måndag 21 juni 2010

1000 inlägg

Det här är mitt tusende inlägg här i bloggen! Det vill jag fira med att bjuda alla er som läser, återkommande eller ny, på en god tårta, och jag önskar jag kunde göra det på riktigt. Men jag får stödja mig på ordspråket som säger att det är tanken som räknas, så håll till godo med en bild av tårtan jag skulle velat bjuda er på!

Bilden lånad från någon amerikansk bröllopssajt.

Det allra första inlägget jag skrev var den 19 augusti 2007, strax innan vi flyttade från Istanbul till Kairo. Det var ett väldigt trevande inlägg, jag visste inte hur man skulle lägga in bilder och hade inte koll på hur någonting fungerade. Men en kommentar fick jag! Tack Chris!

Den första bilden blev på huset vi flyttade till här i Kairo. Jag hittar inte originalet hur jag än letar, och kopian jag har på Picasa är pytteliten och går inte att göra större. Nu kan jag bättre.


Hittills i skrivande stund har jag haft 130.205 besökare, och jag undrar så vilka alla är som inte brukar kommentera! Om du är en av dem får du gärna lämna en liten kommentar, det hade varit så roligt att veta lite mer om er.

Den största behållningen med bloggen är inte själva skrivandet, utan alla vänner jag har fått genom att skriva här i min blogg och läsa andra bloggar. Några av er har jag haft förmånen att få träffa och andra hoppas jag innerligt att jag får träffa i framtiden. Men trots att jag inte har träffat de flesta känns det ändå som om ni vore riktiga vänner i den riktiga världen. Jag tror det beror på att bloggar inte bara är ett ytligt chattande, tvärtom delar vi tankar och känslor med varandra, vardagsäventyr och vardagstristess, mat och shoppande, bilder av våra omgivningar och våra semesteräventyr, lycka och sorg, ja allt i en salig röra precis så som livet är. Och när livet är tungt, man är sjuk eller lider av en släng längtan efter fosterjorden, ja då värmer det så i hjärtat av alla fina kommentarer!

JAG TYCKER SÅ MYCKET OM ER ALLA!

Jag måste ju dela med mig av lite statistik om bloggen också.

Populäraste sökorden
Sfinxens näsa
Skattepengar bröllop
Nya äventyr

Roliga sökord
Sterila handskar
antroposofisk gynekolog
w-pinne (Vad är det? Någon som vet?)

De flesta besökarna kommer ifrån
Sverige
USA
Australien

Ovanliga länder
Mongoliet
Iran
Palestina

Mest prominenta besökare
Ockelbo (Ja man kan ju låtsas att det är prinsen eller prinsessan!)

Jag har inga som helst planer på att sluta blogga, tvärtom börjar jag se fram emot att blogga om Sverige ur en utlännings synvinkel. Än vet jag inte när det blir, men definitivt under hösten.

Och just nu ser jag fram emot hösten lite extra, sitter här och drömmer om en klar och kylig dag i september med sprakande höstlöv. För nu är det varmt här kan jag lova, det ska bli 44°C i dag igen. När jag vaknade kl 7 var det redan 27°, i skrivande stund har det hunnit upp till 41°, och dagen är icke slut än.

STORA KRAMAR TILL ER ALLA!

52 kommentarer:

Katarina sa...

Grattis till ett fantastiskt akt1ivt bloggande med sååå många inlägg!

Du den där tårtan ser ju lite annorlunda ut, så den hade varit roligt att få smaka!

Jag är helt säker på att din blogg fortsättningsvis kommer att bli den jag läser även om du njuter av höstlöven i Sverige. Det ska bli kul att läsa den då du efter så många år utomlands ger oss dina nya ögon på Sverige och svenskarna..

Ha en bra dag!

Anonym sa...

OK..... en kommentar till då!
:-)
Chris

Äventyret framtiden sa...

Stort grattis till det tusende!
Härliga inlägg, spännande bilder och allt bara bra!
Måste själv tillstå att jag missade mitt tusende för någon vecka sedan, men äter av din tårta och firar på samma gång!:)

Ha det gott i dubbel bemärkelse!

