tisdag 1 juni 2010

I dag är jag en stolt moder

Min lille plutt.

Tänk vad tiden går! Inte nog med att min lille plutt fyller år nu igen, och den här gången är det så många år att det börjar bli klädsamt att inte trumpeta ut antalet. GRATTIS lilla gubben!

Men inte nog med det. Dessutom är jag otroligt mallig över att MIN lille plutt är uttagen till LANDSLAGET I 3D BÅGSKYTTE och ska vara med i EM i höst! Närmare bestämt i början av oktober och det hela går av stapeln på Sicilien*! För den som undrar vad 3D är, citerar jag ur Nationalencyklopedin:
"3D-skytte är en ny gren, där man liksom i jaktskyttet skjuter i skogen, men här mot plastdjur i naturlig storlek. En pil per mål avlossas, och maxavståndet är 45 meter."
GRATTIS lilla gubben!

---

Kan meddela den som är intresserad att det blir en lång, het dag här i dag. Redan på förmiddagen var det 38°C, och nu är vi uppe i 39. Hoppas det stoppar där. Men nu har i alla fall AC-mannen varit här och reparerat AC:n i sovrummet. Så nu ska den väl fungera lite längre än tio minuter i stöten på nätterna?



*Tänk vad roligt det vore att åka och titta på tävlingen och få en bloggträff på köpet! Hoppas att jag kan åka med - eller efter så han slipper ha morsan i hasorna : )

28 kommentarer:

ab sa...

Hur vuxen och macho man än ser ut - för någon är man ändå en älskad liten plutt! :)

Och det ska man vara glad för.

Marianne sa...

ab: Men visst är det konstigt att de kan se så där vuxna ut? När de egentligen är små älskade pluttar!

SweFlo sa...

Vilken grej! Grattis!

Äventyret framtiden sa...

Haha, Marianne, så där är vi, vi mödrar. Jag har just haft åsikter i Margarethas blogg om jollerspråk med småbarn och tittade in på din blogg. Och känner igen mig ofantligt mycket. De förblir små gulliga hjärtefjun hur långa, stora och gamla de än blir:D.
Det är konstigt att de kan se sådär vuxna ut, absolut, småpluttarna.
Grattis till sonens framgångar!
På vår sovrumsvägg hänger två fina pilbågar, en för maken och en för mig. Vi har tänkt börja använda dem i flere år redan men tillsvidare så hänger de bara där...nästan oanvända. håhå.
Kram
Karin

Helly på vift sa...

Han blir säkert jätteglad över att bli kallad lilla plutten ;) Min L brukar bli irriterad när jag säger Lilla söta, för det har han förstått vad det betyder på svenska ;)

Kram och grattis!

KARLAVAGNEN sa...

Tur du slipper förhandla om veckopeng numera med den lille PLUUUUTTEN!!!

Grattis!

Marianne sa...

SweFlo: Tack! Visst är det fantastiskt! Haha, ja han brås väl på sin mor, jag har skjutit pil EN gång i mitt liv, och då satte jag den mitt i prick. Vågade inte testa en andra gång : D

Kram!

Karin: Tack! Haha, ja och man undrar alltid om de äter ordentligt och har yllebyxor på sig : D Nå, han är faktiskt väldigt duktig på att baka min son, så det kan jag ju skryta med inför dig också. : )

Ni får väl ta de där pilbågarna sen i höst och sätta igång. Innan dess hinner ni väl knappt?

Kram!

Marianne sa...

Helly: Tack! Haha, ja nä de föredrar mer manliga epitet, men han är så vuxen nu att han kan skaka på huvudet åt sin prilliga mor : D

Fast din lilla söta är väl rätt lång har jag fått för mig?

Kram!

Karlavagnen: Jaså behöver man inte det längre? Ska ta ett samtal ... : D

Tack!
Kram!

Millan sa...

