fredag 10 oktober 2008

Fredagstema Show and Tell: Karriär


Fredag och dags för veckans fredagstema som kommer från Anna i Stockholm. Dagens ämne är "Om jag kunde byta karriär, så skulle jag ..."

Och ja, som skallen känns i dag efter gårdagens trevliga fest med ärtsoppa och punch (TACK till våra trevliga grannar!) tycker man att jag borde vilja bli ordförande för NTO eller någonting liknande. Men punch är alldeles för gott så den karriären skippar vi.

Nej, om jag kunde byta karriär skulle jag nog satsa stenhårt på en udda språk som turkiska eller ett stort men i Sverige inte så himla vanligt språk som arabiska och så skulle jag ha knipit den där platsen på journalisthögskolan som jag tackade nej till en gång i tiden. Som färdig journalist skulle jag sedan vilja bli utrikesreporter och ge mig iväg till ett land med det språk jag hade valt och gräva och rota och vara med när det hände saker och kunna prata med folk utan tolkar och annat tjafs.

Med mig skulle jag ju då också ha Maken som även han får byta karriär och bli stjärnfotograf och så kunde vi utgöra ett superteam som rapporterade till SVT och de stora dagstidningarna.

Men jag skulle inte vilja bli nyhetsankare och sitta i studion. Jag skulle inte vilja bli kändisreporter och bara förfölja en massa stackars människor som helst vill vara ifred. Jag skulle inte vilja bli kriminalreporter och ställa dumma frågor till poliser som försöker ta fast idioter eller anhöriga i sorg och lidande. Jag skulle inte vilja bli ekonomisk reporter för jag fattar ingenting om ekonomi. Jag skulle inte heller vilja bli inrikespolitisk reporter och ställa tråkiga frågor till tråkiga politiker utanför Rosenbad. Mode- och sminkreporter nej, nej, nej.

Livsreporter som pratar med olika människor om olika teman skulle jag kunna tänka mig när jag hade tröttnat på att kuska runt i världen och ställa allt tillrätta. Då tänker jag på lite mer ingående och djupa intervjuer och reportage som man ibland kan läsa i en del damtidningar och på SvD:s I dag-sidor. Den typen.

Fler fredagsbloggare hittar du här: Annika, Desirée, Lullun, Saltis, Aurorabuddha, Anne, Petra, Millan, Victoria, Anki, Cecilia, Nilla, Simone, Anna, Susanne, Lia, Leopardia, Anne-Marie, Marina, Ingabritt, MKB, Marie, Strandmamman, Barbamorsan, Ulrika, Jemayá, Nina, Kicki, Sparkling. Om du inte hittar ditt namn här så säg till så fixar jag det.

Alla är välkomna att hänga med i fredagstemat! Du också!

16 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Har du slutat lasa min blogg? Man undrar ju. :o)

En gang nar jag var student i Umea hade vi en fest med artsoppa och punch. Min mamma var och halsade pa och var samtidigt barnvakt nar jag var ute och festade. Dagen efter... sa var jag sa sjuk, sa sjuk. Min mamma trodde, pa fullt allvar, att jag nog var allergisk mot artor.

Jag har svart med artor och punch efter den dar omgangen. :o/

Jag tycker du kan gora sana dar livsintervjuer i alla fall. Gor en ny blogg och sa intervjuar du alla intressanta bloggare runt om i varlden. Du kommer att bli beromd, jag lovar!

Cecilia sa...

Vilken bra ide´ med livsreporter.Toppen grej och så otroligt intressant.Tycker du kan börja nu.

Fritt ur hjärtat sa...

håller med cecilia, kör på. Du kan ju smygstarta här!! Riktigt bra idé och viktig med en vågskål till alla skandaljournalister.

Anonym sa...

hmmm...
har oxå tackat nej till journalisthögskolan.. blev socionom istället.. Ångrar? NEJ absolut inte! Journalist är ingen "legitimation" man kan frilansa (armbåga sig fram) om man vill. Inget för Sus. Vet.

Fast jag skulle iofs gärna kunna sitta i en studio och vara "klok" lägga huvet på sné och se begåvad ut i snygg outfit och med proffsminkning. Dock ej morgonsoffan... (finns ingen sminkör i världen som skulle kunna fixa till mig klockan tidigt på dygent)

Har kollat Trollpackans kort för idag och sparar nog det... Familjefriden och tryggheten väger tungt här :D

Men ha nu en skön fredag och helg!

Kramen!

Anonym sa...

Jag skulle nog kanske göra det jag gör faktiskt. Fast jag ångrar att jag inte läste litteraturvetenskap, men inte försent än. Skriva mer skulle jag också gjort men det tar jag igen nu i alla fall lite.

Annika sa...

Livsreporter, det gillar jag. Det är ju just det som är intressant att läsa, olika människoöden.
Gillar din serie-strip idag också!
Kramar!

Marianne sa...