Kram
Karin

Marianne sa...

Katarina: Tack! Ja det ska faktiskt bli spännande att flytta till Sverige, det är ju ett nytt land nu, inte alls samma som för drygt elva år sedan. Mycket vatten har flutit under broarna, så det blir ett nytt äventyr.

Ha en bra dag du också!
Kram!

Chris: En gång var tusende inlägg : D Nä, lite mer kommenterade du i början.

Puss!

Karin: Tack! Men då får jag ju gratta dig också, fast i efterskott: GRATTIS! Är övertygad om att dina tårtor är godare än den här, det är ju en amerikansk tårta. Men om jag kunde skulle jag göra en sådan tårta fast med gott innehåll och bjuda på.

Kram!

Saltistjejen sa...

GRATTIS!!!!!
Tänk 1000 inlägg! TUSEN! Det är inte illa!!!!!!
Jag håller även med dig om ALLT här. Bloggandet har verkligen öppnat en ny "värld" och det är så himla kul att man lära känna varandra via bloggandet. Att man får vänner! Underbart!!! :-)
Och att ha haft förmånen att träffa DIG tycker jag känns som en ynnest! :-) Det var verkligen sååå roligt!
Är jätteglad över att du bestämt dig för att fortsätta blogga även som "hemvändare". Som jag skrivit förr så tycker jag personligen att det ska bli minst lika spännande som att läsa din blogg som "utlänning".
Och sist två saker; 1) Tack för tårtan! 2) jag vet tyvärr inte vad en w-pinne är.....
KRAM!!!!!!!

Annika sa...

Grattis till den bästa MARIANNE!!!
Din blogg är en fröjd att läsa (och ännu roligare sedan du oc hjag lärde oss hur man förstorar bilder ;-)) ).
Keep on blogging, my deare friend!!!
Jag har lärt mig mkt här hos dig om en värld som annars är mig helt främmande!
KUL sökord!
Speciellt det med gyn!! HAHAHAHAHA!!!
TACK för en superfin blogg!!!
Stora kramar!!
Annika

Desiree sa...

Wow, stort grattis! Tusen inlägg det är MÅNGA. Håller verkligen med dig om att bloggen gett sååå mycket som jag aldrig trodde eller förväntade mig då jag började blogga själv. Jag är jätteglad att du kommer att fortsätta blogga även från Sverige. Det hoppas jag också kunna göra fast man får vinkla bloggen lite annorlunda och ge den en annan profil på något sätt.

Pust här är också ännu en varm och fuktig dag.Vi har dock ca 10 grader mindre än vad ni har men det känns som vi har samma temperatur med tanke på luftfuktigheten.

Ha en bra måndag.
KRam!

Mica sa...

1000 Gratulationer!!
Det finns bloggar och så finns det Bloggar med stort B! Din är sådan!
Stor Kram!
Mica

ab sa...

Grattis grattis till en rolig och spännande blogg!

(Fast jag vill ha en RIKTIG tårta...)

:)

Elisabeth sa...

Grattis till 1000 inlägg!

Fotot på Stina och Skrållan när de dricker vatten från kranen i badkaret är så roligt. Det är verkligen typiskt katter att vilja dricka vatten så!

Klimakteriehäxan sa...

Grattis på 1000-bits-dagen! Det fina med din tårta, bortsett från att den är vacker, är att man kan ta en stor virtuell bit - och slipper kalorierna ...

Kim M Kimselius sa...

Stort grattis och tack för tårtan! Kommer att fortsätta följa dina intressanta inlägg även när du flyttat till Sverige. Håller med dig och att det känns som om jag verkligen är vänner med de bloggare jag följer och tvärtom. Vi hörs igen. Kram Kim

Heléne sa...

