onsdag 6 augusti 2008

Baskade nacke

Vaknade i natt av att det gjorde ONT i nacke, rygg, axel och arm. Diskbråck i nacken igen. Resten av natten fick jag halvsitta mjukt polstrad med kuddar, för ligga ner var helt omöjligt. Lite bättre nu, men det gör fortfarande ont. Undrar vad jag pysslade med så där mitt i natten för att det skulle halka snett i nacken. Trodde att jag sov lugnt och städat, men jag måste ha viftat runt rätt ordentligt, annars skulle det väl inte ha hänt.

Typiskt när jag hade kommit igång så bra med yogan. Är det så här törs jag inte gå på yogalektionen i morgon. Sedan åker instruktören till El Gouna i två veckor och vidare till Australien i två veckor, så det blir en hel månad innan hon är tillbaka. Jag får försöka följa streckgubbsinstruktionen jag har fått så gott det går under tiden.

18 kommentarer:

aurorabuddha sa...

Namen kara nan! Diskbrack?! Jag undrar just om det ar pga yogan? Ta det lugnt ar mitt rad...

Marianne sa...

Aurorabuddha: Kan vara yogan, mest för att jag inte har en enda muskel i kroppen, så alla rörelser är tuffa. Jag får göra små försiktiga rörelser varannan dag här hemma tills hon är tillbaka. Men jag måste, det är enda sättet att råda bot på eländet i långa loppet.

Marianne sa...

Aja,baja. Det där låter inget bra. Jag har för ett par år sen lyckats få några diskar i nacken att låsa sig. Det slutade med 6 veckors sjukskrivning och en allergichock mot medecinen jag fick. Men det blev också en bantningskur, gick ner 8 kilo på bara 3 - 4 veckor. Inte bra - men nu har jag lärt mig leva med nacken. Så fort jag känner av den gör jag de små träningspass jag fick av sjukgymnasen. Och det hjälper faktiskt.
I övrigt tycker jag den lille kissen med ett hjärta på sidan var så himla passande till deras bröllopsdag. Tänk att din son kan tala med katter, hi,hi.
Hade jag haft myror, vilket vi har men inte inne skulle jag nog gett mig på dom först och sen Anders på Skansen.
Må nu så gott det går och hoppas nacken blir bättre.

Suzesan sa...

Var försiktig med yogan om du fått problem ...för det är nya rörelser och det kan vara så att kroppen som inte är van det att man andas igenom alla muskler och alla leder och då kan det bli lite tokigt. Berätta för yogainstruktören om ditt diskbråck så vet hon vad du kanske bör ta det lugnt med.
Hoppas du kryar på dig. Värk är jobbigt usch pch fy bort bort bort med värk
Hoppas du får en god natt sömn i alla fall
Kram
Susanne

Saltistjejen sa...

Kan det vara nåon rörelse under yogan som gjort att nacken gör ont??? Kanske något som din kropp inte är van vid? Eller om du sträckt någon muskel eller så??
Eller har du suttit i drag? Då kan man ju få nackspärr.
Jag hoppas i ivlket fall att du snart ska bli bättre, för nackont är så jobbigt. Man blir så handikappad!
Kram och Krya på dig!

Anne sa...

Neej, vad jobbigt och frustrerande. Du som verkar tycka det var så roligt med yoga, men nog bäst ligga lite lågt ett tag kanske. Jag tänkte också lite som Saltis, drag kan ju lätt ge nackspärr och påverka de delarna. Jag hoppas att det i skrivande stund är MYCKET bättre!

Lullun sa...

Ajajaj. Inte roligt. Hoppas att det snart släpper. Jag har inga genvägsknep tyvär. Håller tummarna. Och sänder en krya på dig kram också! :-)

nina sa...

Oj din stackare. Jag håller nog med om att det är bäst att ta det lugnt ett tag och kanske börja träna med smårörelser först så du vänjer dig inför poweryoga. Läste att det är den varianten som orsakar flest skador så det är nog bra att vara lite försiktig i början. Krya på dig!

Anonym sa...

Stackars! Jag lider med dig.

Polstrad, förresten, det var ett nytt ord! Är det svenska eller svengelska eller något?

Millan sa...

Usch diskbrack later INTE skoj! Hoppas att det gar over snart. Ar det bara vila som galler eller finns det nagot annat man kan gora at det?

Marianne sa...

