torsdag 17 juni 2010

Dagen

I dag har jag varit hos El Dottore med min nacke. Fick en mycket bättre läkare i dag som man kunde prata med och som inte bara skrev ut piller utan som ordinerade VILA, halskrage och varm dusch på kvällen. Plus piller och åter om två veckor. Först när värken har avklingat betydligt mer ska jag få sjukgymnastik. Det är tydligen ett stort diskbråck.

Man får så bra hjälp av killarna på International Relations på sjukhuset, så det är som en dröm. De följer en till väntrummet och pratar med rätt sköterska så att hon vet var hon ska hämta mig när det är min tur. Och jag lovar, det är man glad för i ett fullspäckat väntrum där man inte hör riktigt vad de ropar när de ropar. Det är så många som ropar ...

Var på apoteket också och fick maskmedel till utekattan. Visserligen en sort som är till för människor, men det verkar vara det bästa som finns här, så det körde jag på. Gav henne en fjärdedel mot vad ett barn under två ska ha. Blandade det i lite mat och hon glufsade glatt i sig alltihop. Vad då smak? Hon har inte sådana preferenser, bara det är mat som går att äta så man blir mätt är hon glad. Vilket inte hindrar att hon får Wiskas och Friskies, men ändå. Ungarna rusade fram och ville också ha, så dem fick jag lyfta undan. Ingen rädder här när det gäller mat. Sedan fick de mat allihop, medicinfritt. Jag tror ungarna är lite för små för stark medicin än. Den lilla brun-vita har nu upptäckt att det inte är farligt att titta på mig. Och han har även upptäckt att det är mat som vankas när jag kommer, för han vågade sig upp i matskålen när den väl var tom. Så förhoppningsvis ska även han kunna få sig ett skrovmål i kväll eller i morgon.

De vita började med att nosa mig på tårna i morse, men det var lite småläskigt. Nu till lunch kröp de till och med under mig för att komma åt maten. Och mamman är jättekelig, vilket ungarna har sett och därmed förstått att jag kanske ändå inte kommer att bita dem i svansen.

Vackra blomsterbollar pryder entré och väntrum på sjukhuset.

Man kan tycka vad man vill om kungahuset, men de har enligt grundlagen inte rätt att uttrycka några politiska åsikter. Så om de ska bjuda den diplomatiska kåren i Stockholm gör de helt rätt i att bjuda alla. Alla eller ingen. Annars uttrycker de en politisk åsikt, och det får de inte. Så att någon i Vänsterpartiet klagar, och tidningarna skriver, även här, att det är förfärligt att diplomater från diktaturer är bjudna är bara larvigt. Antingen har Sverige diplomatiska relationer med ett land eller så har vi det inte. Det är politikerna som beslutar i den frågan, inte kungen, så jag tycker att V och tidningarna ska ta upp det med regering och riksdag i stället för i samband med kungahusets gästlista.

Fotona är tagna med mobilkameran.

17 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

aaah, det låter läskigt att nosa på dina tår!!! :-)

Marianne sa...

Karlavagnen: Haha, eller hur!!! : D

Suzesan sa...

Bra att du fått bra hjälp med din nacke. Jag håller helt med om det med kungahuset. Så rätt så. Fattar inte att det tänker på det, men de muckar gräl hela tiden i blaskorna. Kunga huset måste ju vara neutrala och det är de inte om de utesuter de som man förfasas över. Det kanske är bra för dem att få umgås med andra än sig själva de diktatoriska. Med vanligt folk så att säga.

Så snällt att hjälpa kattmamman och ungarna. Hon har säkert sagt till sin bebisar. "Var inte rädda, Marianne(Ja hon vet ju inte vad du heter hehe) Hon är en snäll kattdoktor och restaurang barn"

Kram
/Susanne

Suzesan sa...

Inte kunga huset utan kungahuset.Jäv*a tangentbord:)HHAHAHAHAHAHAHAHA.

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

Iiih! Vad mysigt det måste vara med de små nu! :-)
Hoppas ockås att du snart blir bättre. BRA att du fick en bra läkare denna gången!
Kram!!!