Hej,

Jag tillhör en av dina dolda bloggläsare som har blivit helt fast! Måste titta i alla fall en gång om dagen :)Ibland känns det som att man sitter och smygtittar på någon men hoppas att det är OK. Kanske lägger någon kommentar någon gång :) Du har många jättespännande inlägg och även jag känner igen mig ibland som före detta utlands svensk (bodde 10 år på Kreta). Ska bli roligt att se hur du beskriver Sverige när du kommer hem. Jag har i alla fall gjort mitt i Grekland och just nu känns Sverige som ett paradis. Välkommen hem!

Freedomtravel sa...

Grattis till det 1000:e inlägget! Måste också hålla med om mycket av det du skrivet. Bloggandet har varit roligare och gett mer än jag nånsin trodde. Nya vänner, nya intressanta infallsvinklar från andra bloggare och deras bloggar, idéer och tips som lett vidare till oväntade upplevelser och möten osv.
Kul att du delade med dig av statistik kring sökord och besökare. Ganska intressant! Kanske ska dela med mig av detsamma vid tilfälle ;)

Anne sa...

Stor kram och tack till DIG MArianne för allt du bjuder på! Som du vet är din blogg och dina inlägg väldigt uppskattade hos mig, din blogg finns i mina favoriter och hör till vardagsrutinerna att besöka.
Jag ser framemot att få fortsätta följa med dig i 1000-tals inlägg till! Varma kramar

Anonym sa...

Grattis, jag ser fram emot tusen till eller så! Det är verkligen ett trevligt sätt att umgås,plats för både närhet och respekt för det privata, kunskapsutbyte och nån som lyssnar...
Monica P

Anna, Fair and True sa...

Grattis till 1000! Det är kul när man kollar upp sökord, har inte gjort det på ett tag.

StrandMamman sa...

Grattis x 1000!!! Ser fram emot många 1000 till i framtiden! Kram!

Marianne sa...

Saltis: TACK söta Saltis! Det är en ynnest att ha fått träffa dig och söta lilla Ella också! Hoppas det kan bli snart igen, för jag skulle så gärna vilja höra allt hon kan säga nu!

Haha, nä jag får nog googla på den där w-pinnen. Fast då kanske jag kommer hit? : D Hahahaha, det är så klart en WHISKEY-PINNE!!! Fast det kan visst vara någonting med elektronik också.

KRAM!



Annika: TACK sötaste Annika! Och tack själv för DIN blogg, det var genom din blogg som jag på något sätt hittade vilken form jag ville ha på min. You rule! Och visst är det så, det blev ännu roligare med de stora bilderna!

Hahahaha, fast jag förstår varför man kommer till mig via den där gyn, för jag hade ju ett inlägg om antroposoferna här i Kairo, fast jag vet inte om jag skrev om gyn förstås ...

KRAM och TACK SJÄLV!



Desirée: Tack!!! Ja inte trodde jag att en hel värld skulle öppna sig genom bloggen! Det är helt otroligt. Det ska bli kul att blogga från Sverige, fast visst får man ändra om lite. Jag tänkte göra en ny design då också, eller i alla fall nya färger.

Här är fortfarande 40° klockan 22 på kvällen! Bara för en timme sedan var det 41. Det är så varmt så AC:na inte riktigt orkar kyla, så vi sitter och svettas som bara den. Snart ska vi lägga oss i sovrummet som är bra mycket svalare. Det är svårt att kyla ner när det är så stora öppna områden.

KRAM!

olgakatt sa...

Grattis till ditt jubileum! Bloggeriet är verkligen mycket mer än jag kunde föreställa mig!Inte minst är det allmänbildande förutom detta fantastiska med nya vänner.
Ser fram mot att få träffa dig efter hemkomsten till Svedala!

Marianne sa...

Mica: TACK söta Mica! Du min nya bokkompis är för gullig!

KRAM!


ab: TACK och tack själv för en bra blogg! Hahaha, du ska få riktig tårta när vi ses i Stockholm!

Kram!


Elisabeth: Tack! Haha, ja katter är för roliga! När Tjorvan tjatar för mycket om ny mat brukar det hjälpa att hälla upp lite mer torrfoder - som alltid ligger framme - så blir hon så nöjd så nöjd!


