söndag 20 juni 2010

Mina kvarter i Istanbul

I dag tänkte jag visa mitt Istanbul, alltså inte moskéer och palats utan mina kvarter. Fotona är tagna vid olika årstider och med olika kameror, en del bättre och en del sämre, och jag är medveten om att några foton inte borde dras upp till den här storleken, men jag har gjort det ändå. Tyvärr hade jag inte riktigt fattat att jag skulle dokumentera ALLT runt omkring mig medan jag bodde där, så det här är några av de alltför få foton som finns från just mina kvarter. Om någon som har varit och hälsat på har några foton får ni gärna lägga dem på en cd och ge mig vid tillfälle.

Häng med så berättar jag mer vid fotona. Och ursäkta om det blev lite långt, men när jag kommer igång om Istanbul är det lite svårt att få stopp på mig.

Vår utsikt från balkongen över vår gata, Mahur Sokak, en vinterdag. I samma kvarter nere på hörnet vid korsningen fanns vår lilla närbutik, eller bakkal som det heter på turkiska. Där kunde man handla allt det där småttiga som man ibland behöver komplettera med, som ägg, juice, mjölk, bröd, ost, korv, kex, godis, mjöl ... På hörnet i kvarteret mittemot oss fanns vår kvartersrestaurang. Här delar man upp de klassiska turkiska restaurangerna i kött- eller fiskrestaurang, och det här var en fiskrestaurang, en et lokantasi. Där fick man goda smörgåsbord av förrätter, meze. På hörnet mitt emot ser ni den gula taxibilen, där fanns taxistationen, perfekt om man behövde en taxi. Där låg även Makens frisör.

Det som inte syns är vår underbara havsutsikt över Marmarasjön bakom husen rakt ner för gatan. Havet såg vi från alla fönster utom köksfönstret.

Vår gata sedd från balkongen på kvällen. Det var alltid roligt att sitta här på kvällarna, för det "hände" alltid någonting. Man fick hålla koll på hur de parkerade, folk som kom och gick, fotbollsfans som åkte förbi och viftade med flaggor och tutade och skrek, taxibilar som kom tillbaka till sin station. Och naturligtvis hur många som åt på restaurangen. Dessutom hade vi här en alldeles perfekt vy, för nere vid stranden låg miljonärsklubben Büyük Klüp, och när någon firade förlovning eller bröllop och liknande smällde de alltid av världens fyrverkerier. Då hade vi första parkett.

Här är ingången till vårt hus, sett från porten. Alla hus i vårt område, och väldigt många i de nya delarna av Istanbul, har en liten trädgård runt sig. Vi bodde i ett tiovåningshus, och det var alltså helt normalt med en trädgård runt sådana hus. Så det var väldigt grönt och fint där vi bodde.

Tur att jag ville ha ett foto av katterna i badkaret så att jag fick ett foto även av mitt badrum, om än bara en del. Kaklet var så vackert och hela badrummet var som att komma in i ett hemma-hamam. Ett så vackert badrum har jag aldrig tidigare haft och kommer säkert aldrig mer att få. Stina dricker vatten och Skrållan väntar på sin tur.

På hörnet bakom restaurangen fanns min grönsakshandlare, manav, som ägdes av den här mannen. Han hade alltid jättefina frukter och grönsaker och det var så himla enkelt att bara springa ner till honom när man behövde nytt. Där blev jag bortskämd när det gäller frukt och grönt!

Härliga apelsiner till salu hos min grönsakshandlare.

Sahil Yolu, eller Strandvägen, som den här huvudgatan kallades i folkmun, tvärgata till vår gata. På den här gatan hade jag mataffärer, mattaffärer, möbelaffärer, lampaffärer och vårt apotek. I alla de mindre affärerna visste de alltid vem man var, och när Maken en gång glömde kreditkortet på apoteket kom de helt enkelt och ringde på och lämnade tillbaka det. Det kallar jag service! Som ni ser blir det vinter i Istanbul också, och det rejält ibland. När det ser ut så här sätter många på snökedjor på sina bilar eftersom det finns så många riktigt branta backar i Istanbul.

Tyvärr hittar jag ingen bild på den stora paradgatan, Bagdat Caddesi, som var vår andra stora huvudgata. Där hade vi restauranger, klädaffärer, min frissa och mycket mer. Det var en av de flottaste gatorna i Istanbul.

