torsdag 10 juni 2010

Fler blommor och fotbollsbiverkningar

Eftersom jag får hålla mig till minipromenader, tog jag dagens minipromenad åt andra hållet i vårt område. Området är som en stor oval, och vi bor i slutet av ovalen på höger sida, från entrén sett. Hela ovalen är enkelriktad, så man kan bara åka bil åt ett håll. I går gick jag åt höger från vårt hus, i dag gick jag åt vänster i körriktningen.

Jag tog med mat också för att ge kattungarna som jag hittade i går, men jag såg inte röken av dem, så de får klara sig utan. Får titta efter dem i morgon igen.

Häng med!

Gatan mitt emot vår gata.

På den gatan står områdets enda privata vaktkur. Jag antar att det är
någon ambassadör som bor där. Bilden är paparazzad på äkta manér.

När man går till höger från vårt hus kommer man till in- och utfarten
på baksidan. Här sitter alltid en vakt som öppnar och stänger de stora
grindarna som syns till höger om vaktkuren.

Den här vakten ville så gärna bli fotograferad. Jag ska framkalla fotot
av honom och ge det till honom. Men det blev så uselt på vår skrivare,
så jag får gå till en fotoaffär för det.

Brandsläckare hänger lättillgängligt lite här och var.

Myggsprutan. Jag tror det är dieselångor de sprutar i buskagen för att ta kål på myggen.

Ett litet frangipaniträd.

Frangipaniblommorna är så vackra.

Och de doftar så gott.

Dadlarna växer så det knakar.

Dadelkart.

Vår granne har en traditionell egyptisk bänk. Jag har försökt få reda på varför
ryggstycket slutar i två lutande pinnar, men inte lyckats. Tänkte först att det var
för att hänga ett tygstycke och skapa skugga, men inte kan en vuxen människa
sitta under det, det ser ut att bli alldeles för lågt. Någon annan som vet?

Den här blomman skulle jag nästan kunna mörda för. Den sprider en doft som är
alldeles ljuvlig och den klänger sig runt en infart så att den bildar en portal.
Jag bara måste få reda på vad det här är. Är det någon som vet?
Uppdaterat: TACK till Fritt ur hjärtat som hjälpte mig ta reda på vad det är för
blomma! Det är en Quisqualis indica, eller Den druckne sjömannen.

---

Jag är ju inte direkt något fotbollsfan. Tvärtom tycker jag att sport i alla dess former är trist så det skriker om det. Så jag hade verkligen inga planer på att se Korrespondenternas reportage från förberedelserna inför VM i fotboll i Sydafrika. Men jag fastnade i det i alla fall, eftersom det faktiskt mest var ett samhällsreportage som visade på de biverkningar hela det här kalaset ger samhället.

Det har kostat Sydafrika 30 miljarder att bygga en ny arena och vägar och allt vad som krävs för att kunna transportera den mängd folk och tv-team som ska till och från. Man har byggt en ny arena i stället för att rusta och förbättra den arena som redan fanns, eftersom FIFA ville ha Taffelberget och havet som utsikt - för att det skulle bli bättre tv-bilder. 30 miljarder hade räckt till 360.000 nya hus åt hemlösa som nu bor i små skjul i kåkstäderna.

De jobb som byggandet av arenan och vägarna har gett, var kortvariga jobb som drog in ännu fler människor till Kapstaden. De är nu arbetslösa. De där 30 miljarderna hade kunnat användas för att ge långsiktiga jobb.

Det är inte Sydafrika och dess befolkning som tjänar pengar på fotbollshysterin under VM. Det är FIFA som drar in alla sponsorpengar och pengar för tv-rättigheterna. Sydafrika får ingenting av det. Det är FIFA som tjänar stora pengar på kalaset.

Och mitt i allt det, tillåter FIFA inte ens att de vanliga gatuförsäljarna finns i närheten av arenan under VM. De vanliga små gatuköken i området får inte ha öppet och tjäna sig en liten hacka på att sälja mat till turisterna och fotbollsfansen. För det är bara FIFAS:s sponsorer som får sälja mat. Enligt FIFA:s hemsida innebär det att det bara är Coca-Cola, McDonalds och Budwiser som får föda publiken och tjäna pengar. Vanliga, fattiga sydafrikaner får snällt hålla sig borta.