Klimakteriehäxan: Hej och välkommen hit! Och Tack! Ja men det var ju jättebra att bjuda på en virtuell tårta, för jag vet att många har problem med de där små kalorierna!

Fröken L sa...

Ett stort grattis! Tusen inlägg, det är inte illa. Jag har läst din blogg ett bra tag och jag tittar in så ofta jag kan, ofta en gång om dagen. Gillar dina intressanta inlägg och fantastiska bilder. Hoppas jag får fortsätta läsa din blogg lång tid framöver. Tänk vad många intressanta människor man möt via bloggen och vad många nya vänner man skaffat sig.

Kram Dila

Marianne sa...

Kim: Tack! Kul att du vill hänga med sedan också, jag kommer säkert att göra bort mig tusen gånger för att jag har lärt mig andra sociala koder och vanor under åren!

Kram!


Heléne: Hej Heléne och välkommen! Och TACK! Vad roligt att du gillar bloggen! Du är alltid välkommen att kommentera, men du ska inte känna dig tvungen på något sätt. Du får gärna "tjuvtitta" om du känner för det!

Tio år på Kreta är lång tid! Då hade du säkert samma nya ögon på Sverige som jag misstänker att jag kommer att ha, posten på Ica, självskanning på stormarknaden och jag vet inte allt nytt som finns nu. Spännande ska det bli att lära sig allt det nya i alla fall.


Freedomtravel: Tack! Visst är det givande att blogga! Trodde att det bara skulle bli en liten journal för släkt, vänner och bekanta. Men jag tror de är i minoritet bland läsarna!

Marianne sa...

Anne: TACK fina Anne! Ja du hör också till mina absoluta favoriter, men tyvärr har jag ju problem med Wordpress titt som tätt, i dag kom jag in till Petra men inte till dig!!!! Nå, jag ger inte upp, jag försöker varje dag.

KRAM!


Monica: Tack! Ja visst är det ett fantastiskt sätt att umgås på, när man nu inte kan träffas över en fika! Och så mycket man lär sig, det är otroligt!


Anna: Tack! Jag kollar sökord varje dag, det är så roligt. Ibland är det riktigt snurrigt och man undrar verkligen hur de har hamnat hos en.

Marianne sa...

Strandmamman: Tack! Ja det lär bli minst tusen till!

Kram!


Olgakatt: Tack! Ja det är allmänbildande till tusen. När jag går in på en blogg är det ju inte jag som väljer vilket ämne jag ska läsa om, som när jag tar en bok eller en tidning, utan jag överraskas med information om Everglades eller silversmide eller barns utveckling och allt vad det kan vara, ämnen som jag kanske inte hade valt själv men som är riktigt givande. Underbart!

Ja, det ska bli så roligt att träffa dig!!!


Dila: TACK! Ja men du är ju en "gammal bekanting", men jag visste inte att du läser så ofta! ROLIGT! Det är fantastiskt och det blir bara roligare med tiden!

Kram!!!

Anonym sa...

Hej
JAg läser din blogg varje dag, och skäms lite eftersom jag gör det i "smyg".

Jag bodde i Tunisien som barn och är gift med en grekisk man sedan 30 år tillbaka - vi har bott en period i Grekland. För tillfället bor vi i Sverige, men man vet aldrig.... Din blogg ger mig en fläkt av Nordafrika - det är därför jag läser den tror jag.

Suzesan sa...

Jag är glad och tacksam för att jag hittade hit Marianne. Och Tack för tårtan.

Jag håller med dig i allt. Om vad bloggeri för med sig med nya vänner och allt. Nya tankar och Nya Äventyr. Ser fram emot ditt nya bloggliv i Sverige.

Vissa bloggar är bara extra roliga att hänga i och Din är en av dem. Favvo. Man har aldrig tråkigt i din blogg.

Tck för tusen inlägg och GRATTIS hurra hurra hurra hurra.

Fyrtiofyragrader är varmt. Inte ens en pool svalkar då.