Aurora: Nej, kära du, jag har verkligen inte slutat läsa din blogg, jag har bara inte läst bloggar senaste veckan. Har haft massor av jobb, men jag ska nog få lite bättre tid framöver nu när de flesta (suck) gardiner är klara i alla fall. Snart kan jag nog tala om vad det är för jobb också.

Hehe, jag förstår att ärtor och punch inte är särskilt lockande efter en sån upplevelse ... Klarade mig från allt sådant eftersom jag inte är allergisk mot ärtor : D

Bra idé med en intervjublogg, men det får jag skjuta på framtiden. Just nu är det alldeles för mycket jobb. Trots att jag hela tiden säger att "jag ska inte jobba alls, jag ska bara upptäcka Sofia/Istanbul/Kairo." Än har jag inte lyckats hålla ord i den frågan.

Cecilia: Som jag skrev till Aurora här ovan, just nu finns det inte plats för någonting sådant, men vem vet vad framtiden bär med sig. En vacker dag kanske. Har ni intervjuer och sådant i er tidning, eller är det bara information?

Simone: Det kanske vore någonting för dig att pyssla med tills du är på benen igen? Bra idéer är till för att spridas, inte lägga beslag på, så det kanske du skulle kunna göra och tjäna en hacka?

Sus: Vad dumt, du och jag kanske hade varit gamla klasskompisar vid det här laget! Vi skulle ha kompletterat varandra riktigt bra, jag ute i världen och armbåga mig fram och du i studion med huvudet på sned för att lägga fram alla kloka ord så att det blev någon ordning på torpet!

Här rådde också familjefrid i går, ingen av oss orkade någonting annat : D

Kram!

Kersti: Helt rätt, det är inte för sent med litteraturvetenskap! Det kan man säkert plugga på distans dessutom så att man inte måste åka till universitetet stup i kvarten, utan kan plugga när det passar i tiden. Kolla på nätet, du kanske kan hitta en kurs på halvfart?

Annika: Kanske någonting för dig att jobba med sedan när Karolina är vuxen och du får lust att ge dig ut och jobba lite då och då?

Kram!

Millan sa...

Ja det later som ett himla intressant yrke! Tank att fa spendera dagarna med att mota folk, lara sig om deras liv och olika livsoden. Vad mycket man skulle lara sig och man skulle sakert bli mer odmjuk infor livet dessutom!

Det ar himla skoj att lasa vad alla skulle vilja jobba med och det marks att manga drommer om att jobba med det skrivna ordet - som du ju redan gor!

Marianne sa...

Millan: Vad gör du hemma? Är inte du på BB? Det är ju i dag Bönan ska komma?

Visst är det många som vill jobba med skrift! Det är nog därför det har blivit bloggare av oss, tror du inte? Ett pyrande behov vi har att skriva, vad det än handlar om, men skriva någonting.

Kram och lycka till nu, dagen är inte slut!

Lullun sa...

Nej men nu har du ju varit och rotat runt bland en av mina drömmar. Just det där har jag drömt om såå många gånger. Men just att lära sig språk var tyvärr inte min starkaste sida... ;-)

Grekland nu sa...

Jag instämmer i det där med djupgående intervjuer och längre reportage, det är precis den typen av artiklar som även jag gillar bäst. Det där med att jaga folk som inte vill svara på frågor, det får andra göra, mina armbågar är inte tillräckligt vassa för det. Men du, ge inte upp dina drömmar, det är aldrig för sent att pröva på nåt man verkligen vill!

Marianne sa...

Lullun: Men danska och grönländska kan du ju, så jag tror nog att du är rätt bra på språk ändå. Och jag misstänker att de flesta utlandsreportrar har tolkar, så jag tror inte att det är något större problem.

Du som är så ung: Ingenting är för sent!

Ingabritt: Ja, du säger det jag sa till Lullun här ovanför. Men nu tror jag nog inte att det där med utrikeskorre är riktigt aktuellt längre, har för mycket annat att göra som också är så kul. Översättningarna tar massor av tid.

Men det är så roligt att du har kunnat jobba vidare även i Grekland tycker jag. Händer det att du skickar hem reportage till Sverige också?

Anonym sa...

Det var ju synd att du inte blev Livsreporter för sådana intervjuer och repotage vill jag ha mer av i tidningarna!

Marianne sa...

Truddelutt: Du får bli livsreporter! Jag hinner inte just nu. Men vem vet vad framtiden bär med sig?

Håller med, dock. Det finns så många spännande människor runt om i världen, ändå är det mest kändisar man får läsa om. Det är lite synd.

aussiekicki sa...

Vilken rolig läsning!! Jag tror att du skulle bli en väldigt duktig livreporter! Men fotat skulle du nästan kunna sköta själv! Du tar så himla fina bilder!
Kram!

Marianne sa...

Kicki: Jag tänkte karln skulle vara fotograf så att jag kunde släpa honom med mig : D