onsdag 9 juni 2010

En liten promenad

Även om man inte kan ge sig ut på några större äventyr, måste man ju ändå röra lite på sig. Så i dag tog jag kameran för att fånga lite av blomsterprakten som ståtar här i min lilla värld just nu. Häng med så får ni se lite av det jag såg.

Blomsterprakt på vår gata. Vårt hus är lite längre bort, men det här
är det man möts av när man kommer in på området.

Vår hyresvärd bor i det här huset alldeles vid infarten till området.

Blomsterprakt.

Ännu fler blommor.

En blommande kaktus.

En kaktusblomma.

Bananblomma i tidigt stadium - är det INTE! TACK SweFlo för att du tipsar och vet vad det är! Det är alltså en Vit papegojblomma, en Strelitzia nicolai.

Bananblomma med blivande bananer hos våra grannar.

De är så vackra de här rosa blommorna.

De rosa blommande träden. Snart ser jag ett hav av rosa när jag tittar ut från balkonen.

Kan det här vara mamman till ...

... dem som var sötast på hela promenaden?

35 kommentarer:

Otta sa...

Halledudana da! :-) Ja, du vet vad jag faller för direkt! Hade du någon tonfisk i väskan?

Ja, det vädret och de blommorna...otroligt att Nour vill lämna det! Nu har han ett halvt dygn på sig innan flyget startar. Kan tänka mig att han är lite nervös idag.

Kramar

SweFlo sa...

Vad frodigt! Inte direkt det första man tänker på när man tänker på Egypten! Det där trädet som du kalllar bananträd är nog faktiskt en sk Giant Bird of Paradise. Vi har ett likadant på vår bakgård. Väldigt lik bananträdet, men blommorna är inet desamma. Så den "bananblomman" som du tyckte var i tidigt stadie är nog snarare en Giant Bird of Paradise, men den andra bananblomman är helt klart en bananblomma, för så ser våra bananträd ut när de blommar. Här har de flesta Giant Bird of Paradise vita blommor, istället för de oftast lysande oranga som de små Bird of Paradise har, vet inte om det är detsamma hos er. Våra flamboyant och jacaranda har numera blommat över, men jag tror de brukar blomma ett par gånge runder somamren, i alal fall flaboyant (eller Royal Pointsiana som de kallar den här. Och i sydamerika kallar de den för flamboyant, kosntigt att den har så många namn, tror det finsn några fler namn på trädet till faktiskt).

Ha en underbar dag! Kram!

Marianne sa...

Otta: Jag visste att du skulle falla för sista bilden : ) Visst är de söta! Jag får ta med lite kattmat till dem i morgon.

Nour har ju inget val, du vill ju inte flytta hit! Hoppas att det blir en fin sommar i år så att han ska trivas!

Kramar!

SweFlo: Aha! Tack, ska genast ändra det i texten. Och googla för att se om den har något svenskt namn. För det är ju ofta så när en växt är lokal, att den får ett namn som sedan hänger med. Vet inte vad träden kallas här, folk verkar ha rätt dålig kännedom om växterna. När jag frågar får jag antingen ett jaså-svar eller så stammar de fram att de inte vet. Jag vet egentligen vad den rosa heter, men jag har glömt det. Får se om jag hittar det.

Hoppas att du också har en toppendag!!!
Kram!

Otta sa...

Jodå, jag vill flytta till Egypten när jag blir pensionär! :-) Och då vill jag syssla med välgörenhet - katter, fattiga och kvinnor!

Kram

anna of sweden sa...

Åh, så ljuvligt! Jättefina bilder! Tack för att jag fick hänga med.

Anonym sa...

Åh, vilka fina bilder. Katterna är ju så söta!! Krya på dig med nacken! Kram Nathalie

SweFlo sa...

Vit papegojblomma tror jag den heter. Vet inet om ordet giant översätts för just den här, det latinsak nament är Strelitzia nicolai. De kan bli rejält stora, lite häftiga. Jag planterade min för några år sedan och den är snart 3 meter hög. Kul!

SweFlo sa...

Nehej, det var nog den vanliga vita, den stora heter Jättepapegojblomma och Strelitzia alba på latin. Kul att den är en blomma av afrikanst ursprung. Den är verkligen vanlig här i Florida! En annan som ser nästan lika dan ut men som inte har blommar är en sorts palm som har många namn: Vanderer's Palm (för att den had evatten och man kunde släcka törsten med den), Triangel Palm (för den växer som Jättepapegjoblomman i en triangelform (fast mer så). Har nog andra namn med. Har försökt få tag på ett litet exemplar som jag kan plantera, men har bara hittat enorma plantor som kostar mycket och som jag inte kan frakta. Tycker de är jättevackra!

