söndag 31 augusti 2008

Ramadan

I morgon, måndag den 1 september, börjar Ramadan som är den nionde månaden i den muslimska kalendern och den heliga fastemånaden. Det var under den här månaden ärkeängeln Gabriel första gången uppenbarade sig för profeten Muhammed med Guds budskap som sedan nedtecknades i Koranen. Det muslimska året är 11-12 dagar kortare än den gregorianska kalendern (som används i västvärlden) så därför flyttas de muslimska högtiderna från år till år enligt vårt synsätt. Tidpunkten för Ramadans inträde avgörs av nymånens ankomst i Mecka, Saudiarabien och kan skilja någon dag mellan olika länder beroende på när nymånen syns i respektive land. Här i Egypten följer man Saudiarabien.

Ramadan innebär att alla vuxna, friska muslimer fastar från soluppgång till solnedgång (i dag är det 05.32 till 18.18) under en månads tid. Med vuxna menas i princip alla som är könsmogna, men den exakta åldern när man som barn börjar fasta kan variera mellan olika traditioner i olika länder och områden. Många barn lär sig att fasta gradvis genom att fasta några timmar per dag eller någon enstaka dag. Undantagna från fastereglerna är gravida, ammande, nyförlösta och menstruerande kvinnor och de som är så gamla och svaga att de skulle bli sjuka av att fasta. Sjuka behöver inte heller fasta om de blir sämre av fastan.

Att fasta innebär att avhålla sig från mat, dryck, rökning, ”äktenskapliga förlustelser” och allt annat som innebär att tillföra kroppen näringsrika substanser, inte heller får man medvetet ta ifrån kroppen någonting i onödan så som att stoppa fingrarna i halsen för att kräkas eller ge blod (man får ge blod om man därigenom räddar liv). Lärde män har tagit fram ganska detaljerade regler om vad som är tillåtet och inte, när man anses ha brutit mot fastan och inte, när man ”blir skyldig” en fastedag och inte. En gravid kvinna blir alltså inte ”skyldig” några dagar och måste inte ”ta igen” dagarna, medan en som dricker kaffe för att han har fått huvudvärk (som inte räknas som tillräcklig sjukdom för att undantas) måste ”ta igen” den dagen efter att Ramadan har avslutats. Det kan vara ganska krångligt, här är några exempel:

”Om en person oavsiktligt sväljer något som fastnat mellan tänderna, eller om det är så litet att man inte känt det eller kunnat spotta ut det, räknas detta som en del av saliven och bryter inte fastan. Men om det är stort nog för att spottas ut, ska man spotta ut det. Om man spottar ut det är det okej, men om man sväljer det har man brutit sin fasta. Om det går att dela och har smak eller sötma är det haraam (förbjudet) att tugga det. Om något kommer ner i halsen är fastan bruten. Om man spottar ut vatten efter att ha sköljt munnen är fastan inte förstörd på grund av den fukt eller vattnighet som finns kvar, för det går inte att undvika.”

”Om en person börjar blöda näsblod är hans fasta fortfarande giltig, det är någonting som inte går att kontrollera.

”Astmaspray bryter inte fastan, för detta är komprimerad gas som går till lungorna – det är inte mat, och den behövs alltid, under Ramadan och annars.”

”Prov (i skolan) är ingen ursäkt för att bryta fastan under Ramadan, och det är inte tillåtet att lyda sina föräldrar att bryta fastan på grund av proven.”

Dekorativa lyktor som används under Ramadan.

Men det är inte så enkelt som att bara avhålls sig från mat och dryck och annat gott här i livet, man ska också använda månaden till att rena sig från sina synder, tänka goda tankar, undvika vulgärt och oanständigt prat, inte ljuga, inte vara våldsam och fientlig mot andra och läsa Koranen (muslimernas heliga bok) och mycket annat. Man bör alltså inte sova bort dagarna för att slippa känna hunger och törst, inte slösa bort tiden framför dokusåpor och liknande, inte shoppa i stället för att äta och så vidare. Det man däremot ska göra är att tänka extra på de fattiga och hjälpa dem mer under Ramadan än man göra annars. Man ska känna hungern och törsten för att förstå dem som är mindre lyckligt lottade än man själv, det är en viktig del av fastan.

Hur går det hela till rent praktiskt? Jo, innan solen går upp ska man själv gå upp och äta frukost. Det är viktigt. Man ska äta så sent som möjligt men ändå i god tid innan solen går upp. Så fort solen har gått upp slutar man äta och dricka och avhåller sig sedan hela dagen. När så solen går ner bryter man fastan så fort som möjligt, helst med dadlar och mjölk eller vatten. Sedan äter man en hel måltid, och under dygnets mörka del kan man sedan äta och röka normalt. Dock får man inte vara extravagant, ”äta som matvrak och dricka som törstiga kameler”, utan med måtta.