På Sahil Yolu fanns även min dvd-butik där man kunde hyra filmer. Han var så gullig den killen som hade butiken, för han matade kvarterets katter, och då speciellt den röda hankatten som var krigsinvalid. Den låg oftast på en stol i butiken och sov och lät sig klappas av kunderna.

Mina morgonmänniskor. Under några månader på vinterhalvåret jobbade jag inne i centrum av Istanbul. Problemet med att bo på den asiatiska sidan av stan som vi gjorde, var att jag antingen kunde ta minibuss + färja + minibuss för att komma dit jag skulle, eller så kunde jag åka minibuss hela vägen, men då ska man också över en av broarna som alltid är fullpackad av bilar och bussar i rusningstrafiken. För att slippa sitta i trafiken i upp till två timmar när det var som värst åkte jag till jobbet med minibuss redan vid halv sju på morgnarna. Varje morgon hälsade jag och småpratade med en äldre herre som tog bussen från samma hållplats som jag, och hade jag tur var det en speciell minibussförare som körde mig ända fram till porten på jobbet och backade sedan tillbaka till sin ändhållplats. Men de morgnar det var någon annan chaufför gick jag som alla andra av vid ändhållplatsen, och där stod de här två herrarna varje morgon. Han till vänster hade en liten vagn där man kunde köpa smörgåsar som han bredde så som man ville ha dem, och han till vänster sålde pogaça, en speciell sorts bröd som är jättegoda till det söta turkiska teet. Om smörgåsmannen var väldigt upptagen med kunder någon morgon så att jag struntade i att säga god morgon, var han alldeles upprörd nästa dag och undrade om jag hade varit sjuk dagen innan. Goda smörgåsar gjorde han också.

Tyvärr den enda bild jag har från Tisdagsmarknaden, Sali Pazari, den största utomhusmarknaden i Istanbul som sattes upp i stadsdelen Kadiköy varje tisdag inte långt från där jag bodde. Där såldes allt från frukt och grönt och nötter till tyger och trådar och spetsar till kläder och skor och smink och husgeråd och ... Jag tror allt fanns till salu där. Och billigt var det eftersom alla marknadsförsäljare träffades här på tisdagar och konkurrerade med varandra. Det var en jättemarknad, men jag vet inte om den fortfarande finns kvar, det glunkades om att det skulle byggas ett shoppingcenter just där de höll till. Tyvärr.

Min strandpromenad. För att komma hit gick jag bara rakt ner för vår gata, korsade Sahil Yolu och gick sedan ner ännu ett kvarter och så var jag vid denna underbara plats. Den här strandpromenaden är lång, jag tror närmare en mil innan man måste upp på gatan och gå förbi ett färjeläge innan man kan fortsätta på nästa strandpromenad som jag tror faktiskt är ett par mil lång. Vattnet är innanhavet Marmarasjön. Vattensystemet ser ut så att Donau rinner ut i Svarta havet som via Bosporen rinner ut i Marmarasjön som har sitt utlopp via Dardanellerna och ut i Egeiska havet som i sin tur står i förbindelse med Medelhavet. På turkiska heter havet Ak Deniz, vilket betyder det ljusa havet.

Från strandpromenaden ser man Prinsöarna, en ögrupp i Marmarasjön som utgör Istanbulbornas paradis och oas. På öarna är bilar inte tillåtna med undantag för utryckningfordon och något enstaka nyttofordon. I stället är det apostlahästar, cykel eller häst och vagn som gäller. På öarna finns en del gamla kloster och kyrkor som är väl värda ett besök.

Strandpromenaden.

På strandpromenaden inte långt ifrån där vi bodde låg det här vackra gamla huset. Jag vet inte vem som ägde det eller bodde där.

Efter ytterligare en bit kom man till det här huset som var renoverat och omgjort till restaurang. Vår favoritrestaurang om somrarna när man kunde sitta i den vackra, upplysta trädgården och äta utsökt mat till hyfsade priser. Här fanns också min favoritservitör, han sken alltid upp när han såg oss och kom och hälsade och pratade även om vi inte satt vid hans bord.

Ni ser den lilla strandsnutten i nederkanten av bilden? Den här bilden är tagen innan kommunen gjorde iordning den här och några fler stränder längs promenaden till riktigt fina badstränder. De stränderna var gratis så att alla skulle kunna bada där, men efter första sommaren fick de sätta restriktioner och kräva att man hade badkläder för det var så många killar som badade i kallingarna. Synd samtidigt, för det var så klart de fattigaste zigenarkillarna som sedan inte kunde gå och bada.