Saltistjejen sa...

Men vikla söta kissar!!! Saknar du dina street cats från förra boendet?? Skönt att du känner dig såpass bra att du kan gå en kortare promenad. Och tack för att vi fick följa med!
kramar!

Marianne sa...

Otta: Jo, men så länge kan han väl inte vänta. Som tur är : )

Kram!

Anna: Tack själv! Du är alltid välkommen att hänga med!

Kram!

Nathalie: Tack! Ja visst är de söta! Det var första gången jag såg dem.

Kram!

Marianne sa...

SweFlo: TACK! Nu har jag ändrat i bildtexten. Jag tror ändå att det är en nicolai, jag skrev det. Jag vet inte om den kan ha några frön man kan ta, ska se. I så fall kan jag ju skicka det.

Kram!

Saltis: Ja, det var skönt att gå ut lite, fast det var allt lagom med den minipromenaden. Jo, jag saknar allt några av de där katterna jag hade där borta. Har lite medvetet inte brytt mig för mycket om katterna här, just för att inte fästa mig, men jag får väl ge lite mat till de här så : ) Det får bli i morgon.

Kram!

olgakatt sa...

Så mycket vackert du har i omgivningen, både växter och katter! Nog är det mamman, man ser ju mjölkbaren!
Hade nog varit bra med litet maskmedel gömt i maten och en extra smörklick till mamman...

Desiree sa...

Väldigt vackert där du bor. Här förstår jag att ni trivs. Vilken underbar blomsterprakt. Vet du förresten vad det röda trädet heter (det med de röda vackra blommorna)? Jag såg en hel del av dessa träd i Miami och Key West. Jag har för mig att det heter Banyan eller Famboyan eller något sådant.
Bananblomman är ju sååå himla fin.
Kissarna var supersöta de med.
Kram!

Malin sa...

Så vackert!! Vilken fantastisk promenad och vilka fina foton du har tagit! Du är jätteduktig med kameran Marianne!

Marianne sa...

Olgakatt: Det stämmer, såg inte det förut, men visst ser man mjölkbaren! Jag ska ta med lite mat till dem i morgon. Måste dokumentera den där blommande kaktusen lite mer också.

Desirée: Det är Flamboyant. Det har olika namn, som SweFlo skriver, men jag tror man säger Flamboyant i Sverige. Inte för att trädet finns i Sverige, men ändå.

Kissarna är så supersöta. Farligt söta : )

Kram!

Malin: Tack! Ja här är väldigt vackert. En riktig oas.

Äventyret framtiden sa...

Jag säger då det! Du har verkligen en annan sorts blommor i ditt "dike":). Underbara bilder.

Kram

Marianne sa...

Karin: Haha, ja mina "diken" ser lite annorlunda ut. Båda sorterna är vackra, men på olika sätt.

Kram!

Suzesan sa...

Vilken blomsterprakt. Fin bild på katusen. Allt var fint även söta katter. Kattungarna var ju bedårande söta.

Kram
/Susanne

KARLAVAGNEN sa...

Jag smäller av så söta katter och präktiga blomster!

Tänk så många barn och djur det finns om far illa... Men det är ju som vi är överens om att ett bidrag till hjälp är bättre än inget alls.


Var rädd om dig!

Desiree sa...

Tack, då fick jag reda på vad trädet hette. Jag tycker det är så himla vackert. Även kaktusarna som blommar ser jättevackra ut.
Kram!

Matildas fikarum sa...

Bananbebisar! Det är inte varje dag man ser såna. Och kaktusblommor! Som är bland det vackraste jag vet.

ExPIAtriate sa...

Vackert! Alskar blomsterprakt, det finns det tyvarr inte sa mycket av har i oknen.
Har ocksa "hittat" dig tack vare Kattis. Intressant att lasa om livet i Egypten! Sofia och Istanbul later ocksa spannande. Laste turkiska pa universitetet och foll for bade musik, mat och kultur, ironiskt nog har jag bara hunnit mellanlanda i Istanbul, hm...
Hoppas ni far en harlig helg, tar ni helg fredag- lordag som vi gor har i UAE?

Trillingnöten sa...

Det är verkligen fantastiskt vackert! Jag blir så avundsjuk på dig som får se så vackra saker :) Iof finns det mycket vackert runtomkring mig också om man bara tar sig tid att titta :) Men allt som du visar är så exotiskt för mig att det blir väldigt vackert och annorlunda! Hur länge till stannar ni i Egypten? Kram!

Katarina sa...

Åh, så vackra de är de där gröna träden med intensiva röda blommor!

Det ser nästan ut som malunggay? Det sak vi förresten äta till middag, kycklingsoppa med malunggay blad i.. Känns det igen tro där?

