måndag 28 juni 2010

Vilken dag!

Födelsedagsbuketten som redan har börjat sloka.

Hjälp vad jag har hållit på i dag! Jag är helt slut efter den här dagen.

Först var det att gå upp lite tidigare och ordna födelsedagsuppvaktning med blommor som jag hämtade ute i trädgården. Tyvärr hann jag inte fotografera buketten tidigare, så det är en aningen slokande bukett på bilden. Uppvaktningen blev lyckad i alla fall och Maken blev glad för hjärtformad hallonpaj, fyra skjortor, en t-shirt, ett par strumpor och ett par badbyxor. Tyvärr blev han tvungen att gå på affärsmiddag i kväll, så födelsedagsmiddagen får vi ta i morgon.

Sedan var det AC-mannen som jag skrev om i förra inlägget - och han kunde inte lösa problemet för det var kompressorn och det går inte att fixa förrän på söndag. Jag antar att det antingen var reservdelar eller en ny som krävs och att han inte har grejorna förrän på söndag. Sånt är livet.

Tvätthögarna hade börjat bli lite väl stora och det var minst sagt hög tid att ta hand om dem. Och själva tvättandet är ju inte så ansträngande, men strykandet tar på krafterna. Jag stryker alltid skjortorna direkt när jag har tvättat dem, de blir allra bäst då. Jag låter dem hänga ungefär en kvart, tjugo minuter, sedan är de lagom fuktiga för att bli platta och fina. Sedan får de torka färdigt hängande på tvättstången.

Och så var det ju det där med att kunna köpa e-böcker till iPaden. Efter mycket om och men lyckades jag ladda hem rätt app från Amazon där man ska ha tillgång till 600.000 e-böcker. Tjå'ru, det gäller bara om man bor i AMERIKA. Om man bor i AFRIKA är det en annan femma. Då är det inte mycket att välja på. Vet ännu inte hur lite det är, men inte kunde jag köpa några av de böcker jag ville ha. Låna böcker på bibblan då? Det kanske går, jag vet inte, men jag lyckas inte.

Skrev ett brev till Adlibris och frågade om man kan köpa böcker från dem, och fick ett trevligt och bra svar. Man ska ladda Stanza som app och enligt elib, som Adlibris hänvisade till för förklaring hur man gör, var det en hel procedur med överföring från datorn och öppna här och ladda där. Gissa om jag har hållit på! Till slut testade jag helt fräckt att köpa en bok direkt från Adlibris till iPaden. En billig så att jag inte skulle behöva gräma mig. Och vips! Det gick! Så nu nöjer jag mig med det tills iBookstore, Amazon och andra låter även folk i Afrika att handla. Tyvärr kan jag inte läsa de böckerna i iBooks utmärkta läsare, men Stanza är definitivt bättre än inget.

Ja ni vet själva hur mosig man blir i huvudet och helt matt i största allmänhet när man har krånglat med tekniken. Lägg till det ett Internet som leker norsk blinkers: fungerer - fungerer icke - fungerer - fungerer icke.

Så ursäkta, men jag ber att få återkomma och svara på alla era fina kommentarer i morgon!

19 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Först grattis till maken!
Sedan ojojoj jag förstår dig ang detta med teknik som itne vill fugnera. Eller som är superkrångligt att FÅ att fungera. Sådant gör mig oftast både tött och arg och på allmänt dåligt humör. Du verkar åtminstone fortarande rätt positiv.
Hopas att du får det att fungera bättre emd ipaden och alla läsprogram. Visst är det typiskt när vissa saker inte fungerar för att man bor i en annan del av världen.
Stor kram nu!
Och du måste säga att jag är impjnerad av att du stryker! Jag tycker att stryka är bland det värsta jag vet och stryker nästan aldrig.....!

Åsa, Stockholm sa...

Amazons Kindle har en app till iphone, borde funka i paddan också. jag har kunnat köpa böcker både från Amazon.com och Amazon.co.uk till kindle-appen, men jag vet såklart inte om det är nån skillnad när man sitter i Egypten.
har du ett svenskt eller ett egyptiskt itunes-konto i padden?

Anonym sa...