Även det här pampiga gamla huset låg vid strandpromenaden. De här tre husen är alla gamla osmanska hus som har varit sommarstugor till olika osmanska prinsessor och paschor. Visst är de vackra?

Istanbul är en stor stad som brer ut sig mil efter mil efter mil och klättrar på kullarna som staden är uppbyggd på. Men trots att den är så stor är den grön och fin och ren och underbart vacker. Jag älskar den här staden.

ab sa...

Återigen spännande bilder och nya bekantskaper. Hade ingen aning om att det kan snöa i Istanbul!

Så intressant, Marianne! Vår son kom till oss i julas via Helsinki-Istambul-Ankara-Bodrum-Kos Den långa omvägen var för att han ville träffa vänner i Turkiet. Han hade med sig ett jättevackert keramikfat till mig från Konstantinopel, som vi i Grekland envisas med att kalla staden. Det klarade alla turer med buss, båt och moped! Han var imponerad av bussystemet i Turkiet och hade kunnat stanna hur länge som helst för det finns hur mycket som helst att uppleva.
Manavis kallar vi grönsakshandlaren i Grekland också.
Monica P

Äventyret framtiden sa...

Så har man varit en sväng till Istanbul också via dig!
Tack för trevlig stund!
Badrummet, ack ja, jag bara suckar. så härliga kakelväggar

Kram
från ett ogräsplockande kvinnfolk i Geta

Karin på FOX sa...

Det ser förvånansvärt europeiskt ut med snö och allt. Jag har aldrig varit där, men det kan man ju ändra på. Det måste vara väldigt spännande att hamna på olika platser i världen som du gjort!

Bloggvännen och kollegan Chrisstina var i Istambul på kurs i pappersmarmorering för ett tag sen. Jag kan rekommendera hennes inlägg om det: http://stribergsstation.blogspot.com/search/label/ebru

Marianne sa...

ab: Tack! Jo det kan snöa rejält där. När vi bodde där så snöade det cirka 4-5 gånger per vinter, och åtminstone en av de gångerna blev det ordentligt. Vintrarna är kalla, regniga och blåsiga, inte så mysigt. Skillnaden till Sverige om vintern är nog att solen värmer mycket bättre när den är framme. Vårarna är sköna, men man ska klä sig rätt ordentligt ändå för varmt är det bara i solen. Somrarna är varma, och höstarna är underbara.

Monica: Haha, jo jag vet att ni envisas : D Han har helt rätt, er son, det finns så mycket att se och göra i Turkiet! Och historien är så intressant, jag är lite kär i de gamla osmanerna, även om jag inte skulle ha velat vara en av deras damer ... Det finns också mycket vacker arkitektur, moskéerna som är byggda av mästerarkitekten Sinan är som sagoslott. Du måste åka dit!

Manav- manavis! KUL att det är så lika!

Karin: Tack själv, roligt att du hängde med! Ja, jag saknar det där badrummet, det var så perfekt på så många sätt. Suck!

Hälsa ogräset!

Marianne sa...

Karin på Fox: Det är verkligen som i Europa, den stora skillnaden är väl att många i våra ögon österländska traditioner lever kvar och ger liv åt staden. Just den asiatiska delen, där vi bodde, är också modernare och mer europeisk än den gamla delen av stan.

Ja du måste åka till Istanbul. Det är i mina ögon världens vackraste stad! Hm, ja Istanbul och Stockholm är världens vackraste städer.

Det inlägget ska jag kolla!

Kim M Kimselius sa...

Oj, snö i Istanbul. Alla filmer jag har sett därifrån är det sol och sommar och varmt... Tack för att du tog mig med till ditt älskade Istanbul. Ditt blogginlägg fick mig att längta efter starkt turkiskt kaffe! Kram Kim

Freedomtravel sa...

Så liksom vardagligt det ser ut med vanliga bostadshus och snö! Som Sverige ungefär... Man är ju så van att se moskéer, sol, folkvimmel... Det är väl alltid bara vissa sidor av länder som visas gissar jag...

Laura sa...