Melting Pot sa...

Läser ikapp mig lite.....Här hemma hinns det tyvärr inte med några program om kungligheter och kunglig historia. TV:n är dessutom upptagen för jämnan av fotbolls VM. Hade gärna sett lite mer av bröllopsprogrammen. Särskilt de historiska. Hoppas något finns kvar på nätet när jag får lite mer tid. Bröllopet skall jag i alla fall se hos en god vän. Vi skall äta princesstårta och dricka nåt bubbligt.
Skönt att du får bra hjälp för nacken.
Trevlig bröllopshelg.
Kram

Desiree sa...

Bra att du fick träffa en trevlig och kunnig läkare. Hoppas att du snart är så pass bra att du kan börja med sjukgymnastiken. Det var jättefina blomsterbollar i väntrummet iallfall. Håller helt med dig vad gäller kungahuset.
Kram!

Fröken Anki sa...

Hoppas att du snart mår bättre i nacken. Låter jobbigt! Tur att du har så gosiga katter då. :D

De där lila bollarna var hemskt fina tycker jag, vad är det för blomma?

Och jag håller med dig om bröllopsgästerna. Larvigt! Om inte UD har sållat i sin lista så är det inte kungahusets sak att göra det. Jag tycker också att det är lite småkul med bröllopet. Inte för att jag är nån stor fan av monarkin, men det är en del av Sverige, och bröllop är alltid festligt och kul att titta på.

Hoppas du får en fin fredag och att du mår bra snart.
kram

Anonym sa...

Diskbråck är plågsamt, bra att du har tillgång till läkare och sjukhus. Hoppas nu att du får hjälp och blir bättre med sjukgymnastik.

Otta sa...

Vad bra att du fick lite mer hjälp! Inte lika ont längre?!

Det var en söt katthistoria så jag förväntade mig att du skulle visa lite bilder också. Vad besviken jag blev, inga katter, utan en blomma. Förvisso mycket vacker, men inte som kissar...:-) :-)

Ha en trevlig helg!

Kramar!

Marianne sa...

Suzesan: Ja det muckas ovanligt mycket tycker jag, VARFÖR skriver man en diktsamling för att uttrycka avsky över kungafamiljen just nu? Kan man inte vara glad för att de älskar varandra? Måste man alltid vara så himla PK? Man blir trött, faktiskt, jag blir tröttare på det än ståhejet runt bröllopet.

Och du har rätt i att det är nyttigt för folk från diktaturer att umgås med vanliga människor, förhoppningsvis kan de föra någonting vettigt med sig hem.

Jag blir lite orolig för den brun-vita, den vågar bara kika fram som hastigast och kommer inte och äter. Han får väl mat så det räcker av mamman, men ändå.

Kram!

Saltis: Ja de är så mysiga, mamman gullar så det är tokigt efter maten och ungarna kommer närmare och närmare. Utom den brun-vita som jag tror är en liten kille eftersom han är fegare än de andra : )

Ja det är skönt när det är en läkare man kan prata med. Den förra var rätt hopplös och kändes mest som att han ville bli klar för dagen.

Kram!

Lena: Haha, ja jag har förstått att det är full rulle nu när ni har kommit hem. VM gör ju inte saken bättre direkt. Men mysigt att ni ska se bröllopet i morgon med prinsesstårta! Det hade jag velat ha jag också. Får väl göra en smulpaj i stället : )

Kram!

Marianne sa...

Desirée: Tack, ja jag hoppas också att jag kan börja på sjukgymnastik snart, det är ju enda riktiga sättet att bli av med det här.

De där blomsterbollarna är verkligen vackra, jag skulle vilja veta vad det är, skulle vilja ha sådana i min framtida trädgård som jag går och drömmer om.

Kram!

Anki: Tack, ja jag hoppas också att det här blir bättre snart, det är rätt jobbigt.

Katterna är så mysiga, nu får jag klappa de vita ungarna när de äter, de skvätter inte iväg när jag rör mig längre.