Marianne i Sverige: Tack, det är i alla fall bättre i dag, och det har inte varit tillnärmelsevis så illa som första gången när jag hade tre på en gång. Efter det är det mest "känningar". Men som du säger, det är gymnastik som gäller. Får skippa lektionen i dag, men sedan göra övningarna jag har fått tills läraren kommer tillbaka.

Suzesan: Tack, lite bättre i dag som sagt. Och jo, jag får ta det försiktigare tills jag har tränat upp musklerna. Har en förmåga att vilja göra allt ordentligt och det kanske inte är så bra så här i början. Jag sov riktigt gott i natt, kunde ligga ner och allt!

Kram!

Saltis: Tack! Jo, det kan ha varit yogan, jag har ju inga muskler längre efter att inte ha tränat på hundra år. Men jag har inte suttit i drag, brukar till exempel ha AC:n på i rummet bredvid i stället för det rum jag är i osv. I dag trycker inte disken så mycket på ryggmärgen, så det gör inte lika ont hela tiden i alla fall. Det är skönt det.

Kram!

Anne: Tack! Jo, det är som sagt mycket bättre i dag. Jag får ta det försiktigt med yogan och inte göra allt till 100% utan slögöra rörelserna lite i stället tills jag har tränat upp lite muskler. Öka sakta. Men drag tror jag inte det är eftersom jag inte har AC:n på i det rum jag sitter, fönstren är stängda osv.

Lullun: Tack! Nej, det finns väl tyvärr inga genvägar, träning är det enda som hjälper. Vet att de som opererar blir tvungna att träna efteråt i alla fall, så jag ser ingen vits med det om det inte blir så illa att man blir handikappad. Hu, nä, bättre att träna men jag får försöka göra det lite lugnt i stället för att låtsas att jag kan ta ut alla rörelser till max.

Kram!

Nina: Tack! Varför ska jag ge mig på den typ av yoga som orsakar mest skador? Är det inte typiskt? Men hon är den enda instruktören jag känner till här i stan, dessutom är hon trevlig och en kompis. Får göra som du säger, små enkla rörelser tills detektorn säger att den hittar muskler i min kropp. Nu finns noll stycken.

Matilda: Tack! I ne.se står: "Polstra -de -t. Substantiv: polstrande, polstring. Stoppa möbler. Historiskt: sedan 1941; av ty. polstern med samma betydelse; nära besläktat med bolster."

Så lite fel böjning kanske : ) Men inte svengelska. Möjligen syska. Eller tenska : D

Millan: Tack! Vila i akutfasen och sedan träning. Det finns de som opererar sig, men jag vill inte det. Har varit slö, men nu SKA jag träna så jag får lite muskler så ska det nog bli bra på riktigt sedan. Får bara ta det lite lugnare i början ...

Anonym sa...

Oj stackare. Vet hur överjävligt det är. Har haft diskbrock i ryggen och det finns inga ord för hur ont det gör - så jag vet.
Kan du inte få en operation? Diskbrock brukar ju kunna gå att operera. Jag fick efter mycket tjat tid för operation och blev som en ny människa efter den.

Var försiktig med yogan och ta inte i för mycket. Inflammationshämmande tabletter kan ju lindar lite, men det känner du ju säkert till.

Kram! (försiktigt!)

Marianne sa...

Sus: Nu tror jag vi är här samtidigt, för den här kom medan jag svarade på din på spårvagnen : ) Så du opererade dig? Jag vågar inte det trots att jag har haft på varenda kota som går i nacken. Jag satsar nu på träningen i stället, men jag lovar att ta det försiktigare i fortsättningen tills jag har i alla fall en muskel i kroppen.

Kram!

Anonym sa...

Undrar om ordet kommer från upholstery. Det låter ju onekligen lika.

Anonym sa...

Du har väl snackat med instruktören om din nacke? För den ska du vara försiktig med under yogan..hon kanske kan några alternativa asanas?
kramen

Marianne sa...

Matilda: Ingen aning. Från tyskan står det i NE. Men var de har fått det ifrån ...

Trollpackan: Jo, jag har pratat med henne, det är ju därför jag inte är och yogar just nu. Jag kanske inte ska göra den där kobran? Och kanske inte sträcka så mycket på nacken utan låta den vara mer i normalläge? Jag får prata mer med henne när hon kommer tillbaka. Tills dess gör jag några få övningar bara här hemma.

Kram!

BiRDiE sa...

:(
Lider verkligen med dig... kram!

Marianne sa...

Birdie: Lite bättre nu, men TACK! Kram!