Jag gav upp amazons app och handlade direkt på hemsidan istället. Kanske det funkar för dig också? Biblioteksböcker måste man tydligen konvertera i datorn och det är krångligt. Stanza är helt okej med många gratisböcker och Kindle är Amazons märke. Det är en hel djungel det här... Bokus här också en hel del intressanta böcker.
Ä, ö och å får man fram genom att hålla fingret en liten stund på tangenten och så glida till rätt ställe. Tysk språkinställning gör att det blir lättare att skriva svenska och man kan byta som man vill. Det är en riktig bra pryl det här :-)

Melting Pot sa...

Ja det är lite pyssel med Apple, men snyggt & bra. Jag tog en eftermiddag för ett tag sedan och satte mig in i det här med Appstore, I-tunes mm fungerar för att kunna använda min I-phone optimalt. Nu är den dessvärre kvar i Indialand då den är låst till Airtel. Det får jag försöka lösa innan vi far hem nästa gång. Saknar den smidiga telefonen inte minst vid sms.
Kram och ha en trevlig födelsedagsmiddag i morgon.

Desiree sa...

Låter som maken din fick ett jättefint uppvaktande på sin födelsedag. Hoppas det ordnar sig med AC:n för den förstår jag behövs till max i den hettan ni bor i. Har du någon AC alls nu eller bara fläkt? Hoppas det går att sova ok.
Skönt att du fick ordning på böcker till iPaden. Irriterande att du inte kan få ta del av Amazons stora bibliotiek fast du bor utanför USA. Lite dåligt. Toppen att det ordnade sig via Adlibris.
Kram!

Lotta sa...

Teknikens under...att det ska vara så krångligt! Men när det väl funkar är det ju härligt :-)

Strykning är inte min starka sida och jag stryker, om inget oförutsett inträffar, bara en gång om året. Det är den 12 december och Linneas lucianattlinne. Särbon, däremot, är en hejare på strykning och ibland smyger jag med något när han stryker sin skjorta här hemma hos mig :-)

Anne sa...

Åh vilken trevlig uppvaktning du fixat. Låter mycket smaskens med hallonpaj med vaniljsås. Mycket gott. Håller med dig om att vaniljsås blir bättre av att stå över natten. Jag gjorde för några veckor sen min livs första hemlagade vaniljsås, det var ju mycket enklare än jag trott under alla år så nej till äckliga pulver och mix, egen ska det ju vara.
Fin födelsedagsfirande du uppvaktat kärestan med, blommor från egen trädgård och allt!
Effektiv AC är ju en fullkomlig nödvändighet hos dig, trist att AC-mannen inte kunde fixa allting utan måste vänta på mer grejer. Jag antar att det blir att hålla sig i de rum där den andra fungerande AC:n sprider kall luft.
Hoppas att du får en riktigt fin vecka!

Emmama sa...

Grattis El Make och grattis M till din fina nya leksak, en sån skulle man ha! :)

Kram!

Fröken Anki sa...

Nä vad tråkigt att det var så begränsat med e-böcker i Afrika. Men bra att AdLibris ändå funkade till slut. Även om det inte blir rätt läsare. Men jag kan glädjande meddela att det går att få rätt prickar över bokstäverna även på paden. Vila på a eller o så kommer det upp en lista med val av tecken som grundar sig på dem. Lite meckigt eftersom man måste dra fingret till dem för att välja tecken, men det ger rätt ord i a f. Ifall du inte redan upptäckt detta vill säga!

Hoppas att det snart fixar sig med AC:n. Och att tvättberget har minskat.

Ha en fin tisdag!
Kram

Otta sa...

Vilken dag! Jag hatar när det strular! Håller på att hjälpa Nour med hans nya Xperia nu, men vi får inte surfningen till att fungera! :-( Det enda i ditt elände som jag är glad för är att när du gjort alla dessa saker kan jag sedan bara göra en copy and paste genom att fråga dig när jag skall köpa min iPad! :-)

Nour hade sin första dag i skolan...det förutsattes att de skulle ta grammatik och annat i snabb fart på engelska! Jag blev sur och ringde till kursansvarig som sa att det inte var meningen...Läraren hade sagt till Nour att han skulle finna någon som skulle kunna hjälpa honom och gjorde att han kände sig allmänt dum. Trots detta kunde han massor när jag kom hem och övade med honom. Bokstäver, räkna och en massa "hur mår du" och annat. Och han fick sitt personnr igår - på rekordfart!!!

Ha en bra dag!
Kram

Marianne sa...

Saltis: Tack, jag ska hälsa honom!

