söndag 6 juni 2010

Doktorn

En nutida plog i Egypten. Inne i centrala Kairo till och med.

Nu har jag varit hos doktorn. Själv misstänker jag att jag har en s.k. frozen shoulder, en inflammation i axelns ledkapsel, men han tror att det är diskbråck i nacken. Har haft mer och mer ont i ett par veckor nu, och de sista nätterna har jag inte kunnat sova ordentligt på grund av värken. Det gör ont på dagarna också, men när jag lägger mig ner förvandlas det hela till tusen knivar och brinnande svärd. Bara när jag hittar en exakt position för vänsterarmen kan jag somna till lite. Vi får se vad magnetröntgen säger i morgon. Tills vidare har jag fått en spruta som ska stimulera kortisonproduktionen i kroppen och har ett helt apotek med mig hem. Ny spruta på torsdag och sedan återbesök hos doktorn på söndag.

Och visst är det typiskt, för jag kan inte direkt påstå att jag kände mig pigg och fräsch i går när vi firade vår elfte bröllopsdag. I kväll skulle vi ha åkt till ambassaden och firat nationaldagen, men av det blir det ingenting. Tyvärr, eftersom det samtidigt är ett avtackande av våra Trevliga f.d. Grannar. Maken? Jo, visst kan han åka utan mig, men han säger att han inte har lust om inte jag följer med.

Varmt i dag, 40,5°C när jag kom hem.

29 kommentarer:

Lotta sa...

Usch, det är inte roligt när sådant här händer och bra att du har tid för magnetröntgen. Hoppas din arm blir bättre snart :-)
Och bra med doktorer som har öppet på söndagar!
Krya-på-dig-kramar från ett soligt Skåne!

Marianne sa...

Lotta: Tack! Ja här får man tid direkt, och söndagar är som måndagar i Sverige, för man är ledig fre-lö i stället för lö-sö. Så här får man vara glad om de har fredagsöppet i stället, det är fredagen som är den heliga dagen och den enda dagen det är predikningar till bönen, och då bara till lunchbönen.

Hoppas just nu att det där apoteket hjälper så att jag får sova i natt.

Kram och vad skönt att ni har sol!

Victoria sa...

Trist att du inte känner dig pigg, hoppas att du snart känner dig bättre! Många, många kramar//Vic

Marianne sa...

Vic: TACK söta du! Men det är DU som ska bli frisk och pigg!!!

STORA KRAMAR!!!

Äventyret framtiden sa...

Tycker synd om dig! Ingenting är sig likt när man har värk. Hoppas du får god hjälp och det snart.

Hälsokram

ab sa...

Kära Marianne, ser först nu att du inte är bättre - det är ett litet helsicke när man inte ens kan sova bekvämt!

Hoppas sprutorna hjälper och du blir bra snart. Försök inte gymnasistera, låt arm och nacke vila, det tror jag är bäst.

kram!

Bloggblad sa...

Jättejobbigt med ont om nätterna... jag hoppas också att du kan få hjälp med det.

värme låter lockande efter vår långa vinter, men 40... nej, jag är nöjd med hälften.

Bilden känns exotisk, men det gör ju de flesta av dina bilder...

Marianne sa...

Karin: Tack! Nej, allt blir lite omständligare och tråkigare. Hoppas som sagt att mitt nya apotek kan hjälpa. Fast nu gör det ont i baken efter sprutan också : D

Kram!

ab: Tack! Nej, inte ett dugg bättre, däremot sämre. Normalt när man har ont brukar det ju gå över, men det här har bara blivit värre i stället. Haha, hoppas VERKLIGEN att den där sprutan ska hjälpa, för nu gör det ju ont i baken också : D

Kram!

Bloggblad: Tack! Ja det är värst om nätterna till och med. Knasigt, det borde vara förbjudet!

Om man bara är ute en kort stund, som jag var i dag, är det rätt skönt med den här överdrivna värmen. Men man orkar knappast ta sig runt pyramider och annat.

Undrar om ens gröna-vågare plogar med oxar och kor i Sverige?

Annika sa...

INTE kul, Marianne!!
TVI!!
Diskbråck lär ju göra vidrigt ont. VI ska hoppas att det frozen shoulder du har.
Bra att du får MR.
Tänker på dig!
KRAMAR från ett hett Reston, men fortfarande svalare än hos er ;-)
Fast jädrigt FUKTIGT!!!

Marianne sa...

Annika: Tack! Haha, jag vet inte vad jag ska hoppas att det är, för jag läser att frozen shoulder tar 1-2 år att läka ut helt innan man är helt frisk, och att jag i så fall skulle befinna mig i fas 1, värken, fas 2 är tydligen rörelsehinder, och fas 3 är utläkning. Diskbråck går i alla fall över lite snabbare. Ja vi får se vad det är. Ont som attan gör det i alla fall.

TUR att ni har det svalare eftersom ni har det fuktigare. Ibland tycker jag att värmen är skön, ibland tycker jag att det är jobbigt.

KRAMAR!

KARLAVAGNEN sa...