Jag vet inte vad det är för blomma, men jag skulle bra gärna vilja veta. De är otroligt vackra med riktig prakt samtidigt som det är små sköra blommor som utgör helheten. Gillar den kombinationen!

Nej kungahuset får ju inte ens göra en sån sak som att sålla pga politiska åsikter. Så hade de gjort det hade det blivit ramaskri för den saken! Jag ska bänka mig ordentligt i morgon och glo på allt som bjuds. De kommer att direktsända på SVT Play också har jag sett.

Kram!

Matilda: Tack, ja det här är jobbigt. Och nu måste jag sitta med halskrage i hettan ... Vi har en himla tur med sjukhus måste jag säga, tänker på hur det var i Bulgarien, det hade inte varit kul.

Otta: De är bra på Dar Al-Fouad! Inte lika ont som i början, men ont.

Det är medvetet jag inte har kameran med ner när jag matar dem, för det är JÄTTELÄSKIGT när det knäpper i kameran! Jag vill att de ska vänja sig lite mer vid mig innan jag börjar plåta hej vilt. Det var lättare på förra stället eftersom jag kunde plåta från köksfönstret, här måste jag befinna mig på samma ca 5 kvadrat som de. Men det kommer så småningom.

Ha en skön helg ni också! Ska ni se bröllopet?
Kram!

Millan sa...

Fy vad jobbigt med din nacke! :-( Men skont att du fatt hjalp nu.
Jassa din katt ater vad som helst?! Min ar urlustig... hon ater mest torrfoder och det ar enbart for att hon ar helt ointresserad av annan mat. Jag har forsokt ge henne fisk och alla mojliga godheter men hon vagrar. Skumt!
Kram!

Marianne sa...

Millan: Usch ja, nacken är inte kul just nu. Men det ska bli bättre!

Det är inte mina kräsna katter som äter vad som helst, inte ens oxfilé duger om den inte är tillagad på rätt sätt, dvs rå : ) Det är en stackars kattmamma som har bestämt sig för att uppfostra sina barn hos mig, och den lilla magra stackaren, hon äter vad som helst. Hon är inte kräsen : ) Men hon får bra kattmat, riktig kattmat, inte bara bröd och avfall. I dag fick hon Friskies fisk till frukost, och det gillade hon. Nu hoppas jag att avmaskningsmedlet hjälper så att hon kan lägga på sig lite hull också.

Kram!

Otta sa...

Ska ha barnkalas för mina fadderbarn imorgon (halvårskalas då de båda fyller i december), men jag skall spela in allt och se sedan i lugn och ro! Det skall bli spännande och så kan man gråta en liten skvätt! :-)

Dock är det jobbigt att ta sig fram i Stockholm, min kollega Emma fick använda 1,5 h till jobbet idag och annars 20-25 min. Hon är glad på måndag när allt är tillbaka vid det gamla.

Kramar

Annika sa...

Din nacke är ett elände...
och fasiken att det var ett sådant stort diskbråck. Inte kul.
Men, jag är glad att du fick en bra läkare denna ggn.

OCH, Marianne, vilken BRA mobilkamera du HAR!!!
Det där hade iPhones kamera aldrig klarat. Nu kommer ju 4G iPhonen snart, och den lär ha en bättre kamera. Men ialllafall.
Superfina bilder.

KRAMAR!!!

Marianne sa...

Otta: Åh, vad roligt! Visste inte att du har fadderbarn! Lycka till, fast det är så klart, en 6-månaders är rätt lätt att göra nöjd : )

Jo de säger att hela stan är avstängd för trafik, t-banan är det enda som fungerar. Men det är ju bara i dag och i morgon, sedan är allt som vanligt igen.

Jag ska bänka mig i soffan och glo : )

Kram!

Annika: Ja det var tur att jag fick en bra en nu, det är honom jag ska tillbaka till om två veckor också.

Verkligen en miss av Apple att göra en sån telefon med dålig kamera. Hoppas nu att den nya är bättre.

KRAM!