måndag 7 juni 2010

Sjukhuset i dag igen

TACK alla ni gulliga för era krya-på-er-hälsningar! I dag känner jag mig mycket bättre tack vare den där dundermedicinen jag fick av doktorn i går. Tabletterna heter Lyrica och jag blir nästan lyrisk över hur väl de verkar. Det är en tablett som hjälper mot just smärtor i nerverna, och det var nog just exakt vad jag behöver. Har fått veta av min Trevliga f.d. Granne, som är cancersjuksköterska, att man ofta använder just den tabletten i Sverige. Det är då inte någon morfinsort, om jag har förstått saken rätt. Lite trött var jag i förmiddags, men nu känner jag mig pigg och glad och som vanligt. Värken ligger där bakom, jag känner av den, men det är ingenting mot vad det har varit.

Så har jag varit på vårt eminenta sjukhus i dag igen och gjort en magnetröntgen av nacken. Killen som skötte det hela (röntgenläkaren?) sa att det var diskarna, och jag får veta detaljerna när rapporten är klar efter kl 18 i kväll. Men det får bero, antingen tills i morgon eller tills på torsdag när jag ändå ska dit och få nästa spruta. Det var förresten inte alls särskilt obehagligt att göra den där magnetröntgen. Jag blundade direkt när de började köra in mig i den lilla tunneln så att jag skulle slippa se hur trångt det var, och sedan slappnade jag bara av och lät tankarna vandra så att jag nästan somnade.

Det där med sprutan i går gick förresten till på ett lite annorlunda sätt. Som svensk är man ju van att doktorn ordinerar en spruta, och så kommer en sjuksköterska och ger den. Här skriver doktorn ut ett recept på alla mediciner, sedan går man till apoteket och köper medicinen inklusive det man ska få som spruta, och sedan går man dit man vill och får den. Det vill säga om man går till ett annat apotek än sjukhusapoteket kan man be dem ge den där. Eller så handlar man på sjukhusapoteket och går till Akuten och får sin spruta. Att få sprutan kostade 32,50 EGP, dvs cirka 42 SEK. Helt överkomligt och jag tycker det känns lite tryggare att få en spruta på sjukhuset, vad det än är, ifall man skulle reagera på den så att hjälp finns att få.

I övrigt är det så enkelt att gå dit, för man går bara till kontoret för International Relations, och så hjälper de en att betala och hitta till rätt ställe. De är verkligen toppen där.

Fotona är tagna med mobilen.

Sjukhuset Dar Al Fouad, det enda ackrediterade sjukhuset i Egypten sägs det.
Tur att det är det sjukhus som ligger närmast oss, bara en 20 minuters väg för att ta sig dit.

Parkeringen framför huvudentrén. Det kostar 5 EGP att parkera här, cirka 6:50 SEK.

Bönerum finns överallt, på alla kontor, i shoppingcentren och framför allt på sjukhusen.


När jag nu ändå var ute och åkte passade jag på att åka upp till Dandy Mall och handla lite. Och nu äntligen har min köttaffär öppnat sin butik i vårt shoppingcenter! Självklart passade jag på att titta in där och handla lite godsaker. Den stora skillnaden är att jag nu inte måste handla för kung och fosterland, utan kan nöja mig med lite vanlig veckoshopping. Jätteskönt.

Gourmet Egypt i Dandy Mall. Welcome!

Jag skulle inte handla så mycket, bara lite potatis och mjölk ...
Tur att snälla söta W som körde mig också hjälpte till att bära upp allt. Annars
hade jag tänkt att bara bära upp det som var kylvaror och det som vi behöver till middag,
och sedan låta stackars Maken ta resten. Nu behöver han inte det.

28 kommentarer:

Taina sa...

Men oj Marianne, vad trist med din nacke men skönt att du fått hjälp nu. Alltid tråkigt att dras med någonting. Tur att du har så nära till det här sjukhuset. När du skriver "krediterade", vad menar du då? Menar du ackrediterad? Finne som jag är försöker fortfarande lära mig det svenska språket. Hahahaha!

Butiken du väntat på ser väldigt prydlig OCH strukturerad ut. Tur att du hade hjälp i bärandet.

Hoppas du blir bättre snart så simma lugnt så länge.

KRAMAR!

SweFlo sa...