Ah vad spannande! Och jag forstar verkligen att du ar stolt! Lite lustigt att det ar just bagskytte det handlar om for min syssling (ja jag vet, inte narmaste slaktingen jag har! ;-)) Magnus Pettersson ar med i svenska landslaget i Bagskytte.
Hoppas det gar bra for honom i tavlingarna!
Kram

anna of sweden sa...

Åh, vad roligt! Grattis till plutten och grattis till plutt-mamman.

Måste också säga att jag följt diskussionerna här på bloggen med stort intresse. Men några kommentarer av politisk karaktär blir det inte. Jag känner att jag kan alldeles för lite för att yttra mig.

Kram!

Marianne sa...

Millan: Vad lustigt att du har en släkting i landslaget du också! Jag ska höra med sonen om han känner Magnus! Tack, jag hoppas också att det går bra för honom! Och för Magnus!

Kram!

Anna: Tack!

Du behöver verkligen inte kommentera politiska grejor! Det ska du inte känna. Det var därför jag skrev inlägget i förra veckan just om att man inte ska känna sig tvungen att kommentera. Det kan finnas hundratals orsaker till att man inte vill kommentera ett inlägg, politiskt eller ej.

KRAM!

Katarina sa...

Klart stolt mamma ska resa och kolla in lilla plutten i aktion! Han läser säkert din blogg och blev plätsligt så liten,,

Va roligt! Klart du ska kolla in han i Sicilien och passa på att ha blogg träff!

Är du också utövare av sporten?

Otta sa...

Wow! Grattis till dig och plutten! :-) Imponerande!

Kram

Saltistjejen sa...

Vad roligt! Klart du är stolt!!!!! det SKA du vara!!!
och du jag säger det igen... han ser jädrans bra ut din son alltså! So grädde på moset då till alla framgångar!
Kraaam!

Suzesan sa...

Men grattis till Din lille plutt. Gulligt.

Haha är han van att höra det så du slipper "Meeen mamma jag är STOOOR NU" Så brukar mina barn säga när jag utövar barnspråk med dem eller nåt liknande.

GRATTIS vilken kämpe och ta sig till EM. Inte dåligt att vara bågskytt. Så klart du ska åka och titta. Absolut..!

kram
/Susanne

Marianne sa...

Katarina: Ja det vore verkligen jätteroligt. Vi får se var vi befinner oss då, man kan ju hoppas att vi inte är mitt i flytten just precis då ...

Nej, jag kan inte skjuta pil. Har bara gjort det en enda gång, och då hade jag riktig nybörjartur. Haha, så jag vågar inte göra om det!

Otta: Tack! Jag är dödsimpad!

Kram!

Marianne sa...

Saltis: Tack! Hihi, men säg det bara inte för högt, för då blir han bara mallig : D

Ja jag är superstolt, och superimpad! Han har ju inte hållit på sedan barnsben, utan började som rejält vuxen.

Kram!

Suzesan: Tack! Haha, fast jag brukar inte prata bebisspråk med honom, det skulle han inte uppskatta! : D

Ja han är otroligt duktig, min lille! (Sen att han är bra mycket längre än jag, hindrar väl inte?)

Kram!

Anne sa...

Nämen vad kul med sonen! Stort grattis till den stolta modern också! Du har annars så rätt, i en viss ålder börjar det där med hur många ljus som det egentligen ska vara på tårtan inte kännas särskilt upplyftande eller viktigt påpeka utan det räcker liksom med att bara gratta på födelsedagen, istället för att säga grattis på XX-årsdagen...
Puh, hett hos dig hör jag. Tack och lov AC-mannen varit på besök. Förresten, hur är nätterna hos dig. Svalnar de av och att det är rätt stora skillnader mellan dag och natt? Ökennätter kan väl vara rätt kalla och stora kontraster mellan temperaturer (dag/natt). KRAM!

Melting Pot sa...

Stort grattis till sonen och stolta mammam! Kul om du kan se tävlingen på plats, men oj så nervöst ;)

Säger som Anna ang. den livliga debatten på din blogg; läser men avstår att kommentera då mina kunskaper i ämnet är alltför bristfälliga.

Kram till dig.

