lördag 19 juni 2010

Prinsessan och kungariket

Vilken bild passar bättre att visa i dag, än när jag hälsar på kronprinsessan Victoria. Det var den 14 juni 2005 på Sveriges generalkonsulat* i Istanbul. Till vänster om kronprinsessan står dåvarande generalkonsuln Ingmar Karlsson, och till höger om henne står Thomas Östros. Som ordförande för SWEA Istanbul blev jag senare framropad och fick mig en liten pratstund med kronprinsessan. (Ja, jag var blond där ett tag, min frisör tyckte att jag skulle vara det.)

I dag ska jag sitta klistrad vid tv:n och titta på alla vackra klänningar, alla gnistrande smycken, alla fantastiska håruppsättningar, alla söta barn, uppsträckta soldater, stiliga hästar - och så klart suga i mig all romantik när Daniel får prinsessan och kungariket. Jag har redan sagt till Maken att i dag är det jag som har makten över fjärrkontrollen. Här ska inte bytas några kanaler, inte.

I går kväll såg vi konserten i Konserthuset, allt var faktiskt riktigt bra och bäst var konserthuschefen Stefan Forsberg som höll en lysande presentation och var reseledare hela kvällen. Barnen från Adolf Fredriks musikklasser var bäst bland artisterna, och självklart kunde jag inte låta bli att önska att de hade gift sig nästa år i stället, för då kanske min sondotter Mathilda hade varit med bland barnen. Hon börjar ju inte i Adolf Fredrik förrän till hösten i år. Roxette var självklart roligt att se, och det var roligt att se alla kungligheter stå i bänkarna och digga. Det lär visst bli mer Roxette i kväll till festen på slottet.

Måste ta tillfället i akt att skryta med att jag faktiskt har träffat kronprinsessans föräldrar också, kungen och drottning Silvia. Första gången var i Bulgarien när de var där på statsbesök. Jag jobbade som konversationslärare på Skandinavistiklinjen på universitetet i Sofia, och kungen och drottningen hade önskat att få träffa studenterna. Så vi satte ihop en utställning om Bulgariens och Sveriges relationer genom tiderna och en av flickorna (som borde ha blivit operasångerska) sjöng Sveriges och Bulgariens nationalsånger. Tyvärr var journalisterna och fotograferna alldeles för påträngande och universitetet hade bjudit in "kulturpersonligheter" som trängde sig före studenterna, så kungaparet fick knappt chansen att träffa dem de ville. Men efter en presskonferens i aulan, när kungaparet gick ut själva och alla andra fick vänta där i aulan, passade vi på att rada upp studenterna i stora entrén och då stannade kungaparet och pratade med studenterna**. Slutet gott allting gott.

Dessutom fick vi hälsa på kungaparet på en mottagning i svenska residenset i Sofia, och då fick jag mig en pratstund med drottningen. När de var på statsbesök i Turkiet fick jag hälsa än en gång på kungaparet vid en mottagning på Sveriges generalkonsulat.

NU ÖNSKAR JAG ALL LYCKA TILL KRONPRINSESSAN VICTORIA OCH DANIEL!



*Svenska ambassaden ligger i Ankara som är huvudstad i Turkiet. Det var Mustafa Kemal Atatürk som 1923 flyttade huvudstaden från Istanbul för att markera slutet på den osmanska eran med enväldiga sultaner och början på Republiken Turkiet.

**Studenterna pluggade alltså svenska, och jag kan tala om att de var DUKTIGA! Så det blev inga som helst språkförbistringar.

31 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Hej Marianne, vilken fin bild på dig och kronprinsessan. Mycket trevligt blogginlägg! Jag har också bloggat om gårdagskvällen och mina möten med kungen och drottning. Två själar en tanke, eller de flesta av oss kanske har bröllopet i huvudet idag? Kram Kim

Suzesan sa...

Fin bild. Nåt att stoltsera med;) Wow vad du har hängt med de kungliga. Grattis. Det är många som vill göra ju. Nästan som att ha en autograf det tycker jag. OCH jag har lagat mat till Victoria. Ja inte helt själv men det räknas ändå.

