torsdag 17 april 2008

Baby-washing

I dag har jag varit på Baby-washing. Det är ett projekt som kan liknas vid en Barnavårdscentral dit mindre bemedlade nyblivna mödrar får komma med sina barn för att väga, bada och få sina små allmänt omskötta. Vid behov får de också träffa en läkare och de mödrar som behöver undervisning i hygien får hjälp med det. Barnen får komma fyra gånger med en veckas mellanrum, och varje gång får de olika kläder och sista gången en filt. Ibland när någon har donerat babykläder, leksaker eller något annat mödrarna kan ha nytta av till sina barn får de en extra present med sig hem.

Här väntar tjugo stycken mödrar med sina små gryn.

I dag var det tjugo mödrar med tjugoen barn, ett tvillingpar alltså. Nästan alla barn var friska och glada, även om det var en del som protesterade ganska högljutt. En liten pojke som jag badade var tyvärr febrig och väldigt slö, så han fick gå till doktorn efter badet. Jag vet inte hur det gick, men jag hoppas att han blir frisk och kry snart.

Passar på att sova lite innan badet.

Det här lilla charmtrollet fick jag bada. Hon hade
jättestora fina ögon och skrattade mest hela tiden.

Jag kände mig lite tafatt i början, det var några år sedan jag höll i en så liten baby. Men efter ett par stycken började jag få in handgreppet igen. Jag badade fyra eller fem barn, måste erkänna att jag tappade räkningen efter tre ... Mina två "kollegor" var aningen flinkare i fingrarna så där gick det undan.

En riktig baddare till badpojke!

Ska jag göra om det? Ja, det blir säkert fler tillfällen, men det här är en ganska populär sysselsättning bland de utländska fruarna som vill göra nytta, så det finns faktiskt inte plats varje vecka. Vi funderar så smått på att hitta något projekt som inte är så populärt, och som därmed behöver oss bättre. Vi får se vad det blir.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev så varm i hjärtat att läsa ditt reportage idag! FÖr oss i den här delen av världen tar man ofta så mycket för givet. Bra att det finns sådan som du som kan ge oss en liten tankeställare ibland. Det skadar inte. Hoppas lillkillen fick lite medicin av doktorn så han kvicknar till!

kramen!

Marianne sa...

Ja, vi tar alldeles för mycket för givet och glömmer att vara tacksamma för det vi har. Med det inte sagt att man ska nöja sig och inte förbättra, det ska man visst, men ibland borde vara lite tacksamma också. En sån sak som att faktiskt FÅ gå i skolan i nio hela år är en lyx för de flesta barn i världen.

Kram

Lullun sa...

Vad mycket du kommer ut på. Och vad bra att du verkligen kan göra en sådan nytta. Hoppas ni snart hittar "ert" projekt. För jag kan tänka mig att det är än intressantare om man liksom hinner bli varm i kläderna och lär känna personerna man hjälper lite mer, än vid badningen som du bara kan "få plats till" ibland. Men bada bäbisar låter ju annars som ett roligt nöje på samma gång! :-)

Marianne sa...

Lullun: Fast lite ketchup-effekt har det varit. Som du säger, det blir roligare när det blir mer personligt än det blir när det är så många. Men nu dröjer det en vecka innan jag kan göra något mer, för nu sticker jag till Stockholm!

Anonym sa...

har de typ sopp-kök i Kario med?

Marianne sa...

Josephine: Jag vet faktiskt inte. Men det finns mängder med olika projekt, framför allt sådana som inriktar sig på läs- och skrivundervisning, hygien, barn, sjukvård och att bygga sig ett bättre liv genom yrkeskunskaper.

Anna, Fair and True sa...

Den sista var ju bara sååå söt!

Marianne sa...

Anna: Ja, det var en redig karl det : )