Ja denna teknik! Den driver mig till vansinne. I går funkade det att köpa en bok - i dag funkar det inte! I dag kan jag i alla fall lyssna på radion, man får vara tacksam för det lilla. Och om en timme börjar ett program om Turkiet, det måste jag så klart höra.

Klas använder skjorta på jobbet varje dag, och skjortor måste man ju stryka, annars ser det inte klokt ut. Sen har jag lite annat också som ser knäppt ut om det är för skrynkligt, så jag har inte så mycket att välja på.

KRAM!


Åsa: Tack, jo jag hittade den appen, och den funkar nog, men det är en massa böcker som Amazon inte säljer hit pga upphovsrättsliga skäl. Inte för att jag begriper mig på den saken eftersom jag har tänkt betala för mig ... Jag har svenskt iTunes-konto, men de enda böcker jag får upp på iBookstore är gratisböcker av gamla klassiker. Det är kanske bra, men jag vill ju läsa nya böcker också. Det kan vara så att den känner att den sänder till Afrika där också.

Det borde bli bättre när vi har flyttat hem, jag får nog utrusta mig med tålamod.


Anonym: TACK för instruktionen om åäö! Jag råkade hålla länge på ett a och fick upp dem, men sedan trodde jag att jag skulle knacka på ä:et, och det gick inte. Men nu vet jag!

Amazons app funkar bättre än deras hemsida, märkligt nog. Eller, du menar att jag ska gå in via Safari och handla så, som om jag var på datorn. Ja men det ska jag testa! I går funkade det att handla från Adlibris, i dag funkade det inte. Jag blir tokig! Men alla måste nog anpassa till iPad också, när den kommer till Sverige kommer många att köpa tror jag, och då kommer det nog att bli bättre.

Om du har andra bra tips får du GÄRNA dela med dig.

Helly på vift sa...

Vilken gullig fru du är. Nu får jag lite dåligt samvete. Får nog oxå ta tag i tvätthögen där hemma eftersom det ju faktiskt är min enda hushållssyssla som jag har...

Jag köpte AppleTV förra året och blev oxå besviken på att man bara kan ladda ner filmer i detta fallet om man bor i USA. De lovade mig att det snart skulle gå att ladda ner filmer även i Italien men jag väntar fortfarande...

Marianne sa...

Lena: Visst är det dumt att iPhones är låsta! Det var därför jag inte köpte en iPhone när jag behövde en ny telefon, trots att det egentligen var vad jag ville ha. Det lär gå att låsa upp dem, men jag känner ingen som kan, och jag lovar att jag inte skulle begripa mig på en instruktion via nätet ... OCH det är knäppt att allt bara görs för pc. Apples grejer är egentligen så mycket bättre, så jag hoppas att det blir annorlunda snart.

Ha det jätteskönt där hemma!
Kram!


Desirée: Det verkar som om han blev nöjd med sin uppvaktning, och han tycks gilla kläderna han fick för han tog genast en ny skjorta både i går och i dag.

Vi har en AC till här i vardagsrummet, men den räcker inte eftersom det är så stora öppna ytor. Sen har vi i sovrum, gästrum och förråd också, så jag får sätta på alla dem för att få in lite svalka hit in. Och den i sovrummet funkar bra (ta i trä) så sömnen är det inga problem med, tack och lov!

Jag fattar inte att Amazon inte vill sälja, att de låser utanför USA! De förlorar ju pengar på det. Och jag förstår inte att det skulle vara frågan om upprättsliga orsaker, jag betalar ju för eländet! Ja, ja, det blir nog bättre när vi väl är hemma.

Kram!


Lotta: Haha, så praktiskt att kunna smyga med lite så där då och då! Jag skulle inte stryka så mycket om det inte var så att Klas använder skjorta varje dag på jobbet, och skjortor måste ju strykas för att se vettiga ut.

Kram!

Marianne sa...

Anne: Visst blir det mycket godare när man gör det själv! Och det är ju superenkelt. Det har jag upptäckt med en hel del saker, som hovmästarsås, vaniljsås och annat som man är van att bara gå och köpa i Sverige. Godare, billigare, nyttigare och nästan enklare än att släpa hem burkar som sedan ska kastas. Jag ska fortsätta med det när jag kommer hem, kolla först hur man gör en sak innan jag går och köper den. Enda undantaget är bearnaisesås och hollandaisesås. Har försökt ett otal gånger, men jag kan bara inte. Så det får bli pulver, trist nog. Det är många som säger att det är enkelt att göra, men jag lyckas bara inte.

