måndag 1 september 2008

I trafiken


Jag förstår inte hur man vågar sitta så här, varför man inte sätter sig ner på flaket i stället. Det här är inte någon ovanlig syn heller, och inte bara i någorlunda långsam, om än tät, stadstrafik, det är lika vanligt på motorvägarna där det kan gå rätt snabbt emellanåt. Dessutom är gator och vägar inte direkt släta, gropar och skräp gör att det kan guppa ordentligt ibland. Ta i trä, men än har jag inte sett någon trilla av. Jag hoppas att jag slipper det i framtiden också.

13 kommentarer:

Emmama sa...

Så där har jag åkt i Kenya! Jag skrattade nåt hysteriskt skrämt skratt hela tiden och tvingade ner mannen som hade min son Gustav i knät att sitta på flaket, inte på kanten.. Vi åkte dock (i african terms) sakta på en grusväg så det var hyffsat säkert (tror jag). Du undrade i min blogg om jag bott i Kenya och det har jag inte men min sambo kommer därifrån och vi spenderade senaste julen där tillsammans med min pappa. Man hinner tröttna på den röda sanden på tre veckor med andra ord.. ;) Och det var en fantastisk resa, blev oerhört förälskad i landet!

Anonym sa...

Tja, de vill antagligen se framåt för att se vad som händer. De kanske inte litar på chauffören;)

Anonym sa...

Det ser verkligen osäkert ut!

Marianne sa...

Emmama: Jag var i Kenya när jag var 13 år, och jag blev också förälskad i landet. Synd att det är så många politiska problem, men man får hoppas att det blir lugnt och stabilt igen, och på ett bra sätt. Här är sanden mer gul-beige ...

Varför satte inte du dig på flaket? Var det fullpackat? Jag skulle aldrig våga åka så!

Trollpackan: Haha, nä, det kan ju vara orsaken. Fast dess större anledning att sätta sig ner i flaket och ta skydd : )

Matilda: Jag hade aldrig, aldrig vågat!

Lullun sa...

Så kör man otroligt mycket här också, både i Nuuk men framförallt i den andra orterna (där de flesta taxis t.o.m är pickuper och liknande). Och vad jag tänker främst på här är så klart; att de inte fryser ihjäääl, mitt i vintern med -10-25 C eller nått ditåt!! :-)

Anonym sa...

Han vill väl verka häftig. Tycker säkert det är fjolligt att sitta i flaket

Musikanta sa...

Jag tänkte som Sus meddetsamma - typiskt karlar...Det är väl inte tillräckligt macho att sitta nerkrupen i flaket. Det kunde ju verka fegt eller än värre - kvinnligt!

Marianne sa...

Lullun: Haha, hos dig ramlar de kanske mjukt i alla fall om de ramlar av. Men visst, konstigt att de inte fryser ihjäl! Fartvind ovanpå den kyla som ändå är. De kanske är vana vid fartvinden från havet förresten, när de sitter i sina små öppna båtar?

Sus: Om det bara var han! Det är mängder med både män och kvinnor som sitter så där. Inte ens barn sitter särskilt säkert särskilt ofta. Lösa och klättrande i knäet i framsätet utan bälte (vad är bälte?) är väldigt vanligt.

Musikanta: Som jag skrev till Sus. Massor av folk sitter så här. Säkerhet är någonting man bara inte är medveten om. Verkar det som. Man kan bara hoppas att de nya lagarna ska göra det bättre, har faktiskt sett massor av folk som har hjälm när de kör MC nu. Förut var det 2-3 av 10 som hade hjälm, nu är det 8-9 av 10. Klar förbättring.

aurorabuddha sa...

Sa dar aker man i Texas oxa... Och garna har man sina hundar dar ocksa. Det ser lite laskigt ut nar kom kor 120 pa motorvagen, det maste jag saga.

Anonym sa...

Här i North Carolina står det till och med inskrivet i den lilla teoriboken för körkort att barn under 12, eller om det var 16 nu minns jag inte riktigt, inte får åka på flak... Men inte ett ord om att INGEN borde göra det. Dessutom fick de igenom en lag här för lite sedan om att bönder får göra undantag från denna regel! Folk är inte kloka :-)! //kram

Marianne sa...

Aurorabuddha: Kommer att tänka på att om man gör så i US, så är det ju inte konstigt om man gör det här. Jag menar i US borde ju de flesta ha lite utbildning och ta del av en del samhällsinformation, medan man kanske kan räkna med att många inte har det här.

Jenny: Tur i alla fall att BARN inte får åka så, vuxna borde ju ha lite bättre omdöme. Haha, bönder kanske är osårbara? Snurrigt!

Kram!

Emmama sa...

Jaa, vad svara jag på det.. ;) Jag har väl en förkärlek till spänning eller nåt.. Det gick sakta ska jag tillägga men visst borde jag suttit på flaket! Ja Kenya är fantastiskt och det glädjer mig att det är lugn och ro där igen. Vi var där under oroligheterna och såg vad det gjorde med människorna och landet.

Marianne sa...

Emmama: Vad läskigt att vara där mitt i värsta kaoset! Tur att ni klarade er helskinnade i alla fall, det är bara att konstatera så här efteråt.