Tack så mycket för de fina bilderna från vårt älskade Istanbul! Bostadsområdet där du bodde ser ganska annorlunda ut i jämförelse med mitt bostadsområde på "gamla" sidan, men visst finns det många likheter också! Jag blev så nyfiken så jag måste googla mahur sokak på google maps, och läget är ju alldeles perfekt! Tyvärr så är hyrorna i det området också rätt så höga.. :( Det ser ut som ett härligt bostadsområde i alla fall och du trivdes ju utmärkt där!

Angående sali pazar (som jag fortfarande aldrig har besökt, jag tyckte min cuma pazar räckte bra till och den är visst också en av de största i Istanbul) så ordnas den fortfarande men på ett annat ställe lite närmare motorvägen! Har kört förbi den ett antal gånger!

olgakatt sa...

Oj, så mycket vackert och intressant, Marianne! Jag förstår att du har en bit av ditt hjärta i Istanbul! Staden står numera på min lista att besöka!
Man lär sig mycket av sina bloggvänner och dom lockar en till allt möjligt! Härligt!

Saltistjejen sa...

Vad roligt att få se. man märker att du älskar Istanbul. Så mycket kärlek i dina beskrivningar av både platser och människor! :-)
Och mosaiken i ditt badrum såg otrolig ut! Jag kan förstå att du aldrig har haft eller kommer att få ett så vackert badrum igen! Enastående!
Hoppas ni står ut med värmen nu. Ni får gå till poolen!! :-)

Marianne sa...

Kim: Så är det nog, alla bilder man ser från Turkiet är sol och sommar. Men det blir rejäl vinter där, speciellt längre österut och högt upp på platåerna. Där råder inlandsklimat så det kan bli riktigt kallt neråt -30 och värre. Och MYCKET snö.

Kram!

Freedomtravel: Ja det är ju alltid det som turisterna är intresserade av som visas upp. Som man ser från det som har kablats ut från Stockholm nu i dagarna, det är inte direkt vanliga gator där folk bor. Det är bara det häpnadsväckande som visas upp.

Laura: Tack själv! Ja, fy vad jag längtar till Istanbul nu. Skulle vilja åka dit och bara hänga i några veckor, gå runt med kameran och bara fotografera, fotografera, fotografera.

Visst är det skillnader, framför allt tror jag det är mer slitet på din sida av stan, husen är oftare ihopbyggda i stället för att ha varsin trädgård, där är det fler bakgårdar i stället. Samtidigt så mycket likheter.

Det är dyrare där vi bodde, men ändå billigare än det är borta i Suadiye där riktigt fina delen av Bagdat Caddesi ligger. Hm, hur var det, du hade inte varit och sett Bagdat Caddesi än? Perfekt läge där vi bodde i alla fall, jag gick bara rakt upp för gatan till Bagdat och där var hållplatsen för dolmusen. Det fanns dolmus till Kadiköy och färjeläget och en annan som gick ända in till Taksim. Det var den jag tog på morgnarna.

Suck, vad synd det är att Klas inte är turk!

KUL att Sali Pazari fortfarande lever. Skulle vilja dit igen med en riktigt stor shoppingbag i beredskap : D

KRAMAR!

Marianne sa...

Olgakatt: Ja, jag lämnade mitt hjärta i Istanbul, så är det. Och som jag skrev till Laura tycker jag det är så trist att Klas inte är turk : )

Du måste se Istanbul! Det kommer mer därifrån! jag är inne i en hemlängtansfas till Istanbul.

Saltis: Ja det är väl lite med min kärlek till Istanbul som Victorias till Daniel, det lyser igenom : ) Jag har svårt att få stopp på mig när jag kommer igång!

Enda sättet att stå ut med värmen - det var 44°C i dag - är att sitta med isvattenflaskor i knäet och dricka ofta ur dem. Men i morgon ska jag nog hoppa ner i poolen och ligga där och flyta en stund. Det ska bli lika varmt då!

Fröken L sa...

Vilka härliga bilder! Jätte spännande att få besöka en plats som jag alltid velat åka till. nart kanske jag kan åka dit i verkligheten också. Dina bilder får mig att vilja åka dit ännu mer. Vilket härligt ljus det är över vattnet. Visste inte att det kunde snöa i Istanbul.

Kram Dila

Desiree sa...

