onsdag 23 juni 2010

Bloggfoton och Jungfrutornet

Kız Kulesi.

I går kväll upptäckte vi att Maken på sin pc inte ser hela foton som jag lägger ut här, utan de blir beskurna en bit in på högersidan. Han blev lite sur i går för att jag hade lagt ut hans näsa och inte hela honom, fast så inte var fallet. Han blev i alla fall glad igen när han såg hela bilden.

Därför undrar jag nu: Kan ni se hela foton eller blir de beskurna? Titta på bilden ovan, hur mycket av den kan ni se? Ser ni moskén under bron längst till höger? Ser ni båtarna som ligger förankrade till höger om fyrtornet? Har du pc eller Mac? Har du en stor eller liten skärm? Har du laptop eller stationär dator?

Varför jag frågar är för att jag undrar vad det beror på och om det är väldigt många som ser en beskuren bild. Om det är många som ser en beskuren bild måste jag se till att bildens komposition är annorlunda när jag lägger ut den, huvudmotivet måste finnas längre till vänster och inte som nu centrerat, och viktiga detaljer får inte finnas för långt till höger.

Så jag blir mycket tacksam för svar från så många som möjligt!

----

Nu ska jag berätta lite om fyrtornet också. Det heter Kız Kulesi, vilket betyder ”jungfrutornet”. Namnet kommer från legenden om prinsessan som stängdes in där av sin far för att skydda henne mot ödet som hade förutspåtts henne: att hon skulle dö av ett ormbett när hon fyllde 18 år. Genom att sätta henne i ett torn mitt ute i vattnet skulle inga ormar kunna nå henne. Men ödet vann, på hennes 18-årsdag åkte hennes far ut till henne med en stor fruktkorg för att fira hennes födelsedag, men i korgen hade en giftorm gömt sig och hon dog i sin fars armar.

En annan legend om tornet bygger på den grekiska mytologin om Hero och Leander, som slutar med att Leander drunknar i vågorna och Hero kastar sig ut från tornet och drunknar.

Den lilla ön som tornet står på har använts i olika maritima syften ända sedan år 408 f.Kr. då atenaren Alcibiades ville kontrollera trafiken i sundet. 1110 byggde den bysantinske kejsaren Manuel Comnenus en liten borg på ön som han använde för att fästa kedjor i, som han sedan använde för att stänga av sundet. Sedan dess har här funnits fyrar, karantäner, tullkontroller och till och med varit hem för pensionerade marinofficerare.

Det nuvarande fyrtornet byggdes på 1763 av sultan Mustafa III och i dag finns en restaurang på bottenvåningen och ett kafé längst upp i tornet. Den som har sett Bondfilmen The World is Not Enough kanske känner igen tornet?


Historiska fakta hämtade från:
Strolling Through Istanbul av Hilary Sumner-Boyd & John Freely.

26 kommentarer:

Otta sa...

Jag har sagt till min kompis i istanbul att gå in på din sida för att titta på alla bilder - från Istanbul! :-)

Jag ser moskeén! Har en PC, det är en laptop, men just nu har jag kopplat det till en skärm!

Ha en bra dag!

Kram

Äventyret framtiden sa...

Jag ser inte moskén direkt av, men drar jag i bilden och förstorar den så poppar den upp. Du var bara halv när du hälsade på Victoria, på bilden här om dagen, men då gjorde jag likadant, klickade fram dig och hela bilden. En ordinär skrivbordsdator används.

Kram
Karin

Annika sa...

Jag ser rubbety från min PC Sony vaio. Jag har en 19" skärm.
Allt ser BRA ut!
Som det ska!
Man blir inte klok datorer, inte jag iaf.
Den där fyren skulle jag gärna åka till!
ÄLSKAR fyrar. Det är ngt så lockande över fyrar, romantiskt och spännande...
Kramar!!!

Anonym sa...

Jag har stationär PC både på jobbet och hemma. Stor LCD skärm på jobbet och liten LCD skärm hemma. Kör Explorer 8 som webbläsare på jobbet och Chrome 5 hemma och ser dina bilder perfekt. Inte skurna eller något annat konstigt.

Trillingnöten sa...

Jag ser ingen bro! Och jag ser halva din makes ansikte på den berömda bilden :) Jag har en liten laptop, en notebook så jag antar att dte kan vara därför...Vad konstigt! testa och gör bilderna mindre, på en eller två inlägg...

Marianne sa...

Otta: Ska bli roligt att höra vad hon/han tycker!
Bra att du ser allt

Kram!


Karin: Så du ser bara halva bilder! Vad trist! Har du en liten skärm? Jag ska gå in hos dig och leta upp fotot på ditt skrivbord, har för mig att du visade det, och se. Bra i alla fall att du vet hur du ska göra för att se hela!

Kram!


Annika: Topp att du ser allt! Nej jag begriper inte varför det är olika! Skärmbilden borde ju anpassa sig efter skärmens storlek, så att ALLT blev mindre, inte hugga bort vissa delar så där lite på måfå.

