fredag 29 augusti 2008

I dessa tider

Här i Egypten har vi nu gått över till vintertid. Det upptäckte jag i morse när klockan i datorn plötsligt inte stämde längre med klockan på armen. Men jag var osäker på om jag bara inte hade upptäckt diskrepansen efter att den var inlämnad och fick nytt tangentbord efter kaffebadet, eller om det var någonting som hade hänt i dag. Men så är det, vi har nu vintertid och därmed samma tid som i Sverige. Däremot ligger vi nu en timme efter Turkiet, som annars har samma tid som vi.

Orsaken till att Egypten byter tid redan nu är att Ramadan börjar i nästa vecka. Jag ska ta reda på lite mer och sedan skriva ett inlägg om Ramadan, men det får komma i anslutning till att det hela sätter igång. Nu håller vi bara på att förbereda oss. En av de sakerna är då att ställa om klockan så att man kan sova en timme extra - alternativt har en timme extra att äta innan solen går upp. Allt för att minska hungerplågan.

En annan sak som sker nu är att alla handlar mat. Mängder av mat. För under nätterna festar man och äter så mycket man kan, sedan får man ju varken äta eller dricka medan solen är uppe. Och det märktes i dag när vi var och handlade. Trots att vi var ganska tidigt i affären och det normalt nästan bara är utlänningar där vid den tiden, var det i dag smockfullt. Alla ska handla allt så att de slipper göra för mycket sedan under fastan. Alla har minst en fullproppad kundvagn full av varor, ofta två. Så det var inte helt lätt att ta sig fram i gångarna.

Lägg därtill att shoppingcentrets luftkonditioneringsanläggning hade brakat samman.

Jag önskar att jag hade kunnat tillämpa korghandlingsmetoden i dag, som killen på bilden gör. Det här var ganska vanligt i Istanbul. Man firar ner en korg med pengar och en lapp där man har skrivit upp vad man vill ha, så springer några ungar iväg till lilla kvartersbutiken och fixar det, eller så ordnar springpojken i butiken det hela. Sedan är det bara att hala upp korgen igen. Mycket praktiskt och bra.

Fotot är taget i farten genom bilfönstret.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Ungefär som julhandeln mao!?

Förklarar nog varför det var ovanligt välfyllda hyllor bland "invandrarmaten" (kommer inte på något bättre ord just nu) på konsum.

Jag brukar med glädje botanisera där och idag fanns det bl a stora påsar med torkade fikon. Mums!

Ser fram emot reportage om Ramadan, ska bli intressant!

kramen!

Desiree sa...

Oj det var tidigt att ställa om till vintertid redan. Jag förstår dock att man vill göra detta innan Ramadan börjar. Verkligen interessant att få höra hur folk bukrar upp innan inför festandet. Hur länge pågår sedan ramadan? Hur lång tid är det mellan soluppgång och solnedgång är det 12 timmar eller något mindre? Ha en riktigt skön helg.

Marianne sa...

Sus: Ungefär precis som julhandeln. Torkade fikon är viktiga, för det bästa är om man kan äta fikon och dricka vatten exakt när solen går ner, för att sedan äta middag. Mer om det sedan. Det går åt mycket frukt och nötter nu, som till jul!

Desirée: Ja, det är lite tidigt, det var därför jag blev tagen på sängen och inte förstod riktigt vad det var först. Det är ju fortfarande sommar! Vi får se hur det blir nästa år när Ramadan börjar redan i mitten av juli. Ramadan håller på en månad och avslutas med stora festligheter. Jag ska skriva ihop ett ordentligt inlägg och berätta mer. Och jag tror att solen är drygt 12 timmar, hm, skulle faktiskt tro att solen är uppe 13 timmar nu när jag tänker efter. Jag ska ta reda på det ordentligt till inlägget om Ramadan.

Tack! Ha en toppenhelg du också!

Lullun sa...

Det var ju lite "småfusk" där och ändra tiden så där pga Ramadan, men jag kan ju förstå dem. ;-) Usch i den värmen och inte kunna dricka vatten! Men det med korgen var ju finurligt. *hihi* Att man kan lita på folk i dagens läge på det sättet också. Fast man har kanske bättre "kvarterssammanhållning" i Istanbul än i t.ex ett hyreshusområde i Sverige? Det låter iaf så på det du tidigare skrivit.

Annika sa...

Ja, det var TIDIGT!! Men om det måste följa Ramadan så...När går ni över till sommartid igen?
jag minns när jag jobbade på Montessori här i US, många barn var muslimer och det var verkligen intressant att få ta del av det hela!!
Kramar!!!

