tisdag 8 juni 2010

Lite smått och gott

Poliskur vid Citadellet (som syns i bakgrunden).

Återigen TACK för alla otroligt rara tillrop och önskningar om bättring! Vad skulle man göra utan sina bloggvänner? Jag bara undrar!

Jaha, nu har domen fallit. Jag har diskbråck mellan sjätte och sjunde halskotan som trycker på nervroten. Inte konstigt att det gör ont. Har hittat flera sajter på Internet där kiropraktorer skriver att man ska kyla med is en gång i timmen för att minska inflammationen i nerven, att man ska sova på sidan eller rygg och bara ha en kudde, och att man när symptomen har gått över ska studsa fem minuter lite försiktigt på en gymboll för att pumpa in syre och näring i disken. Låter vettigt. Jag sover redan som man ska, och så får jag väl kyla med mina isflaskor varje heltimme. Sedan ska jag till en sjukgymnast som får hjälpa mig att bli a) frisk b) ge mig övningar för att träna upp mig på gym så att det aldrig sker igen.

I dag känner jag dock att jag inte borde ha gått och handlat i går. Får väl avstå från alla roliga utflykter tills jag är frisk. Eller ett tag i alla fall.

---

I går när jag var och handlade hittade jag en ny mattidning. Vet ärligt talat inte om den är ny, men för mig är den det, jag har aldrig sett den tidigare. Fatafeat heter den och bygger tydligen på en egyptisk mat-tv-kanal. Glossig och massor av goda recept, många som vi västerlänningar känner väl igen, men med en liten österländsk tvist. Jag tänkte dela med mig av ett recept som är himla enkelt och himla bra för en pick-nick eller ett buffébord i sommarvärmen. Jag har inte provat själv, men hela idén skriker gott och svalkande.

Måtten får ni anpassa själva beroende på hur många personer ni ska göra för! Och ingredienserna kan ju varieras i oändlighet, jag skriver av receptet som det står, men det är bara fantasin som hindrar variationen.

Fyllda gurkor
10 stora gurkor
1/2 kg mjukost av Philadelphiatyp
1 msk torkad mynta
1 urkärnad och finhackad tomat
1 tsk salt

1. Skär av toppen av gurkorna på båda sidorna. Gröp ur gurkornas kärnor men behåll "köttet". Kasta kärnorna.
2. Blanda mjukosten och de andra ingredienserna.
3. Fyll den lilla kanalen i gurkorna med mjukostblandningen.

Jag vet inte riktigt vad man ska använda för verktyg, men ni får använda fantasin. Till stranden eller en picknick kan man ju sedan servera en hel eller halv gurka, på ett buffébord kanske det passar att skära upp i lagom tjocka skivor.

27 kommentarer:

Suzesan sa...

Åh men nej hoppas det ska läka ut och du skall bli bra. Kan det bli helt bra??

Inte undra på att du har haft ont. Men bra tips det där med gurka och os och alltihop.


Kram
/Susanne

Äventyret framtiden sa...

Tack för intressant recept på gurka och ost. Skall pröva. Det kommer recept på sparris så snart jag hinner:). Krya på dig och somrig kram
Karin

SweFlo sa...

Åf FY! Maken har lidit av det ett bra tag nu. Först vilel hans doktor ha det till att "han börjar bli gammal", men eftersom maken inte klagar om det inte är nått att klaga på (föruom vid förkylningar dårå) så tvingade jag honom till en expert. Som snabbt kunde konstatera att en nerv var klämd upp mot nacken mellan kota "den och den". Tydligen vanligt numera för personer som sitte rmycket vid datorn (eller hur?). Han fick gå på tre behandlingar hos en smärtexpert, där de sprutade in kortison direkt i ryggmärgen, nära nacken. Dyrt och omständligt, men det funkade ganska bra. Tyvärr jobbar ju maken typ 7 dar i veckan så helt bra lär det väl aldrig bli. Han har tom skaffat en gelmatta som han står up och jobbar på, så han sitter inte alltid. Men kul är det INTE. Tydligen var det inte mycket kiropraktorn kunde göra eftersom inflammationen i nerven måste tas hand om först. Men jag skulel nog inte rekommendera den behandling maken fick förens ni är tillbaka i Sverige. Den är tydligen mycket delikat och personen som gör den bör vara mycket kunnig. Kanske inget för Egyptens sjukvård, tyvärr. Hoppas att du fixar till det här nu!

Otta sa...

Hoppas att det fixar sig snart!

Det var en rejäl portion med gurka! :-) Men gurkorna är ju mindre i Egypten!