W-pinne kan det vara Whiskeypinne???Tro???Hahaha kul statistik. Wohhaa tänk om prinsessan eller prinsen läser hos dig....härligt isåfall.

Kram
/Susanne

Anonym sa...

Mången tack för tårtbiten! Det är alltid lika spännande att läsa din blogg och få veta hur det går för katterna. Det är som om jag själv är ute och reser i stora världen när jag går in på din sida!

Melting Pot sa...

Jag är så glad att jag hittade din fina blogg och jag har lärt mig mycket om bloggande tack vare dig. Du skriver så personligt och intressant och det är så trevligt att få vara din bloggvän.
Grattis till dina 1000 inlägg och jag hoppas på många många fler.
Många kramar Lena

Victoria sa...

Många, många kramar tillbaks!!!
//Vic

Fröken Anki sa...

1000 inlägg, wow! Bra jobbat! Jag tar gärna en bit av den där tårtan för att fira.

Gillar statistiken där,sterila handskar? W-pinne - kan det vara en virre pinne (alltså Whiskey)?

Tack för att du skriver om dina dagar och visar så många fina bilder. Roligt att du har lust att fortsätta skriva också, jag ser alltid fram emot att läsa dem.

Ha en fin tisdag!
kram

Kim M Kimselius sa...

Hur länge har du bott utomlands? Eftersom du tror att du inte kan de "sociala koderna" här i Sverige? Kram Kim

Otta sa...

Stort grattis till dig Marianne! jag är själv så lycklig över att jag fann din blogg. Du är den enda jag följer!!!!! :-) Jag fann dig en dag för 14-15 månader sedan, om jag inte minns fel, genom några sökord om Kairo. Kom in på bloggen och såg alla spännande bilder och gick sedan igenom alla dina inlägg sedan start! :-)

Funderar fortfarande själv på att börja, men inser att det skulle ta för mycket tid, som jag inte har. Dessutom är så mycket i mitt liv jobbrelaterat och det kan jag naturligtvis inte skriva om! kanske det blir en blogg ändå i höst/vinter, för nu har jag stått i kö för att möta läkare till en gastric bypass i 2 år, skall egentligen på besök i juli och jag vet att de kommer att säga ja, och tydligen ge en tid kvickt. Jag har ju gått ner 30 kg, men med mitt jobb och all tid jag spenderar på jobbet, verkar det inte bli mer än 30 kg, för jag är beroende av att träna mycket för att få maten att fungera - moment 22! Därför efter mycket funderande kommer jag att säga ja. Först kändes det som att ge upp och fuska på något sätt, men jag har gått ner extremt mycket i mitt liv, men har ett problematiskt förhållande till mat som gör att kilona kommer tillbaka. På något sätt känner jag mig "värd" en operation efter alla problem jag haft - allt från att vara anorektiskt smal till hetsätare. Därför funderar jag på om en sådan blogg, om min operation och livet efter. Vi får se!

Många kramar och jag ser framemot minst 1000 inlägg till!!!

Lotta sa...

Grattis!!! Ja, detta med alla nya vänner var inte något jag hade räknat med när jag började blogga. Eftersom jag är Italienfrälst letade jag i början efter bloggar om just Italien. Men hur det var hamnade jag istället i USA, Indien, Frankrike och Egypten. Jag tror du kommer få många nya äventyr att skriva om när ni flyttar norrut!
Kramar Lotta (som saknar bröllopsrapporteringen)

Bert sa...

Grattis till 1000 inlägg.

När du skriver det, så börjar jag undra hur många jag själv har krystat fram. Jag tänkte att det kanske var i samma storleksordning. Men där fick jag tji. Hela 3871 ligger jag på i skrivande stund. Men då har jag massor av korta noteringar.

Det är märkligt hur det drar ihop. Men det är ju kul, så det lär nog bli fler, även om jag för närvarande lider av inspirationsbrist. Det händer ju inget! ;-)

Suzesan sa...

