torsdag 3 juni 2010

Citadellet i Kairo och Muhammed Ali Pascha

Häng med en sväng till Citadellet här i Kairo!

Citadellet ligger på en hög kulle i utkanten av det moderna Kairos centrala delar. Det byggdes 1183-1184 av Salah al-Din (Saladdin), den kurdiske krigskämpen som besegrade korsfararna i Jerusalem. Han startade även byggandet av stadsmuren, men den blev inte färdig under hans livstid.

På citadellet installerade sig även Muhammed Ali, Osmanska rikets guvernör över Egypten från 1806. Utan att gå in på alla olika bataljer, allierade och fiender, fick han slutligen 1841 Egypten som ärftligt ståthållardöme.

Han genomförde omfattande reformer i Egypten: Han byggde upp armén, infrastrukturen med kanaler och vägar, moderniserade utbildningen och etablerade Egypten som ett av världens största bomullsproducenter.

Muhammed Ali var en skicklig diplomat, men samtidigt hänsynslös och grym. Han avled 1849 efter en tids påstådd mentalsjukdom, och efterträddes av sin son Ibrahim Pascha.

Citadellet i Kairo.

Muhammed Ali Pascha av Auguste Couder.
Bilden lånad från Wikipedia.

Mohammed Ali Paschas moské, byggd med Yeni Camii (Nya moskén) i Istanbul som förebild.

Fontänen i Mohammed Ali Paschas moské.

Taket på fontänen.

Klocktornet i moskén fick Mohammed Ali Pascha i gåva av kung Filip av Frankrike 1845.
Som tack fick han obelisken från Luxor som i dag kan beskådas på Place de la Concorde i Paris.

Ljuskronan i moskén.

Moskéns minbar - predikstolen varifrån fredagsbönen leds.

Muhammed Alis tron - smygfotograferad.

Och som äkta paparazzifotograf avslutar jag med en smygtagen
sängkammarbild från Muhammed Ali Paschas sovrum.

33 kommentarer:

Desiree sa...

Wow vilket ställe! Det var verkligen pampigt och imponerande på många sätt. Jag gillade ljuskronan i moskeén mycket. Nog ser man att det bott en pascha här alla gånger med alla guldsmyckningar och den påkostade inredningen. Vilken turban han hade på huvudet också. Ingen liten sak :-)
Tack för att vi fick följa med in hit med dig. Det var ett coolt ställe.
Kram

Marianne sa...

Desirée: Åh, är du tillbaka från Florida nu? Ska bli spännande att se hur ni har haft det! Ja det är fint där, och en storslagen utsikt som jag glömde visa, får bli en annan gång. Många moskéer är väldigt vackra med sina ljuskronor och andra utsmyckningar. Hoppas jag kan åka till Istanbul snart och plåta så att jag kan visa mycket mer därifrån!

Kram!

Emmama sa...

OTROLIGT FINT! Hade jag haft en sån ljuskrona i miniminiformat hade jag varit jättelycklig! :)

Kram!

ab sa...

Men... men... det är ju Peter Ustinov!

Marianne sa...

Emma: Det kan man köpa här. Fast vi har en annan sort.

Kram!

ab: Hahahaha! JA, hjälp vad lika de är! Vem vet vem den där konstnären har haft som modell!

Äventyret framtiden sa...

Fortsätt, Marianne, med paparazzifasonerna. Underbara bilder och vilka vyer sedan.
Takmålningarna skulle sitta fint i vår gula sal, hahaha- kanske litet malplacerade ändå, men så vackra de är där de är.
Kram
Karin

Saltistjejen sa...

Det är verkligen helt fantastiskt vilken arkitektur!!!!!!!!! Tycker att just arabisk kultur har en så häftig aritektur historiskt sett. Så sagoaktig. När jag var i Alhambra i Spanien för många år sedan fascinerades jag enormt av just den här fantastiska ariktekturen! Sådana detaljer! Utsmyckningarna är ofta många och otroliga. Man förundras över det arbete som måste lagts ned.
Tack för visningen av citadellet!!
kram!!

Otta sa...

Dina bilder är bestämt bättre än mina! :-) Kul att "vara" där igen!

Det var också under Muhammed Alis tid då kristna, muslimer och judar levde sida vid sida utan några bekymmer. Vi här därmed lite att lära av honom och hans följe.

Däremot gjorde han en lite "ful" grej efter att han trädde till, han bjöd in alla "feodalherrar" på fest och förgiftade hela bunten!

Kramar

Marianne sa...

Karin: Du får kopiera och måla av! Det kanske skulle bli jättefint. : D Kairo upplever jag som en ganska platt stad, men när man väl kommer upp på de kullar som finns är utsikten makalös!

Kram!

