söndag 13 juni 2010

El-ände

I dag försvann elen vid halv tio och kom inte tillbaka förrän vid halv två. Urtrist, man kan inte göra ett enda dugg när elen har tagit semester. Hur kunde våra förfäder överleva? De kunde inte läsa nyheterna på nätet, de kunde inte slänga i en maskin tvätt, de kunde inte ladda ner bilderna från kameran, de kunde inte titta på tv - kort sagt, de kunde inte göra ett enda dugg utan satt bergis och glodde rakt fram hela dagen.

Vad har jag då tagit mig till alla dessa gudlösa timmar?

Efter frukostmackan med leverpastej och Bregott under salladsberget ...

... lekte jag amris och fyllde upp ett helt glas med is innan jag hällde i Pepsin.
Jag vet inte jag, tyckte det blev väldigt mycket vatten och väldigt lite Pepsi.

Och så lyssnade jag på Nile FM via telefonen. Jag tror att det här är en av
de svåraste bilder jag någonsin har tagit, för jag ville få med skärmbilden så
att det syntes vad det var för radio. Men telefonen har ju energispar, så den
släckte ner sig hela tiden. Och så vispade sladden runt i vinden, kameran
tyckte det var för nära och att jag skulle byta objektiv, vilket jag inte iddes,
kameraremmen fladdrade runt ... Och när jag sedan såg bilden upptäckte jag
hur LORTIG telefonen var, så då blev jag tvungen att försöka retuschera bort
lite lort så att ni i alla fall skulle slippa se den.

Lite nytta kunde jag i alla fall göra och sätta in vid det här laget gamla papper i pärmarna.

Sedan fick jag ledigt, då passade jag på att läsa lite religionshistoria. Även om jag själv
inte är troende, är jag väldigt intresserad av religionshistoria och religionspsykologi,
för det är en väldigt stor del av vår historia och har tyvärr stor betydelse för dagens olika konflikter.

Måste också kolla hur det går för grannens dadlar. Det ser bra ut.

En liten blick ner mot poolen som gömmer sig bakom de rosa träden.

Jag älskar dessa rosa träd.

Snart är hela området alldeles rosa, sett från min balkong.

Och om man lyfter blicken lite till, kan man se Sahara på andra sidan vägen.

28 kommentarer:

anna of sweden sa...

Nu blev jag hungrig. Och Bregott sa du? :D

Suzesan sa...

Vilken macka så god. OCH himmelska bilder. ALLA bilder. Vilken utsikt. Pool så nära men guuu' bada... skulle jag gjort.

Ja tänk vad gjorde förfäderna egentligen. De måste ju ha haft anspassningsbart TRÅKIGT och tänk då innan elden kom. Haha.

Kram
/Susanne

Äventyret framtiden sa...

Underbara bilder, som vanligt.
Egentligen så tror jag att det riktigt nyttigt att få ett el-ände ibland, för att känna på hur bra man har det i vanliga fall; man tar ju saker och ting för givna. Och tänk så tyst det blir; ljuvligt tyst; helt plötsligt hör man helt andra ljud än vad man hör annars. Att lyssna på tystnaden kan man ju också göra. Jag tycker du hittade på en hel del att fördriva tiden med, intressanta böcker, god smörgås och dryck, funderingar på att palla dadlar av grannen?:D
Tänk ändå, att du nästan kan se Sahara; hörs Sahara?

Kram
från ett soligt mojnande i vind-Åland

Marianne sa...

Anna: Haha, ja, förlåt. Men nu får du snart Bregott. Och kom ihåg att Bregott klarar en flygresa. Frys den innan om du känner dig osäker. Och den håller i frysen sedan när du kommer hem, så att du kan bunkra.

Kram!

Suzesan: Tack! Barnen använder den poolen flitigt, just nu hör jag att de är där. Så båda poolerna kommer väl till nytta.

Ja man kan ju undra hur de klarade sig förr i tiden.

: D

Kram!

Karin: Tack! Fast det blir aldrig så där tyst här, stora vägen, Alexandria Desert Road, ligger alldeles för nära. Så när elen går hör man lastbilarna när de hänger på sina tutor och brölar ännu bättre.