Det var likadant 2008 i Borås, citat ur SvD:
"Kravet från Uefa är tydligt: Max måste stänga sin restaurang på Borås Arena under de fyra dagar när det spelas matcher i EM för U21-landslag nästa juni. Skälet är att Max inte är en av Uefas sponsorer och att förbundet i det avtal som skrivits med Borås stad kräver att endast sponsorer exponeras."
Jag blev upprörd och förbannad när det gällde Max i Borås, men de människorna som jobbar där har ju ändå tak över huvudet, kläder på kroppen och mat i magen, även om de fick stänga ett tag. Sydafrikas små gatuförsäljare har ett skjul att sova i om natten, rätt sjaskiga kläder på kroppen och det vet i tusan om de är särskilt mätta i magen. Jag blir så jävla förbannad! HUR kan världen gå med på att FIFA får styra och ställa på det här sättet?

Nu tycker jag att det är dags att bojkotta fotbollen, lägg ner fotbollen! Det är bara huliganer och skit i dess fotspår, och nu till och med ett hinder för fattiga människor att tjäna sig en liten välbehövlig hacka, de kan inte ens få sin vanliga dagliga inkomst eftersom de inte får hålla till på sina vanliga platser! Näe, fy fan säger jag!

37 kommentarer:

Lotta sa...

Det var minsann ord och inga visor det! Men först och främst; vilka vackra bilder! Den lilla snurrblomman är helt fantastisk! Och roligt att få en inblick i hur det ser ut där du bor.

Jag är istället en riktig fotbollsfan! Jag älskar fotboll och sport över huvud taget(ska det vara ett ord?). Fotbolls VM tillhör ju då en riktig höjdpunkt för mig och jag kommer se så många matcher som det bara går. MEN! Om FIFA:s herravälde tycker jag inte!

Jag jobbade som volontär under U21-EM i Helsingborg förra sommaren. Jag hade anmält mig för att jag, som sagt, älskar fotboll och tyckte det kunde vara roligt att vara med på nära håll. Det VAR roligt men, precis som du sa, gällde helt plötsligt nya regler. Jag jobbar lite extra på HIF:s hemmamatcher och vet hur det funkar på Olympia, men nu tog FIFA över allting och endast deras regler gällde. Och det accepterades. Helsingborg var ju så glada att få stå värd för detta arrangemang (det största någonsin i Hbg) att man tydligen gick med på vad som helst.

Jag blir också ledsen när jag ser vilka resurser i form av antalet poliser, pikéter, ridande polis och avspärrningar som krävs inför nästan varje hemmamatch i lilla Hbg, Sverige. Resurser som kunde användas till mycket annat. Fotboll är ett familjenöje men hur ska man tordas ta med sina barn till en arena där huliganer lever rövare?

Visst är det helt klart dags för ett VM i Afrika, en kontinent som förser de europeiska storklubbarna med den ena stjärnan efter den andra. Men jag får fortfarande inte ihop det här med FIFA:s sätt att hantera det hela. I Helsingborg sa de hela tiden lite käckt till oss volontärer att: "Det här sätter vår stad på kartan!" Jag undrar om samma floskler används i Sydafrika.

Nej, ingen bojkott av fotbollen som förenar och gläder så många människor. Men se över FIFA:s envälde, få bort huliganerna från arenorna och sänk biljettpriserna så att fler har råd att uppleva sporten på plats!

Har du förresten läst "Välkommen till paradiset" som handlar om turismindustrin? Där beskrivs hur små företagare tvingas bort från sina områden för att stora hotellkomplex och all-inclusive ska få verka ostört. Ganska likt det FIFA håller på med.

Hej å hå, lååååång kommentar.
Kram!

Malin sa...

Vilken vacker promenadväg du har runt kvarteret och oj, vilka vackra blommor!
Håller med dig ang fotbollen, hade ingen aning om att det var så illa i sydaftika, det är ju för djävligt rent ut sagt! Tycker inte om sport av något slag, men när det ska kosta så mycket som fotbollen tydligen gör och missgynna folket i landet, det är ju helt absurt! Nu tycker jag om det ännu mindre. Bygga en ny arena för att få snygga bilder, helt otroligt!

Äventyret framtiden sa...

Du har mycket intressantare blommor på din gata än vad jag har, milda limpa så vackra. Frangipani, wow och den röda som du kan mörda för, skall försöka hitta namnet på den...vi har inte ätit sparris ännu, så mitt paparazziande har inte kommit igång ännu...men kommer..

Fotbollen uttalar jag mig inte om, vet alltför lite men vet ändå att idrott får kosta multum, även hos oss

kram

em sa...

Ett trefallt amen!
Margaretha
som tycker sport är roligt så länge det inte involverar pengar

ab sa...

Vilka fantastiskt vackra och intressanta bilder, Marianne. Och vakten ser så glad och stolt ut.

