmaningen!
Kramen!

Annika sa...

Jag tar alltid med mig tygväskor till affären numera. Amerikanska plastpåsar är dåliga som F-N. Dessutom känns det rätt att ta med tygkassaran.
Visst finns det mkt man kan göra för miljön. man borde göra mkt mer...
Jag kör ju också mkt bil, men det är ju inte precis så att man har ett val heller.
KRAMIS!!!

Anne sa...

Vilken bra utmaning. Kan vara en väckarklocka och komma med tips som man inte själv tänkt på, men som är enkla att själva ta efter. Jag tänker direkt på det du skriver med att inte ha kranvattnet att rinna medan man borstar tänderna, något jag gör...men det är ju bara en ovana, inget man måste göra. Där fick jag ett tips direkt.

Många bäckar små heter det ju, om alla gör en liten minigrej blir det mycket i slutändan. Det tycker jag är viktigt att tänka. Jag har hört många säga "men vad spelar det för roll om JAG gör något, när ändå miljoner inte gör si eller så". Det är en rätt trist inställning tycker jag...

anna of sweden sa...

Wow, det hippiehuset gillar jag. Läckert :)

Ja, det där med miljön tål verkligen att tänkas på och att påminna sig om. Ibland känns det som att det lilla man gör själv bara är en droppe i havet.

Suzesan sa...

Snyggt hus!
Bra tänk det där med miljön. Jag gör så mycket jag kan ....men det finns mer jag kan göra faktiskt. Jag ska tänka på det. Hotellet ni var och käkade på såg ju hur mysigt ut som helst OCH jag gillade ditt foto på Stinas öga väldigt mycket. Jag nästan hoppade till när jag rullade ner bilderna. Pyramidbilden var nästan som lite sagolik lite magiskt mystiskt över. Väldigt vacker.
Hoppas det är bra och glad trettondagshelg på er. Vad är kopternas jul för nåt???
Citron är nyttigt och det är bra för allt. Inflammtionshämmande också så jag har fått för mig att det är mer än hälsosamt att äta mycket citron.
Citron är min absoluta favoritsmak. Ett måste i matlagning för mig. Så mycket som det bara går att använda.
Kram
Susanne

Saltistjejen sa...

Jättebra utmaning Marianne!
När jag var yngre var jag väääldigt miljömedveten. Nu är jag nog tyvärr inte alls lika bra på det längre. Mer stress och mindre fritid har gjort mig "latare" vilket gör att man oftare tar "genvägar". Tyvärr. Men jag försöker ändå att tänka och agera miljövänligt så ofta som möjligt.
Köper ofta "organic" vilket är som "kravmärkt" här. Och ja här i NYC så är det ju public transportations som gäller till 99% så DÄR är jag väldigt grön, haha! ;-)
Kram!

Marianne sa...

Mais oui: Visst var det en bra utmaning just på grund att man ges tillfälle att tänka efter vad man själv kan göra för små enkla saker! Jag tänker fortfarande!

Kram!

Jenny: Jag tror att de flesta av oss kan förbättra vårt beteende, även små skruttsaker kan ju bidra. Och en liten grej är bättre än ingen!

Kram!

Kroken: Du har det bra du som kan ta Dramaten och gå till affären. Det gjorde jag i Istanbul också, men här måste jag åka bil. Närmaste affär ligger 10 km bort och även om jag var så spänstig att jag gärna gick den sträckan (vilket jag alltså inte är) hade det varit omöjligt pga trafiken och bristen på trottoarer eller ens vägkanter ibland. Men jag åker åtminstone inte var och varannan dag, utan försöker planera inköpen så det räcker med en gång i veckan. Alltid något.

Kram!

Annika: Tyvärr slösas det med plastkassar här, det är ju alltid någon som packar varorna åt en och de kan ibland lägga en enda grej i en påse. Och lägga även sånt som inte behöver påse (typ kattsandspåsar med handtag) i en påse. Har försökt visa hur man packar ekonomiskt, men ...

