onsdag 18 juni 2008

Onsdagsrecept: Kall grönsakssoppa

Petchie har startat ett nytt bloggtema som jag tycker är roligt, så jag hänger på. Onsdagsrecept. I dag får vi Greek Fried Aubergine with Feta and Tomato av henne.

Inspiration i köket behöver man alltid, vissa dagar mer än andra. I dag har jag en sådan där dag när jag bara inte visste vad jag skulle hitta på till middag. Kyckling och pasta har vi ätit två dagar i sträck (i går åt vi resterna från i förrgår), lammsteken hinner inte ens börja tina förrän det är dags att äta, inte tonfisk nu igen ... Och inte kunde jag ta mig till affären som jag hade tänkt. Så det blev att hitta på någonting av det som fanns hemma. Det blev en kall grönsakssoppa, typ gazpacho. Och jag måste faktiskt skryta med att jag inte har konsulterat någon kokbok, bara mitt eget huvud och mina egna smaklökar.


Kall grönsakssoppa

8 tomater
1 paprika
1 lök
1 rödbeta
2 vitlöksklyftor
2 tsk chilipasta
1 örtbuljongtärning
1 dl vatten
salt
färsk koriander (cilantro för amerikanarna) att dekorera med

Skär grönsakerna i lagom stora bitar. Stoppa allt i mixern. Mixa. Kyl.

Så lätt var det. Grönsakerna kan naturligtvis varieras i det oändliga efter tycke och smak, det samma gäller kryddningen. Och vattenmängden beror på hur tjock du vill ha soppan. För tunnare soppa ta mer vatten, för tjockare ta mindre vatten.

Och så till alla er som har börjat eller ska börja er semester: HA EN JÄTTESKÖN SEMESTER, VAR ÄN I VÄRLDEN NI FIRAR DEN!

10 kommentarer:

Millan sa...

Mmmm det har lat himla gott!! Tycker ocksa att ett recept-onsdags-tema later himla skoj sa jag hanger nog ocksa pa! Nya recept ar jag alltid pa jakt efter...

Anonym sa...

Oj! Klappgröt med koriander. Bläh! För koriander, alltså. ;-)

Desiree sa...

Kul med detta onsdagstema. Jag tror jag kommer att hänga på det även om det kanske inte blir varje vecka. Det är alltid kul med nya recept och ny inspiration. Jag behöver verkligen semester men får ge mig till tåls lite till tills början på augusti.

Marianne sa...

Millan: KUL! Bra recept får man aldrig för många av!

Bert: Haha, jag var tvungen att slå upp klappgröt för att se vad det var! Men det lät ju gott.

Desirée: KUL om du också hänger på! Roligt med recept från alla världens hörn. Jag får också vänta med semester, till den 19 juli närmare bestämt. Då kommer sonen med familj.

Lullun sa...

Kul du också hoppat på temat! Som jag skrev hos Petra och Desiree kör jag själv dock vidare med mina historia-onsdagar ett tag till (5 veckor mer närmare bestämt + uppehållet för semestern). Ser fram emot mycket inspiration framöver! :-)

Marianne sa...

Lullun: Det gör du rätt i! Sedan kanske du hänger på och har en massa bra fiskrecept? Det är något jag behöver lära mig laga. Nu är jag rätt begränsad med lax och tonfisk ... på burk ...

Anonym sa...

Vilket bra recept! Latt att laga pa sommaren. Vilken varme ni har ser jag pa din "termometer" pa bloggsidan.

Har tankt fraga dig en sak lange, som inte gar att svara pa antagligen. Det ar en tjej/kvinna pa jobbet som ar fran Egypten. Hon ar faktiskt den enda av alla dar som ar en enda stor undran for oss. Hejar inte, lasats inte se oss, pratar naturligtvis inte med oss, om det inte ar absolut nodvandigt. Det vi alla undrar ar ju forstas om det ar vanligt "dar nere" att vara sa.

Men det ar val individuellt som i alla lander. Har sager vi ju att jamtar som jag ar sura och ordknappa, jag ar precis tvartom.
OK,nu har jag iallafall fragat, har lovat mina arbetkamrater och kolla med dig for det blir naturligtvis ett jobbigt arbetsklimat med sana manniskor.

Ha en trevlig Midsommar Marianne, vi gar pa semester om tre veckor.

Marianne sa...

Lisa: Jag tycker nog att "din" egyptiska verkar lite egen. Här tycker jag att alla man kommer i kontakt med är väldigt vänliga och trevliga. Kvinnor kan vara lite blyga, men när det väl släpper är de hur gulliga som helst. Som exempel kan jag nämna trafikpoliserna som står mitt i gatan här nedanför vårt bostadsområde, de vinkar alltid glatt och ler stort. Kan bero på att jag alltid har lite kall juice eller läsk till dem när jag går över vägen, men ändå. Jag vet ju ingenting om "din" egyptiska, men har hon svårt med språket och känner sig utanför, att det är därför? Tror du det skulle hjälpa att en av er försökte prata med henne om det?

Är ni blandade män och kvinnor, kan det vara att hon i så fall är skygg för männen? För det är inte så ovanligt, för en egyptiska kan dåligt rykte (=vara för vänskaplig med män, på ett sätt som för oss bara är kamratskap) innebära katastrof i familjen. Inte nödvändigtvis med misshandel och mord, men kanske uteslutning, skilsmässa etc.

Jättesvårt att svara på det här, ja, det visste du ju. Men som sagt, kanske om en kvinna försöker prata med henne om det här som ett privat samtal?

Hoppas det löser sig, för det är inte roligt när det är någon som ställer sig så helt på sidan om alla andra. Om det är så enkelt som att hon är skygg för män, kanske männen kan acceptera att hon inte pratar med dem, utan bara med kvinnorna, som en kompromiss?

Kan du annars prata med någon chef som kanske kan ta in någon psykolog som försöker hitta en lösning? Jag tycker lite synd om både henne och er!

Petchie75 sa...

Roligt Marianne att du hänger på onsdagstemat! Kul att du gjort gazpacho med eget recept - jag har faktiskt aldrig testat att göra det hemma men mormor berättade att hon hade bjudit på det på hennes 86-års dag förra veckan!!
Nu kom jag på att vi glömt köpa zucchini för ditt plättrecept :-(

Marianne sa...

Petra: Det är så bra att få lite inspiration med maten. Den där vardagsmaten kan ta knäcken på den bäste, annars. Gazpacho är hur enkelt som helst. Bara att ta det man gillar och mixa och kyla. Kom på att om man inte spär med vatten kan man nog ha det som sås till grillat också.

På onsdag ska jag lägga ut ett recept på "Imamen svimmade".

Hoppas det blir fler som hänger på, det är i alla fall några hittills.