torsdag 9 oktober 2008

Ett steg mot hemma

Bladskugga.
Ej photoshoppad eller liknande.

Ett steg mot att känna sig som hemma är att plötsligt känna igen både artisten och låten som gubbsen spelar på sin radio. Det var Umm Kulthum med sin låt Enta omri som jag lade ut här för ett tag sedan.

Ett annat är att bli bjuden på middag hos sina trevliga grannar dit vi ska i kväll. Det blir svensk afton med ärtsoppa och punsch, om än med internationella gäster. Det ska bli väldans trevligt och nu ska en av presenterna överlämnas. Så nu är det hopp in i duschen med mig!


11 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul! Och skönt att du börjar att känna dig som hemma;)
Ja, det är ju torsdag idag så ärtsoppa blir finfint*fniss* Det gäller ju att hålla på traditionerna!
Ha så trevligt nu!
kramen

Saltistjejen sa...

Å vad skoj!!
Och kul med middag och presentöppning ikväll!
Kram!

Emmama sa...

Vilken bild! Har du tagit den? Ha en trevlig kvall och vad GOTT med artsoppa! Kram.

Emmama sa...

Vilken bild! Har du tagit den? Ha en trevlig kvall och vad GOTT med artsoppa! Kram.

Desiree sa...

Lät supertrevligt med en svenskkväll med just ärtsoppa och punch. Jag har fortfarande inte hittat gulaärtor här. Kanske får jag istället köra med en grönärtsoppa och punch har vi tyvärr ingen (snyft) men det hade varit riktigt gott!

Annika sa...

Ha så roligt ikväll! Alltid kul med svenskkvällar!!

Marianne sa...

Trollpackan: Det var en ljuvlig sillmacka, fantastisk ärtsoppa och underbara pannkakor med hjortronsylt! Punch till så lite huvudvärk i dag, för det är ju så gott : )

Kram!

Saltis: Det var riktigt skoj och vi var inte hemma förrän mitt i natta! Supergott och jättetrevliga människor. Men presentöppningen är inte förrän i dag, men nu kan jag ju avslöja att hon fick ett avlångt fat i silvermetall (sorry, inte så bra på vad som är vad) med en orientalisk men diskret dekoration i ena kortänden. Sedan kan man köpa till i större och mindre storlekar om man vill ha en hel uppsättning.

Kram!

Emma: Jo, det är jag som har tagit den. Men jag måste erkänna, tyvärr, att det är mer tur än skicklighet. Kanske ska satsa på en fotokurs till våren.

Det var så himla gott! För att inte tala om trevligt, så nu är jag lite seg i dag eftersom jag inte tycks kunna sova på förmiddagarna längre. Klas sover fortfarande gott.

Kram!

Desirée: Skulle inte ni få besök snart igen? Då kan du ju önska dig gula ärtor och punch! Fläsk har ni ju, men svensk senap ska du också önska dig, för den amerikanska passar nog inte lika bra till. Eller förresten, det kanske finns på Ikea? Det var i alla fall supergott! Inte blev det sämre av sällskapet heller, att sjunga snapsvisor på "internationelliska" är en konst vi lyckades bra med tack vare värdparets förberedelser!

Kram!

Annika: Vi var bara fem svenskar, resten var tyskar, danskar och belgare. Okej, danskar är nästan svenskar. Det var supergott och supertrevligt! Så vi bestämde oss för att vi ska ordna fest snart vi också.

Kram!

aussiekicki sa...

Vilken läcker bild! Du är verkligen duktig med kameran!
Kul med fest även om jag personligen inte skulle slå in dörrarna för ärtsoppa ;-)
Kram!!

Marianne sa...

Kicki: Tack, men det är nog mer tur än skicklighet! Tyvärr. Ärtsoppa är väl inte någonting jag brukar sakna, men det är himla gott när man får det så här någon gång ibland, och med den inramning som var blev det riktigt läckert.

Kram!

Jemayá sa...

Verkligen magiskt foto! Och kommentar till ditt inlägg för fredagstemat, "livsreporter" är precis vad jag skulle vilja vara, på riktigt! Har bara inte tänkt på vad det kunde heta :). Delvis har jag haft möjlighet till det de senaste åren, har skrivit personporträtt till en liten gratistidning, men tidningen planeras om, ska ha nästan enbart reklam, så dit for det :(

Marianne sa...

Jemayá: Tack, men som sagt, mer tur än skicklighet, tyvärr.

Hehe, det heter säkert någonting inom journalistvärlden, men jag kunde inte komma på att jag visste vad det var så jag hittade på.

Om du gör några reportage och skickar till andra tidningar kanske du kan göra dig en profil så att du kan jobba frilans? Som Aurora sa i kommentaren under fredagstemat, du skulle kunna intervjua någora spännande bloggisar, några finskor som är ute i världen.