Hoppas du blir bra nu så att du kan hålla igång,,, igen!

Jemayá sa...

åh, åh, ååh, vilken härlig blomprakt!! Och kissorna var så söta :). Glad att höra att du nu vet vad som orsakar det onda, alltid en lättnad och så vet man ju bättre vad man kan göra åt det!! Sköt om dig, kram!

Marianne sa...

Suzesan: Försökte hitta kattungarna i dag och ge dem mat, men jag såg inte röken av dem. De var så himla söta.

Kram!

Karlavagnen: Ja här försöker man mata katter och så finns det inte en enda i närheten! Men de såg ändå ut att må rätt bra.

Kram!

Desirée: Ja det är en helt annan sorts prakt än hemma i Sverige. Jag måste få med mig lite frön och skott hem till Sverige. Måste ju försöka i alla fall!

Kram!

Marianne sa...

Matilda: Ska försöka följa bebisarna till vuxna! Fler kaktusblommor kommer, förmodligen i morgon.

ExPIAtriate wife: Merhaba! Välkommen hit! KUL att du kan turkiska, min turkiska är väl inte mycket att hänga i granen direkt, men jag tar mig gott fram. Du bara MÅSTE upptäcka Istanbul, världens vackraste och bästa stad.

Kan tänkta mig att det inte är lika grönt hos dig. Vi bor ju precis på randen till öknen, så bara på andra sidan stora vägen är det rätt mycket beigare. Vi har ju Nilen som gör det grönt en bit längs dess fåra.

Jo, vi har också fre-lö här. Det tar ett tag att vänja sig.

Trillingnöten: Ja det är ju det, man måste ta sig tid att titta. Du har de underbaraste blommor runt dig, men de är oftast så mycket mindre, de nästan gömmer sig.

Vi vet inte hur länge vi blir kvar, som längst till nyår, men så fort Klas får jobb i Sverige flyttar vi hem.

Kram!

Marianne sa...

Katarina: Njä, jag tror inte att det är samma. Inte som det ser ut när jag googlar på malunggay i alla fall. De här heter Flamboyant http://sv.wikipedia.org/wiki/Flamboyant_(växt)

Tack! Jag tar det så lungt nu så att det får läka, så blir det träning sedan.

Kram!

Jemayá: Visst är det vackert! Men jag hittade inte ungarna i dag när jag skulle mata dem. Nå, det klarar sig nog.

Tack! Ja det blir alltid mycket lättare när man vet vad det är så att man kan bota sig på rätt sätt.

Kram!

Helly på vift sa...

Ja, det var de söta kisseungarna :)

Vad många vackra blomsterträd du har utanför dig. Jag gillar verkligen Flamboyanten (eller vad den nu kallas) synd att den inte blommar jämt...

Kram!

Annika sa...

Men vilka söta kattungar...HELT underbara!!
OCH, vilken blomsterprakt sen!
Du bor verkligen fint!
Kramar!

Kim M Kimselius sa...

Tar nästa plan ned till dig... Så underbart det såg ut. Får mig att längta tillbaka till Egypten... Kram Kim

Marianne sa...

Helly: Jo, det är Flamboyant. Håller med, visst hade det varit härligt om de blommade året om. I stället blir de tyvärr rätt skräpiga : ) Däremot blommar boganvillan hela tiden, och det är bra.

Kram!

Annika: Ja man blir lite sugen på att ta hand om dem, men det går ju inte. Och får de bara mat så är de nog lyckligast i frihet.

KRAM!

Kim: Välkommen till Egypten! Men visst blir man sugen när man ser alla olika platser på bloggarna!

Kram!

Kim M Kimselius sa...

Absolut, iallafall jag vill resa på stört när någon skriver fint om platsen där de bor eller visar vackra bilder. Kram Kim

Anne sa...

Kaktusblommor är så vackra, lyckans dig som får de sem i verklighet och inte bara på bild. När vi var til öknen ifjol, med uppdraget att se kaktusar (jag är fascinerad av kaktusar, tycker det är otroligs växter, vackra är de också), men den tiden på året var det höst/vinter så de blommade inte. Skulle så velat se blommande kaktusar. Men jag får njuta av dina bilder istället!
Lite lustigt förresten med tunnan som står mitt på vägen, den kanske fyller nåt syfte? Typ fungerar som markering för övergångsställe? Avdelare av nåt slag?
Torsdagskram!

Marianne sa...

Kim: Så är det för mig också!

Kram!

Anne: Jag tänkte publicera en del kaktusbilder i dag, så då får du se fler.

Tunnan står där för att de håller på att bygga upp och måla en bump i vägen så att folk inte kör för fort. Så det är bara för att man inte ska köra på den sidan de jobbar.

Kram!