Marianne sa...

Lotta: Själva sporten i sig är nog okej, men det handlar ju bara om pengar och det tycker jag är just precis det det inte ska handla om. Varför ska ni behöva jobba gratis på ett EM till exempel? FIFA är så jäkla rika att de har råd att betala folk som jobbar under evenemangen tycker jag. Men nä, inte ens det kan de göra tydligen.

Och tänk vad det kostar med alla dessa poliser och skadegörelsen på stan efter matcher! Men det får man inte klaga på, för det är ju fotboll, gubevars! Prinsessans bröllop däremot, deeet kostar så mycket av skattepengarna säger folk. Det kostar inte en bråkdel av vad all polisövervakning och skadegörelse kostar år efter år.

Jag tycker att alla fotbollsmänniskor borde bojkotta FIFA. Det borde gå schysst till på alla plan. Varför går alla med på att det är på det där sättet? Vansinne.

Ja du hör så arg jag är efter att ha sett det där reportaget ...

Jag ska försöka få tag i den boken. Intressant. Kommer du ihåg vad författaren heter?

Kram!

Malin: Sport av i dag är inte någonting för att främja hälsa och broderskap, det är en pengamaskin för vissa. Det är därför jag tycker så illa om det, för det påstås att det är någonting bra när det är samma gamla utnyttjande av människor under en täckmantel av godhet.

Karin: Jag ska försöka ta skott och frön, måste ha med mig lite av prakten här. Och då delar jag gärna med mig. Vet inte om de här växterna kan klara sig i kalla Norden, men försöka duger!

Kram!

Marianne sa...

Margaretha: Det är just det, det är bara pengar det handlar om. Och man kan inte ens göra det lilla goda det skulle innebära att låta gatuköken ha öppet runt om arenan! Usch!

ab: Tack! Ja han ville verkligen bli fotograferad. Både i kuren och vid palmen.

Anonym sa...

Hej Marianne!
Underbara bilder!
Du uttryckte precis min uppfattning ang fotboll och ekonomi. Men säg vad som inte bestäms av ekonomin nuförtiden.
Författarinnan till boken Välkommen till Paradiset heter Jennie Dielemanns och finns att låna som e-bok på biblioteket.

Lilian i Alexandria, f n Småland

Marsipan sa...

SUR!
Just det..
Riktigt sur *skratt*
eller inte ;)
MEN
jag lämnade faktiskt en väldigt utförlig och seriös kommentar till förra inlägget. Och den är puts väck.
Tror jag sa något om att du oxå kan nynna på "Den blomstertid ..."

Och fotboll. Har aldrig förstått mig på vuxna karlar som jagar efter en boll i något försök att få bollen mellan två stolpar utan att målvakten tar den. Dessutom blir en del snuskigt rika på detta utan att ens ha avslutat skolan. Och IQ brukar vara (enligt min absoluta ovetenskapliga åsikt) lika med en fiskpinne.
(och nu tänkte jag på folhjälten Zlatan och han brighta kommentarer när tv intervjuvar honom *fnissra lite hysteriskt*)

Tragiskt att inte välgörenhet och socialt engagemang kan löna sig som PR för sponsorerna. Varför skulle inte Mackadonkan kunna sätta upp sina skyltar vid de lokala gatuköken och sprida något i stil med "sponsrat av McDonalds" Är helt övertygad om att detta skulle ge PR som gav rejält klirr i kassamaskineriet.

OCh lite avis blev jag när du visade Frangipaniblommorna, dessa underbara dofter. FAST syréen och liljekonvaljen doftar inte illa de heller ;)

Har ett gäng gula panséer i min brevlåda som oxå doftar gudomligt men som tyvärr sätter fart på rinnsnuvan, men lite får man tåla ;)
Kramen och ha det så gott!
/Susanne

Lia sa...

Älskade Marianne! Jag vill bara säga att jag inte har glömt bort dig, och att jag verkligen hoppas att du snart ska må bättre! Ska försöka maila dig, det har varit och är ett väldigt rörigt och omvälvande år och ibland behöver man stänga av (delar av) livet för att komma på hur man vill och ska leva. Jag saknar dig och hoppas att nagellacket passar gott till fina, solbrända händer? =) KRAMAR, Lia

Desiree sa...

Så vackert med så mycket blommor och grönska. Den där bänken ser helt klart märklig ut med sitt annorlunda ryggstöd. Har ingen aning om varför den ser ut så. Ah daddlarna ser så vackra och exotiska ut.
Jag förstår att du blir både less och förbannad på fotbollen och FIFA. Fy vad dåligt! Tack o lov är varken jag eller maken speciellt sportinteresserade på det sättet. Vi gillar att utöva sport men inte se på när andra sportar så mycket. Verkligen dåligt av FIFA.
Kram!

em sa...