Skönt att du mår bättre! Lyrica fick jag när jag första gången fick inflammation i en nerv i huvudet, men tyvärr funkade det inte alls, kunde lika gärna ha knaprat sockerpiller. Har hört att Lyrica är väldigt populärt för att behandla fibromyalgi här i USA. Och diabetes-relaterade nervsmärtor. Vilken härlig affär, det ser ut att vara ett toppenställe. Tack för bilderna, det är alltid kul att se hur det ser ut där du bor!

Marianne sa...

Taina: Tack! Hehe, jo, jag menar nog ackrediterad. Nu slarvade jag med engelskan, det står credited på deras skylt : )

Den där butiken är både fräsch, strukturerad och välsorterad och den enda affär där jag handlar kött. Den enda affär som har hängt och mört kött och kött som inte har utsatts för flugor och ökensand och gamla köttsafter från tidigare biffar. Plus att de har en del andra läckerheter som Mama Africa's Zulu Sauce och liknande.

KRAMAR!

Marianne sa...

SweFlo: Tack! Men TRIST att det inte hjälpte dig! Just att man slipper vara så himla trött av dem också är ju skönt. Men en nerv i huvudet är nog alldeles extra ont, kan jag tänka mig. Diabetes har jag i alla fall inte, så det är ju skönt. Inte fibromyalgi heller. Det enda andra är väl att jag är i klimakteriet så jag behöver mina hormontabletter för att inte gå ner i vikt igen.

Jag älskar den affären. Kunde inte hålla mig från ett paket franska hallon i dag : )

Kramar!

Desiree sa...

Vad skönt att höra att du mår bättre och att den där sprutan hjälpte till så att du fick sova och komma över den hemska smärtan. Nu håller jag tummarna för att det ser ok ut med magnetröntgen som du gjorde och att det går snabbt och smidigt att behandla så att du blir helt återställd. Det är ju väldigt bra att ni har ett så bra sjukhus på nära avstånd. Interessant med bönerum. Så annorlunda mot Sverige men så självklart i Egypten.
Vilken fin butik. Ser jättefin och fräsch ut att handla i.
Krya på dig.
KRam!

Marianne sa...

Desirée: Tack! Ja det var verkligen skönt att bli av med den där smärtan. Men nu börjar det avta, så det blir bra att maten snart är klar så att jag kan ta nytt.

Ja vilken tur att vi har det här sjukhuset! Glömmer aldrig det jag blev skickad till i somras när jag hade gått ner i vikt! FY så läskigt det var där. Det var bara svensk "undvika att vara pinsam" som gjorde att jag ens gick in ...

På shoppingcentret räcker bönerummet inte till på fredagar till fredagsbönen, så då sitter folk ute i gångarna utanför affärerna också!

Kram!

Saltistjejen sa...

Å vad skönt att du känner dig bättre nu med medicinen och framförallt att du har varit och kollat dig! Hoppas nu att det går att göra ngt åt din smärta mer "ordentligt" än att bara ta värktabletter.
Det där med sprutan var verkligen annorlunda. Sådant är typiskt sådana saker man som utlänning kan ha svårt att först förstå. Alltås HUR man ska göra det hela. även om ngn förklarar så kan iallafall jag känna att jag inte riktigt "hänger med" eftersom det är såpass annorlunda mot vad man är van vid. och då tänker jag att "oj kasnke missförstod jag något nu?" och så frågar man kanske 3 ggr eller så för att verkligen ha förstått hur man ska gå till väga... ;-)
Krya nu på dig ordentlgt!!!!!
Kramar!

Anonym sa...

Vad toppen att du mår bättre, hoppas att värken inte fortsätter att ligga "bakom" utan att den ger sig av.

Vad fint du har det i din shoppingmiljö! Min är betydligt tristare, och mer ICA Maxi betonad.

Bloggblad sa...

Hoppas att du piggnar till - ont i nacken är himla jobbigt - och axlarna med för den delen.

Jag flinar lite lätt åt böneskylten - läste i dag i Kyrkans Tidning att de stängt ett andaktsrum på Telia i Sthlm, prästen sa de upp för 7 år sen, numera kan man inte ha ett KRISTET bönerum i Sverige! Vi är ju multikulturella, gu'bevars!

(Jag undrar om jag har PMS? Retar upp mig på en massa saker idag... P = post!)

Anne sa...