Åhh jkag tyckte konserten var magisk så bra. Så mycket glädje och allt. Och ROLIG! Inte stel tråkig och konstgjord.


All lycka till brudparet så klart. Ha en bra dag nu ska jag fixa allt och sen bänka mig framför TV:n- men jag har tre TV:ar så jag blir rörlig haha. SÅ nyfiken på klänningen!

Kram
/Susanne

Lotta sa...

Wow!!! Vilka upplevelser och jättefin bild av dig och dagens brud! :-) Jag har redan bänkat mig framför TV:n och undrar vem som ska laga maten idag??

ab sa...

Ni glänste vackert, både du och Victoria! Men jag hade gärna sett mer av dig i bilden.

Desiree sa...

Wow, vad kul att du fått en liten personlig pratstund både med Victoria och med Siliva. Jättekul att få se detta foto på dig och Vickan. Jag önskar också Victoria och Daniel all lycka i sitt äktenskap. Må de få många fina och underbara dagar ihop. Åh vad det här är kul.
Ha en bra helg Marianne.
Kram!

Trillingnöten sa...

Jag är glad att hon har hittat sin drömprins äntligen! Det ska bli kul att se bilderna sen. Hon är värd all lycka tycker jag!

Laura sa...

Det var en fin bild på dig och kronprinsessan! Nästan något att rama in och hänga på väggen! ;) För övrigt måste jag säga att du passade förvånansvärt bra som blond!

Önskar er en mysig lördagskväll!

Anna, Fair and True sa...

Har också träffat Victoria men det finns det inget bildbevis på! :)
Visst var konserten igår såååå bra!!

anna of sweden sa...

Själv mötte jag dem i Portugal. När barnen i Svenska Skolan fick träffa dem. Det är tydligen i utlandet man ska vara ... :D

Äventyret framtiden sa...

Haha, det här är ju riktigt roligt att läsa allas kommentarer:D. Även jag kan ståta med kungliga träffar, bildbevis i tv-n. Jag har beskrivit det i fredagstemat Pinsamt, under våren....när jag gick i kungen så det small..
Så har jag bakat sockerkaka och bullar åt kronprinsessan också, när hon var till Åland för två år sedan och körde galeas...

Kram!

Mica sa...

Själv har jag en mer "Jag mötte Lassie" variant av möte med kungahuset. Som kårmarskalk för en nation i Uppsala så deltog jag i statsbesök och den närmaste ordväxling jag kom var när Silvia sa "Tack så micket" när jag hjälpte henne på med sin päls.
Förre generalkonsuln Ingmar Karlsson måste ha varit intressant att träffa. Hans böcker är bra!

Mica

ab sa...

Ok, jag har träffat drottning Silvia - och på sätt och vis prinsessan Madeleine, som hon väntade då. De hade just flyttat till Drottningholm och hade pressträff med glögg där. Känner dock ingen av dem personligen på minsta vis.

Saltistjejen sa...

Vad roligt att du träffat dem! haha jag har bra sett Silvia på lite håll när hon besökte min gamla gymnasieskola för en herrans massa år sedan. fast jag tyckte redan då att det var lite småfjantigt för hon skulle besöka skolan för att inviga KTH som då startade en filial där (tror jagd et var iallafall) och samtidigt se vårt gymansium. Men BARA för att det var Srottningen så fixade man en massa extra. Hon skulle få en egen toalett som låstes innan så att ingen skulle gå in där och ev "smutsa ner" och självklart kan itne drottninghänder torka sig på vanliga pappershanddukar så en frottéhandduk skulle hängas upp på denna toa. haha, snacka om att INTE få se skolan som den är för ALLA andra somv erkligen går eller arbetar där... Så på SÅ vis tycker jag kanske att sådana där besök är lite missvisande för kungligheter eller vilka "högdjur" det än är. Jag tror sällan de verkligen får se verkligeheten som den är för alla som bor, lever eller arbetar på de ställen de besöker....
Till det roliga hör att drottningen SJÄLVKLART inte ens blev toanödig under sitt besök så allt "jobb" med den där toan var liksom helt bortkastat! ;-)
Haha!!!!!
Kram till dig! :-)

Anonym sa...