En gång för många år sen, i samband med nån fotbollsnånting, kom Bang med det goda förslaget att ge killarna en boll var så att de slapp bråka med varandra.
Utmärkt förslag tycker
MMaarrggaarreetthaa
vars dator gärna dubbeltecknar alla oorrdd

Anne sa...

Vackra bilder! Så lummigt och inbonat på er gata. Vakternas bås ser ut som små minihem nästan, de verkar ha det rätt svalt därinne i alla fall. Den ena vaktgubben hade dukat upp med fin rosa duk/servett också, såg ut att ha gjort sig riktigt hemmastadd.
Jag kan hålla med om att allt det rent ekonomiska kring fotboll (sport) idag är rätt krasst och trist, där ekonomiska intressen från "de stora" missgynnar de mest behövande, fotfolket osv. Däremot så är ju sport och speciellt en så stor sport som fotboll oerhört stor världen över, det sätts igång känslor som jag tror icke sportintresserade kan ha riktigt svårt att förstå. Sport/fotboll kan verkligen förena ett land, splittrade folk som plötsligt brinner för en gemensam sak. Förhoppningsvis kan Sydafrika också vinna på at miljarder människor nu kommer att få se en inblick i deras land. Såg Oscarsnominerade filmen Invictus i helgen, med Morgran Freeman och MAtt Damon. Den handlar om sportens enade kraft och hur otroligt stora möjligheterna sporten har att förena människor och få dem att gå samman. Filmen handlar om hur Nelson Mandela använde rugbyn (stor sport i Sydafrika) som enande faktor att under sitt presidentskap i mitten av 90-talet förena de olika folkgrupperna i Sydafrika och få dem alla att känna sig som sydafrikaner. De hade värdskapet i rugby ett år och det gav tydligen landet och dess folk väldigt mycket, såväl fattig som rik, vit som svart.
Så sport framkallar oerhört starka känslor hos många, inte minst hos de mindre bemedlade och fattiga så är sporten stor. Det ska inte underskattas vad sport kan göra. Jag tror många i Sydafrika är väldigt stolta över att de fått ett så stort och attraktivt mästerskap som fotbolls-VM. Kram till dig!

Lotta sa...

Jag håller med, det handlar ALLTID om pengar. Mycket vill ha mer. Och jag såg också programmet och man kan knappt tro att det är sanning.

Jag såg att din vän nämnt författarens namn till "Välkommen till paradiset" och jag kan varmt rekommendera boken. Man får sig verkligen en tankeställare vad gäller sitt eget turistande.

Saltistjejen sa...

Fantastiska bilder! vad VACKERT det är hos dig nu marianne med alla blommande träd och buskar!!! otroligt! De där vita vad hette de nu Fanpangiblommorna?? var helt OERHÖRT vackra tycker jag! De ser ut som något man skulle kunna dekorera någon fin maträtt eller tårta med!
Ang fotbollen så är jag kluven. Till detta liksom ALLA stora sportevenemang. Som OS, VM, Em etc... oavsett sprot. Visst har det blivit en pengamaskin och det är alltid speciella föreningar, grupper etc som tjnäar stora pengar. Det är sponsorpengar till redan välbeställda och det är reklampengar till redan stora och etablerade företag. Det är som du säger hemskt att inte ens invånarna själva får älja sina saker som vanligt i sina gatukök under arrangemanget. Samt att man lägger så mycket pengar på att bygga nytt istället för att använda dem till mer långsiktiga arbetsprojekt. Sådant mräks ju än tydligare när det handlar om fattigare länder som står som värdar för sådana här evenemang. Det är likadant när t ex västeuropéiska länder, USA eller t ex Australien eller rikare länder i Asien har sådana evenemang, MEN det blir ju itne lika tydliga kontraster då. Eftersom det är som du säger så att där har de flesta (förhoppningsvis) tak över huvudet och livnär inte sig och sina familjer på det lilla gatukök de inte får ha öppet under t ex VM. Men jag tror inte att bojkott är rätta vägen ändå. Just fotbolls-VM är en gigantisk sak som engagerar folk världen över. Inte minst i fattigare länder. Och jag tror ändå mycket på sport som ett sätt att entusiasmera människor. För många (särksilt fattiga i länder som inte är särksilt rika) är just fotbollen den sport som de växer upp med mer eller mindre i sina hjärtan. Något de vurmar för. Som de brinner för. och DEn känslan tycker jag ändå är bra. Något positivt. Att känna att man kan finna en gemenskap med varandra genom sport tycker jag inte behöver vara fel. Sedan hoppas man såklart alltid att länder som står som värdar för dessa evenemang också får in en del pengar på turism. Visst, jag har ingen aning om hur mycket av dessa pengar som verkligen kommer landet till godo. Kanske är det som du säger så att det mesta går i FIFAS fickor... Det är skitdåligt isåfall! Men som sagt, jag tror inte på bojkott som en lösning. Då tror jag mer på kraften att försöka engagera sig och på det viset förändra. Svårt och säkert inget man gör på ett par år ens, men får man tillräckligt många som engagerar sig aktivt KAN man säkert ändra åtminstone vissa saker. Själv är jag ingen fotbollsfantat men under jyst Vm ärdet faktiskt roligt att se amatcher tillsammans med andra. Här i YC är det kul för i stort sett alla utom just amerikanerna är ju superintresserade. ungefär som om hela världen bryr sig utom just USA. Européer, latinamerikaner, afrikaner, asiater..... Jag gillar den stämningen. Det blir nästan lite feststämning och inte alls den typen av aggressivitet som man kan se under t ex ligamatcher i Europa.
Kram nu och hoppas ryggen är bättre!!