Kram

Saltistjejen sa...

Vad bra att du fått en diagnos! DÅ kan du få räött behandling vilket är början till att bli frisk! :-) Jobbigt att du känner av gårdagen men jag är säker på att du kommer känna dig bättre snart igen när du väl kyler din rugg, hoppar upp o ner på bollen samt får sjukgymnastik!
Stor kram och tak för gurkreceptet!!!

Desiree sa...

Oj låter inte alls kul med diskbråck. Att kyla varje timme låter ganska jobbigt men om det hjälper så gör man det ju självklart. ALlt för att lindra smärtan. Jag hoppas att du får bort det genom sjukgymnastiken. Den tror jag kan hjälpa dig att bli frisk snart. Du får ta det lungt och sakta känna efter vad du orkar och vad som funkar för att slippa smärtan.
Åh jag älskar att bläddra i glossiga fina mattidningar med mycket bilder. Så inspirerande.
Receptet lät himla gott och perfekt så här då det är varmt ute med något fräscht och smaskigt.
KRam !

Marianne sa...

Suzesan: Tack söta du! Jo, men nog ska det kunna bli helt bra, ska i alla fall jobba för det.

Visst var det en bra grej med gurkan! Har aldrig tänkt på det själv. Och kylförvarar man dem tills man ska äta dem så blir det både kylande, uppfriskande och lite nyttigt mättande.

Kramar!

Karin: Ja den där gurkan kan ju passa rätt bra i ert kafé! Bra att köpa med sig också om man är på svettig cykeltur. En kall gurka med fyllning blir ju både svalkande och lite mättande.

Stressa inte med sparrisrecept, det föll bara över mig att du nog vet exakt hur man ska behandla den för att det ska bli så där gott. Jag tycks inte lyckas med det, de blir som slaka geleklumpar när jag kokar dem.

Kram!

SweFlo: Gammal? Pytt heller! Vad är det för en doktor! Bra att du skickade honom till en expert. Jag tror att man måste få sjukgymnastik, och efter det ett program för att träna upp musklerna som ska stödja kotpelaren. Så försök skicka honom till en sjukgymnast! Och nej, man får vara lite försiktig när man sitter mycket vid datorn. Jag sitter sällan länge i sträck, utan går upp och gör någonting, vad som helst, som att klappa katterna, hämta vatten, gå på toa ... minst en gång i halvtimmen, oftast oftare än så. Och så är det viktigt med storlek på skärm, glasögon, arbetsställning. Bra kanske om en ergonom kommer och kollar hans arbetsplats?

Jag kommer inte tillåta några insprutningar i min nacke! Om en svensk läkare som jag litar på säger det och gör det, men inte här!!! Aldrig! Hade det varit en frozen shoulder hade jag tillåtit en kortisonspruta med smärtstillande i axeln, men inte i nacken. Hu!

Tack, jag ska fixa det här! Hoppas din man gör det också!

Kram!

Marianne sa...

Otta: Tack!

Men jag har hittat rätt stora gurkor nu. Inte riktigt som de svenska, men nästan.

Kram!

Saltis: Tack! Ja diagnosen är A och O så att man kan göra någonting åt det hela. Ska till doktorn igen på söndag och då får han ordinera sjukgymnastik. Tills dess kyler jag.

De där gurkorna är nog perfekta för picknick i Central Park!

Kramar!

Desirée: Tack! Ja det gäller att ställa väckarklockan varje timme, annars är det lätt att glömma bort att kyla. Tur att jag har isflaskor klara i frysen! Sedan får en sjukgymnast hjälpa mig.

Visst är det härligt att bläddra i sådana tidningar! Den här är enormt glossig, och bara ett recept per sida med en jättebild. Älskar det.

Ångrar så att jag inte köpte Phillyost i går. Stod och kollade på den men tyckte att jag hade svensk ost så det fick vänta ... Ja, ja, får köpa det nästa gång.

Kram!

KARLAVAGNEN sa...

Åh fyyy katten vad det låter smärtsamt. Brr!!! Hoppas du finner definitiv bot!!!

Mmm, vad gott receptet lät!!! Du är ju fena att orka kolla recept mitt i alltihop... Igår hade det varit perfekt recept, idag är det blåsigt, regnigt och kallt (15 plusgrader).

Kram! En försiktig kram!

Lotta sa...

Positivt är att du nu vet vad som gör ont samt hur det ska bli bättre! Men diskbråck låter inget vidare, tycker jag. Hoppas du får bra övningar av sjukgymnasten.
Tack för spännande gurkrecept! Det låter mycket nyttigare än ostbågarna jag precis ätit upp ;-)
Kram!

