söndag 27 juni 2010

Så är det vardag igen

Vi har inte firat midsommar, det ska till många svenskar, sill, svensk försommar, ljusa nätter och solmogna jordbuggar för att det ska kännas som midsommar. Det är nog bara en gång som jag har tyckt att midsommarfirande utomlands har varit riktigt roligt, och det var i Sofia när vi var tre stycken som ordnade en fest för alla svensktalande i Sofia. Den gången var det faktiskt riktigt trevligt.

Vi har i stället ägnat oss åt att köpa nya glasögon till oss båda, man måste ju passa på när priset bara är en bråkdel mot priset i Sverige, samtidigt som kvaliteten är lika bra. Vad sägs om ett par vanliga glasögon, ett par slipade solglasögon och ett par läsglasögon till Moi för bara cirka 1.700 SEK?

Någonting annat som kanske inte blev så billigt, men som jag bara var tvungen att ha, var en iPad.


Så nu är jag en mycket lycklig ägare till en iPad. Den är så himla bra att jag nästan inte vet till mig. Jag kan ta den med mig in i sovrummet eller ut på balkongen (jo, den funkar i det ljuset) och titta på tv, lyssna på radio, läsa en bok, skriva mejl, läsa bloggar eller lite vad som helst. Visst kan man göra det med en dator också, men den här platta tingesten är faktiskt mycket lättare att hantera. Och när man läser en bok vänder man den bara på sidan så får man ett helt bokuppslag. Winne-the-Pooh följde med gratis, och den har jag nu läst om. Det var så fint med alla färgbilder!

Wow, nu upptäckte jag ytterligare en sak! Om jag klickar på ett ord kan jag få upp ett uppslagsverk som förklarar ordet för mig!

Jepp, jag är supernöjd med mitt köp!

I morgon fyller Maken år (han blir lika gammal som jag är just nu), så jag har varit och köpt födelsedagspresenter till honom. Och så har jag gjort vaniljsås, för som tårta önskar han sig smulpaj med hallon. Vaniljsåsen blir bättre om den står över natten, det är därför jag har gjort den i dag.

Nu ska jag försöka få ordning på Internet, är för tillfället inne och tjuvar hos någon granne.

Stina ligger på sin röda sammetskudde på vår mysiga balkong i Istanbul.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Så du lagar både vaniljsås och internet! Jag känner mig hemma i din text! Här har internet nästan fungerat FÖR länge nu utan stopp - sånt gör mig orolig! :-)

Anonym sa...

Grattis till ipaden! Det är verkligen en kul leksak :-) Jag använder den mycket till att läsa Kindle-böcker - det funkar än så länge inte att köpa böcker från ibookstore här i landet. (Man måste fixa med ett amerikanskt itune-konto om man vill det).

Ser du också avklippta bilder som jag skrev om i en annan kommentar?

Annika sa...

Grattis till iPaden. Verkar som om du är kär:-)
Vem vet? One of these days kanske jag också köper en?
Who knows.
Säkert en kul leksak.

nej midsommar i utlandet är så inte min grej heller.

Ha det så gott säger jag som snart hoppar på planet hem...

KRAMAR!!

Marianne sa...

Carina: Mitt Internet är superskumt, ibland kommer jag in på Sveriges Radio, Wordpress, iTunes ... och ibland inte. Samtidigt som jag alltid (ta i trä) kommer in på typ DN, SvD, SVT Play, Google ...

Ska laga smulpaj i kväll också : )

Kram!


Anonym: Tack! Ja, jag älskar min iPad! Den är helt otrolig, en del saker man kan göra är helt otroliga, som att förstora texten, läsa böcker och få dictionnary ... Jag har precis laddat ner appen för Amazon, så nu ska jag väl ha tillgång till alla deras böcker. Har inte provat med svenska bibblan än, men jag hoppas att det ska funka.

Jo, bilderna blir avhuggna! I alla fall de stora. Å andra sidan är det enklare och snabbare på iPaden att förstora dem och se hela bilden, så jag tycker inte det gör så mycket.


Annika: Jag ÄR kär! Okej, det tar ett tag att vänja sig att skriva på den, och att sitta och skriva en bok, typ, är nog inte så bra, men till allt annat. Och nu kan jag ju kommentera bloggar också, fattade inte hur man gjorde i går. Jag REKOMMENDERAR iPad!

Åh, nu åker du! Hoppas att du bloggar lite när du hinner! HA EN JÄTTEBRA RESA!!!

KRAMAR!

Äventyret framtiden sa...

Det är rätta takter det, att den mjuka kärleken får ligga på sammet.
Grattis till den fyllande maken!

Kram

Suzesan sa...

Så bra ....din make fyller år och du får presenter. Haha. Men grattis till din första IPad. Kanske nåt att satsa på sen då.