Igår stod solen som högst i zenit klockan 13:28 i Kräftans Vändkrets i Sahara läste jag kanske därför det var så olidligt varmt:)Nyss träffade jag en pojke/elev han är så söt. Han skröt lite om att han ska åka till Turkiet den 2juli. Bra att ha ett hemland så där så slipper man bo på hotell. Vi skrattade. Jag sa MÅNGA är avundsjuka på dig(honom) säkerligen. När jag sa det.Tänkte ditt inlägg om Just Turkiet.

Kram
/Susanne

Trillingnöten sa...

Tänk vad många inlägg det blir under åren! Fantastiskt kul att kunna titta tillbaka :) Nästan lite som en dagbok kan man väl säga? Jag är jätteglad att jag hittat hit till dig kan jag säga och jag kommer att stanna : ) Kram och ha en underbar dag!

Anonym sa...

GRATTIS GRATTIS GRATTIS!
Jag håller med dig, behållningen är kommunikationen, mötet med den som läser, som lägger till sina tankar!

Laura sa...

Grattis till det tusende inlägget och tack för att du har delat med dig av dina texter och bilder i så pass många inlägg! Hoppas det blir många fler! ;)

PS. Tack också för de fantastiska bilderna från Bosporen, jag är för lat för att kommentera i inlägget ovanför så jag gör det här istället!

Kram!

Marianne sa...

Anonym 1: Hej och välkommen! KUL att jag kan ge dig en fläkt av Nordafrika! Du behöver inte skämmas för att du läser "i smyg"!!! Det är bara jag som är nyfiken av mig : ) Du kommenterar om du känner för det, annars låter du bli.


Suzesan: Tack söta du! Jag är också glad att du hittade hit så att jag hittade till dig! Det är aldrig tråkigt i din blogg heller.

Jo, w-pinne måste vara whiskey-pinne! Det är något med elektronik också, men det begriper jag mig inte på. Eller, jag orkar inte sätta mig in i det för det känns så tråkigt : )

I dag är det inte lika varmt som tur är, bara 36 än så länge. När det är över 40 är det inte roligt, 36 är egentligen lite för mycket det också för att det ska vara lockande att gå ut. Jag tycker rätt synd om alla turister som är här nu och bara har ett begränsat antal dagar att se allt. De måste ju ge sig ut och svettas ihjäl vid pyramider och annat!

Ja, jag är lite avis på dem med ett annat land att åka till på det sättet. Särskilt turkar : )

KRAM!


Anonym 2: Hej och välkommen hit! Och tack för fina ord! Mina egna katter ligger just nu och sover i var sin hörna. Mammakatten där ute börjar faktiskt växa till sig lite tycker jag det ser ut som, jag gav henne maskmedel härom dagen. Och alla tre ungar kommer nu skuttande så fort jag kommer ut, de vet att det vankas mat då : )

KUL att du tycker om att läsa här!!!

Marianne sa...

Lena: Tack! Och ett extra tack för allt det fina du skrev i den där analysen! Det är sånt man bär med sig i hjärtat. OCH jag är så glad att jag hittade din fina blogg och kan följa med hur Alfred växer och hur ni har det i Bangalore. Vi hade lite siktet inställt på Indien, men det blev Egypten. Men vem vet, en dag kanske?

Stora kramar!


Vic: Och till dig skickar jag extra många, extra stora, men ändå försiktiga kramar!!! Jag har tänkt på dig från och till hela dagen, jag vet ju vad du har i dag.

KRAM!


Anki: Tack! Tusen tack!

Jo, det måste vara whiskey-pinne. det tror jag. När jag googlar på det så hittar jag, förutom min egen blogg : ), bara whiskey-pinne och någonting elektroniskt som jag inte begriper.

Kram!

Marianne sa...

Kim: Klas flyttade 1998 och jag den 3 januari 1999. Så beroende på när vi flyttar hem, blir det 11,5-12 år i utlandet. Det är lite överdrivet att säga att jag inte kan de sociala koderna, men det är mycket som har förändrats under de här åren. Även språket och attityder och annat. Plus att jag har lärt mig att bete mig på de sätt som fungerar i andra länder, så ibland kommer det nog att uppstå roliga situationer!