Kiz Kulesi är så vacker där den står mitt i Bosporen, fast jag ska erkänna att jag inte har varit inne i den. Bara åkt förbi hundratals gånger.

KRAM!


Matilda: Så du har både stor och liten skärm och ser allt. Bra! Men mysko att vissa bara ser hälften.

Marianne sa...

Trillingnöten: Har du alltid bara den lilla notebooken, eller har du vanlig dator/lap i vanliga fall? I en notebook kan jag i och för sig förstå om den klipper bilder, för texten kanske hade blivit alltför liten annars.

Vet att du kan klicka på alla bilder för att se dem?

Grejen är att jag just har lärt mig att göra bilderna större, och de blir så mycket häftigare då för man ser så mycket bättre, så jag har inte så jättestor lust att göra dem mindre igen. Men om många har problem kanske jag får göra det i alla fall.

Kram!

olgakatt sa...

Ser allt perfekt, har mac med 24 tums skärm.Det går lika bra med firefox som med safari.
Jag misstänker att några skulle kunna lösa sina beskärningsproblem med att titta genom sina systeminställningar.

Marianne sa...

Olgakatt: Vad bra! Jag vill också ha en sån ... Vet inte vad för storlek jag har på den här extraskärmen som jag har kopplad till MacBooken, men den är rätt stor i alla fall.

Så det är inställningar, ja det kanske det är. Ska be Klas titta på det så kanske jag kan tipsa dem som har problem. Tack för hjälpen!

Anonym sa...

Jag ser bra. har en laptop kopplad till en vanlig skärm.
Monica P

Elisabeth sa...

Jag ser bilderna precis som de ska se ut. Har PC, Firefox, 15,4'' skärm (och bärbar). Håller med olgakatt om att det troligen är systeminställningarna som ställer till det för dem som har problem att se hela bilderna.

Anna, Fair and True sa...

Jag kan se hela bilden inklusive moskén under bron. Har PC.

På tal om Hero. Vi pratade om det namnet härom dagen då min kompis engelske mans systerdotter heter så (hängde du med?). Jag trodde att det riktiga namnet var Hera men att den engelska versionen var Hero. Vet du?

Desiree sa...

Jag ser inte allt du tar upp till höger om bilden så det verkar som min bild blir beskuren. Jag har en stationär dator här på jobbet som är en PC. Märkligt fenomen.
Fyrtornet hade verkligen gammla anor med interessant historia.

Ha en fin dag.
Kram!

Kim M Kimselius sa...

Hej Marianne. Jag ser hela bilden, med alla de detaljer du beskriver. Jag har en stationär dator med stor skärm där fönstret inte täcker hela min bildskärm. PC.

Älskar faktainlägg! Det är så kul att lära sig nya saker. Vilken tragisk berättelse om flickan som blev ormbiten. Vad berättelsen vill säga är väl att ingen undgår sitt öde, hur mycket man än försöker fly från det.

Kram Kim

Saltistjejen sa...

Jag ser hela bilden! och såg mer än makens näsa på det fotot också! :-)
Kanke beror det på PC vs Mac?? Eller så är det helt andra saker som spelar in.
Jag kan se hela bilden både på laptop och stationära datorn. Men båda är macar. Så jag vet inte hur det ser ut på en PC.
Kram!

Grekland nu sa...

Jag ser hela bron och moskén och jag såg hela maken. Jag har en staionär PC och ganska stor skärm (19 tror jag).

Laura sa...

Jag ser hela bilden, och jag har en pc (laptop). Hur stor skärmen är vet jag tyvärr inte.. :S

Hoppas att det går att fixa så att alla dina läsare kan ta del av dina bilder i helhet!

ExPIAtriate sa...

Ser hela bilden, bro, moske och batar, samt hela maken!! Har en lap top med stor skarm (stor lap top...).

Lurigt det dar med hur bilder andrar form!

Ja, idag bar det av!! Sonen ar 7, dottern 3, bada ser fram emot att traffa mormor och morfar och farforaldrar ocksa! Jag stannar i tio dagar och sedan tillbaka till The Sandpit for att jobba resten av sommaren medan barnen stannar till slutet av augusti da maken tar med dem hem efter sin semester. Maken ar pilot sa det ar lite trixande med semester (inte alltid en sjalvklarthet med sommarsemester for piloter) sa vi ar anda lyckligt lottade i ar! Ungarna bor hos makens moster i Norrland, lar sig uttala ord pa norrlandskt vis (som later helt konstigt for en annan som ar Vastgote), springer nakna i graset och blir myggbitna, en underbar sommar med andra ord!
Blir det hemresa for er eller ar ni pa vag hemat eller mot nya mal?
Kram
Pia

Marianne sa...

Monica: Toppen! Jag har också en större skärm som jag har kopplat min laptop till. Det blir för litet och för lågt med bara en lap.