Smulpaj är ju så got och vaniljsås blir godare om den får stå till sig lite. Åhh så gott.Grattis på födelsedagen i förskott då till Maken Klas .... hurra hurra hurra hurra!

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

Grattis till inköpet!! M är otroligt glad över sin!!!! :-) Och jag gillar den också. Visst finns det saker man skulle kunna tänka sig kunde vara bättre, men det t ex ska det komma en uppdaterad variant av operativsystemet (tror jag M sa) till hösten så att man kan "multitaska" med den. För det är nog det jag tycker är sämst med iPaden nu. Att man bara kan köra ett program åt gången. Alltså inte t ex lyssna på musik samtidigt som man läser en bok.... Dåligt! Men men det ska tydlgen förbättras hyfsat snart.
Kramar!!!

Kim M Kimselius sa...

Alla som skaffat sig en Ipad låter lika lyriska som du, nu blev jag jättesugen! Men jag måste nog satsa på nya läsglasögon, terminalglasögon och vanliga glasögon och här är de definitivt mycket dyrare... Kan du blogga på din iPad också? Kram Kim

Marianne sa...

Karin: Ja fina katter ska ha röda sammetskuddar! Vi har tre stycken likadana till katterna så att de kan ligga skönt. Dessutom blir det fint.

Tack, jag ska hälsa honom.
Kram!


Suzesan: Visst är det praktiskt? Han borde fylla år lite oftare så jag får presenter oftare : D

iPaden är toppen, jag kan verkligen rekommendera den.

Tack, jag ska hälsa honom alla grattisar!
Kram!


Saltis: Tack! Ja, jag tycker att den är helt fantastisk. Men jag kan lyssna på iPoden i den samtidigt som jag gör annat. Radion däremot stänger sig om man vill göra annat. Det jag saknar mest just nu är att man inte kan låna från svenska bibblan - eller jag har inte lyckats än. Och jag får inte appen från Amazon att funka, men det kan bero på vårt knäppa Internet som blockerar vissa sidor lite då och då.

Kramar!!!


Kim: Fast du behöver inte nya glasögon för iPaden, för du förstorar text och bilder genom att bara hålla tummen och penkfingret över texten och sedan dra isär fingrarna, sedan kniper man ihop texten igen genom att göra tvärtom.

Jag kan blogga från den, men jag måste vänja mig lite bättre vid den typen av tangentbord först. Sedan kommer jag att kunna blogga varifrån som helst.
Kram!

Desiree sa...

Glasögon har vi också passat på att köpa här innan vi far hem. Jag fattar inte att glasögon är så himla dyrt i Sverige men det är verkligen svindyrt. Jättebra att ni fixade detta. Stort grattis till maken din på födelsedagen. Hoppas ni får en riktigt trevlig dag och trevligt firande.
Någon ipad är jag inte alls sugen på att köpa. Känner inte att jag skulle använda den tillräckligt. Tycker att min laptop är en bättre investering. Jag läser å andra sidan inte så mycket böcker och när jag gör det gillar jag fortfarande känslan av en äkta bok i handen. Jag är väl lite gammaldags ;-)
Ha en underbar dag med födelsedagfirande.
KRam!!

Bloggblad sa...

*Håller för öronen, blundar och tutar* Jag vill inte veta nåt om fler apparater som jag borde ha... Orkar inte med fler (villhavillhavillha) har inte tid med fler (villhavillhavillha) och ska inte köpa fler (villhavillhavillha)

olgakatt sa...

Grattis till iPaden! Nevön har erbjudit mig att leka med hans när Saltisfamiljen kommer hem i sommar. Som mac-nörd är jag ju också sugen. men än finns den inte i Sverige. nevön säger dock att den egentligen är en förvuxen iPhone som inte går att ringa med och iPhone har jag ju sen länge.
Är du säker på att du inte har å, ä och ö gömt nånstans i tangentbordet? En av mina amerikanska vänner brukar anstränga sig att stava rätt till några svenska ord som hon kan och då hittar hon både å, ä och ö på sitt amerikanska tangentbord.

Kim M Kimselius sa...

Vill också ha en... Kram Kim

Trillingnöten sa...

Jag har också suktat lite efter en sån där liten ipad...dreglat snarare...drömt om...måste nog spara ihop till en tror jag. Snarast! Den verkar ju så himla bra alltså : ) Jag är en liten tekniknörd egentligen, men undercover :)

Otta sa...

Grattis till maken! Grattis till dina inköp! Vill också ha en iPad, men mycket pga jag är så glad för min iPhone - skulle inte kunna leva utan den. Nour har dock fått en ny Xperia från Ericsson och det är inga dumma grejer det! :-) Blev det fasligt dyrt i Egypten? Får väl vänta till den börjar säljas här också, även om man kan köpa den så där lite vid sidan av...