Jag sitter med isflaskor bredvid mig i stolen när jag sitter vid skrivbordet, och det är rätt effektivt. Men nu har jag ju iPaden, så nu kan jag surfa från sovrummet också! DET är bra när AC:n inte funkar.

KRAM!


Emma: Tack, jag ska hälsa honom! Ja jag är så glad för min iPad! Jag kan rekommendera!

Kram!


Anki: Tack, tvättberget har definitivt minskat, bara lite kvar nu, men det är inte så brått. Och TACK, både du och Anonym visste hur man får åäö, det är tur att man har bloggen så att man inte sitter alldeles själv och ska lista ut allt!

Ja det är verkligen trist att Amazon är så begränsade, det är bara att hoppas att de släpper det snart, för så där kan de ju inte hålla på. Men tror du inte att det krånglade från Adlibris i dag! I går gick det som en dans, men i dag? Suck. Jag får fortsätta mecka med det hela.

Kram!

Marianne sa...

Otta: Grattis till personnumret! Så skönt att det är klart så att ni kan sätta igång med allt annat nu.

Men det var ju en märklig kurs, eller lärare, det är väl ändå meningen att man ska lära sig språket när man går en språkkurs? Och då på kursen, inte med en privatlärare! Det är det värsta som finns med lärare som får elever att känna sig dumma, man går en kurs för att man INTE kan någonting, jisses, om man redan kan går man väl för tusan inte kursen! Tur att han lärde sig en hel del i alla fall, så att det blev någon behållning! Gratis till Nour!

Haha, ja jag ska försöka komma ihåg vad det var jag gjorde så att jag kan förklara för dig sedan : )

Ericsson-telefoner kan jag inte. De är så krångliga så sist jag hade en gav jag upp och köpte en Nokia i stället. Lycka till!

KRAM!


Helly: Hahaha, ja med tanke på att han lagar all mat så får du kanske sköta tvätten : ) Men vad skönt va, att inte behöva hålla på för mycket i hemmet, att bara kunna njuta i stället. DET är bra! Njut av det!

AppleTV? Det har jag aldrig hört talas om. Ja vi får hoppas att Apple skärper sig med det där att få köpa saker i alla länder snart. Jag vet att Annika inte får köpa svensk musik på iTunes i USA, så det är both ways, men korkat är det!

Kram!

Otta sa...

Efter dagens lektion mötte jag Nour kort och det enda han säger är att han är dummast i klassen! Det må vara hänt, alla kan inte vara bäst, men trots det har han nya ord och meningar hela tiden, så han lär sig något. Sitter just nu hemma med sin privatlärare och sedan kommer jag hem och drillar honom! :-)

iPhone-fan som jag är har jag alltid varit glad för Ericsson-telefonerna, aldrig Nokia - så olika det kan vara!

Kram

PS. Har Tarkan på högsta volym i min iPhone nu! Går på repeat! :-)

Marianne sa...

Otta: Jag tror inte alls att han är dummast i klassen! Jag tror däremot att de flesta utom klassens ljus känner sig som dummast i klassen.

Glöm nu inte att låta honom bestämma takten : )

Jag ÄLSKAR Tarkan!

KRAM!

Anonym sa...

Hej igen,
tänkte bara berätta att när jag skulle köpa en bok på Amazon här om dagen strulade det mycket och jag fick börja om en 4-5 gånger. De dirigerade om mig hela tiden till pappersböckerna... och så missade jag att ipaden automatisk skrev stor bokstav i lösenordet:-) Efter mycket kollande att allt blev rätt (och att jag var på rätt ställe) gick det. Men jag fick besked om att jag inte kunde köpa böcker från Europa några gånger först men det funkar ju annars så jag tror det är något fel på dera hemsida. (Vill man handla från Itunes USA i Sverige måste man öppna ett amerikanskt konto och handla med presentkort köpta på Ebay).
Lite om hur man läser svenska biblioteksböcker:
http://tinyurl.com/3yn85g4
Annars har jag nog inga bra tips för ipaden - men kul är den!
/Anonyma Uora

Marianne sa...

Anonyma Uora: Hej igen! Och TACK för att du delar med dig! Så snart Internet funkar här igen ska jag försöka, skriver ut dina tips så att jag har dem lättillgängliga!

Allt blir nog lättare när den börjar säljas i Sverige, då kommer många fler vilja ha böcker. Hoppas jag : )