Jag törs nog inte palla från grannen, men jag kanske kan palla lite från de träd som växer på gemensamma ytor : )

Jag har aldrig lyssnat på öknen. Man måste nog ut ordentligt för att höra den. Vi får se om vi lyckas komma ut på en tur till vita öknen. Då ska jag tänka på att lyssna också.

Kram! Från en ganska sandig dag, det flyger mycket sand i luften i dag.

Annika sa...

Vilka helt LOVELY bilder, Marianne.Jag bara njuter av dem!
Och amris är du också, just sådär ser det ut i varenda glas i det här landet ;-) Speciellt en het dag som denna ;-)

Jadu, hur klarade sig våra förfäder utan el?? DET har jag undrat många ggr. Å andra sidan visste de inte vad de saknade...

GOD macka, mums!!!

Gillar du din Nokia?

KRAMAR!!!

Grekland nu sa...

Men se där, du fick ju riktigt mycket gjort! Fast jag förstår dej, man blir ju helt handlingsförlamad när strömmen går, bara sitter där och väntar på bättre tider. Tills man kommer på att det faktiskt finns en del att göra ändå...

Marianne sa...

Annika: Tack! Haha, ja det amrisarna inte fattar när de har så där mycket is i glaset är att de bara får en bråkdel av den läsk de skulle ha fått om de var lite sparsamma på isen. Slår vad om att det var en förslagen restaurangägare som kom på det där : D

Jag gillar Nokian. Den är bra på många sätt och jag har inte satt mig in i en bråkdel än. Men kameran är helt okej, videon också och radion var riktigt bra. Sen finns det kartor i också, som man kan använda utan att vara uppkopplad på GPS. Det är jättebra och jag har faktiskt använt mig av det. Har inte kollat om DC är med på kartorna, men Stockholm och Kairo är det i alla fall.

Min förra Nokia älskade jag, för den var så himla snygg. Brun med läder på ryggen, turkosa detaljer. Och en mjuk skinnpåse som skydd.

Nu ringer svärmor, bäst jag tar det.

Kram!

Freedomtravel sa...

Visst är det intressant att man blir så beroende av el!? Det har blivit väldigt tydligt för oss sedan vi börjat bo mer och mer i husbilen... Där är man så otroligt medveten om varje energikälla och om varje grej som drar energi... Visst, ibland är det ju skönt att bara läsa en god bok och laga lite mat (gasspis gudskelov ;)), men jag får ju erkänna att jag blir absitent av att vara utan datorn ALLTFÖR länge... ;)

Marianne sa...

Ingabritt: Ja normalt brukar det bara vara borta en tio minuter, på tio minuter, borta tio minuter, och så kan det hålla på så ett tag. Men i dag var det bara svart tills det tack och lov kom tillbaka. Handlingsförlamad blir man verkligen!

Marianne sa...

Freedomtravel: Det är nyttigt att bli medveten om vad som står och drar ström, det borde vi alla bli. Vi har också gasspis, så mat behöver vi inte vara utan, men datorn ... Man får verkligen abstinens när den är utslagen för länge!

Otta sa...

Härliga bilder som vanligt! Sitter med Nour och låter honom titta på lite Egypten (samtidigt som han ser på fotboll och har Kissen i famnen, som spinner högljutt). Extra glad blev han för bilden med Koranen! :-)

Kramar från oss

Karin på FOX sa...

På det sommarställe vi hade från jag var barn till för 10 år sen, hade vi varken el eller vatten. Sommarhalvåret fungerar det alldeles utmärkt. Det brukade ta en vecka innan vi saktade ner våra själar och följde dagsljusrytmen. Sedan njuter man av lugn och samvaro, utan TV, men med brasa och tända ljus om kvällarna. Till läsning räckte inte ljuset för oss vuxna, men vi täljde många märkliga smörknivar och salladsbestick i eneträ. Arbetet med att hämta vatten, hugga ved och laga mat ger en skön mening i tillvaron.
Det kan jag nu längta till, men har man väl tillgång till el är det svårt att avstå.

Melting Pot sa...

Vilken macka! Är inte säker på att jag skulle få till en sån god även om jag nu befinner mig med alla delikatesser på nära håll.

