onsdag 7 januari 2009

God jul!

Nu är det jul igen, nu är det jul igen och julen varar hem till påska …

Ja det skulle man kunna tro, för nu är det faktiskt jul igen här i Egypten. Det är kopterna som firar jul den 7 december, och dagen är sedan några år tillbaka en nationell helgdag. Kopterna är den kristna befolkningen här i Egypten, ättlingar till folket som levde här under de gamla faraonernas tid.

Ordet ’kopt’ stammar från det grekiska ordet ’Aigyptos’ som betyder just ’Egypten’. Det koptiska språket lever i dag bara som liturgiskt språk, dvs vid religiösa ceremonier, men var vid tiden för kristendomens uppkomst det språk som talades här i landet och den sista formen av fornegyptiska. I dag talar kopterna arabiska.

Koptisk skrift. Bilden lånad från Wikipedia.

Kopterna utgör cirka 10% av Egyptens befolkning (siffrorna varierar beroende på vem som uppger dem) och de tillhör den koptisk-ortodoxa eller koptisk-katolska kyrkan. Ett fåtal har konverterat till islam.

Den koptisk-ortodoxa kyrkan är den största och grundades år 42 e.Kr. av aposteln Markus. Överhuvud för kyrkan är patriarken av Alexandria, för närvarande Shenouda III. Enligt Matteusevangeliet flydde Maria, Josef och Jesus hit till Egypten undan Herodes när han skulle avrätta alla gossebarn i Betlehem och man kan här i Kairo besöka grottan där de gömde sig.

Här kan man besöka kyrkan som är byggd över grottan där Maria, Josef och Jesusbarnet gömde sig undan barnamorden i Judeen.

Det som främst skiljer den koptisk-ortodoxa kyrkan från den västeuropeiska kristendomen är läran att Kristus endast har en enda gudomlig-mänsklig natur – monofysitism. Man bröt sig ur den kristna gemenskapen år 451 efter konciliet i Chalkedon (nuvarande Kadiköy i Istanbul) där man bestämde att Kristus har två naturer, en gudomlig och en mänsklig – difysitism – vilket de västeuropeiska kyrkorna anser. Jag ska erkänna att jag är lite ute på djupt vatten här, jag har liksom aldrig riktigt förstått skillnaden.

Den koptisk-ortodoxa kyrkan i Sverige har cirka 1000 medlemmar.

Den som vill veta mer om kopter kan läsa Migrationsverkets landfakta.

Den hängande kyrkan i koptiska delen av Kairo.

Själva firar vi inte julafton i dag igen, det räcker med en gång om året. Det känns heller inte riktigt som om det finns så mycket att fira just nu när så många barn skadas och dödas i Gaza. Jag försöker intensivt att tänka på annat, för tårarna bara rinner när jag tänker på alla barn som oförskyllt får lida för vad vi vuxna gör. Nu råder tydligen en tre timmars vapenstillestånd för att livsmedel ska kunna distribueras, men det räcker inte. Särskilt inte med tanke på att Israel ska intensifiera kriget.

”I met a mother who was burning paper in order to boil water for her child. She was doing this because she had no milk - maybe she could fool her hungry baby with the warm water?”

Barnen i Gaza KAN INTE fly!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Den som säger att bloggeriandet inte stimulerar intellektet kan gå och gömma sig :D
Hade ingen aning om Kopterna. Hade jag fått frågan i "ring så spelar vi" hade jag nog chansat på en maträtt *fniss*

Jenny sa...

Vilken intressant läsning! Det är det jag säger, med en väl vald blandning bloggar kan Wikipedia hälsa hem :-)! Tack! Men du, firar de jul den 7 januari eller den 7 december ;-)? Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Inte jag heller hade koll på Kopterna.

Situationen i Gaza är ...

Anonym sa...

tack för den nyttiga informationen!
Nu fick ja veta vad det var för skillnad på den västerländska och den koptiska som jag försökt lära mig i år utan reslutat.

Men tack för god julet. :-)
Själv vart vi i kyrkan i 32 timamr bara..istället för 5 som hela mässan faktiskt ägde rum. :-D

Suzesan sa...

