tisdag 8 april 2008

Misslyckade muffins

Jag skulle baka kladdkaka och bjuda min trevliga granne på, för hon bakar så gott och jag tänkte att nu ska jag bjuda tillbaks. Kladdkakan går ju bara inte att misslyckas med.

Hade bara ett ägg. Men, enligt receptet kunde man göra i muffinsformar i stället för en stor, och då kunde man också göra halva satsen. Tänkte jag. Och gick till verket.

Smeten blev jättegod, de jäste fint i ugnen, sex stycken muffins. Luktade himmelskt. Perfekt gräddade såg de ut att vara när jag tog ut dem.

När jag serverade dem (med hemgjorda glassen från i går som fortfarande var god, tack och lov) var de stenhårda på ytan och hade klistrat fast sig i muffins-pappers-formen.

Jag ska ÄNDÅ göra ett försök nu med Grekiskt lantbröd ur Rutiga kokboken.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Skam den som ger sig :) Jag är imponerad över all huslighet, är K nöjd och glad?

Marianne sa...

Han är jätteglad. Och han vet att det snart går över, så han blir inte besviken. Efter dagens utflykt blir det nog till exempel middag variant lättlagad (=te o mackor eller spagetti o bacon). För jag är helt slut, slukar just nu en kopp kaffe och en stor macka (hembakt).

Jag är rätt impad själv om jag får säga det : )