Men fina du, vad tråkigt och jobbigt med din nacke. Jag har inte varit inne på helgen och möts nu på måndag av rapport om hur ont du haft. Som tur var fick jag dock snabb uppföljning eftersom du i måndagsinlägg skrivit att det är mycket bättre och att medicinen du fick verkligen gör under. I skrivande stund vet du kanske än mer från röntgen också (i och för sig skrev du att det skulle få bero till torsdag, då du ändå ska dit för ny spruta). I alla fall, det låter som du är mycket bättre. Skönt!!! Oerhört jobbigt ha så ont att det blir svårt att sova, sömnen behöver man ju.
Affären ser för övrigt oerhört fräsch ut, inbjudande och inspirerande att handla i butiker som denna. Noterat en butiksvakt (eller vad han nu är) till höger på bilden. Är det vanligt i de allra flesta butiker?
Kram och så hoppas jag att du blir ÄNNU friare från smärtan.

Marianne sa...

Men oj vilken dundermedecin det finns i Egypten. När jag hade diskbråck i nacken var det inte att tänka på att åka och handla. Jag hade fullt upp med att ta mig från sängen, nej jag menar fåtöljen sag satt och sov i ett par veckor. Att lyfta nåt gick bara inte. Och då är jag ganska så stryktålig ändå. Jag är så glad att du får så bra hjälp. Och hoppas nu att eländet ger med sig snart.
Och vet du, jag var också och handlade idag. Egentligen behövde jag bara tvättmedel men som vanligt hittade jag en massa bra att ha saker. Där är vi nog lika allihopa.
/Kram på dig och hoppas du blir av med det onda snabbt.

Freedomtravel sa...

Hur funkar sjukvården rent ekonomiskt då? Betalar man sjukförsäkring? Finns det olika dyra varianter på en sån? Eller betalar man direkt på sjukhuset? Och hur funkar det för dem som inte har pengar?

Lotta sa...

Så bra att det känns lite bättre nu! Och så snabbt det gick att få resultatet av magnetröntgenplåtarna!
På universitetet i Lund lär det finnas ett bönerum som är för alla, kristen som muslim. Det tycker jag är jättebra!

Hoppas ditt onda håller sig borta nu!

Jemayá sa...

Oj, har inte varit inne på läänge, men blev skrämd av rubriken och tänkte att jag snabbt ska se hur det är med dig. Skönt att höra att medicinen hjälpt (fast hajade till när du nämnde c-ordet, som sagt, har inte hunnit läsa på läänge!!)!! Hoppas att du skulle hitta hjälp som verkligen skulle komma åt grundorsaken till värken också! Varm kram!

Marianne sa...

Saltis: Tack! Ja, det får bli en ordentlig omgång sjukgymnastik och sedan gym, bara jag får hjälp med vad jag ska göra och inte göra på gymet så ska jag väl kunna träna upp musklerna så att kotpelaren får bättre stöd. Det är väl där felet ligger, jag har så himla lång hals!

Visst är det sånt man känner sig dum av! Hörde jag rätt? Nä, så kan det väl inte vara, jag måste fråga igen och förtydliga ...

Hur är det med din hosta?

KRAM!

Carina: Tack! Ja, jag hoppas också att det ska försvinna helt, men det lär väl dröja ett tag och då får man vara tacksam för riktigt bra värktabletter!

Min shoppingmiljö är väl rätt blandad, skulle jag vilja säga : ) Just den här affären är väldigt fin i alla fall.

Kram!

Bloggblad: Tack! Ja det är så centralt att ha ont i nacke och axlar, det stör!

Men tror du inte att det var att ingen är intresserad av att gå till Telias bönerum? Svenskarna generellt sett verkar ju avkristnas mer och mer, och då tänker jag inte på nya svenskar, utan att svenskar blir mer och mer ateister. Ärligt talat visste jag inte ens att det fanns bönerum på några företag i Sverige. På sjukhusen finns ju, och jag tycker nog att det är bra att det är öppet för alla där. Annars skulle man ha flera. Judendomen måste väl ses som en svensk religion eftersom jiddisch är ett officiellt minoritetsspråk? Då är det mer praktiskt och brödjabefrämjande (heter det så?) med ett gemensamt. Det är ju samma gud men olika profeter och olika sätt att be, bara.

Haha, ja PMS:iga är vi allihopa ibland, jag hör också till gruppen Post- : )

Marianne sa...

Anne: Tack! Ja det är jobbigt när det gör så himla ont, och det blir ju inte bättre när man inte kan sova. Men i natt sov jag som en liten gris efter medicinen, så det hoppas jag ska hålla. Jag har inte varit och hämtat svaret, om någon chaufför inte har någonting att göra i morgon så kanske jag åker upp, annars får det vänta tills på torsdag som sagt. Men röntgenkillen sa diskarna, så det är väl vad det är. Här hämtar man svaren och äger dem, tar hem dem. Doktorn bara tittar på dem. Det är rätt bra faktiskt, för det var likadant i Istanbul så nu kan jag ta med gamla plåtar så finns det någonting att jämföra med. I Sverige gäller det att gå till samma sjukhus hela tiden om det ska gå.