Trillingnöten sa...

Vilken stor kille!! Och vad kul att det gått så bra för honom. Det var en väldans tur att du förklarade vad det där 3D var, hade ingen aning alls! Men det verkar ju logiskt när du skrev det i alla fall :) Vad roligt om du skulle kunna komma iväg på det också - på Sicilien! Jösses!

Lotta sa...

Jag förstår att du är extra stolt över landslagssonen idag! Och nu har jag lärt mig ytterligare något nytt: 3D Bågskytte. Det verkar vara en rolig sport och hoppas de visar lite i TV när det beger sig.

Jag har förstått att barnen alltid förblir små på något underligt sätt. Man är nog alltid mamma, hur gamla barnen än är. Och jag är nog alltid dotter! Vem ringer jag till när det blåser lite hårdare än vanligt? Jo, min mamma.

Marianne sa...

Anne: Tack! Han har jobbat hårt för att komma så långt, så jag är verkligen stolt över honom! Haha, nä ska jag gratta honom på XX-dagen så känner jag ju ännu mer hur mycket äldre JAG är, så jag skonar oss bägge : )

Nätterna är bättre än dagarna, hittills har vi haft riktigt sköna morgnar när det verkligen är härligt att öppna alla fönster på morgonen och låta den lite svalare luften svepa genom huset. Men nu börjar det bli bastu dygnet runt. Temperaturen var väl en 25 när jag vaknade i morse. Tyvärr är det omöjligt att ha öppet på nätterna för myggens skull. Det skulle kräva oerhört täta myggnät, och det finns bara inte här. Myggnät finns, men att det ska vara tätt också ...

Det där att det skulle bli kyligt på nätterna tror jag bara gäller på vintern. Då värmer solen upp på dagarna, men sedan strålar all den värmen tillbaks ut i rymden på nätterna när det kan bli neråt bara några plusgrader. Exakt hur det är ute i öknen just nu vet jag inte, jag tror vi bor lite för nära deltat och Nilen för att det ska kännas likadant här.

Kramar!

Lena: Tack! Det skulle vara jätteroligt att se tävlingen, men han är osäker på om man kan följa med som publik och se allt. Lite borde man nog kunna se i alla fall. Vi får se, det beror ju lite på var vi befinner oss då också med flytt och allt.

Du behöver inte känna att du måste kommentera på debattinlägg! Det var därför jag skrev inlägget härom veckan, just för att tala om att jag har full förståelse för att man av olika skäl inte vill göra det. Och man kan bara inte vara insatt i allt. Det går inte.

Kram!

Marianne sa...

Trillingnöten: Ja han är liiite större än din lilla tjej : ) Visst är det roligt när det går så bra för ens barn! Man blir så stolt, oavsett om det är en fin teckning eller att vara med i landslaget.

Hehe, ja jag visste inte heller vad 3D var innan han började med det. Bågskyttegrenar hör nog till sådant som de flesta kan något om.

Lotta: Ja, nog är jag stolt alltid! Jag hoppas också att det kommer på tv, men jag tvivlar eftersom det är en så pass ovanlig sport. Haha, JAG kommer att sitta som klistrad vis Sportnytt om jag inte kan åka med : D

Ja man är alltid barn inför sina föräldrar, och alltid förälder inför sina barn. Tror inte det försvinner någonsin, om man inte får en demenssjukdom.

Taina sa...

Grattis du stolta mor! Vilken snygg son du har då!

Kram

Marianne sa...

Taina: Tack! Visst är han tjusig : ) Din son ser inte så illa ut han heller!

Kram!

Anonym sa...

Men Mamma... Jag är ju stoooor nu och ingen plutt... Nu är det du som är Plutten... He he..

Tack alla som lyckönskar mig.. Och visst är jag snygg.. hihi..

// Emil

Anna, Fair and True sa...

Vad kul! Förstår att du är stolt!

Marianne sa...

Emil: Neeej, du blir aldrig stor : D

Puss på dig!

Anna: Det är inte svårt att vara stolt över honom!