Anne sa...

Jättebra och positivt att du fått svart på vitt vad det är, samt en plan på hur det kan bli bättre. Att det också är en A och O diagnos (som du skrev) är också positivt. Det här kommer du att fixa! Det låter jättejobbigt och smärtsamt, förstår verkligen om det känns tufft med smärtan. Men det kommer att bli bättre, det finns en väg framåt och jag hoppas att det ska gå rätt snabbt för dig också, även om jag förstå det kan ta sin lilla tid. Men bara att se att det blir bättre hela tiden ger ju energi och hopp.
Receptet ska jag helt klart prova! Ingredienser helt i min smak. Har faktiskt alla ingredienser hemma så kanske redan idag. Många mångra krya på dig kramar!

olgakatt sa...

Alltid skönt med en klar diagnos. Har jag uppfattat rätt att du haft halsdiskbråck förut? Sjukgymnastik är en lysande idé, vitsen är att hålla musklerna starka och området väl genomblött och syretillförseln god vilket underlättar läkning. När du så småningom känner att det går att avveckla Lyrica så gör det etappvis under en tid, sluta inte plötsligt.
Hoppas att det ger sig fort!! Jag håller tummarna! Operation tillgrips bara i nödfall, det satsar vi på att du slipper!!
Avstå inte från roliga saker som du orkar med! Dom är hälsobefrämjande!

Victoria sa...

Nejmen, diskbråck!!!?? Fy, det låter otäckt! Jag hoppas att det snart blir bättre och vad skönt att ni fått klarhet i vad det var som var fel!
Många kramar från Vic

Taina sa...

Det lät som en komplicerad sak det där med gurkorna. Hur fasiken ska man lyckas gröpa ur dem och sedan fylla dem? Tänk om jag har ensådan där megagurka och som är böjd som en jävla banan dessutom. DÅ får man ha fantasi vad gäller verktyg!!

Hoppas du snart får börja hos sjukgymnasten så att du kan få bukt med diskbråcken. Och inga mer shoppingturer på ett tag nu. Strunta i gurkorna också ett tag hörru.

KRAMISAR!!!

anna of sweden sa...

Hoppas nu att du får bra behandling och snart är pigg och kry igen.

Har det förresten kommit någon svalluft ännu? Jag fäktar och blåser mot ditt håll ska du veta. :D

Melting Pot sa...

"Man tager vad man haver..." Lustigt solskydd för polisen.

Skönt att du känner dig bättre!

Kram

Trillingnöten sa...

Vad skönt att få veta vad det är och att det går att fixa! Själv råkar jag ibland ut för ryggskott och det är inget att leka med heller. Har börjat med styrketräning nu iaf för att se om det hjälper. Så far so good så det är nog vägen att gå :) Lycka till nu!

Dessutom, tack för receptet! Det lät ju smaskigt till tusen. Det ska jag testa nån trevlig dag :)

ab sa...

Det låter gott! Och snyggt. Jag har färsk mynta, det kanske går lika bra?

Diskarna - tro inte att jag skojar, men hjälper det att hänga upp och ner i knäna så att diskarna rätar ut sig lite av tyngden? Om du har något att hänga i, och maken måste förstås vara där för att se till att du inte faller och gör allt värre.

(Hoppas jag inte uppmuntrade dig till farliga övningar nu.)

Annika sa...

Trist, trist att det var diskbråck, men även det läker väl ut vad det lider...
Låter som om du redan gör "rätt" sas...
HOPPAS nu att smärtorna ska ge med sig inom snar framtid. Att ha ont i nacken är för j-gt, det harjag ibland, och det är inte diskbråck. Kan inte ens föreställa mig vad ni stackars brudar, du och min kompis, går igenom. I min kompis fall är det ibland tal om op, men hon har det längre ner i ryggen...
KRAMAR till DIG, vännen!!!!

Marianne sa...

Karlavagnen: Tack! Jo, det gör rätt ont, men nu har jag ju fått piller mot det värsta. Att kolla recept är ju bara ett nöje när man hittar en så fin tidning! Du får det nog snart varmt igen så att du behöver svalka.

Kram tillbaka!

Lotta: Tack! Jo, det är alltid bra att få diagnosen så att man vet vad man ska göra. Ska bli bra att komma till en sjukgymnast, det får doktorn ordinera på söndag.

Det fanns inga ostbågar i affären sist, så nu sitter jag med en skål chips. Men det är i alla fall fina chips gjorda på potatis. Haha, visst kan man lura sig bra ibland. Borde skaffa mjukost och göra gurka i stället : )

Kram!