olgakatt sa...

Fotboll ädla känslor föder, jo, jag tackar! Man slår varann på skallen, skär sönder bildäck för varann, skapar upplopp och demolerar tåg och hus där man drar fram. Samt ockrar på allt man kan. Håller med dig, Marianne! Äkta sportintresse är när man man SJÄLV rör på fläsket! Bang hade alldeles rätt - det är patetiskt att se 22 vuxna män slåss om EN boll. Ge dom var sin så behöver dom inte bråka.

Bert sa...

Som någon sa i satirprogrammet i Gomorron världen förra söndagen:
"Det var länge sedan fotboll handlade om fotboll. Visste du inte det?"
-----


Tyvärr inga blombestämningstips från mitt håll.

Annika sa...

Ja, sådär är det väl med all sport numera.
Pengar, ekonomi och säkert ganska korrupt.
BRYR mig skit om VM, men ser väl kanske en match eller två om det vill sig så...
Stort är det iaf med VM, otroligt stort.

Vackra bilder, ooo...
DE vita blommorna är som en dröm!!

Myggsprutan var då ICKE att leka med!!
Har ni små mygg där? Det har vi, man märker dem knappt. Men stucken blir man...
Annat är det hemmavid där myggen syns och hörs tydligt :-)

Kram!!

Katarina sa...

För det första, jag gillar dina bilder och speciellt den där med djup röda blommor! Mycket vacker på ett vilt sätt!

FIFA, jag har ofta funderat hur alla kan gå i led,, fotbollen brukar ju förena folk normalt.. De skulle kunna använda sin makt till att förändra så mycket mer...

Jag är redan less på TV bevakningen, inför VM..

Anonym sa...

Håller med Lottas kommentar, välformulerat. Jag vill inte bojkotta fotbollen, men FIFAs sätt att styra det.
Pengar tar över i allt, fotboll är bara en sak.
Jag såg en dokumentär i vinter om att våra svenska plagg från HM osv sys upp i Bangladesh (tror jag att det var). För att vi ska kunna handla toppar för 70-200kr så jobbar människor 6 dagar iveckan, 10-12 timmar om dagen OCH DE KAN INTE LEVA PÅ SIN LÖN! Jag mår fortfarande dåligt av den dokumentären, antagligen pga att jag är delaktig i detta. Jag handlar ju på HM, och andra billighetsbutiker.
Det är lättare att bli arg på FIFA, det är svårare med de områden där jag är delaktig.
Just nu tittar jag på en grå topp jag handlade nyss på HM, som jag ska stryka. Det känns inte bra när jag ser den.....
Kramar från en upprörd och tyvärr delaktig kvinna i att människor inte lever ett drägligt liv. //Nathalie

Otta sa...

Nour säger att det är en vanlig bänk i Upper Egypt, dvs rika har den typ av bänk där. Det är en gammal traditionell faronsk design och det är meningen att man skall sitta med armarna upp på pinnarna. Det ser ju ganska ståndsaktigt ut.

Lampan är så fin! Jag är så glad! Tusen tack!!!! Nu skall jag bara hitta ett fint bord till den också, för fint för att hänga i vårt orientalska sovrum!

Många kramar
Anna-Lena och Nour

Marianne sa...

