onsdag 2 juni 2010

Mavi Marmara

Mavi Marmara.

Mavi Marmara betyder 'blå marmor', men syftar även till innanhavet söder om Istanbul där Bosporen har sitt utlopp, Marmarasjön. Marmarasjön är i sin tur döpt efter ön Marmaraön där man har brutit mycket marmor, bland annat för byggandet av Konstantinopel, dagens Istanbul.

---

Nu ryktas det om att den turkiska hjälporganisationen IHH (Insani Yardim Vakfi - Människohjälpsorganisationen) befann sig ombord på Mavi Marmara och att deras enda syfte med Ship to Gaza var att utföra terrordåd. Till det har jag ett par kommentarer:

- Man kan vara muslim utan att vara terrorist. Det är fortfarande bara en mycket liten minoritet av alla muslimer som är terrorister och fundamentalister och fanatiker.
- Oavsett om Osama bin-Ladin själv hade befunnit sig ombord, befann sig båtarna på internationellt vatten när den israeliska armén kapade båtarna.
- Om Israels enda avsikt var att stoppa båtarna så att de skulle kunna granska lasten för att försäkra sig om att inga vapen fanns ombord, hade de på ett mycket enklare sätt kunnat omringa båtarna, förstöra propellrarna/rodren och bogsera båtarna i hamn i stället för att äntra i beckmörker, och därmed garanterat undvika blodvite. Det är jag rätt säker på att den israeliska militären vet väldigt väl.

---

Jag kommer fortfarande inte diskutera ämnet i kommentarerna, men ni är som sagt fria att diskutera själva. Som vanligt kommer otidiga kommentarer att raderas.

8 kommentarer:

Helly på vift sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Helly på vift sa...

Till allt som redan blivit sagt skulle jag bra gärna vilja veta vad de tänkte på när de sände marinsoldater istället för militärpoliser för detta uppdrag... Inte konstigt att det gick som det gick...!

Anonym sa...

Att man kan vara muslim utan att vara terrorist är inte en nyhet för oss som bor i Mellanöstern. För er som inte visste kan jag berätta att som boende i Israel har jag muslimska arbetskamrater, muslimska klienter, det finns, tro det eller ej, muslimer i knesset och muslimksa dommare osv. Allt är långt ifrån perfekt, men diskrimenring är förbjudet enligt lag även här.
I Israel har man laglig rätt till ledighet på sin religons helgdagar (kanske något för Sverige).
I Israel kan man se muslimska kvinnor i burka och i minaretarna ropar man när det är dags för bönestund. Som sagt allt är långt ifrån perfekt här och vi har en lång väg kvar till en jämlik värld. Men att tro att inte vi vet att man kan vara muslim utan att vara terrorist....
Och förresten hur många ser ni med kippa där ni bor?

Karin på FOX sa...

Här på Söder där jag jobbar ser jag ofta folk med kippa och även några "långrockar".

ab sa...

Det är väl ingen som tror att alla muslimer är terrorister?

Är det min blogg som fått dig att tänka så här? I så fall är jag riktigt, riktigt förvånad.

ab sa...

"Ryktas", förresten? De var huvudorganisatörer. Deras hemsida har en intervju gjord ombord på Mavi Marmara. De sa att de inte skulle släppa ombord israeler, och det hade gällt även om de bogserats i hamn.

Jag begriper inte vad du menar, faktiskt. Deras enda syfte? Givetvis ville de få lasten till Gaza, men de förklarade också att de gärna skulle bli martyrer. De var de enda som anföll israelerna, och de enda som blev beskjutna. De andra båtarna gav sig frivilligt.

Israelerna var inte ute efter att döda någon. De togs med överraskning.

Se klippen på min blogg, där Hamas uttalar att de gärna ser att IHH får lasten till Gaza, men ännu hellre att de blir martyrer, dvs dödade.

Jag vet inte varför svenska medier inte vill skriva om det här. Det är i alla fall ingenting jag hittar på.

Otta sa...

Israelerna hade inte på båtarna att göra, så är det och inget annat. Det är klart att man försvarar sig när man blir anfallen och så gjorde man på den turkiska båten.

Nej, det är självklart att man inte kan sätta likhetstecken mellan muslimer och teorrister, men detta är budskapet i media dag ut och dag in. Mycket tröttande, frustrerande och ledsamt. Det finns teorrister med judisk, kristen och muslimsk bakgrund, upp genom historien. Men människor glömmer fort...

Israel diskriminerar och delar in sina medborgare efter religion etc, och det är den värsta formen av diskriminering. Att man sedan får fira sina helgdagar spelar då mindre roll, för man har ändå inte rättigheter som resten av befolkningen har.

ab sa...

Eftersom båttransporter med vapen förekommit tidigare tycker jag nog att Israel hade på båtarna att göra. IHH skulle släppt fram dem och protesterat senare.