Anne: Tack! Jo, nu ska det bli bättre, och att få diagnosen är ju verkligen A och O för att sedan veta vad man ska göra. Nu ska jag bli frisk, med hjälp av ordentlig sjukgymnastik!

Kul att du testar att göra gurkorna! Du får berätta hur det blev sedan. Jag kan ju inte testa själv förrän jag får mjukost. Sen kan man ju variera hur mycket som helst beroende på vad man tycker är gott. Kan tänka mig lite finhackad persilja och tomat och lite chili.

Kramar!!!

Marianne sa...

Olgakatt: TACK för alla goda råd! Man känner sig lite utlämnad när doktorn inte är van att patienten frågar och ifrågasätter, så det är verkligen guld värt! Han är säkert van vid att bara skriva ett recept och sedan tar folk pillren utan att veta vad de egentligen tar.

Jo, det stämmer, jag hade 3 diskbråck på en gång, fast det var lite högre upp. Kanske är därför jag inte riktigt kände igen smärtan och trodde det var axeln. Då kunde jag inte använda vänsterarmen, nu har jag kunnat det på ett helt annat sätt.

Jag ska se till så att han ordinerar sjukgymnastik, sedan gå till en tysk klinik som ska vara bra. Efter det får det bli gym för mig! För jag måste absolut stärka musklerna så att de orkar med min löjligt långa hals!

Hu ja, ingen op för mig om det inte är absolut nödvändigt.

STORT TACK!

Marianne sa...

Vic: Diskbråck är en dans på rosenblad i jämförelse vad du går igenom. Men visst gör det ont ändå, det kan jag inte förneka. Nu är det i alla fall bättre med pillren, så nu får vi båda två skynda oss att bli friska!

KRAMAR I MASSOR!

Taina: Hahahahaha, ja men du kan väl dela gurkorna då? I sisådär en tiocentimetersbitar?

Hoppas få börja hos sjukgymnasten redan nästa vecka, men jag måste få ordination först så att försäkringen tar kostnaden : )

Kramar!!!

Anna: Tack för önskningar och svalluft! : ) Jo, nu har vi bara drygt trettio om dagarna, så det är rätt skönt nu. Det hjälper att du viftar!

Kram!

Marianne sa...

Lena: Så är det, allt går att använda med lite fantasi. Kan du tänka dig att sitta i en liten kur fullt påklädd i uniform i fyrtio graders hetta ...

Tack, jo nu ska det bli bättre!

Kram!

Trillingnöten: Trist att du som är så ung har ryggskott! Men det är bra att gå på gym tror jag, och stärka muskulaturen. Det är precis det jag måste göra sedan när det akuta är över och själva bråcket är läkt. Hoppas att det håller för dig!

Ska bli spännande att höra vad alla tycker om gurkorna sedan, jag har ju inte testat själv än!

ab: Man måste ju kunna använda precis vad som helst som man tycker om. Jag tror jag ska testa med tomat, chili och lite persilja. Får skicka Klas att handla mjukost på fredag : )

Jag väntar med olika övningar tills jag har fått råd av sjukgymnasten. Tror det är bäst. Doktorn "drog" i nacken just för att lossa mellan kotorna, och det gjorde jätteont. Så jag gör ingenting sånt just nu. Men tack för tips, jag ska fråga gymnasten om det.

Annika: Tack söta Annika! Nej, det här är inte så roligt, direkt. Och du måste vara rädd om din nacke om du har ont i den! Jätteviktigt. Det låter som om din kompis har det mycket värre än jag om man pratar om op. Hoppas verkligen att hon får hjälp och blir frisk snart!

KRAMAR I MASSOR!

Malin sa...

Diskbråck låter inte kul, nu håller jag tummarna för att du ska bli bra igen och slippa besvär!

Kul med recept, ska testa. Jag tillagade förresten 'Imamen svimmade' häromdagen och det ska jag helt klart göra fler gånger!

Marianne sa...

Malin: Tack! Det är inte roligt med diskbråck, det kan jag lova. Så det blir gym för mig sedan när det här är läkt och färdigt!

KUL att du gillade Imamen svimmade! Det är verklige jättegott. Och man kan ju variera fyllningen i det oändliga. Vegetariskt och jag vet inte vad.

Anna, Fair and True sa...

Har inte tittat in på ett tag så visste inte att du haft ont. Hoppas du är på bättringsvägen nu!

Marianne sa...

Anna: Tack! Ja det går framåt så sakteliga. Men det tar tid och är jobbigt.