Strömavbrotten ja. Jag går liksom och väntar även här hemma........

Har ni ingen back up? Vi har i alla fall (begränsat)ljus och kylen fungerar när huvudströmmen går. Det finns ett stort dieselaggregat de drar igång på området. Tyvärr funkar inga AC då och det är nästan det värsta. Det har varit vansinnigt mycket avbrott under våren. 3-4 gånger per dag under flera timmar per gång.
Kram!

Marianne sa...

Otta: Så mysigt ni har det! Äntligen! Ja, vad bra, här kan ju Nour gå in och titta på Egypten när han drabbas av hemlängtan.

Ha det nu jättebra!
Kram!

Karin: Det låter skönt, men då har man det frivilligt, liksom. Annat är det när man sitter och ska göra någonting på datorn och det blir svart. Då är det inte lika roligt ...

Lena: Det är jättelätt att göra en sån macka, det är bara att spara lite från salladen från middagen. Så gör jag.

Jag tror ni har det värre med elen än vi. Ni har det nog som vi hade i Bulgarien, när den går så där. Man blir så frustrerad. Fast i Bulgarien lärde jag mig att det var så, och då var jag inte lika "uppkopplad" : )

Vi har ingen generator här, men jag ska också säga att elen går rätt sällan nu. Som tur är!

Kram!

Desiree sa...

De rosa träden var jättefina håller jag med om. Häftig utsikt du har med de maffiga sanddynerna i horizonten. Ha ha ser helt perfekt amerikanskt ut med mycket is i glaset. Inte kul när strömmen försvinner men det verkar ändå som du fick en hel del gjort. Är det så att strömmen ofta går eller?
KRam

Bloggblad sa...

Vilken tur att du la fram både biblen och koranen! Jag har nämligen gått igång idag över sånt jag retar mig på...

En bekant till mig, som inte heller är troende, är otroligt insatt och vet mer än jag om kristendomen och målar ikoner - det är ganska fascinerande. Jag har läst rätt mycket om andra religioner, men det tror jag mest hänger samman med att jag själv är troende och nyfiken på vad andra tror på.

Trillingnöten sa...

Hehehe, det där med modern teknik! Ojoj. Nån gång har vi haft nåt avbrott på bredbandet, dvs inget internet på en dag eller så...eller bara ett par timmar. Men jag får spunk! Seriöst. Jag använder internet till så mycket att det är läskigt. Bara tanken på att det inte går att använda får mig att må illa :) Och du får vara helt utan el ibland? yikes.

Mica sa...

Ahh, ser en bok av Karen Armstrong på ditt bord. En fantastiskt författare som skrivit så många bra böcker.
Första mötet var via boken "Trough the Narrov Gate" om hennes år i kloster och sedan har det fortsatt.

Mica
som likaså har ett stort intresse i religionshistoria med dess stora betydelse över århundraden.

Lotta sa...

Ja, tänk så mycket man bara tar för givet, som el t ex. Här blir jag ju galen om TV:n bara för en minut lägger av. jag misstänker att det bara är att gilla läget.
Religion är mycket intressant och just nu har vi många diskussioner hemma eftersom dottern ska konfirmeras.

ab sa...

Haha - det är typiskt att smutsfläckar syns så tydligt på bilder!

Tack för nya fina foton.

Skynda på nu med kattbilder medan jag fortfarande kommer in på bloggen! :)

(Förklaring: Min sega dator klarar inte riktigt alla underbara bilder här, tyvärr.)

Marianne sa...

Desirée: De rosa träden är helt underbara. Jag måste försöka få lite frön från den, eller en kvist och försöka få den att ta sig. För jag måste ju ha med mig lite växter till Sverige. I dag tog jag fröer från stockrosorna.

Om jag relaterar till Sverige och Turkiet, så går elen ofta. Om jag relaterar till Bulgarien så är det sällan. Det kommer i skov, och sedan håller elen flera veckor i streck, sedan ett skov till. Men oftast är det bara en tio minuter i stötet. Som tur är. I går var ovanligt länge.

Kram!