Kramar

Marianne sa...

Med de priserna på glasögon skulle jag kunna lifta till Kairo på stubinen.
Nu har jag läst ifatt lite vad du haft för dig. Här har varit lite stökigt en tid så jag har inte ägnat bloggen så mycket tid.
Och som vanligt visar du så himla fina bilder. De tre kattungarna är ju såååå söte.
/ Kram, kram

Helly på vift sa...

Hoppas maken får en fin födelsedag, men det tror jag allt så som du ordnat :)

Stina ser ut som en egyptisk prinsesskatt på den röda kudden :)

Har funderat endel på att köpa ipad men har inte helt bestämt mig än... Fast din fina reklam gjorde mig förståss mer suge ;)

Anna, Fair and True sa...

Jag har ju en iPhone så jag nöjer ju mig med den. För iPaden är ju en gigantisk iPhone really... ;) Men när de ger den lite simultanförmåga samt Flash och sånt så kanske jag ändrar mig!

Meral sa...

Grattar Klas!! Halsa honom sa mkt..
İ pad in da hayırlı olsun. Güle güle kullan..

Saknar er och Egypten..

Krammmm

Marianne sa...

Desirée: Visst känns det skönt att ha fixat glasögonen till ett bra pris! Ångrar att jag inte fixade solglasögon tidigare, det var verkligen skönt att ha dem i det skarpa solljus som är här. I framtiden får man väl ta en billig charter hit när man behöver nya, det blir bergis billigare!

Tack, Klas hälsar och tackar.

Läser man inte så mycket är nog vanliga böcker det bästa, men jag slukar ju böcker och då är det här verkligen praktiskt. Och eftersom den har eget ljus som går att reglera styrkan på, är det super när jag inte kan sova och vill läsa, behöver inte ha lampan tänd!

Kram!


Bloggblad: Hahahaha, sorry, ska försöka att inte skriva så mycket om den : D Men OM du ändå köper den, så kommer du säkert att bli nöjd. Man kan spela piano på den också. Jag lyckades ta ut Blinka lilla och Gubben Noak : )


Olgakatt: Tack! Vad bra att M har lovat leka med den när han kommer så att du får se hur den funkar. Tror jag läste att den kommer i augusti i Sverige. Och det stämmer väl att den är en förvuxen iPhone, men grejen med den är att den är tillräckligt stor att läsa en bok på, det tror jag inte skulle funka för mig med iPhone. Här får man ju bokkänslan tack vare att man får hela bokuppslaget. Texten måste bli för liten i iPhone, i alla fall för mig.

Jo, nu vet jag hur jag ska göra åäö!

Marianne sa...

Kim: Skriva en bok på den är nog att ta i, men redigera den går nog utmärkt. Kolla in dem när de kommer till Sverige!

Kram!


Trillingnöten: Hahaha, undercover tekniknörd : D Ja men det hade varit väldigt bra om du har en, om du är nördig, för då kan jag fråga dig när jag inte fattar!

Kram!


Otta: Tack, Klas hälsar och tackar! Ja vänta tills den kommer i Sverige, det blev lite fasligt dyrt här ... Som sagt, SonyEricsson begriper jag mig inte alls på : )

Kram!

Marianne sa...

Marianne: Ja det är nästan så det lönar sig att ta en billig charter hit för att köpa glasögon! Klas var lite dyrare, de gick på drygt 3000. men då ska han ha med bifokala glas, mina är vanliga enkla nu efter operationen - och det är sååå skönt. Före operationen kostade mina glasögon typ 7000 i Sverige, och det var för 12-13 år sen!

Hoppas allt är lugnare hos dig nu. Jag har varit dålig på att läsa, men jag kommer!

Kram!


Helly: På fotot var Stina en liten turkisk prinsesskatt, då var det fyra katttjejer och tillsammans med mig var vi ett litet harem till Klas : D

Ska bli spännande att se om det blir en iPad för dig!

Kram!


Anna: Ja jag ska erkänna att jag skulle vilja ha Flash och simultankör. Men jag är ändå nöjd, den är så lätt att ta med sig och så det där med att kunna läsa böcker på den!

Kram!

Marianne sa...

Meral: HEEEEJ! Jag saknar dig också! Och jag vill åka till Istanbul NU! Hörde nyss ett radioprogram från Istanbul, de intervjuade bland annat Ishak Alaton och ... eh, nu har jag glömt vad han heter i förnamn, men Pamuksüzer, han som var på Ericson - Turkcell och nu har det där detoxcentret. Det är en gång i veckan nu från Turkiet!

Klas hälsar och tackar och skickar en kram till dig.

Cok sagol! Cok iyi bir sey, ben cok mutluyum!

ÖPTÜM!