Åh, hoppas att det är något som är lättbotat! Gullig El Make som stannar hemma med dig!

Freedomtravel sa...

40,5 är VARMT! Hoppas att du snart blir bättre!

Kersti sa...

Stackare. Hoppas att det inte dröjer innan du får hjälp som hjälper. Att ha värk är verkligen så tröttande. Om man dessutom inte kan sova är det förfärligt. Kram

olgakatt sa...

Får jag välja på frusen axel och halsdiskbråck väljer jag frusen axel alla gånger. Den går i alla fall säkert över även om det skulle ta tid. Halsdiskbråck kan ge betydligt värre besvär betydligt längre, tyvärr. Hoppas på varken eller! Även beskedligare ting kan göra förbålt ont.
Sen låter det drastiskt med ACTH (om det är det du fått i spruta, adenocortictropt hormon, vilket din beskrivning låter som) när inte ens diagnosen är klar. Det hade du INTE fått av en svensk doktor!
Hur det än är, vad det än är så hoppas jag du blir frisk igen FORT!

Desiree sa...

Stackare det låter jättejobbigt. Hoppas att sprutan hjälper dig lite så att du kan sova lite bättre inatt. Bra att kolla upp ordentligt med magnetröntgen så att du kan påbörja behandling. HOppas att det går över snart och blir mycket bättre. Jag förstår att du inte har lust med något om du går runt och har ont. Grattis på bröllopsdagen och hoppas som sagt att du mår bättre snart.
Kram!

Melting Pot sa...

Stackare!! Hoppas de hittar orsaken så att du snabbt blir av med eländet. Kram

Trillingnöten sa...

Din stackare! Jag hoppas de kommer underfund med vad det är för problem. Blir ju lite lättare att bota det då. Jag håller tummarna att det blir en ordentlig utredning och att det går snabbt att ordna. När man heller inte får sova är det ju skit! Stor kram!

Otta sa...

Stackars dig Marianne! Jag hoppas att du kunnat sova i natt och att röntgen visar något som går att åtgärda snabbt. När man inte får sova är det hopplöst!

Många kramar

Marianne sa...

Usch. Diskbråck i nacken är pyton. Jag råkade ut för det för några år sedan. Men med hjälp av piller och sjukgymnastik och 6 veckors sjukskrivning blev det bra. Att sitta stilla vid en dator som jag gjorde i många år var rena döden för nacke och axlar. Nu när jag går hemma och jobbar mer med kroppen så mår jag så himla bra. Vi är inte födda till att sitta still, så är det bara. Men det vill mycket till att kunna ändra på det i dagens samhälle.
Hoppas nu det går över snabbt.
/Kram

Kim M Kimselius sa...

Låter inte alls roligt. En av mina pojkar opererades för frusen axel förra veckan. Förhoppningsvis blir axeln helt bra. Hoppas att allt går väl med din axel. Kram Kim

Annika sa...

Tänkte precis så som Olgakatt skriver...
Har en kompis med diskbråck, och som hon lider. Knaprar morfin emellanåt, kan inte sova, har värk, värk, värk...
Nej, jag "håller nog" på frozen shoulder, Marianne. Och hoppas på det, hur knäppt det än låter...
Idag är det MR dagen. UNDRAR så hur det går!
KRAAAAAM!!!

Marianne sa...

Karlavagnen: Tack! Ja, det hoppas jag också. Men den här värkmedicinen har verkligen hjälpt, så jag är rätt nöjd vad det än är.

Klas var alltså inte hemma från jobbet, utan att han inte är ute och reser : )

Kram!

Freedomtravel: Tack! Ja, det är varmt. I dag är det bara dryga 30, så det växlar rätt kvickt.

Kersti: Tack! Jo, jag har fått riktigt bra hjälp med nya medicinen, den är riktigt dunderbra. Tur att man inte lever på 1800-talet, då hade det bara funnits huskurer ...

Kram!

Marianne sa...

Olgakatt: Tack! Han verkade nog rätt säker på diskarna, och jag misstänker nog detsamma nu efter MRI:n. Men det är en helt annan smärta än vid de förra diskbråcken. Och den här gången kan jag röra armen mycket mer, förra gången kunde jag inte ens lyfta en kopp kaffe knappt.

Jo, det var Synachten Depot jag fick. Tycker du att jag ska strunta i nästa spruta på torsdag? Ska träffa doktorn igen på söndag. Och så fick jag Lyrica, Celebrex och DantRelax som är någon muskelavslappnande. Men jag funderar på om man ska ta Paraflex i stället som ju finns i Sverige. DantRelax (Dantrolene) hittade jag inte i Fass. Vi får se, tar det här nu i alla fall tills det akuta har gått över. Nu fungerar jag i alla fall, även om jag har goda skäl att inte kunna städa : )

Kram!

Desirée: Tack x 2! Framför allt hjälpte nog tabletterna, så jag sov som en liten gris i natt. Vaknade till och med på onda sidan! Och nu är jag pigg och glad och känner mig ganska normal, även om jag inte bör utföra grovjobb som att dammsuga och skura golv : )

Kram!