Själv bor jag i Tbilisi Georgia och missade givetvis hela grejen!!

Katarina sa...

Vilken fin bild på dig och Viktoria,, Kul att du fått möjligheten att träffa henne och Silvia.

Jag försökte verkligen kolla in bröllopet igår via SVT Play, men ack så långsam sändningen var,, det blev liksom inga bilder bara reportrarna prat,,

Marianne sa...

Kim: Tack! Jag ska ut på bloggrunda när jag har svarat på alla kommentarer och se vad du skriver. Hann liksom inte läsa bloggar i går : ) Fast valsen såg jag inte, det blev för sent!

Kram!

Suzsan: Tack! Fast jag vet inte om man kan säga att jag har hängt med dem : ) Hade jag bott i Sverige hade jag aldrig fått träffa dem, så att du har lagat mat till Victoria är ju STORT! Vad lagade du?

Bra att ha flera tv-apparater, jag blev tvungen att sätta mig och sitta still i går : D Visst var klänningen fin, hon var så vacker tycker jag. Jag gillar så där rena klänningar.

Kram!

Lotta: Tack! Haha, ja jag undrade också vem som skulle laga mat i går, men Maken förbarmade sig och värmde resterna av köttfärssåsen : D Han klarade sig lite bättre utan klänningarna än jag gjorde : )

Kram!

Marianne sa...

ab: Nej, det där var tillräckligt av mig i bilden, jag hade varit hos frissan innan och låtit mig övertalas att bli sminkad. Det var INTE en bra idé, och trots att jag torkade bort hälften när jag kom därifrån kände jag mig som en ... ja, du vet, och ångrade att jag inte hade torkat bort allt och sminkat mig helt själv i stället. Jag är INTE van att ha så där mycket kladd i fejset.

Desirée: Ja det är ett minne för livet, finast var nog när kungen och drottningen pratade med studenterna i Sofia, när det bara var de två och alla jobbiga journalister och kulturpersonligheter satt kvar i aulan. Då var jag som en stolt morsa över studenterna : )

Visst var det en härlig dag i går! Kunde du se via nätet? Det var visst överbelastning så att det var svårt att se?

Kram!

Trillingnöten: Ja, alla som träffar sin drömprins är så lyckliga, som både du och jag och Victoria! Skillnaden är nog att det har varit svårare för henne att kyssa grodorna ... Så nog är hon värd all lycka nu!

Marianne sa...

Laura: Tack! Fast jag vet inte om jag ska bli blond igen, nu har jag ju haft det äventyret : )

Jag kanske ska ha fotot bredvid fotot där min pappa träffar Egyptens första president. Då blir det ett sammanhang på något sätt. Kanske det!

Vi satt båda två klistrade vid tv:n hela lördagskvällen, jag satt ärligt talat hela dagen : )

Kram!

Anna Fair: Visst är hon gullig, Victoria! Mjuk och intresserad. Konserten var oväntat bra tycker jag, hade väntat mig någonting mycket tråkigare, men jag var inte uttråkad någon gång!

Kram!

Anna Sweden: Det ÄR i utlandet man ska vara om man ska träffa kungligheter! I Sverige hade jag aldrig kvalificerat : )

Marianne sa...

Karin: Ja du har ju haft närkontakt : D Fick du träffa Victoria när du hade bakat? Eller fick du bara baka? Är säker på att hon gillade bullarna i alla fall.

Kram!

Mica: Men det måste väl räknas, tycker jag! Absolut!

Ingmar Karlsson är jättetrevlig, hans fru också. Vi hann ju träffa dem en hel del under de nästan 7 år vi bodde i Istanbul, de kom samtidigt som oss till stan. Hans böcker är riktigt, riktigt bra!

