onsdag 2 juni 2010

Filminspelning

När min kompis M var här åkte vi till Röda havet och badade en dag. Vi var dock inte ensamma om att ha just den stranden som som tillhåll den dagen, där var också ett filmteam som höll på att spela in en långfilm. Det var ett egyptiskt filmteam med för mig helt okända skådisar och regissörer etc, och själva filmstjärnorna lyckades jag inte fotografera eftersom man inte fick ta bilder på dem i scenkläderna. Men jag tog ändå några bilder i smyg när vi åt lunch inne på den lilla serveringen. Bilderna är alltså inte av högsta kvalitet, smygtagna som de är ut genom ett fönster. Dessutom var det väldigt skarpt solljus där ute.

Trots det skarpa solskenet krävs tydligen reflektorer.

Reflektorerna flyttas ...

... och flyttas.

En filminspelning kräver mängder av folk.

En kameraman rättar till brallorna och regissören kollar manus.

Stativ monteras av stativmannen.

Kameran kollas.

Scenen repeteras ett antal gånger.

Och ... ACTION!

Hm, blev han nöjd tro, regissören?


Sitter här och lyssnar på Eurovision Young Musicians 2010, ack så mycket bättre än Mellon. Varför är den så okänd och obetydlig och Mellon så upphaussad?

17 kommentarer:

Taina sa...

Värsta paparazzifotograf DU blivit då!! Himla kul att få vara med om en sådan här grej även om skådisarna är okända. Men man vet aldrig. En dag kanske de är superkändisar och då kan du sitta där och le med dina foton som du kan sälja DYRT!

Kramar!!!

Bloggblad sa...

Spännande! Jag gissar att den skarpa solen även ger skarpa skuggor?
Ljuset ser helt annorlunda ut än här - även om solljuset flöder för fullt.

Grattis till den stolta modern! Fin kille!

Kim M Kimselius sa...

Läckert att se bildsviten från filminspelningen, nästan som om jag var på plats! Kram Kim

Otta sa...

Vad kul! Visste du att Egyptisk film var mycket stort på 50- och 60-talet? Sedan 70-talet har det gått ner åt backen...:-) Samma stjärnor i ALLA filmer!

Lite kul dock att man skall starta en Egyptisk filmklubb här i Malmö till hösten. Den får jag och N anmäla oss till.

Kramar!

Äventyret framtiden sa...

Av någon underlig anledning så tänkte jag på Mata Hari:D. Tack för att du låter oss vara med på filmningen. Kul att se från sidan om !
Karinkram

ab sa...

Roligt reportage!

Det finns kul klipp av gamla egyptiska filmer på youtube för oss som inte har egyptisk TV.

anna of sweden sa...

Läckra smygbilder. :)

Marianne sa...

Taina: Haha, ja det ska bli mitt nya yrke. Hänger du med och smyger i buskarna vid Haga slott sedan? : D

Kram!

Bloggblad: Tack! Ja han är så fin min lille kille!

Det har du så klart rätt i, skuggorna måste jämnas ut. Kan du tänka dig att det var en 44 grader den dagen och de jobbade ändå intensivt!

Kim: Önskar att jag hade fått vara med och fotografera "på riktigt".

Kram!

Marianne sa...

Otta: Vad kul! Ja den klubben får ni absolut vara med i. Det är ju perfekt, då får N lite egyptiska kompisar också, det kan behövas när man bor i ett nytt land.

Jag ska erkänna att jag inte har sett många egyptiska filmer. Så jag vet i det närmaste ingenting. Men N kanske kan tala om vem regissören är sedan?

Kram!

Karin: Haha, ja regissören är onekligen lite lik Mata Hari!!! Eller är det månne bara huvudbonaden som är lik? : D

Kram!

ab: Sen när en viss annan film spelas in vore det ju kul att fotografera! : )

Har du tips om någon, eller googlar du bara egyptian movie?

Anna: Min nya blogg: Paparazzi Heaven : D

Anne sa...

Spännande få se!
Även om man ju vet och förstår hur stor hela apparaten är vid en filminspelning, hur mycket folk som är inblandade och hur viktiga alla möjliga smådetaljer (som reflektorerna och allt pillande med dem som du visar...) är, så tänker man ju inte på det när man kollar film (tur är väl det, annars skulle halva nöjet vara förstört) men dina smygbilder från filminspelningen visar ju verkligen tydligt hur mycket som nog ligger bakom en film. Skåidarna har väl det enklaste jobbet, bara komma ut, köra sina repliker... Kram!

ab sa...

Jag vet inte hur jag hamnade på egyptisk femtiotalsfilm på youtube, men de är väldigt roliga att se. Rejält kurviga damer som ser lite medelålders ut, glitter och smycken, och herrar med embonpoint. Starka känslor och intriger, förstår man! (Och inga burkor.)

Suzesan sa...

Haha jag skrattade åt att du smygfotat genom fönster. Tänkte direkt papparazzi. FINA bilder och så kul att se på så nära håll.

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Anne: Nej det är tur att man inte tänker på det när man ser en film, och gör man det är det en usel film! Jag tror att det som är jobbigast på en filminspelning är allt väntande. Och skådisarna verkade ha det mesta av den varan. Jag tänkte faktiskt att det är skönt att man inte är skådis och behöva sitta så där och hänga en hel dag : D

Kram!

ab: Ja och väldigt smäktande! Fast när karlarna ser ut som Omar Sherif kan man ju förstå att de smäktar : )

Vad är det för ord förresten? Hemskt vad pyttig texten är i Wessén. Men jag tror det står så här: "av lågtyska smachten, hungra, försmäkta av hunger; trol. bildat av ett adj som motsvarar sv små, alltså egentligen 'bli liten, bli tunn'."

Suzesan: Ja akta dig, en vacker dag smyger jag omkring i buskarna och paparazzar : D

Kram!

olgakatt sa...

Gillar regissörens turban!
Grattis till att uppleva Young Musicians! Den är nonchalerad pga att den inte innebär en massa pengar till skivbolag och dylikt!
Money makes the world go round, you know! Inte kulturen i sig själv, tyvärr.

Trillingnöten sa...

Du skulle ju satsa på att bli Papparazzifotograf! :) Helt perfekt genom fönster i smyg! Underbart! Har du sett några Egyptiska filmer eller så ännu? Hur är det att hänga med i språket då?Kram!

Lotta sa...

Wow! Så spännande att hamna mitt i en filminspelning! Och jag tycker att regissören själv ser ut som hämtad ur en film ;-)
I höstas blev jag och en busslast utländska studenter stoppade vid entrén till Svaneholms slott. Där pågick inspelningen av de brittiska Wallanderfilmerna. Men studenterna var glada ändå och sa "Då kan vi ju säga att VI VAR DÄR när vi sedan ser filmen" Kanske kan du säga likadant om du får reda på vilken film det är!

Marianne sa...

Olgakatt: Ja och tack för tipset! Han kanske har isbitar i turbanen för att hålla huvudet kallt?

Trillingnöten: Nej, jag har inte sett mycket egyptisk film. Många är rätt överdramatiserade, eller hur man ska uttrycka det, så man behöver en bra guide in till de bra filmerna. Språket är tyvärr inte något vidare. Kan bara några futtiga ord. Men jag klarar mig i alla fall. Och så pratar de flesta engelska, mer eller mindre. Turkiskan är bättre i alla fall : )

Kram!

Lotta: Visst är han fin i sin turban! Det är lite spännande med filminspelningar när man själv slipper vara med och sitta och vänta och vänta och vänta. Så de har spelat in Wallander på engelska också? Bra för Mankell, men trist att de inte kan se textade filmer.