Vackra bilder. Vad kul att få hänga med och få se hur du bodde i istanbul. Jag har förstått att det ligger dig extra varmt om hjärtat. Det både syns på bilderna och märks då man läser din text. Wow vad mycket snö det var på dessa bredgrader. Väldigt vackert. Underbart med den utsikten ni hade över vattnet. Kaklet i badrummet var verkligen vackert.Jag skulle hemskt gärna vilja besöka just istanbul framöver. Förhoppningvis får vi möjlighet till det nu när vi flyttar tillbaka till europa.
KRam

Vad fint Marianne!
Jag brukar tänka på det där ibland, just att man inte dokumenterar mer, kanske på olika sätt, precis som om allt varar för evigt, sen helt plötsligt är det inte så.
Jag har t.ex väldigt dålig dokumentation från Sovjet, det är synd.

Katarina sa...

Skoj att få Istanbul i snö! Vacker strandpromenad och vackra byggnader. Hur många år var ni i Istanbul?

Otta sa...

Härliga bilder som vanligt Marianne! Trots att jag varit många gånger i Turkiet under ett par år, så blev det aldrig Istanbul av många olika orsaker, det är dock en stad jag skall till. Ha en kompis, jag aldrig träffat, där! :-)

Nettan sa...

Nu fick jag ju lite "hemlängtan"! Hoppas allt är bra med er, jag följer dig fortfarande via bloggen :) Kram Nettan

Suzesan sa...

Jag har aldrig varit i Turkiet men fick nu plötsligt lust till det. Vilken fin bildserie. Skönt med dina vänner som du pratade med på olika hållpunkter.

Det märks att du trivdes enormt bra. Sista huset det som är ett slott av nåt slag så fantastiskt fint. Där hade jag LÄTT kunnat bo

/Susanne

Grekland nu sa...

Härligt med en sån här vardagsbeskrivning från ditt kvarter i Istanbul. Jag sparar och lägger på minnet det du skriver, för som jag sagt förut, nästa resa MÅSTE bara gå dit för min del! Det har jag velat länge nu.

Annika sa...

VAD förvånad jag blir över SNÖN!!!
Hände det ofta att det snöade? Blev det totalkaos?
Jätteförvånad över det, faktiskt. SEE how much I know, hehe...
FINA bilder!!
Underbara omgivningar.
KRAMAR!!

Marianne sa...

Dila: Ja Istanbul kan jag verkligen rekommendera som resmål, där finns allt. Allt från gamla romerska lämningar till superhäftiga nattklubbar utomhus vid Bosporens strand (om somrarna). På väg till lyxshoppingen passerar man gamla bysantinska kyrkor och moskéer i sagostil. Maten är fantastisk och människorna urgulliga (utom i turistkvarteren). Sedan finns resten av Turkiet att upptäcka, där finns allt från natur och kultur till badstränder. Så, som sagt, ett resmål man inte får missa! Jag tipsar gärna innan du åker.

Kram!

Desirée: Ja hela lägenheten var vacker. Utsikten var oslagbar med både närheten till gatulivet och vyn från alla fönster över havet. Och inredningen var perfekt med mörka trägolv och ljusa väggar, till och med handtagen var snygga. Dörren in till vardagsrummet hade speglar av blyinfattat glas i ett riktigt vackert mönster. Och så var det många prång och roliga lösningar, inte bara fyrkantiga rum. Och LAGOM stor : ) Suck, tänk om Klas hade varit turk och vi hade köpt den lägenheten ...

Sätt absolut upp Istanbul på er lista över resmål! Som jag skrev till Dila här ovan finns ALLT. Jag tror du kommer att gilla stan, mer än bara gilla den. Och jag ger självklart tips om lite annorlunda ställen att besöka innan ni åker, och hur ni ska bo och ... packar ner mig i er väska : D

KRAM!

Carina: Visst är det så! Man ska ta foton av varenda liten hörna där man bor för tillfället. Av apoteket och kliniken och mataffären och ostdisken och soptunnan och allt. Nu har jag lärt mig när jag letar bland bilderna från Istanbul, och Sofia har jag nästan ingenting ifrån. Dessutom är det lilla jag har därifrån på papper, bara en så krånglig sak : )

Marianne sa...

Katarina: Hela Istanbul är vackert, staden är byggd längs Marmarasjöns norra strand och genomkorsas av Bosporen. Dessutom är hela stan byggd på kullar, så man har utsikt från väldigt många ställen.