Saltis: Fast jag glömde skriva att det var en osmansk (turkisk) arkitekt : D Men jag förstår vad du menar, arkitekturen (den traditionella) i Mellanöstern är verkligen vacker och speciell. Har aldrig varit i Alhambra, men dit måste jag ju så klart. Det är lite Tusen och en natt över det hela. Åååh, kom att tänka på en dag när vi åkte färja över Bosporen och det låg små dimmoln runt minareterna som stack upp på Seraljudden i gamla delen av stan. DET var Tusen och en natt i verkliga livet. Så vackert. Tyvärr före kameralivet.

Kram!

Otta: Haha, lite ärtsoppsmiddag över det hela!

Ja det fanns en tid i de här delarna av världen när alla religionerna faktiskt levde väldigt gott tillsammans. MYCKET bättre än vi kunde leva tillsammans i Europa. I Europa förföljde vi judarna, här hörde de till regionen och fick leva i fred lika mycket som alla andra. Om än att både kristna och judar fick betala lite extra skatt.

Kram!

Musikanta sa...

När jag ser såna här bilder tänker jag alltid på hur mycket duktiga och konstnärliga människor det har funnits genom tiderna. Vilken fantastisk prakt de har skapat bara med sina händer...

Intressant att få lära sig lite om Egyptens historia också!
Många kramar från Musikanta

Taina sa...

Snacka om att byggkonsten ändrats! För oj vad de gillade krusiduller. Förutom på citadellet då. De ville väl inte visa för mycket utåt.

Häftiga smygbilder du har tagit då! Paparazzifotografen!

KRAMEN

Anne sa...

Otroligt vackert, pampig byggnad. Helt klart. Som Desiree skrev så tyckte jag också om ljuskronan, den var väldigt fin och speciell.
Egypten stor bomullsproducent, där lärde jag mig något nytt igen.
Kram till dig!

anna of sweden sa...

Wow! Hur många spännande "hus" har du egentligen i din närhet? Så otroligt mycket fint att fotografera!

Marianne sa...

Musikanta: Ja det finns så mycket vackert här i världen. Synd att man inte hinner se allt, men då är det ju tur att det finns bloggar : )

Egyptens historia är så krånglig och invecklad att jag inte kan mycket. Jag kan "allt" om Turkiets historia, men här, det är så jag skäms!

Kram!

Taina: ja Citadellet är ju också 700 år äldre! Och framför allt byggt som försvarsverk för dåtidens små städer Kairo och al-Fustat, som de hette.

Visst är man väl proffspaparazzi när man har tagit sig ända in i folks sovrum? : D

Kram!

Marianne sa...

Anne: Men du har väl hört talas om egyptisk bomull? Den anses ju som den finaste bomullen i världen, jag har för mig att Klas har sagt att det beror på att fibrerna är längre än i vanlig bomull. Hm, Google nästa! Jo, det stämmer, i alla fall enligt Wikipedia. Nu såg jag också att det engelska namnet cotton kommer av arabiskans qutn.

Kram!

Anna: Ja här finns nog hur mycket som helst. Synd bara att så mycket är slitet och förstört, det här hade kunnat vara en av de absolut vackraste städerna i världen.

Kram!

Freedomtravel sa...

Mäktigt och imponerande!

Marianne sa...

Freedomtravel: Ja visst är det vackert!

olgakatt sa...

Oj, så pampigt!
Passa på att paparazza allt vad du orkar nu medan du har chansen!
Tänk om vi kunde leva i fred med varandra och inte bry oss om vad grannen har för religion, suck.

Anonym sa...

Byggs det något liknande idag?

Det är så länge sedan jag besökte Alexandria,Suez,Cairo,Port Said.
Tror det var 2 timmar innan 6-dagarskriget vi kom ut i Indiska oceanen.

Sedan var det en lååång resa hem från östern...42 dygn utan att se land runt Afrika. ;)

Hälsar KalleB

KARLAVAGNEN sa...

Hahaha, läste Moskens Mini-bar....

Vilket ställe! Att du vågade smygfota!!!

Suzesan sa...

Måste skratta lite för jag läste först också MINI-BAR. Men så fint men jag hade nog inte gärna bott där. Inte min stil. Kul när du smygfotar. Tack för din berättelse hade ingen aning om den gubben funnits;)

Kram
/Susanne

Katarina sa...

Vilken vacker arkitektur och vilken mäktig ljuskrona!

Gamla byggnader i sten är alldeles något extra! Tack för bilderna! Nu blir maken ännu mer extas att vi ska resa till Egypten.

Kram

Millan sa...

Josses vilket stalle! Sadana byggs nog inte langre ... Otroliga detaljer pa allting. Och lite roligt att fa se sovrummet ocksa :-). kram

Lotta sa...

Vilka fantastiska byggnader! Egypten har sannerligen en rik om än något blodig historia. Men vilket land har inte det? Hmm...för en tid sen läste jag en historisk roman där Salladin figurerade. Jag kommer bara inte på vilken det var, men bra och lärorik var den ;-)
Moskén är väldigt lik Hagia Sofia, är det densamma som Nya moskén? Och roligt med de smygtagna sängkammarbilderna!!