Lilian: Tack! Och tack för tipset om författaren och bibblan! Hoppas du har det skönt där hemma i Småland, jag längtar faktiskt hem nu, det är ju som vackrast i Sverige i maj-juni, det är mina favoritmånader.

Ja, tyvärr styrs allt av det ekonomiska nu för tiden, men om vår monetära ekonomi ska överleva måste vi nog stoppa in etik och moral i receptet ocskå. Tror jag.

Ha det nu jätteskönt där hemma!

Marsipan: Nä vad trist! Det var inte länge sedan det var jättestrul med kommentarer i Blogger, så nu är vi tydligen där igen. Hade velat läsa vad du skrev och tyckte, så om du orkar får du gärna skriva om kommentaren!

Precis vad jag också tycker. Macdonkan kunde sälja hur många hamburgare de vill, men låta de stackars gatuköksarbetarna också få finnas. Och hade FIFA eller Macdonkan dessutom sponsrat de fattiga på samma gång genom att kanske ge dem någon sorts utrustning eller liknande, ja då hade jag gladeligen ätit fler burgare och softat mina åsikter om fotboll. Tror inte varken Mac, läskeblasken eller bärsan hade gått i konkurs av det ...

Jag älskar syren och liljekonvalj! Men jag får gå och snusa på frangipanin i stället.

Trist med rinnsnuva, hoppas den går över snart.

Kramar!

Marianne sa...

Lia: Söta underbara LIA! Så skönt att höra av dig, jag har tänkt mycket på dig och undrat hur du har det. Men jag har också förstått att du har det jobbigt och att du har behövt din tid. Här har också varit lite omvälvande i och med att vi nu ska flytta hem till Sverige i år, så min värld har också varit upp och ned. Nu börjar jag vänja mig vid tanken och står nog lite mer på fötterna igen.

Jag ska försöka mejla dig också!

STORA KRAMAR och jag hoppas verkligen att du har landat på fötterna nu!

Marianne sa...

Desirée: Visst är det vackert med alla blommor! Nu har jag fått förklaring om bänken, av Otta längre ner i kommentarerna från dig sett. Det är en gammal faraonisk design och det är meningen att man ska sitta med armarna utspridda och vilande på de böjda träpinnarna.

Ja det är för dåligt av FIFA! Så stora organisationer borde kunna ha ett välgörenhetstänkande i samband med så här stora evenemang i fattiga länder. Men det enda de tänker på är att kunna stoppa mer pengar i sina egna fickor. Usch säger jag bara!

Kramar!

Margaretha: BRA förslag av Bang! Då hade vi sluppit huliganerna också.

Har du spillt någonting på tangentbordet? Då brukar det bli så där.

Kram!

Anne: Ja de brukar äta där inne, det är nog lite svalare där eftersom de får skugga. Och det brukar vara olika personer som kommer och äter och fikar, rörmokaren, olika vakter, trädgårdsmästare ... Tror de har det rätt bra i det här området, här har de sina små hus att hålla till i och de verkar glada.

Det finns mycket bra med sport, bland annat att man mår bättre om man rör på sig. Och att det förenar. Men samtidigt är det ju inte det det handlar om längre, det handlar ju bara om pengar. Man KÖPER spelare. Man kör bort små tanter som lagar mat och säljer den på gatan bara för att McD ska få ensamrätt. Man tar skyhöga avgifter för licenser så att ett tv-bolag ska kunna sända från matcherna, vilket gör att endast kabelkanaler har råd med en del vilket innebär att alla inte kan se den aktuella sporten i alla fall, inte de som inte har råd att ha kabel-tv. Och en sån sak som att tvinga Sydafrika att bygga en ny arena för skattepengar som hade behövts till annat när det redan fanns en arena som hade kunnat rustas upp för en mycket billigare peng är vidrigt tycker jag.

Sporten borde börja med ett annat sätt att tänka. Sporten borde gå tillbaka till sitt ursprungliga syfte just att folk ska må bättre och förbrödras. Och sedan arbeta efter det och se till att hjälpa människor där det behövs i stället för att stjälpa dem. Den dag sporten gör det, då ska jag också gilla sport.

KRAM!

Marianne sa...

Lotta: Ja, man blir uppriven när man ser det programmet! Tänk om sporten i stället hade arbetat efter sina ursprungliga syften, då hade det verkligen kunnat vara en bra grej.

Tack, jag ska verkligen läsa den där boken. Är just nu bara lite sur för att jag tappade min läsplatta i golvet så den gick sönder : ( Men jag får läsa den på datorn!