Ramadan avslutas sedan med stora festligheter under tre dagar då man firar Eid Al-Fitr (arabiska) eller Şeker Bayram (turkiska). Dagarna inleds med bön i moskén och sedan besöker man släkt och vänner och äter mycket och god mat, ungefär som vi firar jul.

Det är alltså en ganska tuff månad vi har framför oss här i värmen. Man kan ju själv tänka sig att inte få dricka en enda klunk vatten när det är uppåt 40°C, hur det är med alla rökare som inte får sitt nikotinbehov tillfredsställt, och hur trött man blir när kroppen inte får det energitillskott den behöver. Vi som inte fastar bör dessutom se till att inte äta och dricka ”offentligt”.

Fakta är hämtat från:

Wikipedia
Islamguiden

16 kommentarer:

Anonym sa...

Tack Marianne för "input" om Ramadan. Måste erkänna att jag har ganska ytliga kunskaper.
Tanken är ju fin att man ska tänka och förstå hur fattiga har det.

Traditioner är viktiga tycker jag oavsett vilken kultur eller religion man anammar. Sedan kan man ju "knycka" valda delar ur andras kulturer och pussla in dem i sin egen vardag.

Ha det gott
Kramen!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Marianne sa...

Sus: De flesta av oss har ganska ytliga kunskaper om det mesta vi inte har direkt omkring oss. Samma för mig. Men nu lever jag mitt i, och då blir det av att ta reda på saker och ting på ett annat sätt.

Visst är traditioner viktiga. Här i Egypten fastar "alla" hela tiden, men i Turkiet var det en hel del som fastade bara några dagar, just för traditionens skull.

Tyvärr så funkar inte så mycket i samhället under den här tiden, för folk är hungriga, trötta och röksugna ... Jo, i Istanbul funkade allt utom att trafiken blev aningen hetsigare. Där jobbade man som vanligt även om man fastade, här jobbar alla så lite som de bara kan.

Din kommentar kom två gånger, jag tar bort den ena, hoppas det är ok : )

Kram!

Anonym sa...

Väldigt bra skrivet om ramazan! Jag tänker faktiskt försöka fasta i år. Dock tänker jag göra som barn och bara fasta några dagar på prov. Får se hur det går!

Lia sa...

vilket intressant inlägg! Som den lärare jag är, märker jag ofta att många ungomar, men även vuxna, har väldigt ytliga eller bristfälliga kunskaper om sina medmänniskors liv och vardag. Det är så positivt när bloggarna kan sprida lite kunskap och förståelse, det bygger broar! tack Marianne för trevlig läsning

Marianne sa...

Laura: Tack! Kommer din pojkvän att fasta hela tiden? Ja, om du bor i Fatih får du se upp så att du inte äter någonting "offentligt" under Ramazan. Det kallas ju "Lilla Teheran" och de som bor där är väl de mest religiösa i stan. Lycka till. Jag ska inte fasta.

Lia: Tack! Jo, som jag skrev till Sus här ovanför, är det oftast så att vi inte vet så mycket om det vi inte lever mitt i. Det samma gäller ju mig själv. Och då är det alltid bra att få ny kunskap till livs på ett enkelt sätt. Det här är ändå oerhört komprimerat, och det finns mycket att orda om runt omkring.

Emmama sa...

Jätteintressant att läsa mer om ramadam och vad roligt att läsa om islam ur ett positivt och nyfiket perspektiv och inte ur ett perspektiv som bygger på fördomar och ovilja. Hittade också ett annat inlägg av dig, där du skrev om de danska islamteckningarna och hur man ska höja blicken och förstå att alla kan lära av alla, vi i väst sitter inte inne med alla svaren (vilket många tror). Mycket intressant som sagt, tycker mycket om att läsa vad du har att säga! :) Kram på dig!

Anonym sa...

Nej, min pojkvän brukar inte fasta hela ramazan, vi får se hur det blir i år. :) Men kanske enklare om vi båda gör det. :) Känner dock ingen press på mig att fasta även om han gör det, det är upp till var och en, och jag vet att han har full respekt för mig vare sig jag fastar eller ej. Vill mest pröva på hur det är. :)

Ja, Fatih är ganska konservativt jämfört med resten av Istanbul, men konstigt nog brukar jag ändå känna mig mer uttittad i andra delar av staden! :P Vi bor i Findikzade, alltså närmare Aksaray, där det inte är så konservativt, men man märker en radikal skillnad direkt som man passerar Vatangatan och går upp mot Fatih. :)

Fritt ur hjärtat sa...