GodJul...Tack så mycket Marianne....intressant. Jag hade ingen aning. Fint inlägg.
Jag håller med dig om de sista raderna helt och fullt. Direkt när jag skriver det börjar jag skaka. Upprörd.
Tycker nästan det är som om historien upprepar sig med Herodes och allt...!
De MÅSTE SLUTA NU!
Usch så hemskt med mamman som du skrev om ..fy så vidrigt. Stackare.
Det känns som inget funkar som vanligt nu för det är så svårt att sluta tänka på... idag har inte ens på TV:n för jag blir så upprörd. Innan läste jag en nyhet och jag bara skrek rakt ut..Vad går inte skriva!

Kramar
Susanne

Marianne sa...

Kapten Krok: Eller är det Kapten Kannibal : D Nu kan de ringa från Ring så spelar vi, eller kanske den där frågetävlingen i SVT, och du kommer att vinna överlägset : )

Kram!

Jenny: Haha, Bloggipedia! Men det är sant, man lär sig massor av att läsa hos alla olika bloggar! Jag vet att det stod 7 december på något ställe, men det måste vara fel, för det är i dag det är nationell helgdag här i Egypten. Så 7 januari ska det vara - det var det förresten förra året också. Hmm, möjligen att koptisk-katolska kyrkan har annorlunda? Men 90-95% tillhör den koptisk-ortodoxa, så vi får lita till majoriteten!

Kram!

Karlavagnen: Det finns många okända folk runt om i Europa också, med alldeles egna språk och kulturtraditioner mitt i majoritetssamhällena. Inte bara samer. Det är rätt intressant, det finns så mycket historia runt om oss som vi inte känner till.

Gaza gör för ont ...

Linda: Hej och välkommen hit! Jag har försökt förstå skillnaden i flera år, men jag har inte riktigt förstått innebörden, skillnaden, i definitionerna. Sedan är förstås liturgin annorlunda också. Men jag känner inte till den, så därför skrev jag inte om den.

Jag antar att du tillhör den koptiska kyrkan? Verkligen en lång mässa! Hur orkar ni? Utan mat och sömn?

Hoppas att du har en riktigt God Jul!

Marianne sa...

Suzesan: Ja, inte bara Herodes, men jag vill inte heller skriva allt som far genom huvudet. Och alltid, alltid är det några högdjur som ska mäta sig med varandra, och så får vanligt folk lida. Fasen, de kan få låna en linjal av mig om de inte har någon egen, det hade varit bättre. Fast det är klart, de kvinnliga högdjuren har ingenting att mäta, men de kan ju ha spottävling i stället.

Ett tag såg det ut som om Mubarak och Sarkozy skulle kunna få igenom någonting, men det Israel har visst sagt nej till det om jag förstod saken rätt. Det finns inget slut!

Kram!

Marianne sa...

Linda: Nej, men du har ju varit här tidigare! Nu känner jag igen dig. Förlåt, det är min hjärna som är för liten!

Anne sa...

Det var intressant! Säger som flera andra, nu (återigen) lärde jag mig nåt nytt via din blogg. Begreppet kopter känner jag igen (som nåt vagt, en parentes från nåt från skoltiden kanske) men hade inte mer kött på benen än så.

Visst är det hemskt med Gaza och speciellt de försvarslösa barnen.
Missförstå eller misstolka inte detta, klart jag BRYR MIG och tycker det är förfärligt men det känns väldigt långta borta där jag sitter. Det är enklare här att inte veta, se eller känna till det och inte bli riktigt 100% engagerad (återigen, därmed inte sagt jag är likgiltig).
Tror du det för dig är lättare, pga du rent geografiskt är närmare och även lever i ett land där säkert nyheter från Gaza, Israel osv uppmärksammas rätt mycket och på ett helt annat sätt än här - att det är lättare (i brist på bättre ord) att därför känna hur verkligt och förfärligt detta krig är? Du har ett väldigt starkt engagemang för detta märker jag. Det hade du säkert haft även om du bott i Japan.
Eller tror du att det blir just starkare pga du bor där du bor?
Missförstå inte detta, jag menar inte att du varit inte brytt dig om du bott nån annanstans, du är ju en människa med hjärtat på rätta stället och skulle förstås alltid bli ledsen och djupt upprörd över sådana saker.