Lena: Tack! Ja, det blir väl lite sjukgymnastik sedan, och hjälp till att stärka musklerna och sedan blir det tvångsgym för min del. Vi är ju medlemmar i klubben och det är fem minuters promenad till gymet som har AC, så jag har inte mer att skylla på än att jag behöver hjälp med vad det är jag ska och inte ska göra.

Kram!

Marianne sa...

Trillingnöten: Tack! Jo, magnetröntgen ska nog skingra dimmorna, och det är nog diskarna i nacken. Får som sagt se till att träna upp musklerna nu så att jag har någonting att stötta kotpelaren med. Jag har alldeles för lång hals!

Kram!

Otta: Tack! Men nu är det inte så synd om mig längre, den här medicinen hjälper verkligen. Så jag känner mig faktiskt piggare och gladare än på länge! Jag som sååå gott i natt!

Kramar!

Marianne: Tack! Ja det är sjukgymnastiken som ska till när väl diagnosen är klar. Det konstiga är att jag sitter still mycket mindre nu än jag gjorde innan vi flyttade hit. Nu städar jag, går ut och promenerar, springer i alla trappor ... Det är nog städningen jag är överkänslig mot : D

Skönt att höra att du är frisk igen!!!
Kram!

Marianne sa...

Kim: Tack! Oj, så din son opererades! Det är ju ändå rätt ovanligt, om jag har förstått saken rätt. Hoppas nu att han blir bra snabbt! För mig är det nog nacken, trots allt, men jag vill inte opereras. Det vågar jag inte : )

Hälsa krya på dig till din son!
Kram!

Annika: Men åh, din stackars kompis! Morfin kan ju inte vara roligt att behöva ta! Men du, tipsa henne om Lyrica, substansens namn är Pregabalin, det kan hon fråga sin doktor om. Det är inriktat just för nervsmärtor som hon ju har. Det används tydligen mycket i Sverige för svåra smärttillstånd.

Men tyvärr är det nog diskarna för mig också, igen. Den här gången ska det bli sjukgymnastik i alla fall, för det finns ett tyskt sjukgymnastcenter här i stan som ska vara riktigt bra. Det fanns en svensk sjukgymnast i Sverige, men det tog en hel dag att ta sig till och från honom, så det blev inte av. Där hade jag inte chaufför heller, utan det var kommunala medel som gällde med en sjuk nacke ... Och efter sjukgymnastiken blir det tvångsgym för min del!

KRAAAAM!

Och hälsa din kompis!

olgakatt sa...

Eftersom du känner dig bättre redan hade jag i ditt ställe avstått från nästa Synacteninj, det är en rätt häftig medicin. Den piskar på binjurarna att forcera fram mera cortison i kroppen.
Dantrolen är i Sverige ett licenspreparat som endast används av narkosläkare vid ett speciellt livshotande muskelmetabolismfenomen som kan uppkomma hos vissa genetiskt disponerade individer under narkos, malign hypertermi. Det är mycket riktigt ett slags muskelavslappande medel. Användning i ditt fall tycks mig egendomlig, faktiskt. Tror Paraflex hade varit bättre. Länken går till USA:s FDA.
http://www.drugs.com/pro/dantrolene.html
Lyrica, pregabalin, används mycket, kanske litet FÖR mycket, mot just neurogena smärtor.På sistone börjar litet varningsklockor ringa- som alltid när ett nytt medel blivit litet för poppis.
http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=13983
Hoppas du blir frisk utan allt för mycket kemisk inblandning! Som gammal smärtdoktor är jag luttrad. Och skeptisk, som du märker!

Kim M Kimselius sa...

Jag skulle inte heller ha vågat operera nacken... Hoppas det löser sig ändå för dig! Kram Kim

Marianne sa...

Olgakatt: TACK för länkar och råd. Inte schysst att fråga så här egentligen, jag känner mig som om jag utnyttjar din kunskap nu. Men jag får kompensera dig senare. Ni läkare är ju tyvärr plågade av sånt här, det vet jag.

Jag tar Paraflex i stället för Dantrolene i fortsättningen. Men jag fortsätter med Lyrica, för dextropropoxifenet hade inte minsta verkan. Jag vet inte vilket som är värst att använda, men jag tippar ändå på dextropropoxifen. Och så hoppar jag över sprutan i morgon! Det märker ju inte doktorn i alla fall eftersom det inte journalförs, jag kanske tog den på ett apotek på stan : )

När diagnosen väl är fastställd ska jag be doktorn ordinera sjukgymnastik (för försäkringens skull annars kan man ju ta det själv). Tror att det är bästa vägen till definitiv bot.

TACK igen!

Marianne sa...

Kim: Tack! Jo, jag hoppas det löser sig. Har hört talas om massor av människor, framför allt i Turkiet, som har opererat nacken, men jag tycker det verkar rätt drastiskt. Är man absolut tvungen är det väl en sak, men jag väntar nog tills dess : )

Kram!