Ja, det är vanligt med vakter vid butikernas ingång. Om man har kassar med sig så lämnar man dem till vakten och så passar han dem medan man handlar. Just den här vakten passar hela kundvagnen man har med sig från Carrefour, jättepraktiskt. Han vill inte ens ha dricks.

KRAM!

Marianne: Tack! Ja så var det för mig också sist jag hade diskbråck i nacken, kunde knappt röra mig och inte ens lyfta en kaffekopp. Det var därför jag trodde att det här var axeln. Hade det inte varit för att det blev värre och värre hade jag nog inte åkt till doktorn om jag ska vara ärlig ... Men åka och handla var det ändå inte tal om förrän medicinen slog till, så det är verkligen skönt. Men den medicinen finns även i Sverige, så om du drabbas en gång till så finns det! Man SKA dock vila tills det akuta är över, så man ska vara försiktig när värken är maskerad.

Visst är det märkligt så många saker som letar sig ner i kundvagnen? Förstår inte hur det går till : )

KRAM!

Freedomtravel: Ja, tyvärr är det så orättvist att det bara är den som har råd med försäkring som har råd att gå till så här fina sjukhus. Vi har försäkring genom jobbet, det har alla anställda på kontoret, från chef till städare och vakter. Men vi måste ändå betala på sjukhuset, sedan får vi tillbaka pengarna från försäkringsbolaget. Det brukar dock aldrig vara några problem.

Och som sagt, tyvärr finns det många som inte har råd att gå till doktorn. Det finns läkare på apoteken här, så många går bara till apoteket och får på så sätt gratis råd om vilka mediciner de ska ha. Bättre än ingenting i alla fall, även om det verkligen inte är optimalt. Och sedan fungerar ju familjerna och byarna på ett annat sätt här än i Sverige. Om en familjemedlem blir sjuk samlar man in pengar i hela släkten, så det brukar ordna sig. Det har sina fördelar och nackdelar med båda det kollektiva samhället och det individualistiska.

Marianne sa...

Lotta: Det har sina fördelar att befinna sig i ett land med privat sjukvård när man har råd att betala för den. Då går det undan, man slipper vänta i tre månader eller mer innan man får sin undersökning och behandling. Men jag skulle ändå inte vilja byta system i Sverige, det är ändå mycket bättre när det är garanterat att alla får den hjälp de behöver, även om det kan dröja.

Jag tycker också att det är bra med gemensamma bönerum, Det är förbrödrande, något som verkligen behövs i dagens värld!

Kram!

Jemayá: HEJ! Och Tack! Jag har inte varit inne hos dig heller på evigheter, men det ska snart bli. Hoppas att allt är bra med dig. Nej någon livshotande sjukdom har jag inte, så du behöver inte vara orolig. Det här ska gå över så småningom, nu får jag göra allvar i att få sjukgymnastik ordentligt och sedan träna upp musklerna så att det inte sker igen. Det skrev jag bara för att min Trevliga f.d. Granne är kunnig när det gäller svåra smärttillstånd : )

Varma kramar till dig också!!!

Anonym sa...

Tack och lov för duktiga läkare och ordentliga mediciner. Kryapåhälsningar från mig också!
Den där delikatessaffären ser inte dum ut, jag kan förstå att det är lockande att köpa massor med gott!

Melting Pot sa...

Så bra att det finns bra sjukvård där du bor. Skönt att du mår bättre.
Jag är väldigt nöjd med den vård vi hittills har fått här i Indien, trots att man måste hjälpa dem lite på traven med hygientänket ibland.
Det fungerar på samma sätt här i Indien med läkemedel. Man får ett recept och sedan går man till sjukhusapoteket och hämtar ut hela kitet man behöver(tex. vaccin inkl.kanyler mm.)och tar sedan med det in till läkaren igen som ger sprutan. Ganska smart sätt eftersom de inte har fri sjukvård och de måste försäkra sig om att få betalt. Bra också att hämta ut kanyler på apoteket. Då vet man att de är garanterat nya.

Kram!

Grekland nu sa...