Vi bodde nästan 7 år i Istanbul. Vi bodde där så länge att jag till och med fick en guddotter. Rotade, med andra ord.

Kram!

Otta: Ja du måste åka till Istanbul!!! En tjänsteresa dit kanske? Och då behöver du självklart en assistent med dig : D

NETTAN!!!! Där är du ju! Sen du slutade blogga tappade jag bort dig, men jag tänker på dig rätt ofta faktiskt! HOPPAS verkligen att allt är bra med dig också! Vi kan väl höras av? Har du samma mejl? Jag har samma mejl. Ska testa att skriva till dig på den.

KRAM!!!

Marianne sa...

Suzesan: Vad roligt det är att jag kan göra er så sugna på att åka till Turkiet! Där finns så mycket spännande att se och göra. Nästan varenda kvarter har historisk betydelse på ett eller annat sätt och i ett eller annat årtusende. Stan är ju drygt 2000 år gammal. Och människorna är fantastiska, i alla fall alla de jag träffade på. Lätta att prata med och gulliga på alla sätt. Fast nackdelen är att få kan engelska, hoppas att det blir bättre med det, så att det blir lättare för turister att få kontakt.

Kram!

Ingabritt: Ja nu får ni snart planera resan på riktigt. Jag har hittat ännu fler bilder nu, så det kommer att bli Turkiet-tema här ett tag framöver : ) Och när ni väl börjar planera och fundera så tipsar jag mer än gärna om allt mellan himmel och jord. Ja och Laura har ju också massor av kunskap, mer aktuell än min.

Annika: Ja det var helt underbart där. Trots trafiken. Där var trafiken i alla fall välordnad. Men när det snöade blev det kaos, jag minns en gång när bilar hade blivit stående i en åtta timmar eller liknande. Och så satte de på snökedjor så fort det var snö på marken. Rassel, rassel, rassel lät det när de kom körande. Man kan tycka att de borde vara lite mer vana vid snö eftersom det faktiskt snöar där en 4-5 gånger per vinter, och ibland blir det som sagt rejält med snö. Österut är det oftast riktiga vargavintrar, där råder inlandsklimat så det blir massor av snö och det kan bli neråt en -20-30 grader. På sydkusten, vid chartermålen, är det mildare, men jag vet inte exakt hur det brukar vara för jag har inte varit där.

KRAM!

Anna, Fair and True sa...

Fint det är, förstå att du saknar din stad! Lite skillnad med snö mot klimatet du bor i nu! Ert badrum såg verkligen fint ut. Vad jobbade du med då?

Marianne sa...

Anna: Just nu längtar jag efter snö, halv elva och det är 39°. För bara en halvtimme sedan var det fortfarande 40!

Jag jobbade på Europeiskas lokalkontor, Euro-Center. Satt och knackade in försäkringsanspråk i datorn. Rätt trist jobb, men trevliga arbetskamrater och lite kul att komma ut så där emellanåt. Så jag trivdes på det lilla kontoret.

Fröken Anki sa...

Tack för att du visade oss ditt Istanbul. Jag blir riktigt sugen på att åka dit också. Nu börjar listan på resmål bli väldigt lång märker jag. :D

Marmarasjön ser väldigt vacker ut, och strandpromenaden, och de gamla husen och jag vill ut till öarna och...

Förstår att du tycker om den här staden. Nytt och gammalt blandat på ett fint sätt verkar det som. Den där frukt och grönsaksmarknaden ser inte ut att gå av för hackor.

Tack igen för de fina bilderna!
kram

Fröken Anki sa...

Förresten, jag måste bara säga att min systers katt också tyckte om att dricka vatten från badkarskranen, eller från diskhons kran. Vet inte varför, men hon gjorde det alltsedan hon var lite kattunge. Och det verkar alltså vara fler katter som uppskattar det. Eller så är det bara de som uppfostrats av värmlänningar! ;)

Marianne sa...

Anki: Haha, jag tror att många katter gillar att dricka ur kranen. Vet inte varför, vattnet kanske är kallare och godare där. Nu när det är så varmt lägger jag ett par isbitar i deras vattenskål lite då och då för att kyla ner och ge dem svalka.

Istanbul är verkligen en vacker stad och det nya och gamla är blandat på ett oslagbart sätt. Dessutom är det rent och fint, grönt överallt. Ja, du bara måste åka hit. Jag ger gärna tips inför resan!