Saltis: Blommorna heter Frangipani. Det är sådana flickorna på söderhavsöarna dekorerar håret med, har jag läst någonstans. Själv har jag så tunt hår att det inte går att dekorera, annars hade jag nog försökt : )

Att sport entusiasmerar människor och förbrödrar är en bra sak, det håller jag med om. Och det är det jag tycker att sporten ska fokusera på. Då hade det varit någonting bra och jag hade gillat sport. Men nu är det bara pengar det handlar om och de rika blir bara rikare och de fattiga fattigare. Då tycker jag att det är en dålig sak.

Jag tror inte någonsin att fotbollsfans skulle bojkotta VM eller andra sportfan någon annan sport. Inte ens för att hjälpa fattiga människor. Men jag tycker att de stora organisationerna borde tänka om.

Nu är ju inte jag rätt person att engagera mig i sportens värld direkt, men jag kanske borde skicka mitt inlägg till svenska fotbollsorganisationen? : )

Ryggen är kass, måste träffa doktorn igen så han kan ordinera sjukgymnastik. Vågar inte försöka mig på övningar alldeles själv.

KRAM!

Olgakatt: Just så är det! Och vad kostar inte det för skattebetalarna varje år? Jag vet att du inte gillar monarkin (har jag för mig att jag läste någonstans?) men om man jämför vad bröllopet kostar skattebetalarna är det en fis i rymden i jämförelse med vad all förstörelse, alla skador och all polisbevakning kostar varenda år. År ut och år in. Sporten borde återgå till att föda ädla känslor! Då ska jag gilla den.

Marianne sa...

Bert: Exakt så! Önskar att jag hade kommit på den frasen.

Jag får nog be Simone i Uddevalla om hjälp med blommorna. Hon har kontakt med en massa människor som kan.

Annika: Ja, sedan är det alla mutor också, de lägger som en extra sordin över sporten i dagens läge. Trist. Jag kommer inte att se en enda match, men det brukar jag inte heller göra.

Ja, myggen är ganska små, och de inar inte heller som svenska mygg. Svenska mygg hör man ju när de kommer, de här bara smyger sig på en och sticker och man upptäcker inte att de finns förrän man sitter där och kliar sig. Hemska är de!

KRAM!

Katarina: Tack!

Ja det är ju just det, en så stor organisation som FIFA hade ju kunnat göra någonting bra. Fasiken, Corporate Goodwill är väl ändå ett gammalt påfund som gör att man gillar ett företag. Och så beter de sig så vidrigt i stället!

Marianne sa...

Nathalie: Du har helt rätt i det du säger! Det är mycket svårare när man själv är delaktig. Jag vet ju ingenting om hur HM jobbar, men jag vet att Stora Möbelvaruhuset är väldigt hårda med hur det ska vara ute på fabrikerna. De äger ju i stort sett inga fabriker själva, utan köper från fabriker runt om i världen. Och de är som sagt väldigt strikta på allt från hörselskydd till anställningsvillkor och utsläpp och vad det är. För en tio år sedan kunde de acceptera en fabrik som inte var tipp-topp utan höll på att bygga upp, så att säga. Men det gör de inte längre, allt ska vara tipp-topp redan när de börjar köpa därifrån.

Sedan är lönerna fortfarande låga, annars hade de väl handlat i Sverige. Jag tror att allt man handlar från lågprisländer innebär någon form av negativa förhållanden, samtidigt ger det i alla fall en inkomst. Det är svårt det där!

Kram!

Otta: TACK till Nour för förklaringen! Jag blir så glad för nu vet jag vad det är! Om han känner sig sysslolös får han gärna skriva lite om egyptisk kultur (inte politik för det vill jag inte publicera här - än) så kan jag lägga ut det. Eller så kan han starta en egen blogg : )

Men hur ska du kunna ha lampan på ett bord?

Kram!

Kim M Kimselius sa...

Så tvärt ditt blogginlägg bytte stämning. Först vandrade jag på ljuvligt doftande gator med färgprakt och såg hur du smög fram som en paparazzi och så plötsligt, som i en riktigt skräckfilm när någon oväntat hoppar fram vid ljuv och stämningsfylld musik, berättar du hårda fakta om fotbollens baksida. WOW! Mycket intressanta upplysningar och så orättvist och så helt fel. Hur kan någon gå med på att stänga inhemska restauranger för att gynna amerikanska varumärken, för det är ju det det gäller, både i Sverige och Sydafrika. Bra skrivet! Kram Kim PS.Tyckte om myggkanonen! DS.

Otta sa...