Usch då, nacken är ett besvärligt ställe att ha ont på! Det vet jag av egen erfarenhet. Och inte blir det bättre av att man sitter länge framför datorn...Men skönt att det verkar reda upp sej! Det där med sprutorna verkar fungera i Egypten på ung samma sätt som i Grekland, här går vi också och köper ut sprutmedicinen på apoteket och ibland är det även apotekaren som ger sprutan. Och det där med att blunda när man åker in i den där röntgentunneln kör jag också med för att hålla mej lugn, fast jag kan inte låta bli att kika lite ibland förstås...Krya på dej-kram!!

Katarina sa...

Oj, Marianne, jag har nog inte hängt med på ett inlägg. Låter verkligen besvärligt med din nacke och värken. Men bra att du fått hjälp nu!

Krya på dig! Kram

Annika sa...

Lyrica gör man ofta reklam för här i US på bästa sändningstid på TV :-)
Här tror jag den mest gest till fybromylogi patienter.
SP glad att den funkar för dig!
Verkar vara diskbråck alltså, shit...
Vad blir nästa steg i din behandling?
Men det bästa nu är att smärtan är borta!!!
HURRA!!
Kramar till dig, min vän!!!

Annika sa...

En del slarvfel i texten ovan, ser jag...
Som vanligt då man skriver...
FORT och FEL.
Blääää...

anna of sweden sa...

Oj, oj, oj. Här missar man att läsa bloggen två dagar och så går du och hamnar på sjukhus.

Jag är glad att du mår bättre igen - skönt att medicinen hjälpte. Och härligt att du verkar ha hamnat i goda medicinska händer.

Stor kram!

Marianne sa...

Matilda: Tack! Ja vad gjorde man utan läkare och mediciner? Nu kan jag fungera igen i alla fall, även om jag inte kan skura golv. Men jag klagar inte över det : )

Affären är helt underbar. Önskar att de hade ännu fler varor bara, och att de alltid hade allt de ska ha. I går hade de t.ex. inte balsamvinäger som jag behöver.

Lena: Tack! Ja det är verkligen skönt att det finns ett bra sjukhus här. Förra sommaren blev jag skickad till ett förfärligt ställe, det var INTE rent. Men på det här sjukhuset är det rent och fint, om än lite slitet på sina håll, och man behöver inte oroa sig för begagnade kanyler och liknande. När Klas söker nytt arbetstillstånd varje år måste han däremot påpeka att de ska använda en ny kanyl för HIV-testet - som de tar varje år ... Jag slipper det testet, jag är ju bara bihang. Ibland är det bra att vara bihang : D

Kram!

Ingabritt: Tack! Nej, nacken är inte rolig när den krånglar. Men precis som du ska jag bli bra igen, så fort som möjligt. Sitter sällan långa stunder vid datorn, även om jag jobbar och sitter hela dagen blir det sällan längre än max en halvtimme i stöten, jag måste hämta något, en katt kommer och vill gulla eller ha mat, toa, vattna blommor ... Eller så går jag bara en sväng runt lägenheten.

Kul att det funkar på samma sätt i Grekland! Kanske är det så i Turkiet också, där har jag nog aldrig fått någon spruta, tror jag.

Kram!

Marianne sa...

Katarina: Tack! Ja det är lite jobbigt med nacken, men nu är det redan mycket bättre tack vare medicinen och sedan får det bli sjukgymnastik.

Kram!

Annika: TACK! Ja det är skönt att värsta smärtan är borta. Det var inte roligt. Men jag får ta det lugnt, för i dag gör det hela sig påmint mycket mer, borde inte ha åkt och handlat. Jo, diskbråck ... MEN jag ska fixa det här och se till att bli helt frisk. Och så följer jag definitivt Olgakatts råd! Ibland känner man sig lite utlämnad när man ställs inför utländska läkare så här, han var till och med lite svår att diskutera och fråga saker. Fick liksom propsa på att han ens skulle tala om vad de olika medicinerna var bra för. Nåväl, det ordnar sig till slut.

KRAMAR!!!

Anna: Tack! Fast det är allt tur att man inte bara gör som doktorn säger utan frågar och nosar lite själv också. Ska allt försöka klara mig utan en del av det där dundret han skrev ut ...

Kram!

Melting Pot sa...

Det är ju nästan ironiskt att man skall behöva påpeka att de skall ta ny kanyl till ett HIV test. Ibland undrar man verkligen..........

Marianne sa...

Lena: Haha, ja, tänkte inte så långt, men det är ju faktiskt rätt vansinnigt i just det läget!