Det är så mycket man inte vet, fast riktigt allt orkar man ju inte veta heller;-) Jag har ett par muslimska vänner men de lever inte på det viset så att säga. Däremot hade jag en kollega som svimmade på jobbet flera gånger av utmattning! Det blev ett herrans oväsen och massa bråk när hon skulle tvingas att dricka och äta för att orka jobba, hon kunde ju inte ligga på sffan på jobbet. Ett jäkla dilemma! Men vi bytte turer med henne så hon fick jobba rätt mycket kvällar, det underlättade en del. Hon tog ju våra julaftnar så det var inte mer än rätt!

Marianne sa...

Emmama: Tack! Jag blir jätteglad för dina ord! Allt blir mycket lättare om man har en positiv och nyfiken approach, och det blir lättare att välja det som passar en och välja bort det som inte passar en. Tänk vad man kan missa annars! Och ska man bo i ett muslimskt samhälle där alla är väldigt religiösa går man under om man är negativ - inte så konstigt, svenskar bli ju negativa mot nykomlingar som är negativa om Sverige, hur mycket vi själva än klagar på både det ena och det andra.

Kram!

Laura: Haha, det kanske är syndigt att titta på vackra flickor? Annars tyckte jag man verkligen kunde klä sig precis som man ville i Istanbul, vilket man inte kan här. Jo, kan och kan, jag är ju utlänning så det kan jag, men det är mycket enklare att inte visa knän och axlar. Så nu hänger alla mina ärmlösa blusar i garderoben, jag använde dem dagligen under sommarmånaderna i Istanbul.

Simone: Så bra att ni kunde lösa det med att hon tog kvällarna! Ja, för det där är ett problem, man vill gärna respektera en annan persons religion, samtidigt måste det fungera på den svenska arbetsplatsen som inte är strukturerad för att inte fungera under en hel månad. Som här. Här kommer i princip ingenting att fungera och folk kommer och går till jobbet lite som de vill och orkar. Och här är det kanske okej, för här är hela samhället med på det, men det är ju inte det svenska samhället.

Bara för det kom rörmokaren just och ringde på och frågade om allt var bra eller om någonting behövde repareras! Jaha, där fick jag äta upp det jag nyss skrev : )

Kerstin sa...

Vad kul att få lite fördjupade kunskaper om ramadan. Visst vet vi om att det existerar men vi har alldeles för lite kunskap om det. Så tack för all info. Det blir ju riktigt intressant eftersom du lever mitt i det också. Ha en jättebra dag.

Marianne sa...

Kerstin: Det finns så mycket här i världen som jag skulle vilja veta mer om, så det är skoj att passa på att ta reda på mer om det land vi för tillfället bor i.

Ha en toppendag du också!

Lullun sa...

Jätteintressant inlägg! Tack för det. Det är ju många fina tankar omkring Ramadan och bra att det finns dem som "slipper" pga hälsam, men usch att behöva fasta i den värmen trots allt. Och hur blir det med dem som bor längre norrut, som i Sverige eller Grönland för den delen, när Ramadan inträffar på sommarhalvåret. Då går ju solen aldrig ner (eller bara en kort tid)?! Jag minns ju hur vänner fick ledigt från skolan (gymnasiet) under Ramadan, men de flesta av mina muslimska vänner är inte praktiserande. Nu måste jag nog fråga dem mer omkring detta ändå. Tack igen! :-)

Marianne sa...

Lullun: Tack! Vad roligt att du tycker det var intressant. Det är lite svårt att göra en sammanfattning av någonting som är så omfångsrikt och som skulle kunna diskuteras i evigheter.

Jag tror att de som bor långt norrut följer tiderna antingen i till exempel Stockholm eller annan huvudort, eller att de helt enkelt följer tiderna i Mecka. Jag är faktiskt lite osäker på det. Fråga gärna dina vänner, det hade varit intressant att veta. Bara i Stockholm är det ju nästan dygnet runt om Ramadan infaller vid midsommar. Haha, man kanske kan vara lite anpassningsbar och följa den egna tiden på vintern och Meckas på sommaren?

Ramadanbloggen i SvD är rätt intressant, man får lite personliga tankar av dem.

Anna, Fair and True sa...

Sjuka regler! Bra att de finns på ett sätt, så att man vet att det är okej att ta astmasprejen, men samtidigt sjukt att det ska vara så strikt. Som sekulär kristen tycker jag såklart att tron handlar om så mycket annat, men samtidigt får man ju respektera de som väljer att leva mer renlärigt och följa fastan/Ramadan m m.

Marianne sa...

Anna: Jag håller med, religionen borde egentligen vara någonting mellan Gud och individen, men de flesta på jorden anser inte det. Samma sak i Israel, jag begriper inte att landet fungerar på lördagar när ingen får göra det minsta lilla! Kan ju säga att det här landet bara fungerar halvknackigt under Ramadan. Folk orkar helt enkelt inte.