Suzesan sa...

Ja linjal och spotttävling passar så bra så bra.
Om dina linjaler tar slut så har jag.
Kvinnliga högdjur kan spotta...Bra tänk! Jodå så var det de sa nej.... men de skriver annat.
Modiga människor finns det med. Länken här är live från Gaza....?!
Det är inga bilder för det är ju kväll nu men det är ljud..

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article4133450.ab

...undrar hur länge den får vara kvar....den låg under en annan nyhet och direkt efter kom den här. Smart!
Det finns inte en lampa tänd knappt ....och under vilken rubrik hittade jag den då?! Jag sitter en liten stund med den... för det kändes som om jag ville vara hos dem. Fånigt av mig.
Men den som riggat kameran vill visa.
Kram
Susanne

Marianne sa...

Anne: Jag tror det är någonting mänskligt, att det som sker nära berör en mer än det som sker långt bort. Ju lättare man kan identifiera sig dess mer berör det. Förutom att det drabbar så många barn, kan jag ärligt inte svara på varför det som sker i Gaza berör mig mer än det som sker i till exempel Sudan. Jag har inga band, känner inte ens någon från Palestina.

Nyheterna får jag uteslutande från ungefär samma kanaler som andra svenskar - de svenska tidningarna, svensk tv och framför allt BBC. Jag kan ju inte arabiska, så de lokala nyheterna ser jag inte, och de lokala tidningarna läser jag inte. Och jag tror inte att jag hade litat helt på den lokala rapporteringen eftersom jag hade misstänkt att den var starkt partisk. Jag vet inte.

Det kan säkert vara det att jag lever i ett muslimskt samhälle förhållandevis nära (även om det inte alls märks här) och jag har muslimska kvinnor och barn runt omkring mig.

Ingen fara, förresten, jag missförstår dig inte!

Apropå det ska jag förresten kolla lite vad CNN rapporterar, kan vara intressant att se vad man får för information hos er.

Kram!

Suzesan: Tack för länken, men jag orkar inte höra fler bombljud från Gaza, jag vet ju att det sker och vad det får för konsekvenser. Låter förmätet att säga så kanske, jag kan välja ...

Kram!

Suzesan sa...

Ojdå mitt 70 000:e kommentar idag:)Sorry. Näe då inte alls förmätet. bra tänk. Jag har valt bort allt idag nästintill..
Jag bara fick "ett hjärnsläpp" det var därför jag tog med länken. Nog för att jag blev lite chockad över att den låg där. Hamnade där av en slump. Den är inte kvar!Nu handlar den om Obama;)
Jag håller med.
SovGott och var rädd om dig
Kram
Susanne

Petchie75 sa...

Tack för intressant läsning om kopterna, visst inget om dem förutom att de är kristna och bor i Egypten... Vi firade Trettonhelgen igår med en vetekrans fylld med vispgrädde som O bakat - så mycket för att starta 2009 med nyttigare mat ;-) Men gott var det trots att jag egentligen inte är så mycket för grädde!
Jag känner mig så uppgiven när det gäller situationen i Israel-Palestina, det känns som nu är ännu en palestinsk generation "förstörd" som växer upp med hemska krigsminnen och trauman, och utan något hopp om fred. Tror man inte att man har någon framtid har man heller inget att förlora på att kasta sten, agera självmordsbombare etc tyvärr. KOmmer ihåg en palestinier som jag träffade på FNs Kommission för Mänskliga Rättigheter 2002, han berättade hur han sett sin kompis bli ihjälskjuten som 10-12-åring (de kastade sten tillsammans mot israelerna). Han menade att han så lätt kunnat välja andra sidan, men istället engagerade han sig i MR och jobbade för Rädda Barnen då när jag träffade honom.
Tragiskt är det iaf, och absolut lika tragiskt att de israeliska barnen lider av granatattacker etc från Gaza.
Stora kramar!

Marianne sa...

Suzesan: Ingen fara! Kommentera på du! Men ibland måste man stänga av, tvinga sig att tänka på annat. Särskilt när det är dags att sova, för det hjälper ju inte att jag ligger sömnlös. I så fall hade jag gärna gjort det, men tyvärr är det ju inte så enkelt.