Annika sa...

OJ; så vackert!!
VILKEN byggnad!
Så tjusigt!
När jag ser dina bilder inser jag hur gärna jag skulle vilja komma till Egypten!
Vi får väl se om det blir av ngnsin!
Ljuskronan är to die for!!
OCH vilket tak på den fontänen...
Jag baxnar!!!
Kramar i massor!!!!

Anonym sa...

Här kommer en liten språkfråga. Det heter väl att han efterträddes av "sin" son, inte hans son?

Anne sa...

Marianne,
Jag skäms.... eller kanske jag ska säga, jag skrev före jag hann tänka längre än näsan räcker. Men jovisst har jag ju hört om egyptisk bomull (slår mig hårt i pannan för min virrighet och totala glömska). Vad tänkte jag med. Egyptisk bomull är mig helt bekant, och nu när jag tänker på det så desto mer skäms jag över hur jag kunde vara så "borta".
Ska googla lite mer nu på ämnet :)
Tack för att du fick mina de gråa att börja jobba lite igen ;)
Kram!

Marianne sa...

Olgakatt: Ja så mycket lättare det hade varit. Vad spelar det för roll om man sitter och ber eller har rumpan i vädret? Ärligt talat kommer jag faktiskt att sakna böneutropen när vi flyttar hem. Det är rätt charmigt faktiskt.

KalleB: Jo, nog bygger man pampigt om man har råd. Inte långt härifrån håller transportministerns bror eller liknande (vet inte mer än vad ryktena säger) på att bygga sig ett palats, och det är inte litet. Det är väl i storlek med Drottningholms slott, ungefär. Skulle tippa att det blir väldigt elegant där inne.

Är sjöman? Det var ju en himla tur att ni klarade er från sexdagarskriget, men jag kan tänka mig att det ändå var rätt surt att behöva åka hela vägen runt Afrika för att komma hem ...

Suez och Port Said står fortfarande på listan över "att se".

Karlavagnen: Hahaha, nja minibarer i moskéerna har de inte infört än : D

Jag smygfotade med guidens goda minne och utsträckta hand. Men det var hela tiden "skynda, skynda" så ingen skulle upptäcka det : )

Marianne sa...

Suzesan: Du läste också minibar : D Nej, inte hade jag velat bo så, men det var ju en annan stil på den tiden.

Innan jag bodde i Turkiet hade jag inte heller hört talas om Muhammed Ali, men han är stor i turkisk och egyptisk historia.

Kram!

Katarina: NÄR KOMMER NI HIT? Det hade ju varit så himla roligt att ses om ni har tid! Du kan väl mejla mig på nyaaventyr@gmail.com - jag ska se om jag hittar din mejl på din blogg också!

Kram!

Millan: Ja mycket krusiduller var det på den tiden. Och lite beror det väl på att man inte avbildar människor i islam, så mönster och arabesker är stort.

Kram!

Marianne sa...

Lotta: Kan det ha varit Guillous böcker om Arn? Saladdin var i alla fall med i filmen, böckerna har jag inte läst. Men det kan ha varit nästan vad som helst från korsfarartiden, för han var en stor hjälte - och han ställde inte till blodbad som de flesta utan släppte sina fångar.

Nej, det är inte samma. Nya moskén står nere i hamnen i Eminönü i Istanbul, nära Kryddbasaren. Aya Sofya är den röda katedralen/moskén/museet uppe i Sultanahmet, uppe på kullen mitt emot Blå moskén. Jag tror kanske att de ser lite lika ut när de är lite "nya" för en? Men jag har sett dem så många gånger så för mig är de väldigt olika.

Annika: Ja det är nackdelen med att bo utomlands, det blir liksom inte riktigt tid för andra sorters resor än hemresorna. Men vem vet, jag kanske kan få med dig på en helgresa till Istanbul en vacker dag?

KRAMAR!

Matilda: Haha, jo, visst gör det. Det där är en grej jag ALDRIG lär mig. Vet inte varför, men det är som en vit fläck för mig det där med hans och sin.

Anne: Äsch, det är väl inget att skämmas för! Jag trodde nog att du hade hört talas om egyptisk bomull. Ibland är man lite tankspridd bara, och jisses, man kan inte hålla reda på allt här i världen!

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Vilka vackra byggnader! Både insidan och utsidan.

KARLAVAGNEN sa...

Jag har träffat M Ali, fast inte den du skrev om. Fick hans autografer t om.

Marianne sa...

Anna: Ja det finns mycket vackert här!

Karlavagnen: Okej för att vi börjar bli gamla, men sååå gammal trodde jag inte heller att du är : D

Häftigt! Har du ramat in den?