Bloggblad: Det som fattas mig är Torahn, den måste jag också skaffa mig. Jag tycker att det är jätteintressant med religionerna, och det är ju faktiskt de som ligger till grund för våra samhällen och våra kulturer i dag. Själva grundstrukturerna bygger mycket på dem, t.ex. vårt västerländska individualistiska tänkande sett mot muslimska samhällens kollektivistiska struktur. De är viktiga. Ska bli spännande att läsa vad du har råkat ut för!

Och även om jag inte är troende tycker jag det är viktigt att respektera andra människors tro. Oavsett vad det är. Eller nå, sa-anism skrämmer mig, det tycker jag inte om.

Trillingnöten: Jag använder också Internet till jättemycket. Jag skulle inte kunna översätta böcker utan! Jag menar, jag har inte några lexikon över brittisk slang under första och andra världskrigen, med mera med mera. För att läsa in sig på vetenskapligt lingo på 20-talet, nätet är perfekt för man hittar ALLT!

Men jag ska säga att det är förhållandevis okej med elen här, om man jämför med Indien och Bulgarien och Dominikanska : )

Marianne sa...

Mica: Åh, en bokfrände! Visst är hon bra! Mitt första möte med henne var boken om Muhammed, lättfattlig och överskådlig. Och just att hon har en positiv grundsyn på alla religioner utan att själv vara djupt involverad (ja utom kristendomen då, men där tycker jag att hon är som mest kritisk) samtidigt som hon kan vara kritisk och källkritisk. Har du läst boken om Jerusalem? Jag har en liten hög som ligger här och väntar på mig, men just Through the Narrow Gate har jag inte hittat. Jag skannar alltid bokhandlarna efter hennes böcker, så till slut ska jag nog hitta den och i värsta fall får jag väl beställa den.

Hoppas vi kan träffas över en kopp kaffe en vacker dag!

Lotta: Ja det är bara att gilla läget, man kan ju inte göra ett dugg åt saken. Men roligt är det inte.

Visst är det intressant med religion och religionshistoria! Skulle egentligen vilja plugga det, men jag får nöja mig att läsa för mig själv, i alla fall än så länge. Vi får se sedan när vi är hemma igen om det kan bli tid till i alla fall några kurser i Lund.

När är konfirmationen?

ab: Visst är det typiskt! Borde ha tänkt på det innan jag fotograferade : )

Snart kommer bilderna! Och sno dig nu på med en ny dator! Du får se till att sälja din film och din bok i rappet nu! Om inte för datorn så för att vi ska få ta del av dem!!!

Mica sa...

Marianne!
Armstrongs Jerusalem ligger och väntar.
Hoppas du får tag på Trough the Narrow Gate och också Spiraltrappan som kom många år senare. Dessa självbiografiska böcker gav mig en förståelse för att hon skriver som mest kritiskt när det gäller kristendomen. Just pga hennes egen känslomässiga upplevelse av kristendomen. Men också förståelse för vad som gett henne den otroliga nyfikenhet och vilja att söka, förstå och skriva om olika religioner och dess påverkan på människan och därmed historian på gott och ont genom tiderna.
Hittar du inte böckerna så skickar jag mina till dig!!
Mica

Marianne sa...

Gulle Mica! Men du ska inte skicka dina böcker till mig, jag är övertygad om att jag kan få tag på dem på något sätt. Jo, nu gick jag in på Ad Libris, och de finns där. Nu såg jag flera av henne som jag inte har, hmm, jag kanske ska göra en beställning, så kan de skickas till mina svärisar. Tror jag gör det!

Kram!

Mica sa...

Jag blir så glad och entusiastisk när jag finner en like i val av litteratur.
Blir det Sverige för er är bokborsen.se en guldgruva att hitta gamla och nya böcker billigt.

Kram!

Marianne sa...

Mica: Samma här! Det är inte ofta man träffar på någon som är intresserad av religionshistoria! Hoppas vi kan ses en vacker dag!

Okej, bokborsen.se ska jag notera!

Kram!

Anna, Fair and True sa...

De hade ju inte så mycket att jämföra med så de hade säkert inte så tråkigt. Man har ju läst Grottbjörnens folk... de kopulerade väl! ;)

Marianne sa...

Anna: Hahahaha, ja det har du rätt i. Hur har de annars kunna befolka hela jorden!