söndag 6 april 2008

Al-Khamsin

I dag är det sandstorm, härifrån vårt hus ser det ut ungefär som en mörk, gråmulen dag med rätt tät dimma, fast lite gul-grå. Det är inte så illa att man inte kan vara ute (i vårt område) och jag har (ännu) ingen sandlåda på förstutrappen, men det blir dammigare och dammigare här inne, man kan ta på det. Ingen idé att städa i dag ...

Sandstormar uppstår genom konvektion, dvs när den varma luften vid markytan stiger för att kollidera med kallare luft som är på väg ner, vilket orsakar turbulens. Det sker ofta efter långa perioder av torka.

Man säger att det är sandstorm när sikten är mindre än 1000 meter, och allvarlig sandstorm när sikten understiger 500 meter. Det är inte ovanligt med vindhastigheter på 120 km/h (33 m/s), och när det blåser så hårt kan vinden flytta hela sanddyner. Framkanten på molnet kan likna en solid vägg och vara upp till 1,6 km hög.

Sandstormar i Sahara kallas al-Kamsin, vilket betyder "femtio dagars vind" eftersom sandstormsperioden brukar vara under cirka femtio dagar mellan mars och maj. Khamsin för med sig stora mängder damm upp i atmosfären som sedan faller ner flera hundra mil bort (jepp, det är vårt fel att ni har det dammigt där hemma). Sand från Sahara har till exempel orsakat rödfärgat regn så långt norrut som i Norge. Sand från Sahara är också en viktig faktor för växt- och djurlivet i Amazonas, eftersom sanden för med sig mineraler.

Så här illa är det inte här, undrar om de hann springa in ...

Mer åt det här hållet, men inte riktigt så illa, i alla fall inte här.

Fakta har jag hittat på Wikipedia.
Foton har jag lånat av: happycarpenter.blog.com och blogs.timesunion.com


4 kommentarer:

Lullun sa...

Låter ju härligt att slippa städa, men desto värre när man väl ska göra det. Sand tränger ju in överallt. 50 dagar av sånt låter ju inte kul. Men jag ser ju folk på fotona; har de något skydd mot att få sanden i ögona tro?

Marianne sa...

Fast det är inte sandstorm alla femtio dagarna som tur är!

Och ja, man måste ha skydd för ögon och näsa och mun.

Hörde om några som försökte göra en inspektion av någon fabrik mitt i en sandstorm. Kvalitetspersonen som var på besök insisterade på att de skulle börja utomhus. Men trots munskydd och glasögon och invirade i allt möjligt fick de ge upp.

Själv håller jag mig inomhus i dag!

KARLAVAGNEN sa...

Waow! Naturen är fantastisk! Bra, nu kan jag skylla på egyptierna när jag har det dammigt här hemma. :-)

Marianne sa...

Yes, tänkte jag skulle underlätta ditt hushållsarbete lite : D