Kram!

ab: Så du träffade henne i hennes ungdom! Nej, jag kan knappast påstå att jag känner dem personligen, i så fall hade jag hoppats på att ha varit i tv i går : D

Men visst är hon mjuk och fin! Alltså till sättet, jag har inte klämt på henne : )

Marianne sa...

Saltis: Ja det blir alltid lite hysteriskt runt deras besök, tror jag. Och jag tror att det är skolorna eller vad det nu är som är de som krånglar till det, och att de skulle uppskatta mer om det INTE var fixat och trixat på det där sättet. När de var i Sofia fick vi inga sådana där förhållningsregler. Det enda var att det skulle vara avspärrat så att bara våra studenter fick vara där de skulle vara, inte alla andra. Men det var nog för att de ville träffa just Skandinavistikstudenterna. Inga order om städning och toaletter eller liknande, och de var ändå där i en dryga två timmar om jag minns rätt. Det vi gjorde var sånt som vi själva fantiserade ihop, som sången och utställningen och blommor. Och klädkoder och etikett fick vi själva ta reda på, det kom inga förhållningsorder från hovet. Så jag tror som sagt att de själva hade uppskattat om allt var lite mer naturligt.

KRAM!

Anonym: Hej och välkommen hit! Kul att du bor i Tbilisi! Det måste vara vackert där? Trist att du missade allt, men nu kan du se allt på nätet, på SVT Play!

Katarina: Ja det är när man bor i utlandet man får chansen!

Trist att det var sån övrebelastning på SVT Play i går, antar att alla ville kolla. Men nu funkar det nog igen. Vi har ju SVT World, så vi kunde se allt från första till sista sekund. Fast valsen skippade vi, den blev för sent för oss. : )

Kim M Kimselius sa...

Kronprinsessan Victoria och Daniels vals var fantastisk. Kika in på min blogg http://kim-m-kimselius.blogspot.com/2010/06/kronprinsessan-victoria-fick-sin-prins.html där ligger länk till brudvals och mycket mer. Är imponerad av hur otroligt duktiga de var på att dansa. Kram Kim

Marianne sa...

Kim: Tack! Men jag har sett valsen på SVT Play nu i dag! Jag kommer till dig om en liten stund, ska ge mig ut på bloggrunda strax.

Ja de var otroligt duktiga på att dansa, och likaså att hålla tal. Jag var imponerad av Daniel och hans pappa som ju faktiskt inte är uppväxta med den där pompan och ståten.

Kram!

Otta sa...

Vad tjusig du är Marianne! :-)

Kram

Annika sa...

DU är snyggare än Vickan ANY DAY of the week!
Du är skitsnygg, Marianne!!
jag skulle också vilja se mer bilder av dig, snygging!!!

Ja, ett fint bröllop var det. Det måste en här gamla antirojalisten påpeka också...
Ska titta lite mer idag, på talen etc.
SEN får det vara NOG!!!
Tyckte hennes klänning var för slätstruken, för plain. Och trist att hon hade sin mammas gamla krona/tiara/diadem eller vad man nu säger.
Men, that being SAID: hon strålade och var VACKER!!!! En riktigt prinsessa!
OCH bröllopsvalsen var SÅ fin, som ngn skriver ovan!!

Så lite till ska jag titta idag, men sen är DET NOG!!!

Kramar till dig SNYGGING!!!

Marianne sa...

Otta: TACK söta Otta! Fick du se någonting från bröllopet, eller var det full rulle med fadderbarnen?

KRAM!

Annika: Hahaha, nä du, Vickan är allt bra mycket vackrare än jag! Men TACK söta Annika! Det kommer nog fler bilder på mig för jag har hittat en del bilder från Istanbul där jag är med, och om jag ska visa bakgrunden har jag inte så mycket val : )

Det VAR verkligen ett fint bröllop, jag är glad att jag såg allt från början till nästan slut. Men nu räcker det för mig, allt eftersnack i tidningarna behöver jag inte! Haha, nu fick jag leta, kamédiademet heter det. Fast jag tycker att det är lite gulligt att föra traditionen vidare genom att ha samma smycken som ens mor hade när man kan. I och för sig är hon så vacker i stråldiademet, men det brukar hon ju ha så ofta, så jag tror det kändes roligt att bli drottning för en dag. Eller nåt : )

KRAM till dig, du är också en SNYGGING!!!