Elisabeth: Ja, Olgakatt har rätt, nu har jag testat på Klas pc och ändrat hans inställningar (får man inte på andras datorer men det har jag gjort ändå) så nu ser han allt. : )


Anna: Hahaha, jo jag hängde med, men jag fick läsa sakta : ) Om man utgår från legenden om Hero och Leander, så är det Hero på engelska enligt Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Hero_and_Leander

Fast jag vet inte om jag hade döpt min dotter till det, vare sig i Sverige eller England. Både pga att hon förmodligen blir retad för det, och med tanke på hur legenden slutade. Fast de kanske hade en annan tanke med det hela.

Marianne sa...

Desirée: Om du ökar skärmbildsupplösningen kommer du att se allt. Du måste ha samma problem hos Annika och andra med stora bilder?

Ja som nästan allt i Istanbul har fyrtornet en lång historia. Var man än befinner sig har det hänt någonting stort som har noterats av historien, ibland inte så välkänt och ibland legendariskt. Det är så spännande att gå runt där!

Hoppas du också har en fin dag!
Kram!


Kim: Ja när man rör sig i Istanbul är det svårt att undgå att berätta om historiska fakta, var man än sätter fötterna har någonting hänt. Visst är det roligt, men jag får allt försöka blanda lite : )

Kram!


Saltis: Olgakatts tips om skärmupplösning visade sig vara rätt. Det är bara pc-användare som har problemet verkar det som. Nähä, nu fick jag en kommentar på nya inlägget om att det beskärs på iPad också! Kan inte du kolla där? Och se om man kan ändra upplösningen på iPaden?

Kram!

Marianne sa...

Ingabritt: Vad bra! Då har du rätt upplösning på din skärm!


Laura: Bra! Jo, nu har jag löst problemet, det är bara att ändra skärmupplösningen.

Kram!


Pia: Ja, det är upplösningen på skärmen som gör det, konstigt tycker jag, för jag uppfattar upplösning om hur skarpt det är, inte storlek. Men vad vet jag.

Vilken underbar sommar dina barn kommer att få! Och din man också, som får vara hos dem. Du får som jag svettas bort sommaren i sandlådan.

Klas åker hem 5 juli och stannar där ett par veckor. Jag blir kvar här till slutet av augusti, då ska vi hem på bröllop, så jag väntar tills dess. Och då beror det lite på hur det ser ut med flytten, om den är i nära antågande stannar jag inte så länge. Vill inte heller lämna katterna ensamma för mycket, även om vi nu har en kattvakt vi verkligen kan lita på.

Kram!

Anne sa...

Sen kommentar här, du har fått in tillräckligt underlag och klurat ut att det har med upplösningen att göra. Men vill i alla fall meddela att bilderna syns perfekt och bra här hos mig. Så inte bara näsor ;)
Intressant höra med om fyrtornet och legenden om prinsessan. Jag känner faktiskt igen tornet från just Bondfilmen du nämner. Har sett den filmen flera gånger så det har fastnat. KRAM!

Marianne sa...

Anne: Bra att du ser mer än näsor : )

Och KUL att du känner igen tornet! Jag tror jag måste se den filmen, har inte gjort det.

KRAM!

Norea sa...

Jag ser båtarna, men inte moskén.
Jag har PC, 17 tum skärm och operativsystem Windows Vista och Mozilla Firefox när jag surfar på din blogg.

När jag högerklickar på bilden>visa bildinfo och >visa raminfo, så kommer denna information om bilden upp:
Kiz+kulesi+2.jpg (JPEG-bild, 1280x853 pixlar) - Skalad (65%)
1 280px × 853px (skalad till 882px × 588px)
Renderingsläge:tolerant läge
Så den nedskalad till 65%...

Renderingsläget och din CSS kodning tror jag är boven i dramat...så kolla dina CSS Position
Du kan läsa mer vad det betyder här:
http://www.1keydata.com/css-tutorial/position.php

Marianne sa...

Norea: Först av allt Hej och välkommen hit! Och sedan tack för verkligen proffsig hjälp! Jag tror mig begripa att jag ska ändra CSS Position till absolute, problemet är att jag inte kan hitta något ställe med en CSS-kod! Jag har letat både i html-koden för bilden och i Bloggers olika inställningar, men jag kan inte hitta den. Har även klickat på olika sätt på bilden när den är publicerad, men inte där heller. Ska leta i själva Safari också.

Kan CSS-kod vara någonting som bara finns i pc? Kan det heta någonting annat i Safari?

Norea sa...

CSS kod är ett programmeringsspråk för webben och du kan läsa mer vad det är här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cascading_Style_Sheets

http://hem.passagen.se/abclearn/ABC1/ABC/swedish/sv_css/information1.htm

http://codeodyssey.se/arkiv/2006/9/16/ny-kreativitet-med-css

http://www.csszengarden.com/

http://meyerweb.com/eric/css/edge/