Kram!

Petra: Vetekrans med vispgrädde låter som någonting man gör uppåt Dalarna eller däromkring. Jag vet att jag har ätit det någonstans norr om Stockholm i alla fall. Så det är en spansk tradition? Gott är det i alla fall : )

Ja det är ju precis det att våld och militärmakt inte leder till annat än mer ont. Det som hade hjälpt hade varit öppna gränser, möjlighet att bygga upp liv och familj, då hade Hamas fått färre anhängare. Det är jag rätt övertygad om. Och tyvärr är det ju inte första gången man hör om israeliska soldater som skjuter mot allt som rör sig. Jag vet att det var FN-personal som blev nerskjutna i kallt blod för en massa år sedan. Strongt av din kompis att medvetet välja en produktiv väg! Det är bara genom sådant arbete man kan komma vidare och få fred.

Visst, pojkar ska lära sig att inte kasta sten mot soldater, och Hamas ska inte skjuta raketer mot Israel, men det kommer bara att bli värre av det här. Och som jag skrev för några dagar sedan tycker jag allt att Israel skulle vara de som visade vägen för en fredlig grannskap. Men det är ju tvärtom. När man ser den här enormt avancerade operationen förstår man ju också att det inte planerades på några dagar, det har förberetts länge ...

Nu ska jag tvinga mig att tänka på någonting annat, jag deppar ihop snart!

Kram!

Anonym sa...

Ja jag hoppas på att få komma till Luxor. Känns som något man borde se. Och eftersom jag inte är så mycket för att ligga på en strand och sola hela dagarna så vore det ju perfekt med en tur dit.
Eller så blir det Kairo. Har ingen aning om vilka utflyktsresor Ving har.

Marianne sa...

Truddelutt: Ja du såg länken jag lämnade hos dig? : )

Annika sa...

Nog är det så, som många skriver ovan, att man får lära sig mkt nytt genom bloggarna.
Här hos dig har jag lärt mig mkt nytt. Visste inte ens om kopternas existens innan jag läste hos dig!!
Hoppas att ni hade en bra andra jul!
Och vad gäller Gaza förfäras, och lider med alla familjer...ser hur det är tre timmars vapenvila varje dag...
Det går inte att sätta sig in i hur deras liv är, skräcken, paniken och rädslan.

KRAM!!!

Marianne sa...

Annika: Kopterna är verkligen en bortglömd folkgrupp, man har svårt att tänka sig att majoritetsbefolkningen i ett land inte är ursprungsbefolkning. Men så är det ju i många länder, inte minst Sverige! Tyvärr vet jag inte så hemskt mycket om dem.

Vi tog det verkligen lugnt i går, "vi" tittade lite för djupt i Calvadosen tillsammans med grannen kvällen innan : ) Men nu är det vardag igen, på riktigt.

Nej, det är svårt att tänka sig hur det är att stå med sitt döda barn i famnen ... Jag förstår inte att makterna har så himla svårt att fatta innebörden i att sluta alla aggressioner från alla håll NU!

Kram!

Anonym sa...

Väldigt intressant att läsa mer om kopter och den koptiska tron! Man lär sig så mycket genom att läsa din blogg!

Emmama sa...

Intressant! Och vilket citat du fick med på slutet.. :( Tänker på en dokumentär jag såg en gång. En mamma i ett krigshärjat land hade skickat barnen i säng utan mat med löfte om att hon skulle börja laga så snart de lagt sig. Från sina sängar såg de att hon kokade någonting och de trodde det var mat men det var sten, det var allt som fanns.. Barnen fick somna utan mat också den kvällen.

KRAM.

Marianne sa...

Laura: Tack! Det finns så mycket som hamnar i skymundan men som är riktigt intressant!

Kram!

Emma: Jag kan fortfarande inte fatta att vi vuxna utsätter barnen för så mycket elände. Vare sig det är bomber och vit fosfor eller fulla mammor och pappor - största kakan av samhällets pengar borde gå till att se till så att de kommande generationerna blir friska och sunda människor till både kropp och själ. Jag fattar inte ...

Kram!