Anne sa...

Inte för att jag tycker jag är särskilt starstruck men wow för din personliga handskakning med kronprinsessan och dina kungliga möten. Kul! Jag blir riktigt imponerad här. Jag har inte alls brytt mig om bröllopshysterin men när lördagen väl kom satt jag som klsitrad och blev helt besatt. Så kan det gå...

Marianne sa...

Anne: Haha, nej normalt bryr jag mig inte så mycket om kändisar och annat, men det känns lite speciellt att ha träffat just de här. Haha, glömde berätta första gången jag träffade kungen, det var cirka 1970-71. Vi var ett gäng som hade sett filmen Sista natten med gänget, och när vi var på väg ut från bion kom en kille som jag tyckte var himla lik kungen. Skulle precis säga det till en kompis när en annan sa "Nej men hej kungen!" Inte kände jag igen honom ordentligt inte. Men han stannade och småpratade en stund, var som vilken trevlig person som helst.

Ja men visst blev man alldeles tagen av deras lycka! Jag tror det var det som gjorde att så många normalt ointresserade blev så fast.

Kram!

Suzesan sa...

Jag har faktiskt glömt vad de åt. Något ur menyn iallafall. Tror jag. Inget sånt extra überextra och sen när de äter så får man hålla det lite hemligt. Men jag har glömt vad de åt men STORT ÄR DET. För mig. NU är det några år sen så preskribitonstiden är väl ute haha. För annars får gäster vara var de vill och personalen ska inte "babbla".;)

Iofs så får de äta vad de vill och de är mycket bra gäster dit de kommer. Har jag hört i kretsarna. De ger inga direkt order utan jag har fattat det som att de anpassar sig till det som finns.

Kram
/Susanne

Fröken Anki sa...

Ojdå, så du har så nära anknytning till kungahuset;) Kul att få träffa dem sådär och prata med dom, speciellt utan en massa fotografer. Jättefin bild på dig och kronprinsessan, men jag kände nästan inte igen dig i det där blonda håret.

Jag satt också och tittade på hela vigseln, kortegen och båtfärden. Sen blev det en del klipp-tittande på kvällen när vi kommit hem igen. Underbart vackert bröllop, jag är så glad för deras skull. De bara utstrålar kärlek till varann. Hoppas nu att de får vara ifred på sin smekmånad.

kram

Otta sa...

Jag har spelat in hela bröllopet och precis nått att komma till middagen nu (innan talen), så jag har det tillgodo. Som du förstår är det annars fotboll på TV för hela slanten! Så tråkigt, hatar fotboll.

Fadderbarnen är 6,5 år, födda med några dagars mellanrum. De har ju också fått två systrar som är 2 och 4 år. Vilket liv! Jag är så glad att jag inte har några barn, tyvärr är Nour ledsen för det, han älskaaaaaaaaaar barn...och de älskar honom. Julle, min favorit, hade sagt till sina föräldrar:"äntligen får jag träffa Nour igen". Så sött...

Och ja...kan vi inte ta en tur till Istanbul en gång??? När du flyttat till Sverige (läs Skåne)! :-)

Många kramar

Marianne sa...

Suzesan: Aha, så det var på någon restaurang där du jobbade? Jag tror också att de är ganska lätta att ha att göra med, det är bara när det är officiella arrangemang man måste hålla sig till protokollet, tror jag.

Kram!


Anki: Ja det är absolut ett minne att ha med sig i bagaget att ha träffat dem!

Det var kul att ha en heldag så där, jag börjar nästan förstå fotbollsfansen som bänkar sig för en heldag vid tv:n : D

Kram!


Otta: Jag hatar också fotboll, de skriker och gapar så infernaliskt.

Haha, ja vi får väl se, det kanske blir någon liten kompis till dina fadderbarn nu ändå : )

Ja, vi åker till Istanbul!!!

KRAM!