Och att du kör mycket är ju inte konstigt! Hela det amerikanska samhället, med få undantag som NYC, är ju uppbyggt för att bilen är transportmedlet. Finns det överhuvudtaget någonting att välja på? Här kan man visserligen åka tunnelbana och buss och minibuss, men jag törs faktiskt inte! T-banan kanske, men närmaste station är jättelångt härifrån, så det hade krävts taxi därifrån och det törs jag inte åka mer än korta sträckor i stan. De är FÖR skruttiga!

Kram!

Anne: Ja, jag tycker också att det här var en ovanligt bra utmaning eftersom det kan poppa upp små enkla tips som just det där med kranen. Det kräver ju inte ens att man anstränger sig!

Och visst är det viktigt att vi alla gör det där lilla i vår egen vardag och vårt eget liv! Inte bara med miljön, utan med allt! Det är få förunnat att kunna utföra stordåd som Moder Teresa och liknande, men det betyder inte att det vi gör är obetydligt, tvärtom. Tänk så viktigt ett leende från en främmande människa kan vara i rätt läge! Bara en så liten sak!

Kram!

Anna of Sweden: Det gör ingenting att man bara gör en droppe i havet, hela havet består av små droppar, och utan alla dem hade det bara varit en liten pöl! Glöm alla stordåd i ditt eget liv, gör det lilla i stället!

Suzesan: På något sätt känns det lättare att vara miljömedveten i Sverige - eller så känns det så bara för att jag har en idealiserad bild - för där finns rekommendationer om allt vad man ska och inte ska göra. Husen är täta och det finns bussar.

Du har rätt med citronen, ska försöka göra någonting citronigt med kycklingen i dag.

Kopter är den kristna ursprungsbefolkningen här i Egypten, de som stammar från folket på faraonernas tid. De kristnades väldigt tidigt, som det första folket enligt dem själva, och har sin egen gren av ortodox tro. Jag får försöka skriva ihop någonting om dem till i morgon när det är julafton : )

Kram!

Saltis: Ja det blir lätt så när det finns enklare alternativ i vår stressade värld, man fuskar till höger och vänster. Men som du säger, du åker ju nästan bara kommunalt så där är du väldigt miljövänlig. NYC är som Stockholm också, promenadvänlig. Och det där med ekologiska grönsaker, problemet på många ställen är tillgången. I Istanbul var jag glad när grönsakerna var märkta med "hormonfria"! Visst fanns det ekologiska alternativ, men om man ska åka extra i en timme enkel väg för att få tag på dem vet jag inte om de längre var ett så bra alternativ. Och det funkar ju inte till vardags. Här har vi sån tur som har ett antroposofiskt center utanför Kairo och som förser "vår" affär med riktigt biodynamiskt odlade grönsaker. Jag ska försöka besöka dem och skriva mer om dem då.

Kram!

Anonym sa...

Quorn är en slags svamp, som de använder till att laga olika veg. maträtter av.
Ha en skön dag!
kramen

Marianne sa...

Trollpackan: Aha, en svamp! Får väl ragga upp någonting sådant när vi är i Sverige nästa gång och prova.

Ha det gott du också!
Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Bra idé! Recycle:ar så mycket jag kan inom de ramar som erbjuds. Brukar ta med en större kasse till affären istället för de små fåniga spanska plastpåsarna.Har, i regel, inte ljuset på i rum där jag inte är.
Värst? Kör diesel bil till jobbet och flyger hem till Sverige emellanåt.

Marianne sa...

Karlavagnen: Där slår du huvudet på spiken, ramarna som erbjuds är inte alltid direkt optimala!

Så ofta åker du ju inte till Sverige att man kan kalla det slöseri. Du har väl inte varit i Sverige så länge jag har känt dig? Till exempel. Jag ska åka både i februari och april, för då är det 80-årsdag och sedan boksalong.