Nej, nej, inte lampa på ett bord utan ovanför ett bord. Vill hitta ett gammal slagbord, men verkar inte hitta något, slutar nog med IKEA. Har nu varit där i 4 h, så det var en hård omgång för Nour!
:-)

Nour borde blogga om hur det är att flytta till Sverige!!!!

Ha en trevlig helg!

Kramar

Saltistjejen sa...

Marianne!
JAAA du kanske kan engagera dig för att försöka förändra inte sporten men de stora organisationer som gör, precis som du säger, väldigt liiiiite för sporten utan mer för pengarna. Jag tror som sagt inte på bojkott. Dels för att det är omöjligt att genomföra, dels för att jag kanske ändå tror och hoppas att engagemang och information fortfarande SKA kunna förändra världen till det bättre....?!
Jobbigt med din rygg. Hoppas verkligen att du snart kan få lite rehabiliteringsövningar som gör dig bättre igen!
kramar!!!!

Marianne sa...

Kim: Det är inte ens restauranger som stängs, det är gatukök som drivs av vanliga kvinnor som lagar mat och säljer på gatan! Det är fruktansvärt! Jag förstår inte hur någon har mage att göra så.

Jag gillar också myggkanonen!

Kram!

Otta: Aha! Ja då förstår jag. Tyckte det lät lite konstigt att ha den PÅ ett bord : D

Ja, det borde han faktiskt göra. Och som sagt, om han har lust att skriva korta grejor om kulturen och folksjälen i Egypten så översätter jag dem gärna och publicerar.

Kram och ha nu en riktigt, riktigt skön helg!!!

Saltis: Att jag skulle göra något jättestort tror inte jag funkar, men jag skulle kunna skicka inlägget till några. Ska snoka lite i vad det är i Sverige som är stort. Det där med bojkott flög nog mer ur mig för att jag var så arg, jag vet också att det aldrig skulle gå att genomföra. Och att få igenom en förändring till det bättre är ALLTID bättre än bojkott.

Ja ryggen har varit jobbig i dag. Tycker inte att tabletterna hjälper så bra längre. Iofs bättre än innan, men alldeles för ont för att man ska ha det bra ändå. Vågar inte tänka på hur det skulle vara utan de här värktabletterna, om jag har så här ont med dem ... Men bättre ska det bli.

KRAM!

Suzesan sa...

De där fina blommorna är... bedårande. Frangipaniväxten har blad och ser likadan ut som min krukväxt "Sprätt-i-väg" som jag kallar den. Den som skjuter iväg sina frön rakt ut i mitt vardagsrum Så det hörs. Kanske det är samma blomma eller de är släkt. Måste kolla hur blommorna ser ut i miniatyr är de förstås.

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Det kanske är någon släkting? Har du kollat om de är lika? Doftar de gott också?

Kram!

Fritt ur hjärtat sa...

Med lite hjälp från mina vänner tror jag nu att sista växten är;
Quisqualis indica, Kallas druckne sjömannen på svenska. :)

Men den löste jag inte själv...

Marianne sa...

Simone: TACK! Hälsa alla dina vänner med ett stort TACK från mig. Jag bara måste ha den här växten med mig hem. Måste, för den doftar himmelskt.

KRAM!

Anna, Fair and True sa...

Nu kanske du går lite långt med "lägg ner fotbollen". Fotboll står ändå för underhållning och i stora världen är det faktiskt den fattige mannen (och kvinnans) sport eftersom det inte behövs mer än en boll (eller något slags substitut). Många har tagit sig ur fattigdom genom fotbollen. Inte så många jämfört med de miljoner och åter miljoner fattiga som finns i världen men ändå. Den representerar ändå en möjlighet. Och det är inte sporten i sig som är anledningen till orättvisor och fattigdom i Sydafrika. Sedan kan jag hålla med dig att pengarna borde komma alla i Sydafrika till nytta på något sätt och att detta kunde arrangeras på annat sätt. Men det är inte ett skäl att lägga ner fotbollen!

Marianne sa...

Anna: Haha, så fick jag igång dig också : )

Jag håller med om att det aldrig skulle funka med en bojkott av fotbollen och att det aldrig kommer att läggas ner. Och som sport är det väl bara bra, men det är just det moderna penningmaskineriet jag reagerar mot. Visst, alla vill vi tjäna pengar, men det man påstår är förbrödrande och befrämjar hälsan måste också bemöda sig om den etisk-moraliska aspekten och inte göra vinstaspekten sin främsta ledstjärna. Jag har länge retat mig på den saken, och nu när människor faktiskt får LIDA för fotbollen, då blir jag så himla arg att jag inte vet var jag ska ta vägen.