Kerstin sa...

Vilken jättebra blogg du har. Jag följer den med Bloggkoll och blir lika glad varje gång det har kommit ett nytt inlägg. Ha en riktigt trevlig helg.

Anonym sa...

Hej!

Hittade precis hit till din blogg och den verkar väldigt intressant, jag älskar att läsa om svenskar som bor utomlands. :) Ska absolut komma tillbaks hit senare och läsa igenom den lite noggrannare!

Såg också att du har bott i Istanbul tidigare, och blev lite nyfiken. Vad gjorde du under din tid i Istanbul? Och hur kommer det sig att du bor i Kairo nu? Jag bor nämligen själv i Istanbul, har bott här i snart 2 år nu. :)

Vore tacksam för ett svar i min blogg!

Marianne sa...

Lullun: Ja det ÄR lite fuskigt att ändra tiden så där pga Ramadan, meningen är ju att man ska fasta med glädje och rena tankar ... Mer om det alldeles snart.

Korgmetoden är jättebra, och första gången jag såg det här. Jo, det är ju en helt annan social kontroll här och i Turkiet än i Sverige, här lägger sig folk i och om brorsonens barn gör något dumt skämmer de ut hela släkten. Så moralen är en helt annan. Även om det visst finns tjuvar här också, men i princip kan man lita på folk.

Annika: Ja, väldigt tidigt, det är ju sommar fortfarande, till och med i almanackan! Jag vet inte när vi får sommartid igen, jag minns faktiskt inte när vi ändrade i år. Men jag har för mig att det var lite före Sverige.

Men barnen på Montessori fastade väl inte? Eller de kanske började träna? De ska ju inte fasta för tidigt, och när de börjar ska de ju inte fasta hela dagarna till att börja med, har jag för mig. Men det där är nog beroende på hur religiös familjen är förstås. Men visst är det intressant att få ta del av andra kulturers seder och bruk!

Kram!!

Kerstin: Hej och TACK och välkommen hit! Jag blir jätteglad för dina fina ord! Jag ska gå in och kika hos dig också! Hoppas du också får en toppenhelg, själv har jag det lite stressigt i dag, med kakor som ska bakas och veterinärer som ska komma.

Laura: Hej och välkomen du också! Och tack! Jag ska gå in till dig och svara också. Vad roligt att du bor i Istanbul!!! Min absoluta favoritstad i världen och dit jag har akut hemlängtan titt som tätt! Om du har bott där i två år måste vi ha gått om varandra för jag flyttade för ett år sedan.

Anonym sa...

Det där korgsystemet är ju helt underbart!

Marianne sa...

Matilda: Fördelen med kvartersbutiker och granngemenskap!

Elisabeth sa...

Kul att få läsa om Ramadan... för jag vet verkligen "nada" om den!
Sen.... korghandlartänket, det skulle jag önska fanns här också! Tänk vad praktiskt.... bara fira ner en korg, någon som sprang och handlade, och man slapp både spring i trappor, och regnväder!
Å som grädde på moset, så slapp man bära hem varorna!

Varm kram...

Marianne sa...

Elisabeth: Visst är det praktiskt! Fast, jag kommer att tänka på, kan man inte handla via Internet i Sverige nu för tiden? Det är ju ungefär samma sak, fast utan korg och rep!

Kram!

BiRDiE sa...

Fantastiskt om det funkar, det där med korgmetoden... är folk så ärliga att det sköts, verkligen?
Härligt, i så fall :)

Marianne sa...

Birdie: Jo då, det funkar, folk är ärliga. Mycket ärligare än i Sverige, där ändå de flesta är ärliga.

Anonym sa...

Tack tack! :)

Haha, kanske vi har gått om varandra, men antagligen inte, eftersom Istanbul är så stort och jag nästan bara har hållit till i hemkrokarna. .) Men man vet ju aldrig.. :)

Hoppas du inte missförstod mig då jag bad dig svara i min blogg! Orsaken är den att jag kommenterer så många olika bloggar och inlägg och sedan inte kommer ihåg att gå in och kolla om den och den personen har svarat (även om jag faktiskt kom ihåg att göra det nu), och då kanske jag missar något viktigt svar! :)

Marianne sa...

Laura: Nej då, ingen fara. Jag vill gärna läsa hos dig också.

Anna, Fair and True sa...

Smart! Kanske kan få igång det här i Stockholm, vi har ju balkong! :)

Marianne sa...

Anna: En ny affärsgren kanske : )