Kram!


Otta: Tack vännen! Tusen tack! Jag är så glad att du hittade hit! Men tänk att du har läst ALLA inlägg! Jisses, det är ju tusen stycken : ) Det måste ha tagit en evighet. Läste du den andra bloggen också?

Bra idé att starta en blogg i samband med operationen. Det kan säkert vara till hjälp både för dig själv och kanske för andra som är i samma situation. Då blir det lite mer en specialblogg.

Ja, operationen och det har vi ju redan pratat om i mejl, så jag kommenterar inte mer om det här.

Kramar!


Lotta: Tack! Ja visst är det roligt med alla nya vänner. Jag trodde bara vänner och bekanta skulle vara intresserade, men så var det ju inte. I stället har jag fått vänner över precis hela världen. Eller nästan i alla fall. Hur är det nu, du har väl hittat Sofie och Helly i min länklista, de bloggar ju från Italien.

Kram!

Kim M Kimselius sa...

Ja, det är lång tid utomlands, så jag förstår att det är helt andra värderingar och socialt språk. Men det klarar du galant och om du inte gör det har du något kul att skriva om här på bloggen! Kram Kim

Marianne sa...

Kim: Ja så är det, och det är det som ska bli roligt med att blogga från Sverige. Och när det blir vardagsmat får jag väl hitta på någonting annat att skriva om : )

Kram!

Kim M Kimselius sa...

Du har så mycket inom dig att dina ord aldrig kommer att sina! Minns inte om du skrev var i Sverige ni kommer att bo?... Kram Kim

Marianne sa...

Kim: Vad söt du är, vi får hoppas att det stämmer.

Vi vet ännu inte var i Sverige vi hamnar, det beror på var vi får jobb. Jag har lite frilansjobb på gång som gör att jag kan bo lite var som helst, men Klas måste hitta ett "riktigt" jobb. Så det kan bli allt från Ystad till Haparanda. Men vi försöker främst få någonting i Stockholm eller Helsingborg eftersom vi har anknytning där. Jag kan nog tänka mig att bo lite varstans. Så vi får se!

Kram!

Laura sa...

Hihi, fortsätt du att bombadera oss läsare med dina Turkiet-inlägg - de är välkomna! ;) I alla fall är de det av mig, men säkert också av resten av dina läsare! :) Hjälp, vad många kommentarer du har fått på det här inlägget! Jag orkar tyvärr inte läsa igenom alla, men jag lyckades hitta ditt svar ändå!

Jag ska försöka locka med min fammo till Åbo slott en dag, det skulle verkligen vara kul att besöka det eftersom det är så länge sedan sist - och då lovar jag att ta med även mina läsare på en virtuell tur. ;) Nej, Erik XIV ligger nog inte i Åbo så vitt jag vet, jag minns bara att Karin Månsdotter vilar här!

Kram!

Marianne sa...

Laura: Ja nu när jag sitter här och inte kan göra så mycket, dels pga hettan och dels pga diskbråcket, så händer ingenting och då är det bra att ha gamla foton från Istanbul. Så det kommer mera! : )

Jag orkar sällan läsa kommentarerna hos dig heller, för de flesta är ju svar på kommentarer du har lämnat hos dem, så det blir fullständigt obegripligt att läsa : )

KUL om du får med fammo till Åbo slott! Det ser jag fram emot att läsa om!

Kram!

Anonym sa...

Grattis!
Får man be om en rain check på tårtan? ;)

Marianne sa...

Matilda: Tack! Du ska absolut få tårta när vi träffas! Men du får påminna mig : )

Emmama sa...

Grattis, vad spännande att läsa om din bloggresa! :) Och jag ser verkligen fram emot att få läsa om Sverige från din synvinkel from i höst.. Kanske från Älmhult..? :)

Kram!

Marianne sa...

Emma: Tack! Ja vem vet om det blir Älmhult! I så fall kan vi träffas ofta!

Kram!